Eternity and Time in the Gospel of John
Loading...
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
The relationship between eternity and time
has been a perennial issue in Johannine studies.
Consider that the pre-existent Word of God enters
in time and within concrete human history,
thus bridging eternity and time. The evangelist
describes both Jesus’ divinity as the Logos, existing
in an eternal, timeless “beginning” (1:1),
and Jesus’ true humanity as the historical person
who was made “flesh” (1:14), taking on the human
condition in all its fragility, in its temporality,
suffering and death. His earthly mission was
fulfilled “in time” – in a concrete “hour”. Reading
the Fourth Gospel in this light may help us
appreciate the Johannine understanding of eternity
and time. This survey presents the various
interpretations of the expression “in the beginning”
and also of the time-related noun “hour”,
used by the evangelist on certain occasions
with detailed precision: “it was about the tenth
hour” (1:39); “it was about the sixth hour” (4:6;
19:14); and “at the seventh hour” (4:52), referring always to a particular chronological point
in time. However, this article does not place
undue emphasis on the numbers recounting
the particular hour, but rather tries to identify
the links of each hour with the accompanying
words and deeds of Jesus.
Relacja między wiecznością a czasem jest przedmiotem nieprzerwanych studiów Janowych. Odwieczne Słowo Boże wkracza bowiem w czas i w konkretną historię ludzkości, łącząc wieczność i czas. Ewangelista opisuje zarówno boskość Jezusa jako Słowa istniejącego w odwiecznym, ponadczasowym „początku” (1,1), jak i prawdziwe człowieczeństwo Jezusa jako postaci historycznej, która stała się „ciałem” (1,14), przyjmując na siebie ludzką kondycję w całej kruchości: w jej doczesności, cierpieniu i śmierci. Jego ziemska misja została wypełniona „w czasie” - w konkretnej „godzinie”. Czytanie Czwartej Ewangelii w tym świetle może więc uwydatnić Janowe rozumienie wieczności i czasu. Niniejsza publikacja przedstawia różne interpretacje wyrażenia „na początku” oraz związanego z czasem rzeczownika „godzina”, używanego przez ewangelistę przy pewnych okazjach: „Było to około dziesiątej godziny” (1,39); „było to około szóstej godziny” (4,6; 19,14); „o siódmej godzinie” (4,52), odnosząc się każdorazowo do chronologicznego, określonego punktu w czasie. Jednakże niniejszy artykuł nie ustala znaczenia liczb wskazujących daną godzinę. Jego celem jest uwypuklenie związków każdej godziny ze słowami i czynami Jezusa, które jej towarzyszą.
Relacja między wiecznością a czasem jest przedmiotem nieprzerwanych studiów Janowych. Odwieczne Słowo Boże wkracza bowiem w czas i w konkretną historię ludzkości, łącząc wieczność i czas. Ewangelista opisuje zarówno boskość Jezusa jako Słowa istniejącego w odwiecznym, ponadczasowym „początku” (1,1), jak i prawdziwe człowieczeństwo Jezusa jako postaci historycznej, która stała się „ciałem” (1,14), przyjmując na siebie ludzką kondycję w całej kruchości: w jej doczesności, cierpieniu i śmierci. Jego ziemska misja została wypełniona „w czasie” - w konkretnej „godzinie”. Czytanie Czwartej Ewangelii w tym świetle może więc uwydatnić Janowe rozumienie wieczności i czasu. Niniejsza publikacja przedstawia różne interpretacje wyrażenia „na początku” oraz związanego z czasem rzeczownika „godzina”, używanego przez ewangelistę przy pewnych okazjach: „Było to około dziesiątej godziny” (1,39); „było to około szóstej godziny” (4,6; 19,14); „o siódmej godzinie” (4,52), odnosząc się każdorazowo do chronologicznego, określonego punktu w czasie. Jednakże niniejszy artykuł nie ustala znaczenia liczb wskazujących daną godzinę. Jego celem jest uwypuklenie związków każdej godziny ze słowami i czynami Jezusa, które jej towarzyszą.
Description
Keywords
The Gospel of John, beginning, time, hour, symbolism, Ewangelia Jana, początek, czas, godzina, symbolika
Citation
"Verbum Vitae" 35 (2019), s. 245-278