Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2018, Tom 61, Nr 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 21
  • Item
    Więzi organizacyjne w strukturach administracji publicznej jako przedmiot regulacji prawa administracyjnego
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Izdebski, Jan
    Administracja publiczna w ujęciu podmiotowym stanowi zbiór szeregu rozbudowanych jednostek organizacyjnych. Możliwość prawidłowej realizacji zadań publicznych poprzez poszczególne podmioty administracji publicznej w znacznym stopniu zależy od sprawności organizacyjnej urzędów administracji publicznej – zespołów ludzkich wspierających organy administracji publicznej w wykonywaniu kompetencji. Sprawność działania poszczególnych jednostek organizacyjnych, urzędów administracji publicznej jest uwarunkowana jakością więzi organizacyjnych w nich występujących. Więzi organizacyjne w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej są w znacznym stopniu sformalizowane. Wynika to z publicznoprawnego charakteru działania administracji publicznej oraz ustalonych praktyk administrowania przyjętych w danym państwie. Obecny wzrost wymagań co do jakości, efektywności oraz jawności działania administracji publicznej powoduje, że prawidłowe ukształtowanie więzi organizacyjnych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, może mieć istotny wpływ na stopień realizacji zadań publicznych. Wysoki stopień sformalizowania podstaw więzi organizacyjnych w administracji publicznej nie powinien z założenia być traktowany jako przeszkoda w efektywnym kształtowaniu nowoczesnych struktur administracyjnych wzorowanych na rozwiązaniach w sektorze prywatnym. Określony stopień formalizacji struktury jednostek organizacyjnych administracji publicznej ma za zadanie zapewnić, te wartości, które podstawowe dla działania podmiotów administracji publicznej: praworządność, równość wobec prawa. Kształtowanie więzi organizacyjnych w ramach formalizacji struktur administracji publicznej powinno być kompromisem pomiędzy niezbędnymi elementami dającymi podstawę do stosowania jednolitych zasad wobec administrowanych, obywateli a rozwiązaniami, które mają zapewnić profesjonalizację i podniesienie jakości działania jednostek organizacyjnych administracji publicznej. Public administration from the subjective point of view is a set of complex organizational units. The possibility of proper implementation of public tasks by individual entities of public administration depends mostly on the organizational efficiency of public administration offices - human teams supporting public administration bodies in exercising competences. The efficiency of operations of individual organizational units, the public administration offices, is conditioned by the quality of organizational ties present in them. Organizational ties in organizational units of public administra-tion are, to a large extent, formalized. It results from the public-law nature of public administration activities and established administration practices adopted in a given country. The current increase in requirements as to the quality, efficiency and openness of public administration activities means that the correct formation of organizational ties in each organizational unit of public administration can have a significant impact on the level of implementation of public tasks. A high level of formalization of the basis of organizational ties in public administration should not be treated as an obstacle to the effective shaping of modern administrative structures based on solutions in the private sector. The determined level of formalization of the structure of organizational units of public administration is to provide those values that are fundamental for the operation of public administration entities: the rule of law, equality before the law. The formation of organizational ties within the framework of the formalization of public administration structures should be a compromise between the necessary elements giving the basis for applying uniform principles to the administrated, citizens and solutions aiming to ensure professionalisation and to improve the quality of public administration organizational units.
  • Item
    Bezpieczeństwo jako dobro wspólne
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Czuryk, Małgorzata
    Jednym z ważniejszych pojęć o odcieniu aksjologicznym, którymi posługuje się prawodawca jest pojęcie dobra wspólnego. Aksjologia ta nie pozbawia jednak treści normatywnej dobra wspólnego jako wartości konstytucyjnej. Chociaż nie jest ono pozbawione treści normatywnej, to jednak istnieją pewne trudności jej dekodowania, co wynika z dużego stopnia uogólnienia tego pojęcia. W ramach dobra wspólnego można wyróżnić bezpieczeństwo, które jest wartością społeczną oraz publiczną, a nie wyłącznie indywidualną. Zapewnienie bezpieczeństwa jako cel działania państwa i jego organów można zatem postrzegać poprzez pryzmat dobra wspólnego. One of the most important concepts of the axiological character used by the legislator is the concept of the common good. This axiology, however, does not deprive the common good of being a constitutional value for its normative content. Despite the fact it is not deprived of normative content, there are some difficulties in decoding it, which result from a large scope of generalization of the concept. Within the concept of the common good, we can distinguish security, which is of a social and public value, not just an individual one. Ensuring security presented as the mutual goal of the state and its authorities can therefore be seen through the lens of common good.
  • Item
    Sąd Najwyższy Gruzji – kilka uwag o jego organizacji, kognicji i siedzibie
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Misztal-Konecka, Joanna
    Sąd Najwyższy Gruzji stanowi element władzy sądowniczej obok Sądu Konstytucyjnego i sądów powszechnych. Opierając swoje zasady funkcjonowania na ustawie organicznej o sądach powszechnych z dnia 4 grudnia 2009 roku, spełnia on przede wszystkim czynności kontroli kasacyjnej jako sąd najwyższej i ostatecznej instancji wymiaru sprawiedliwości w Gruzji. Artykuł przedstawia zasady powoływania sędziów Sądu Najwyższego, status sędziów i Prezesów Sądu Najwyższego, kompetencje Sądu Najwyższego oraz jego strukturę. Szeroko scharakteryzowano siedzibę Sądu Najwyższego, będącą dziełem architekta polskiego pochodzenia Aleksandra Szymkiewicza. The Supreme Court of Georgia is a part of judicial power next to the Constitutional Court and common courts. Basing the principles of its functioning on the organic law on common courts of 4 December 2009, the Supreme Court is primarily concerned with actitives pertaining to cassation since it is the court of the highest and final instance of the justice system in Georgia. The article presents the principles regulating the appointment of judges of the Supreme Court, status of judges and Presidents of the Supreme Court, competencies of the Supreme Court, and its structure. The seat of the Supreme Court which is a work of the Polish architect Aleksander Szymkiewicz, is also described in detail.
  • Item
    Zgoda pacjenta na czynność medyczną w polskim porządku prawnym
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Lis, Wojciech
    Każdy człowiek, jako podmiot wolności i praw, samodzielnie decyduje o sposobie skorzystania z nich. Od niego więc zależy decyzja co do poddania się czynności medycznej koniecznej ze względu na stan zdrowia. By decyzja ta była prawnie skuteczna musi być podjęta w sposób dobrowolny, świadomy oraz zostać wyrażona w sposób nie budzący wątpliwości przed przystąpieniem do poddania się konkretnej czynności medycznej. W ten sposób pacjent uzyskuje realny wpływ na proces swojego leczenia i staje się partnerem lekarza w podejmowanych przez niego działaniach. Zgoda na czynność medyczną stanowi wyraz poszanowania autonomii pacjenta i jego prawa do samostanowienia. Every men, as a subject of freedom and rights, independently decides how to use them. It is up to him, therefore, to decide whether to undergo the medical act necessary for health. In order for the decision to be be legally effective, it must be voluntary, conscious, expressed in a way that does not raise any doubts before proceeding to a specific medical activity. In this way, the patient gets a real inf luence on the process of his treatment and becomes a partner of the doctor in the actions taken by him. Consent to a medical act is an expression of respect for the patient’s autonomy and his right to self-determination.
  • Item
    Nowe zasady dokonywania podziałów województw na obwody łowieckie
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Zacharczuk, Piotr
    W związku z dokonanymi w ostatnim czasie zmianami normatywnymi niezwykle aktualna obecnie jest kwestia podziałów województw na obwody łowieckie. W ramach tych zmian normatywnych ustawodawca wykonał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r. (sygn. akt P 19/13). Przy czym prawodawcy wykonanie przedmiotowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego zajęło aż ponad 3 lata i 8 miesięcy, ponieważ stosowne przepisy ustawowe weszły w życie dopiero w dniu 1 kwietnia 2018 r. Co więcej prawodawca niestety sporządził i przyjął jedynie kolejną fragmentaryczną nowelizację P.ł. Ustawodawca wbrew sugestiom TK nie przystąpił do sporządzenia całkiem nowej kompleksowej regulacji ustawowej. W ramach ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw prawodawca w szczególności określił enumeratywnie treść uchwał w sprawie podziałów województw na obwody łowieckie oraz zaliczenia obwodów łowieckich do kategorii, a także znacząco rozbudował procedurę sporządzania i przyjmowania tych uchwał poprzez m.in. jej uspołecznienie. Niemniej jednak przedmiotowe zmiany normatywne nie są wolne do niedociągnięć legislacyjnych. Na tej nowej podstawie prawnej do chwili obecnej nie została jeszcze podjęta żadna uchwała. Brak większej aktywności właściwych organów w tym zakresie wynika w dużej mierze z tego, iż pierwsze uchwały dokonujące nowych podziałów województw na obwody łowieckie i zaliczenia tych obwodów do poszczególnych kategorii powinny zostać wydane nie później niż do dnia 31 marca 2020 r. Due to the recent normative legislation amendments, the issue of voivodeships division into hunting zones is extremely topical. As part of these normative amendments, the legislature have implemented the judgment of the Constitutional Tribunal of 10 July 2014 (reference number P 19/13). However, it has taken over 3 years and 8 months until the legislature have implemented the judgment of the Constitutional Tribunal. The relevant statutory laws came into force only on 1 April 2018.Unfortunately, amendments complied and adopted to the act of Hunting Law turned out to be only fragmentary.. The legislature, contrary to the suggestions of the Constitutional Tribunal, have not compiled completely new comprehensive statutory law. Within the act of 22 March 2018 amending the act on Hunting Law and certain other acts, the legislature, in particular, specified exhaustively the content of the resolutions on the voivodeships division into hunting zones, as well as the qualification of hunting zones into particular categories, and also significantly developed the procedure of these resolutions compiling and adopting, by, for example, means of devolution of powers within the procedure. Nevertheless, these normative amendments are not free from legislative shortcomings. No resolution has yet been adopted to this new legal basis. The reason for the lack of greater activities of the competent authorities within this area is mainly that the deadline for adopting of the first resolutions on the voivodeships division into hunting zones, as well as hunting zones qualification into particular categories, is on March 31, 2020.