Roczniki Nauk Społecznych, 2023, T. 51, nr 2: Building the Resilience of the State and Society Against Contemporary Threats

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 13
  • Item
    Why Do Parents Educate Children at Home? Motives for Home Education in the Light of Own Research
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Lendzion, Kinga; Wołk, Agnieszka
    The article presents the results of quantitative research conducted using an online survey technique among 393 parents who educate their children at home. The article includes both a brief socio-demographic characterisation of the parents and an analysis of the motives for transferring children from system schools to home schooling. The motives indicated by the parents surveyed were analysed according to the classification accepted in the literature into positive motives (pull factors) and negative motives (push factors). It is worth noting that among the five most frequently indicated motives, the following dominated the push factors out of the system schools – lack of individual approach to the child at school, excessive learning overload and the pursuit of grades and competition between students at school. W artykule zostały zaprezentowane wyniki ilościowych badań własnych przeprowadzonych techniką ankiety internetowej wśród 393 rodziców edukujących dzieci w domu. Artykuł obejmuje zarówno krótką charakterystykę społeczno-demograficzną rodziców, jak i analizę motywów prze-noszenia dzieci ze szkół systemowych na nauczanie domowe. Motywy wskazane przez badanych rodziców zostały poddane analizie zgodnie z przyjętą w literaturze przedmiotu klasyfikacją na motywacje pozytywne (czynniki przyciągające – pull factors) i negatywne (czynniki odpychające – push factors). Warto zaznaczyć, że wśród pięciu najczęściej wskazywanych motywów dominowały czynniki odpychające od szkół systemowych – brak indywidualnego podejścia do dziecka w szkole, zbytnie przeciążenie nauką oraz pogoń za ocenami i rywalizacja między uczniami w szkole.
  • Item
    Ministry of National Defense in the Crisis Management System
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Szczurek, Tadeusz
    The aim of the research was to specify the place and role of organizational units of the Ministry of National Defence, including the Polish Armed Forces, in the crisis management system of the state in relation to modern challenges in the area of non-military and paramilitary threats. The main research problem was stated in the question: what new challenges will the crisis management system of the state face and to what extent might the Polish Armed Forces be involved in the process of counteracting threats in terms of recent organizational, competence, formal and legal changes in the Ministry of National Defence? In the research process, empirical methods were applied primarily, which were: expert opinion surveys, observations and analysis of legal acts with organizational and competence documents, however, due to the unclassified nature of the publication, sensitive information was omitted. The research results showed that at the beginning of the third decade of the 21st century, significant changes took place in the Polish security circumstances, dominated by external factors, i.e. the migration crisis on the Polish-Belarusian border and the Russian-Ukrainian war. These factors significantly affect the internal situation in Poland and imply fresh challenges for the crisis management system. Celem badań było dookreślenie miejsca i roli jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, w tym Sił Zbrojnych RP w systemie zarządzania kryzysowego państwa w związku z nowymi wyzwaniami w obszarze zagrożeń niemilitarnych i paramilitarnych. Główny problem badawczy ujęto w pytaniu: jakie nowe wyzwania stoją przed systemem zarządzania kryzysowego w państwie i w jakim zakresie Siły Zbrojne RP mogą być zaangażowane w proces przeciwdziałania zagrożeniom w kontekście ostatnich zmian organizacyjno-kompetencyjnych i formalnoprawnych w resorcie obrony narodowej? W procesie badawczym wykorzystano przede wszystkim metody empiryczne w postaci wywiadów eksperckich, obserwacji oraz analizy aktów prawnych i dokumentów organizacyjno-kompetencyjnych, przy czym – ze względu na jawny charakter publikacji – pominięto informacje o charakterze wrażliwym. Wyniki badań pokazały, iż z początkiem trzeciej dekady XXI wieku w środowisku bezpieczeństwa Polski nastąpiły istotne zmiany, wśród których dominują czynniki zewnętrzne, tj. kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej oraz wojna rosyjsko-ukraińska. Czynniki te w istotny sposób wpływają na sytuację wewnętrzną w Polsce i implikują nowe wyzwania wobec systemu zarządzania kryzysowego.
  • Item
    Disinformation as a Risk Factor in Crisis Situations
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Kaczmarek, Krzysztof
    False and rapidly disseminated information can model public sentiment, influence the results of democratic elections, create tensions in the international arena, and even cause armed conflicts. In the event of a crisis, disinformation may be a tool used to destabilize the internal situation of the state. In such a situation, unauthorized access to classified information may also have serious consequences. Contemporary digital devices and the systems that manage them do not require the average user to have fluent knowledge of IT systems and technical skills. However, the development of modern technologies determines the need for constant updating of knowledge in this field. It applies in particular to people who deal with the broadly understood state security. Fałszywe, szybko rozpowszechniające się informacje mogą modelować nastroje społeczne, wpływać na wyniki demokratycznych wyborów, powodować napięcia na arenie międzynarodowej, a nawet być przyczyną konfliktów zbrojnych. W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej dezinformacja może być narzędziem wykorzystywanym w celu destabilizowania sytuacji wewnętrznej państwa. W takich okolicznościach poważne konsekwencje może mieć również dostęp osób niepowołanych do informacji niejawnych. Współczesne urządzenia cyfrowe i zarządzające nimi systemy nie wymagają od przeciętnego użytkownika biegłej znajomości systemów informatycznych i umiejętności technicznych. Jednak rozwój nowoczesnych technologii determinuje potrzebę ciągłego uaktualniania wiedzy w tym zakresie. Dotyczy to w szczególności osób, które zajmują się, szeroko rozumianym, bezpieczeństwem państwa.
  • Item
    Hybrid Conflict – Analysis Comparing Sources of Knowledge About the Phenomenon
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Szczygielska, Agnieszka
    Nowadays the priority key to gaining an advantage is the information possessed and acquired, as well as the knowledge created, as well as the ability to use it. The knowledge consciously developed by the officers of the Polish Army is a resource to which special attention should be shown. This is especially important in situations of military threat and the ongoing hybrid war in the east. In order to find out the preferences regarding the sources of expanding their knowledge by officers, research was carried out using the diagnostic survey method, where the tool was a questionnaire. The research results illustrate the sources of knowledge about hybrid conflict, barriers to obtaining information and information distortions in the cognitive process. Współcześnie kluczowe stają się zasoby niematerialne, związane z ludźmi oraz ich sferą mentalną. Priorytetowym kluczem do uzyskania przewagi staje się posiadana i zdobywana informacja oraz tworzona wiedza, jak też zdolność do jej wykorzystywania. Świadomie rozbudowywana przez oficerów Wojska Polskiego wiedza jest zasobem, wobec którego należy wykazać szczególną uważność. Szczególnie jest to istotne w sytuacjach zagrożenia militarnego oraz toczącej się wojny hybrydowej na wschodzie. Celem poznania preferencji w zakresie źródeł poszerzania swojej wiedzy przez oficerów przeprowadzono badania metodą sondażu diagnostycznego, gdzie narzędzie stanowił kwestionariusz ankiety. Wyniki badań obrazują źródła wiedzy o konflikcie hybrydowym, bariery w pozyskiwaniu informacji oraz zniekształcenia informacji w procesie poznawczym.
  • Item
    Preparation and Response of the Population in the Event of an Alarm
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Stochaj, Justyna
    The aim of the article was to assess selected activities that are undertaken by the population in order to prepare in the event of an alarm siren being triggered and to assess the declarations made by the population in terms of their reactions that they will take when the alarm is announced. As a result of the study, it was found that the population does not take appropriate measures to prepare them in the event of a threat to the population communicated with the use of the alarm siren. The population does not have the current state of knowledge in this area, they do not know exactly how to announce and cancel the alarm, they do not secure themselves materially in terms of having things necessary for survival. In addition, it was established that when the alarm siren is triggered, the population is unlikely to behave appropriately. The main problem identified in this regard is the search for additional information related to the threat by the population instead of taking adequate actions in accordance with the recommendations. Zamierzeniem artykułu było dokonanie oceny wybranych czynności, jakie podejmowane są przez ludność celem przygotowania się na wypadek uruchomienia syreny alarmowej, oraz ocena składanych przez nich deklaracji dotyczących ich reakcji w momencie ogłoszenia alarmu. W konsekwencji badania ustalono, że ludzie nie podejmują odpowiednich działań, aby przygotować się na wypadek wystąpienia sytuacji zagrożenia z wykorzystaniem syreny alarmowej. Ludność nie ma aktualnego stanu wiedzy w tym zakresie, nie zna dokładnie sposobów ogłoszenia i odwołania alarmu, nie zabezpiecza się materiałowo pod kątem posiadania rzeczy niezbędnych do przetrwania. Ponadto ustalono, że w momencie uruchomienia syreny alarmowej ludzie najprawdopodobniej nie zachowają się odpowiednio. Głównym zauważonym w tym zakresie problemem jest poszukiwanie przez nich dodatkowych informacji związanych z zagrożeniem zamiast podjęcie adekwatnych, zgodnych z zaleceniami działań.