Karol Wojtyła / Jan Paweł II
Permanent URI for this community
Publikacje pracowników i doktorantów KUL
Browse
Browsing Karol Wojtyła / Jan Paweł II by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/bookPart"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemMacierzyństwo w nauczaniu Jana Pawła II(Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) Kornas-Biela, Dorota
- Item"My-małżeńskie" i jego rozwój jako szczególny wyraz "communio personarum" w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemPodstawowe zasady ekologii ludzkiej. Refleksje teologa moralisty w oparciu o nauczanie Jana Pawła II i Benedykta XVI(Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2013-11-15) Smykowski, KrzysztofArtykuł dotyczy potrzeby kształtowania ekologii ludzkiej w czasie kryzysu ekologicznego, który dotyka naszą planetę. O tej potrzebie wielokrotnie w swoim nauczaniu mówili Jan Paweł II i Benedykt XVI, wskazując ją jako zasadę dla wszelkich działań mających na celu ochronę biosfery. U podstaw ekologii ludzkiej stoi koncepcja człowieka, a przyczyną obecnego kryzysu ekologicznego jest błąd antropologiczny. Wobec rozpowszechnionych tendencji o charakterze inkluzjonistycznym i eskluzjonistycznym potrzebna jest antropologia integralna uznająca pełnię prawdy o człowieku jako osobie i relacjach, które tworzy z otoczeniem i samym sobą. W jej świetle człowiek jawi się jako najwspanialsze stworzenie, a świat dzięki niemu uzyskuje swoją wartość. Imponujący postęp technologiczny w wielu dziedzinach życia niesie jednak zagrożenie dla człowieka oraz równowagi w jego środowisku życia. Szczególnym zagrożeniem dla ekologii ludzkiej jest brak poszanowania dla życia ludzkiego i rodziny, która jest podstawową komórką życia społecznego i ekologii ludzkiej. Jedynie uznanie niezbywalnych praw osoby ludzkiej i promocja rodziny oraz zachowanie pokoju pomiędzy narodami może umożliwić właściwą troskę o środowisko naturalne. Jan Paweł II i Benedykt XVI wskazują, że troska o środowisko naturalne jest obowiązkiem każdego i podają szereg konkretnych przykładów jej realizacji. Niezbędne jest takie korzystanie z bogactw tego świata, które uwzględnia naturę wszystkich bytów oraz ich harmonię. Należy pamiętać o ograniczonej ilość bogactw naturalnych, z których winny móc także korzystać przyszłe pokolenia. Ważne jest także, takie planowanie rozwoju przemysłu, które oddali niebezpieczeństwa grożące życiu i zdrowiu człowieka.
- ItemWychowanie małżonków(Wydawnictwo KUL, 2015) Jeziorański, MarekJan Paweł II w swoich przemówieniach i pismach dużo miejsca poświęcił zagadnieniu małżeństwa i rodziny. Dobrze rozwijająca się rodzina jest dla niego najtrwalszym fundamentem rozwoju wszelkich wartości, służących dobru człowieka i całych społeczności. Rodzina natomiast czerpie swoją siłę i żywotność z więzi małżeńskiej. Stąd też podjął on naukową refleksję nad możliwościami jej rozwoju, tj. nad „wychowaniem małżonków”. Celem tego procesu jest pełne zjednoczenie małżonków, poprzez które stają się oni w sposób szczególny dla siebie bratem i siostrą. Papież opisuje to w kategorii „my-małżeńskiego”. Na podstawie tak opisanego ideału wyprowadzone zostały następnie zasady wychowawcze, z których na szczególną uwagę zasługują: zasada bezinteresownego daru, integralności małżeństwa, komplementarności i „początku”.
- ItemZrównoważony rozwój człowieka w nauczaniu Papieża Jana Pawła II(Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2023) Lewandowski, PawełIdea zrównoważonego rozwoju , uznawana współcześnie za bardzo aktualną naukowo i światopoglądowo , charakteryzuje się szeroką gamą interpretacji jej celów, zasad i stojących przed nią wyzwań. Chrześcijańska inspiracja rzeczonej zasady odwołuje się do biblijnego opisu stworzenia świata (Rdz 1,1-31), z jednej strony określającego relację człowieka do otaczającej przyrody w charakterze panowania, z drugiej zaś zobowiązującego go do ofiarnej troski o to, co zostało mu powierzone. Pomijając historię kształtowania się koncepcji zrównoważonego rozwoju w perspektywie chrześcijańskiej, należy uznać ogromny wkład kolejnych papieży, w tym Jana Pawła II (1978-2005), dla poprawnego interpretowania analizowanej idei. Z racji przyjętej koncepcji raportu pokonferencyjnego i związanego z tym ograniczenia dotyczącego objętości publikacji, należy zwrócić uwagę na najważniejsze kwestie związane z nauczaniem Papieża zawężonego do wybranych encyklik w przedmiocie zrównoważonego rozwoju człowieka.