Książki/rozdziały (WNH)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNH) by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/article"
Now showing 1 - 20 of 62
Results Per Page
Sort Options
- ItemAdam Marczyński około roku 1955 a mit wolności(Związek Polskich Artystów Plastyków, Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo UMCS, 2019) Błotnicka-Mazur, ElżbietaW okresie „odwilży” Adam Marczyński wykonuje serie kompozycji, głównie w technice monotypii, o organicznych formach bliskich abstrakcji aluzyjnej. Tekst jest próbą skonfrontowania tych prac z mitem wolności w sztuce tego okresu, wypracowanym przez polityczny konsensus władzy i artystów, wobec artystycznych proweniencji dualistycznej koncepcji transcendencji formy Pieta Mondriana.
- ItemArchitektura modernizmu w Lublinie. Zabytek czy przeżytek?(Archiwum Państwowe w Lublinie, 2018) Błotnicka-Mazur, ElżbietaArtykuł porusza dwa aspekty związane z dziedzictwem doby PRL-u: problemy ochrony konserwatorskiej architektury modernistycznej, szczególnie tej powstałej po II wojnie światowej, a także współczesne strategie placówek muzealnych prezentujących sztukę i przedmioty z życia codziennego doby komunizmu. W obliczu rosnącego zainteresowania modernizmem epoki PRL-u w środowiskach historyków architektury, konserwatorów zabytków, a także pasjonatów skupionych w różnych organizacjach pozarządowych, coraz częściej dyskutuje się o stworzeniu skutecznych narzędzi ochrony tej architektury. Jak pokazują przytoczone w tekście przykłady istniejące regulacje prawne często są bezradne wobec twardego prawa rynku. W drugiej części zostały przedstawione strategie i działalność instytucji o charakterze muzealno-wystawienniczym – zarówno państwowe, jak i prywatne – gromadzące dzieła sztuki i artefakty ‘niechcianego dziedzictwa’ okresu komunizmu.
- ItemBudowanie tożsamości narodowej przez negację – problem cerkwi w okresie II Rzeczypospolitej(Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2016) Błotnicka-Mazur, ElżbietaPo zakończeniu Wielkiej Wojny Polska odzyskała długo oczekiwaną niepodległość. Dla nowo odrodzonego państwa kwestią kluczową stała się materialna i duchowa odbudowa poczucia tożsamości narodowej jego obywateli. Tożsamość narodowa może opierać się zarówno na pozytywnych, jak i negatywnych postawach. Niniejszy artykuł dotyka jednego z aspektów polityki II RP wobec budowania polskiej tożsamości, opartej na negacji "Innego" - posługując się terminem Emmanuela Lévinasa - koncentrując się na losach cerkwi prawosławnych w okresie międzywojennym. Sytuacja Kościoła prawosławnego w II RP była dość trudna. Brak regulacji prawnych sprzyjał masowym akcjom rewindykacyjnym, które skutkowały zniszczeniem, a w najlepszym wypadku konwersją dawnych cerkwi na kościoły katolickie. W Polsce centralnej w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości dominowały spontaniczne reakcje społeczeństwa na religijne symbole carskiej rusyfikacji, jakimi bez wątpienia były cerkwie. O ile "odmoskwianie" większych polskich miast było "emocjonalnie" usprawiedliwione, o tyle ostatnia faza akcji rewindykacyjnej spowodowała wzrost antypolskich nastrojów wśród społeczności Ukraińców i Białorusinów (w większości prawosławnych). W konsekwencji była to polityka krótkowzroczna. Negacja tożsamości ‘Innego’ w imię umacniania własnej identyfikacji narodowej utworzyła słaby fundament, który rozpadł się wraz z wybuchem II wojny światowej.
- ItemBuilding National Identity through Negation: Problem of Orthodox Churches in the Second Polish Republic(Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2016) Błotnicka-Mazur, ElżbietaAfter the end of World War I, Poland regained its long-awaited independence. For the politics of the newly reborn state, question of material and spiritual reconstruction of the state and rebuilding the sense of national identity among its inhabitants became a priority. National identity may be based on positive as well as on negative social attitudes. This paper examines one aspect of the policy of building Polish identity, implemented by authorities in the Second Polish Republic, as well as results of founding it on the negation of the “Other” – using Emmanuel Lévinas’ term – by focusing on the Orthodox Church and fate of the Orthodox churches in Poland in the interwar period. Situation of the Orthodox Church in the Second Polish Republic was very difficult. Absence of legal regulations was conducive to mass recovery actions, leading to demolition, or at best, conversion of the former Orthodox temples into Catholic churches. In central regions of Poland, first years after regaining independence were dominated by spontaneous reactions of the society towards religious symbols of the bygone tsarist Russification – which undoubtedly Orthodox churches were. While the ‘re-Moscow-ing’ [odmoskwianie] of the major Polish cities was ‘emotionally’ justified, the last phase of the reclamation actions increased the anti-Polish attitudes among the Ukrainian and Belarusian (mostly Orthodox) communities. In consequence it was a shortsighted policy. Negation of the “Other’s” identity in the name of reinforcing national single-ethnic self-identity provided weak foundations for the state, that collapsed with the outbreak of World War II.
- ItemContextualizing the heritage of the communist regime in Poland: new narratives(wyd. Caleidoscópio, Casal de Cambra [Portugalia], 2017) Błotnicka-Mazur, ElżbietaThis article concerns the recent strategies adopted to deal with the heritage of Polish culture from the communist period. These strategies include: a growing interest from the point of view of monument protection authorities and artistic associations in the architecture of the Polish People's Republic, the educational activities of newly-established thematic museums and commercial events that invoke nostalgia for the past. After 1989 the problem of the presence of symbols of Soviet domination emerged, many of them have been systematically removed from the landscape, yet the issue of their future has maintained its importance. This issue leads to the question of a moral assessment of architectonic heritage.
- ItemDe twee Unies, Lublin (1569) en Utrecht (1579), en andere "tweelingen" uit de cultuur en geschiedenis van de Poolse en Nederlandse Gouden Eeuw(Wydawnictwo KUL, 2015) Polkowski, MarcinDit artikel bevat een voorstel met betrekking tot de vergelijkende analyse van de geschiedenis en cultuur van de Republiek der Verenigde Nederlanden en het Pools-Litouwse Gemenebest (16e-18e eeuw). Met de "tweelingen" van de titel worden lieux de mémoire bedoeld, die net als de twee Unies (die van Utrecht en Lublin) een vergelijkbare, diepgaande betekenis voor de culturele, politieke en maatschappelijke evolutie van elk van deze landen hebben en daar tot de dag van vandaag als belangrijke symbolen van de identiteit worden beschouwd. In het artikel wordt een reeks "tweeling-achtige" lieux de memoire en culturele topoi besproken, waarbij gekeken wordt naar hun invloed op en plaats in het historische bewustzijn van de Polen enerzijds, en de Belgen en Nederlanders anderzijds. In de loop van deze vergelijkende analyse zijn de volgende gemeenplaatsen (loci communes) van de vroegmoderne Poolse en Nederlandse cultuur aan bod gekomen: Aurea Aetas (de Gouden Eeuw), Unia (Unie), Tolerantia (Tolerantie), Refugium (Toevluchtsoord), Libertas (Vrijheid). In de zoektocht naar de belangrijkste factoren die een "gemeenschappelijke ritme van de cultuur" van deze twee toch zo aparte cultuurgebieden bepaald hebben, wordt verwezen naar het waardensysteem van de Latijnse beschaving. This article presents a comparative analysis of the history and culture of the Dutch Republic and the Polish-Lithuanian Commonwealth (16th-18th century). The ‘twins’ of the title are lieux de mémoire which, like the two Unions (Utrecht and Lublin), are similar in their profound significance for each country’s cultural, political and social evolution, and are regarded as important symbols of identity to the present day. What are the most important ‘twins’ in the history of the Commonwealth of Poland and Lithuania and the Dutch Republic? Why are there so many parallels in the history of these cultural areas, despite other, obvious differences? Is it a coincidence, or are there more profound reasons? The answer will be presented in this article. W artykule przedstawiono propozycję porównawczej analizy kultury Republiki Zjednoczonych Prowincji Niderlandów i Rzeczpospolitej Obojga Narodów (XVI-XVIII w). Wspomiane w tytule "bliźnięta" to podobne do siebie pod względem charakteru i wydźwięku miejsca pamięci i toposy kulturowe, które podobnie jak dwie Unie (Lubelska i Utrechcka) wywarły znaczący wpływ na polityczny, społeczny i kulturowy rozwój danego obszaru, a co więcej postrzegane są dzisiejszego dnia jako doniosłe symbole zbiorowej tożsamości. W artykule omówiono szereg "bliźniaczych" miejsc pamięci i toposów kulturowych porównując ich oddziaływanie i miejsce w świadomości historycznej Polaków oraz Belgów i Holendrów. Przeprowadzając to porównanie uwzględniono następujące "miejsca wspólne" kultury staropolskiej i dawnej niderlandzkiej: Aurea Aetas (Złoty Wiek), Unia, Tolerantia (Tolerancja), Refugium (Miejsce Schronienia), Libertas (Wolność). Jako jeden z najważniejszych czynników decydujących o "wspólnym rytmie kultury" obydwu tak odmiennych od siebie obszarów kulturowych wskazano na system wartości cywilizacji łacińskiej.
- ItemDiecezja Kielecka(Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "Adam", 2012) Kwaśniewski, Andrzej
- ItemDo not Judge, Beware(Ukrainian Catholic University Press, 2022) Charzyńska-Wójcik, Magdalena
- ItemDorobek historiograficzny ks. Józefa Zdanowskiego(Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022) Kwaśniewski, AndrzejDorobek historiograficzny ks. Józefa Zdanowskiego obejmuje 24 publikacje (w tym broszury i książki) oraz 22 rękopisy. Do najważniejszych jego prac należą: opracowanie na temat malarza Hansa Suessa von Kulmbach, opracowanie kieleckich rękopisów średniowiecznych, 2 prace o dziejach seminarium duchownego w Kielcach, podręcznik historii Kościoła w Polsce, podręcznik dziejów sztuki chrześcijańskiej oraz prace o klasztorach: norbertanek w Krzyżanowicach i Imbramowicach, bożogrobców w Miechowie i bernardynek w Świętej Katarzynie koło Bodzentyna. The historiographical output of the Rev. Józef Zdanowski comprises of 24 publications (including brochures and books) as well as 22 manuscripts. The most significant ones constitute: the work on the painter Hans Suess von Kulmbach, the study of Kielce medieval manuscripts, two works on the Kielce seminary, the textbook on the history of the Church in Poland, the textbook on the history of Christian art and the works on the monasteries of Premonstratensians in Krzyżanowice and Imbramowice, of the Order of the Holy Sepulchre in Miechów and on the monastery of St. Catherine in Bodzentyn.
- Item"Dwór" w mieście. Realizacja tęsknoty za "swojskością" w architekturze międzywojennego Lublina(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015) Błotnicka-Mazur, ElżbietaDwór, średniej wielkości wiejska siedziba szlachecka, stopniowo stał się odpowiednikiem „rodzimości”, programowo poszukiwanej w architekturze, najbardziej intensywnie na pocz. XX wieku. Na popularyzację tego zjawiska na ziemiach polskich duży wpływ miały wyniki konkursów architektonicznych na dwory w Opinogórze (1908) i Niegowici (1913) oraz projekty konkursowe pawilonu polskiego na wystawę w Rzymie (1911) i typowych domów mieszkalnych w otoczeniu ogrodowym (1912). Większość siedzib ziemiańskich powstałych przed I wojną światową formalnie była utrzymana w tradycji architektury rodzimej, nawiązującej nie tylko do neoklasycyzmu czy baroku, ale także do gotyku, polskiego renesansu czy stylu zakopiańskiego. Popularny w Polsce w okresie międzywojennym, a zwłaszcza w pierwszej połowie lat 20. tzw. styl dworkowy, wykorzystywał detale architektoniczne wywodzące się z różnych okresów historycznych, przede wszystkim barokowe łamane naczółki i klasycyzujące ganki kolumnowe. Styl dworkowy stosowany był wówczas przede wszystkim w jednorodzinnej architekturze mieszkaniowej oraz w realizacjach budynków użyteczności publicznej. Zorganizowaną zabudowę w stylu dworkowym można spotkać w miastach-ogrodach, lub częściej w dzielnicach-ogrodach, tworzonych zgodnie z ideą brytyjskiego urbanisty Ebenezera Howarda (jej pierwsze przykłady na ziemiach polskich to nieukończone Ząbki, zaprojektowane przez Tadeusza Tołwińskiego w 1911 oraz Młociny projektu Ignacego Miśkiewicza z ok. 1913). W międzywojennym Lublinie wille miejskie w formie dworków, otoczone zielenią, powstawały m.in. przy ulicach Ogrodowej, Rayskiego i Beliniaków. Zespół domów, o skromniejszym detalu, powstał w na Dziesiątej, zaprojektowany jako dzielnica-ogród. W Lublinie powstały również dwa reprezentacyjne budynki użyteczności publicznej: dworzec kolejowy nawiązujący do nowożytnego pałacu lub zamku oraz dawna łaźnia miejska na Bronowicach z oryginalnym potrójnym podcieniem arkadowym. Projekt szkół bliźniaczych przy ul. Lipowej Ignacego Kędzierskiego nie został niezrealizowany. Poszukiwanie stylu narodowego w architekturze, znajdujące odzwierciedlenie w stylu dworkowym, można zaobserwować nie tylko w Polsce, ale także w krajach skandynawskich oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Małgorzata Omilanowska, która podjęła próbę całościowego spojrzenia na te zjawiska w architekturze europejskiej, dostrzegła podobieństwa w rozwiązaniach formalnych stosowanych w krajach, które nie miały ze sobą żadnych relacji artystycznych bądź miały nieliczne kontakty.
- ItemDwujęzyczność w świetle badań nad mózgiem(Politechnika Lubelska, 2014) Mirek, JoannaPomimo wzrastającej popularności języka angielskiego, nazywanego współczesną lingua franca, dwujęzyczność jest wciąż jednym z najbardziej pożądanych atutów na rynku pracy, a także umiejętnością powszechnie darzoną estymą. W ciągu ostatnich lat radykalnie zmieniły się poglądy na temat edukacji dwujęzycznej. Wyniki najnowszych badań naukowych nie pozostawiają bowiem żadnych wątpliwości, że dzieci wychowujące się w środowisku dwujęzycznym są w pozycji uprzywilejowanej w stosunku do ich jednojęzycznych rówieśników. Dowiedziono również, że wysokie kompetencje językowe dzieci dwujęzycznych wywierają bezpośredni wpływ na ich umiejętności w wieku dorosłym. Nie zmienia to jednak faktu, że nauka języków obcych w każdym wieku ma korzystny wpływ na ludzki mózg, o czym świadczyć może chociażby potwierdzona licznymi badaniami naukowymi hipoteza, że dwujęzyczność przyczynia się do znacznego opóźnienia ujawnienia objawów choroby Alzheimera. Poniższy artykuł ma za zadanie przybliżenie tego złożonego zagadnienia, ilustrując na różnorodnych przykładach, w jakiej mierze dwujęzyczność przyczynia się do zmiany struktury ludzkiego mózgu, uwzględniając przy tym rolę edukacji dwujęzycznej oraz aktywność intelektualną osób dorosłych i starszych.
- ItemGeertrui van Oosten en de ruimtelijke poëtica van Delft(Wydawnictwo KUL, 2017) Polkowski, MarcinHet onderwerp van dit artikel zijn de plaatsen van herinnering (lieux de mémoire - het graf van Geertrui met het standbeeld door A. Teeuwisse) en de literaire "plaatsen van verbeelding" (lieux d’imagination - hiertoe behoren enige vitae uit de 16e en 17e eeuw en J.A. Alberdingk Thijms novelle Geertruide van Oosten uit 1858) die verbonden zijn met de figuur van middeleeuwse begijn en mystica Geertrui van Oosten in Delft. Het interpretatieve gedeelte van het artikel gaat gepaard met een theoretische discussie over de onderzoeksmethoden van de geopoetica en geokritiek. Het artikel eindigd met de conclusie dat in cultuurwetenschappelijk onderzoek dat op de onderzoekspraktijk van de geokritiek gebaseerd is, meer aandacht zou moeten worden besteed aan het religieuze aspect van de ruimte, d.w.z. met name aan de aanwezigheid en culturele betekenis van heilige plaatsen (loca sacra). The article offers a geopoetical interpretation of sites in the physical world (lieux de mémoire) and imagined places in literature (lieux d’imagination) related to the figure of beguine mystic Gertrude (Geertrui) van Oosten in Delft. The only monument in Delft dedicated to Gertrude, a sculpture by A. Teeuwisse, is analysed in its spatial surroundings, especially in relation to the unmarked, and therefore practically non-existent grave of Geertrui. This grave, however, is “virtually” present in literature, i.e. in J.A. Alberdingk Thijm’s novella Geertruide van Oosten (1853), where it forms a lieu d’imagination, standing in for and supplementing the actual resting-place of the mystic. The interpretive part of the article is accompanied by a theoretical discussion of the concept of geopoetics. In the conclusions, the possibility is raised that in geopoetical enquiries should be given to the religious aspect of spatiality, in particular, to the existence of sacred spaces (loca sacra). Tematem artykułu są miejsca pamięci (lieux de mémoire - nagrobek Geertrui oraz pomnik dłuta A. Teeuwisse) oraz literackie "miejsca wyobrażone" (lieux d’imagination - szereg tekstów hagiograficznych z XVI-XVII w. oraz nowela J.A. Alberdingka Thijma pt. Geertruide van Oosten z 1858 r.) związane z postacią średniowiecznej beginki i mistyczki Getrudy (Geertrui) van Oosten w Delft. Interpretacyjnej części artykułu towarzyszy dyskusja teoretyczna odnosząca się do metod badawczych geopoetyki i geokrytyki. Artykuł kończy się konkluzją, że w poszukiwaniach kulturoznawczych nawiązujących do praktyk badawczych geopoetyki w szerszym stopniu należałoby uwzględnić aspekt religijny przestrzeni, tj. w szczególności istnienie i znaczenie w kulturze miejsc świętych (loca sacra).
- ItemHades as the ruler of the Damned in the mosaic complex on the west wall of Basilica Santa Maria Assunta in Torcello, Italy(ELTE Eötvös József Collegium, Budapest, 2015) Krauze-Kołodziej, AleksandraThe aim of this article is to show the figure of the ancient god Hades as an important part of Byzantine symbolic representations of the Last Judgement, using the example of the mosaic from the west wall of Basilica Santa Maria Assunta in Torcello, Italy. The article is divided into three main parts. The first part briefly introduces the mosaic complex from Torcello, providing a description of the place, the Basilica, and the mosaic. In the second part, the author focuses on the fragment of the mosaic presenting the figure of Hades in hell. In an effort to show the iconographical and cultural continuity between ancient and early medieval representations, the author compares this figure to its ancient prototype. The last part of the article portrays the development of the motif of the Last Judgment by looking at other chosen representations. In conclusion, the author proposes a possible meaning of the presence of Hades in the mosaic of Torcello.
- ItemHow to measure the French influence - lexical choices in a 14th-century English Psalter(Wydawnictwo KUL, 2015) Lis, KingaThe paper discusses lexical choices in the first 50 Psalms of the Middle English Glossed Prose Psalter with a view to demonstrate that the profusion of borrowings from French should not be taken as evidence of the direct influence of the French source text. Rather, it should be analysed in the context of the underlying Latin Psalter, the French source and the remaining 14th-century Psalter translations simultaneously. When examined from this perspective, the Psalter appears to converge in its use of 90% of the Romance-derived nouns with the three remaining 14th-century Psalter translations. The profusion of borrowings from Romance should be, therefore, perceived as a manifestation of the contemporary linguistic situation in medieval England and a reflection of the perceived inviolability of the biblical text. Furthermore, it is argued that the actual French influence should not be sought in the formal similarities shared by the lexical items used in Middle English Glossed Prose Psalter and the French rendition, but rather in the exceptional vocabulary choices of Middle English Glossed Prose Psalter corresponding semantically, rather than formally, to the relevant items employed in the French translation, both those which are context-motivated and, even more so, those which find no contextual justification with respect to other occurrences of the same Latin lemma.
- ItemIndirekte Strategien der Rekonstruktion der ukrainisch-jüdischen Familiengeschichte in Katja Petrowskajas Vielleicht Esther(Towarzystwo Naukowe KUL, 2019) Dubrowska, Małgorzata; Michaelis-König, AndreeW artykule ukazano strategie pisarskie Petrowskiej, która – kreśląc portret swojej żydowskiej rodziny – w produktywnym literacko procesie przypominania [niem. Wieder-Erinnerung] używa literackich aluzji, łączy przeszłość miejsc, przestrzeni, ludzi i rzeczy. W konfrontacji z rekonstruowaną historią rodzinną na plan pierwszy wysuwają się drogi pośrednie: opowiadanie, tłumaczenie czy fikcja tworzą formę narracyjną, w której rekonstrukcja przełamywana jest przez refleksję, a zasadą pisarską staje się subtekstowy metonimiczny realizm, niosący ze sobą, oprócz rekonstrukcji i refleksji, elementy transfiguracji.
- ItemJazz i blues – afroamerykańska mozaika czy odrębne gatunki? Refleksja nad polską recepcją(Uniwersytet Jagielloński, Musica Iagellonica, 2023) Al Azab-Ruszowska, AyaJazz and blues are part of the complex mosaic of African American culture, having emerged alongside (or from) such styles as work songs, field hollers, spirituals, sermon songs, rag-time, gospel, soul, R’n’B. African American music has influenced global popular culture. This phenomenon has not escaped Poland either. African American ethnomusicologist Mellonee Burnim argues that “jazz cannot be completely separated from gospel, blues cannot be completely separated from spiritual” (Burnim and Campbell 1995). In the present article, I will show the common points of blues and jazz in Polish reception and explain how genres so close in their origin function in Poland within one musical environment. I will also outline the presence of blues in Polish culture and the functioning of blues and jazz as related genres through an analysis of reception sources.
- ItemKazanie o Grobie Bożym ks. Jakuba Śliwskiego(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia Sandomierz, 2023) Kwaśniewski, AndrzejKazanie ks. Jakuba Śliwskiego jest przykładem intelektunej refleksji nad ideą zakonu bożogrobców (stróże Grobu Bożego). Analizując treści o sądzie ostatecznym autor jednocześnie przekazał wiadomości historyczne oraz ascetyczno-mistyczne na temat zakonu bożogrobców. W narrację wbudowane zostały również treści współczesne - zagrożenie tatarskie południowo wschodnich kresów Rzeczpospolitej. Omówione kazanie świadczy o wykształceniu i umiejętnościach autora oraz o zrozumieniu wartości tekstu ze strony wydawcy. The sermon of Rev. Jakub Śliwski is an example of the intellectual reflection on the concept of the order of the Holy Sepulchre (Guardians of the Holy Sepulchre). Analysing the content on the Last Judgement, the author has simultaneously provided historical and ascetical and mystical information on the Order of the Holy Sepulchre. The narrative also includes contemporary content the Tartar threat to the south-eastern borderlands of the Republic of Poland. The sermon discussed reflects education and skills of the author, as well as the understanding of the text value from the publisher’s part.
- ItemKonsekracja kościoła klasztornego Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Imbramowicach w 1717 roku(Wydawnictwo Jedność, 2017) Kwaśniewski, AndrzejKlasztor imbramowski został założony w pierwszej połowie XIII wieku. W roku 1710 w wyniku pożaru zniszczone zostały zabudowania klasztorne wraz z kościołem. Kościół został odbudowany przez ksienię Zofię Grothównę. W dniu 29 sierpnia 1717 roku kościół został konsekrowany przez bp krakowskiego Kazimierza Łubieńskiego. Podstawę źródłową artykułu stanowi opis wydarzenia zamieszczony w kronice klasztornej Z. Grothówny oraz dokument konsekracji zachowany w Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Analiza źródeł oraz przebiegu uroczystości prowadzi do wniosku o dużym znaczeniu tego wydarzenia. Na uroczystość przybyli liczni przedstawiciele wyższego duchowieństwa diecezji krakowskiej oraz zakonów. Wśród uczestników byli teologowie oraz wybitny kompozytor epoki baroku ks. Grzegorz Gerwazy Gorczycki. Prawdopodobnie w trakcie uroczystości koncertowała Kapela Katedralna z Krakowa. Zgromadzenie na konsekracji ważnych osób wskazuje na znaczenie wydarzenia i klasztoru imbramowskiego. Była to swoista demonstracja wiary katolickiej. The Convent of Imbramowice was founded in the first half of the 13th century. In 1710, the convent buildings and the church were destroyed in the fire. The church was rebuilt by prioress Zofia Grothówna. On 29 August 1717, the church was consecrated by Bishop Kazimierz Łubieński of Krakow. The article is based on two sources: the description of the event in Z. Grothówna’s convent chronicle and the document of consecration preserved in the Archive of the Metropolitan Cu- ria in Krakow. An analysis of the sources and the ceremony leads to the conclusion that this event was of considerable significance. Numerous representatives of the higher clergy of the Krakow Diocese and religious orders came to the ceremony. Among the participants were theologians and prominent Baroque composer Grzegorz Gerwazy Gorczycki. Presumably, the Cathedral Orchestra of Krakow performed music at the above-mentioned ceremony. The presence of important people at the ceremony indicates the significance of this event and the Convent of Imbramowice. It was a vivid demonstration of the Catholic faith.
- ItemKreowanie przyjaznej przestrzeni – Lubelskie Spotkania Plastyczne '76(Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Wydawnictwo KUL, 2016) Błotnicka-Mazur, ElżbietaRzeźba jako element przestrzeni publicznej znalazła stałe miejsce w miejskim plenerze. Dekady lat 60. i 70. w Polsce w sposób szczególny zaznaczyły się w historii rzeźby, obfitując w różnego rodzaju artystyczne sympozja i plenery, w których efekcie miasta wzbogaciły się o nowe realizacje rzeźbiarskie. Masowo powstające w tym okresie osiedla mieszkaniowe stały się idealną przestrzenią, w której rzeźba, wkomponowana w układ architektoniczny, mogła harmonijnie go współtworzyć i oswajać „miejski chaos i zagubienie” najbliższego otoczenia człowieka. Jedną z takich inicjatyw były Lubelskie Spotkania Plastyczne w 1976 roku. Wzięło w nich udział kilkudziesięciu artystów plastyków z całej Polski, którzy zaprojektowali i wykonali kilkadziesiąt realizacji: malarskich, mozaikowych, rzeźbiarskich – na ścianach szczytowych, w prześwitach, na alejach i skwerach osiedli Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
- ItemKsięgozbiór Kapituły Kieleckiej w świetle inwentarza z 1650 roku(Wydawnictwo Ossolineum, 2017) Kwaśniewski, AndrzejThis article continues research on the library of the Kielce Chapter. The paper is based on the archival inventory, which is commented on, based on the surviving collection. It discusses the contents of the collection, and the number of items, as well as provenances of individual books. The inventory is published as an addendum.