Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2015, Tom 58, Nr 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 9
  • Item
    Przeciętny Kowalski. Uwagi o konotacjach i medialnych wystąpieniach jednostki onimicznej
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Rutkowski, Mariusz
    Nazwisko Kowalski jest utrwalone w języku i kulturze jako stereotypowe nazwisko polskie i jest w związku z tym nośnikiem określonych konotacji. W artykule pokazane są przykłady użycia tego nazwiska w tekstach medialnych oraz wyodrębnione profile konotacyjne, które ujawniają się w tych użyciach. W obrębie wartości konotacyjnej ‘przeciętny zwykły Polak; szary, zwykły człowiek’ wyróżniono szereg bardziej szczegółowych profili, które obrazują zróżnicowanie znaczeniowe tej jednostki nazewniczej. Wszystkie cytaty zostały zaczerpnięte z Narodowego Korpusu Języka Polskiego. The surname Kowalski is stable fixed both in Polish language and culture as a stereotypical Polish surname. Consequently, it is a carrier of the linguistic connotations. In this paper, the examples of its usage in the medial texts, as well as profiles, that may be disclosed in these texts. Within the most general connotation ‘ordinary Pole; common, average man’ some more detailed profiles are distinguished. All citations are taken from the National Corpus of Polish Language.
  • Item
    Analizy transmedialnego obrazu „zwykłej uczennicy” w ramach edukacji medialnej. Czy ona musi mieć wszystko fioletowo-różowe?
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Waszkiewicz-Raviv, Alicja
    Edukacja medialna jest terminem coraz częściej przykuwającym uwagę medioznawców, zwłaszcza badających fenomen mediosfery przesyconej komunikatami wizualnymi. To jakie kompetencje posiadają odbiorcy, a zwłaszcza dzieci i nastolatki w kontakcie z licznymi przekazami wydaje się istotnym obszarem badań. Kim jest transmedialny idol z produkcji serialu argentyńskiego, który wyprodukowała firma Disneya i następnie rozpropagowała licznymi kanałami zintegrowanej komunikacji marketingowej? Zwykłą dziewczyną z przedmieścia czy produktem medialnym? Przewodnik w postaci kwestionariusza z pytaniami do analizy reprezentacji może być narzędziem odmagicznienia obrazu. Artykuł koncentruje się na ikonosferze mediów, wskazuje jedną z zasad rządzących percepcją wizualną oraz prezentuje narzędzie do analizy obrazu „zwykłej nastolatki” z serialu „Violetta”, które może być wykorzystane do analiz w ramach edukacji medialnej. Media education is a term increasingly compelling media experts, particularly studying the phenomenon of media sphere saturated with visual messages . What competence have recipients, especially children and teenagers in contact with numerous messages seems the important area of research. Who is “Violetta”? Is it the transmedia girl idol of the Argentine series, which was popularized by Disney through numerous channels of integrated marketing communication ? Is she a regular girl from the suburbs or the media product? guide in the form of the NAMLE questionnaire with questions for the analysis of representation can be a tool to make the magic image more real. Article focuses on media iconosphere, first indicates some principles that govern visual perception, then presents the practical tool to analyze „normal teenagers” from the series „ Violetta „, which can be used for media education.
  • Item
    Zwykły człowiek jako bohater filmu dokumentalnego
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Ziółkowska-Kurczuk, Natasza
    Artykuł poświęcony problemowi bohatera w filmie dokumentalnym. Autorka zastanawia się nad samą naturą filmowego dokumentu, przywołuje kilka strategii realizacyjnych i prezentuje też swoje stanowisko jako reżysera filmowego. W tekście znajdują się odniesienia do koncepcji filmowych reprezentowanych m.in. przez K. Kieślowskiego, M. Łozińskiego, K. Karabasza, W. Staronia oraz twórców z nurtu tzw. kina rodzinnego. W sporej części artykułu autorka odwołuje się do dwóch przykładów filmów swojego autorstwa „W Nowicy na końcu świata” oraz „Sześć postaci”, gdzie bohaterami są zwykli ludzie. Poddaje te filmy dokładniejszej analizie. Article devoted to the problem of character in the documentary. The author reflects on the nature of the film document. The author cites several execution strategies and presents it to its position as a film director. The text makes reference to the concept of studios represented, among others, by the K. Kieślowski, M. Łoziński, K. Karabasz, W. Staroń and the creators of the so-called mainstream cinema family. In a large part of the article the author refers to two examples of films where the director „In Nowicy at the end of the world” and „Six Characters”. The protagonists of these films are ordinary people.
  • Item
    Językowo-kulturowe wykładniki identyfikujące „zwykłych ludzi” w inskrypcjach nagrobnych na przykładzie Liechtensteinu
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Hajduk, Jan
    Przedmiotem artykułu są formy identyfikujące zmarłych w inskrypcjach nagrobnych. Przedstawiona w pierwszej części analiza słownikowa pojęcia zwykłości w polszczyźnie i niemczyźnie pokazała możliwości wykorzystania opozycji „zwykły–niezwykły” w mediach i kampaniach reklamowych, które wyrażają się przybliżeniem poziomu niezwykłości do przeciętnego użytkownika języka. Zgromadzony na cmentarzach Liechtensteinu i będący przedmiotem analizy korpus pozwala stwierdzić, że każdorazowo zmarły pozostaje indywidualnością, opisywaną za pomocą imienia, nazwiska, wykonywanego za życia zawodu, pełnionej funkcji społecznej. Są one wyrażane nie tylko za pomocą znaków językowych, ale także graficznych (w tym fotografii). This paper deals with the linguistic forms which identify dead people in gravestone inscriptions. The lexicographic analysis of the notion of “ordinariness” in Polish and German presented in the first part of the article has shown that the opposition “ordinary-extraordinary” may be used in media and advertising, which frequently ascribe the idea of “extraordinariness” to ordinary language users. The corpus which has been created on the basis of gravestone inscriptions found in Lichtenstein cemeteries allows to conclude that a dead person is treated as an individual described by his or her name, surname, the profession he or she was involved in and social functions he or she performed. These aspects are expressed not only by written language signs, but also in the graphical form (including photographs).
  • Item
    Rola amerykańskiego telewangelizmu w kształtowaniu postaw chrześcijańskich zwykłego człowieka
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Krauze, Łukasz
    Telewangelizm kształtuje świadomość religijną chrześcijan mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Zwłaszcza protestantów związanych z nurtem ewangelikalnym. Sukces zawdzięcza powszechnej dostępności, przystępnym metodom interpretacji słowa Bożego oraz zaangażowaniem w popkulturę. Niniejszy artykuł wyjaśnia w jaki sposób amerykański telewangelizm wpływa na świadomość religijną „zwykłego człowieka” oraz dlaczego jest atrakcyjny pomimo kryzysu wiary we współczesnym społeczeństwie. The televangelism shapes a religion consciousness of Christians living in the United States of America. Specially protestants who are involved in the evangelical movement. Success of the televangelism is rooted in a public availability, an accessible method of interpretation of God’s Word and pop culture connections. This paper unveils how the American televangelism influences on the religious consciousness of “the common man” and show a reason of an attractiveness of the televangelism though a modern world struggles with a faith’s crisis.
Ustawowy zakres dozwolonego użytku