Roczniki Nauk Społecznych, 2023, T. 51, nr 3: Sociology and Contemporary Challenges in Education

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 11
  • Item
    IT Support in the Process of Choosing a Field of Study: Concept and Testing of Applications for Candidates for Studies at The University of Science and Technology (AGH)
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Worek, Barbara; Tomasz Pełech-Pilichowski; Kocór, Marcin; Micek, Dorota
    The article presents the possibilities of using IT support in the process of choosing a field of study. These possibilities are discussed on the example of an application designed and tested at the University of Science and Technology (AGH), which allows candidates to be presented with recommended fields of study, tailored to their preferences, predispositions, plans related to studies, and professional career. The tool is designed to facilitate decision making, indicate the potential of a given field of study, and reduce the burden related to the selection process and its complexity. The article presents the assumptions that were used to build the concept of the tool, its elements, and functionalities. W artykule przedstawiono możliwości wykorzystania wsparcia IT w procesie wyboru kierunku studiów. Możliwości te omówiono na przykładzie projektowanej i testowanej w AGH aplikacji pozwalającej na przedstawianie kandydatom na studia rekomendowanych kierunków, dopasowanych do ich preferencji, predyspozycji, planów związanych ze studiami i karierą zawodową. Projektowane narzędzie ma ułatwiać podejmowanie wyborów, wskazywać potencjał danego kierunku studiów, redukować obciążenia związane z procesem wyboru i jego złożonością. Artykuł przedstawia założenia, które wykorzystano do budowy koncepcji narzędzia, jego elementy i funkcjonalności.
  • Item
    University 4.0 - the Myth of the Digital Academy? A Historical and Communicological Reflection
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Kinal, Jarosław; Hess, Agnieszka
    The social change necessitated by the ICT revolution and the gradual shrinking of the world in line with the global village paradigm has had an impact on both the perception and functioning of the university as a public institution. The contemporary university, despite the norms and procedures developed in previous decades and even centuries, has to adapt in a leapfrogging manner to the requirements of both the digital society and the digital economy while retaining its existing identity and the unique role it plays in the social structure. The aim of this article is, on the one hand, to present the transformations experienced by the academy in the perspective of social change and, on the other hand, to present our own research on the evaluation of the digitisation of university processes from the perspective of the postcovid experience. The study involved 433 students and 133 academic teachers employed both on a full-time basis and cooperating with the university on civil law contracts. Zmiana społeczna wymuszona rewolucją teleinformatyczną oraz stopniowe skurczenie świata zgodnie z paradygmatem globalnej wioski wywarło wpływ zarówno na postrzeganie, jak i funkcjonowanie uniwersytetu jako instytucji publicznej. Współczesna uczelnia, pomimo wypracowanych w poprzednich dekadach a nawet stuleciach norm i procedur, musi w sposób skokowy dostosować się do wymagań tak społeczeństwa cyfrowego, jak i cyfrowej ekonomii z zachowaniem dotychczasowej tożsamości i unikatowej roli, jaką pełni w strukturze społecznej. Celem niniejszego artykułu jest z jednej strony prezentacja przemian, jakie doświadczyła akademia w perspektywie zmiany społecznej, z drugiej – prezentacja badań własnych dotyczących oceny cyfryzacji procesów zachodzących na uczelniach z perspektywy doświadczenia postcovidowego. W badaniu udział wzięło 433 studentów oraz 133 nauczycieli akademickich zatrudnionych zarówno na etacie, jak i współpracujących z uczelnią na umowy cywilnoprawne.
  • Item
    Analysis of Potential Educational Areas of Pokémon Go! Game Use Based on Mini FGI Method
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Butkiewicz, Magdalena; Kot, Mateusz
    This article attempts to determine the educational nature of “Pokémon Go!” game based on user interactions with virtual space and real-life elements. For this purpose, interviews with players in mini focus groups (mini FGI) were the chosen method. Respondents were asked about their interaction with actual objects that are reflected in the game, how they search for information about the locations themselves, and about the educational content in the game space. The players were also asked for their ideas on how to enhance the educational potential of the game, as such opinion of real-life players was deemed notable. Based on the results obtained, firstly, areas of potential educational value that still need to be improved were identified and, secondly, recommendations were formulated how to enhance the educational opportunities arising from the game. W niniejszym tekście skupiono się na próbie określenia edukacyjnego charakteru aplikacji „Pokemon Go!” na podstawie interakcji użytkowników z elementami przestrzeni wirtualnej i rzeczywistej. W tym celu zdecydowano się na przeprowadzenie wywiadów z graczami w minigrupach fokusowych (mini FGI). Zapytano ich o interakcję z rzeczywistymi obiektami odzwierciedlonymi w grze, samodzielne poszukiwanie informacji o odwiedzanych lokalizacjach oraz tworzenie treści edukacyjnych w przestrzeni gry. Graczy zapytano także o ich pomysły na zwiększenie możliwości edukacyjnych „Pokemon Go!”, ponieważ uznano, że warto wykazać opinię użytkowników praktycznie wykorzystujących grę. Na podstawie pozyskanych wyników – po pierwsze – wskazano obszary mogące posiadać potencjał edukacyjny, ale wymagające poprawy, a po drugie – sformułowano propozycje mające na celu zwiększenie możliwości edukacyjnych gry.
  • Item
    Lifelong Learning and Life Satisfaction of People Over 50
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Luty-Michalak, Marta
    Scientific literature covers numerous studies carried out at showing the impact of learning on professional activity, earnings, position, etc. The effect of health or social activity on the level of life satisfaction is also one of the most often chosen aim of the research. Much less frequently we encounter studies indicating the relationship between learning and health, well-being or life satisfaction. The aim of the article is to analyze the impact of learning on the life satisfaction of people aged 50 and over based on the results of the 8th round of the SHARE (The Survey of Health, Aging and Retirement in Europe). W literaturze przedmiotu nie brakuje analiz ukazujących wpływ uczenia się na aktywność zawodową, zarobki, pozycję zawodową itp. Często opisywany jest również wpływ stanu zdrowia czy też aktywności społecznej na odczuwany przez jednostki poziom satysfakcji z życia. O wiele rzadziej spotykamy badania wskazujące na związek uczenia się ze zdrowiem, dobrym samopoczuciem czy satysfakcją z życia. Celem artykułu jest analiza wpływu uczenia się na odczuwaną satysfakcję z życia przez osoby w wieku 50 lat i więcej na podstawie wyników 8 rundy badania SHARE (The Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe).
  • Item
    The Deepening Crisis as an Accelerator of Withdrawal From the Public Sphere or an Activator of Civic Engagement?
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Kwiecińska-Zdrenka, Monika
    The subject of the article is whether facing the crisis (crises) and the accompanying individual experience of anxiety may lead to further withdrawal of young people from the public sphere (deepening indifferentism and civic helplessness), or, on the contrary, it may serve as a kind of trigger for the dormant civic potential of young people (about as long as they have appropriate civic competences) or the emergence of new citizen-state, citizen-social problems relations. The second question we pose here is whether Poles brought up and socialized in different political contexts (young adults – approx. 35 years old – and their parents aged approx. 60) can launch different strategies in the face of these new challenges. We seek answers to these questions based on empirical material from a longitudinal study in Toruń covering two generations (people born in 1958 and 1983 – the older generation has been surveyed several times since 1973). W artykule poszukuje się odpowiedzi na pytania, czy zmierzenie się z kryzysem (kryzysami) i towarzyszącym temu indywidualnego doświadczenia niepokoju może prowadzić do dalszego wycofania się osób młodych ze sfery publicznej (pogłębienie indyferentyzmu i bezradności obywatelskiej), czy też przeciwnie – może posłużyć jako swoisty wyzwalacz uśpionego potencjału obywatelskiego młodych (o ile mają odpowiednie ku temu obywatelskie kompetencje) lub emergencji nowych relacji obywatel–państwo, obywatele–społeczne problemy? Drugie pytanie dotyczy tego, czy Polacy wychowujący się i socjalizowani w odmiennych politycznych kontekstach (młodzi dorośli – ok. 35-letni – i ich rodzice w wieku ok. 60 lat) mogą uruchomić odmienne strategie w obliczu tych nowych wyzwań. Odpowiedzi na nie poszukujemy na podstawie materiału empirycznego pochodzącego z toruńskiego badania podłużnego obejmującego dwa pokolenia (osób urodzonych w 1958 i w 1983 roku – starsze pokolenie objęte było kilkukrotnymi badaniami od 1973 roku).