Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/bookPart"
Now showing 1 - 20 of 72
Results Per Page
Sort Options
- ItemAdopcja(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2018) Łuczyński, Andrzej
- ItemAksjologiczne podstawy polityki społecznej w świetle encykliki Caritas in veritate(Wydawnictwo KUL, 2011) Adamczyk, Tomasz
- ItemArtysta i sztuka we współczesnej narracji radiowej(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, AnetaSztuka uważana jest za dziedzinę „medialnie nielogiczną”, nieodpowiadającą oczekiwaniom masowego odbiorcy. Niniejszy artykuł przedstawia analizę wybranych audycji radiowych podejmujących tę tematykę. Wskazuje na trzy odmienne warianty narracyjne. Cykl "W stronę sztuki" jest przykładem autorskiej gawędy badacza sztuki. Radiowy feature Doroty Hałasy i Katarzyny Michalak "Modlitwa Zapomnianej" łączy elementy słuchowiska i reportażu, by zrekonstruować biografię XIX-wiecznej kompozytorki Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. Z kolei reportaż "Chcę więcej" Bartosza Panka prezentuje osobowość artystyczną Dominika Połońskiego poprzez wypowiedzi samego muzyka. Świadomie konstruowana narracja radiowa pozwala słuchaczowi odkryć, na czym polega wartość sztuki.
- ItemAutoportret dziennikarza radiowego. Metarefleksja zawodowa dziennikarzy w reportażach Polskiego Radia(Podlaska Fundacja Wspierania Talentów, 2016) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemDesekularyzacja w warunkach globalizacji(Zakład Wydawniczy „NOMOS”, 2007) Adamczyk, Tomasz
- ItemDeveloping religious and patriotic feelings in pre-school aged children in Sisters Servants’ nurseries(Wydawnictwo KUL, 2017) Opiela, Maria LoyolaThe aim of the present article is to analyse the extent and the manner in which the development of religious and patriotic feelings is implemented in the educational work of Sisters Servants with preschool-aged children. The context for the discussed issue is provided by the questions of the psychosocial development of children in the period of middle childhood as well as the problem of the education system according to E Bojanowski. The preschool age is a period in which the development of higher feelings is possible, although their full bloom occurs only during adolescence, as long as the cognitive, emotional and social development proceed properly. Religious and patriotic emotions are included in the category of higher feelings. The conditions, requirements and models from the family and preschool environment affect children’s emotional development and have a beneficial or undesirable influence on the developmental changes in the sphere of pupils’ emotional personality. Religious education supporting the development of such feelings, implemented in Sisters Servants’ nurseries.
- ItemDiagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017-12-30) Otrębski, Wojciech; Wiącek, Grzegorz; Mariańczyk, KatarzynaPraktyka rehabilitacyjna tworzy sytuację, w której szczególnie oczekiwa- ne jest myślenie i działanie transdyscyplinarne. To znaczy takie, w którym specjaliści swoje działania podejmują na bazie stanu wiedzy gromadzone- go nie tylko przez jedną dyscyplinę (np. psychologię), ale wiele obszarów wiedzy (Otrębski i Wiącek, 2014). Szukając obszarów, które powinny być wiodącym źródłem informacji dla psychologów zaangażowanych w proces rehabilitacji, należy wskazać jako podstawowe teorię rehabilitacji, teorię diagnozy psychologicznej i psychologię rehabilitacji. To tam znajdujemy wskazania co do zakresu i przebiegu diagnozy psychologicznej w rehabi- litacji, w tym zasady adaptacji/dostosowania i konstrukcji wykorzystywa- nych narzędzi. W niniejszym rozdziale prezentowane jest, wypracowane przez au- torów, podejście do procesu diagnozy psychologicznej w rehabilitacji, jak i przykłady dobrych praktyk w zakresie adaptowania/dostosowywa- nia i konstrukcji narzędzi wykorzystywanych w psychologii rehabilita- cji. Wyjaśniamy, w jakim zakresie zasady konstrukcji narzędzi diagno- stycznych dla psychologii mogą i powinny być zastosowane w adapta- cji, dostosowaniu i konstrukcji narzędzi psychologicznych stosowanych w rehabilitacji. Ilustrujemy to wybranymi przykładami metod przez nas opracowanych, tzn. baterią testów REHAB1 (Witkowski et al., 2015) obejmującą: Skalę AS-5-R (Skala Aktualizacji Siebie), Skalę URK-R (do badania psycho-społecznych problemów osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego), Skalę PCH-R (do badania psycho-społecznych problemów osób doświadczających chorób przewlekłych) oraz IWM (do badania wrażliwości moralnej u osób z niepełnosprawnością intelektualną), a także dwoma metodami z zakresu rehabilitacji zawodowej: IPCZ (In- wentarz preferencji czynności zawodowych osób z niepełnosprawnością umysłową) i SPSP (Skala przystosowania do sytuacji pracy osób z nie- pełnosprawnością umysłową) (Otrębski et al., 2012) oraz przykładami innych narzędzi, takich jak System Oceny Zachowań Adaptacyjnych (ABAS-3 – Harrison i Oakland, 2015).
- ItemDom rodzinny w doświadczeniu polskich migrantów w Wielkiej Brytanii(Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2021) Adamczyk, Tomasz
- ItemDrama w procesie dydaktyczno-wychowawczym w refleksji własnej(Wydawnictwo KUL, 2015) Borowska, BarbaraRozdział pt.: "Drama w procesie dydaktyczno-wychowawczym w refleksji własnej", przedstawia główne założenia Nowego Wychowania, ogólny zarys teorii dramy oraz jej walory edukacyjno-wychowawcze. Autorka dzieli się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas różnych kursów i warsztatów dotyczących dramy, jako metody nauczania w edukacji humanistycznej oraz wieloletnim doświadczeniem dydaktyczno-wychowawczym w pracy z młodzieżą i nauczycielami.
- ItemDyplomacja cyfrowa po rosyjsku(Wydawnictwo KUL, 2014-05-29) Kosienkowski, MarcinW rozdziale przedstawiono specyfikę rosyjskiej dyplomacji cyfrowej, a także poddano analizie działania władz Rosji na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa informacyjnego państwa oraz działania prowadzone w ramach dyplomacji publicznej.
- ItemFederacja Rosyjska wobec statusu Abchazji i Osetii Południowej(Wydawnictwo UMCS, 2008) Kosienkowski, MarcinAbchazja i Osetia Południowa oderwały się od Gruzji w I połowie lat 90. XX wieku, dotychczas jednak status tych regionów nie został uregulowany – de facto są one niezależne od Republiki Gruzji, ale w świetle prawa międzynarodowego stanowią jej integralną część. Naszym zdaniem, znaczny, jeśli nie decydujący w pewnych przypadkach, wpływ na określenie statusu tych secesjonistycznych terytoriów ma Federacja Rosyjska. Państwo to może opowiedzieć się, po pierwsze, za reintegracją Abchazji i Osetii Południowej z Gruzją, po drugie, za utrzymaniem obecnego nieokreślonego statusu prawnego tych regionów i, po trzecie, za uzyskaniem przez nie niepodległości/ich przyłączeniem do Rosji. Celem niniejszego artykułu jest analiza trzech powyższych możliwości. Federacja Rosyjska oficjalnie popiera przywrócenie integralności terytorialnej Republiki Gruzji, jednak na takich warunkach, by Abchazja i Osetia Południowa miały realny wpływ na władzę w zjednoczonym państwie. W związku jednak z tym, że realizacja takiego scenariusza jest niemożliwa, ponieważ obecne władze Gruzji na czele z prezydentem M. Saakaszwilim nie zgodzą się na takie rozwiązanie, Rosja w rzeczywistości dąży do utrzymania obecnego nieokreślonego statusu prawnego separatystycznych regionów. Kreml wysyła przy tym sygnały, iż byłby gotów na opowiedzenie się za niepodległością/przyłączeniem Abchazji i Osetii Południowej do Federacji Rosyjskiej. Możliwość zajęcia takiego stanowiska jest jednak mało prawdopodobna i pełni raczej funkcję groźby, przy pomocy której Rosja dąży do ochrony swych interesów na arenie międzynarodowej.
- ItemGeneza i rozwój zorganizowanych działań dla dobra rodziny(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2018) Łuczyński, Andrzej
- ItemInstytucje państwowe i organizacje pozarządowe działające na rzecz rodziny. Wprowadzenie(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2018) Łuczyński, Andrzej
- ItemJestem prenatalnym dzieckiem nieba(Wydawnictwo KUL, 2005) Kornas-Biela, Dorota
- ItemJózefa Życińskiego koncepcja życia społecznego(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2017) Adamczyk, Tomasz
- ItemKategoria modelu w naukach humanistycznych(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2019) Magier, Piotr
- ItemKompetencje dziennikarza radiowego w dobie konwergencji mediów(Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, 2018) Wójciszyn-Wasil, AnetaWspółczesne radio podlega dynamicznym zmianom, których przyczyną jest dokonująca się konwergencja mediów. Ewoluuje także codzienna praca dziennikarza, zbliżając tę profesję do dziennikarstwa multimedialnego. Wymaga to opanowania nowych umiejętności zawodowych i aktywności dziennikarza w różnych kanałach dystrybucji treści. Niniejszy artykuł koncentruje się opisaniu katalogu kompetencji, które umożliwiają dziś dziennikarzowi radiowemu funkcjonowanie w nowym ekosystemie mediów.
- ItemMacierzyństwo w nauczaniu Jana Pawła II(Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) Kornas-Biela, Dorota
- ItemMakiawelizm a relacje interpersonalne, czyli jak manipulowanie ludźmi wpływa na stosunki międzyludzkie(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017) Śliwak, Jacek; Partka, Józef; Zarzycka, Beata; Łobaczewski, PawełThe theme of this work is about connecting between the machiavellism and the interpersonal relationships. The main part of the work shows the results of studies carried out empirically about the correlation between machiavellism variable and the variable of interpersonal relations, making use of its subscales. The main conclusion, which was put forward after analyzing the results, is the existence of important relationships between machiavellism and interpersonal relations. The study also confirmed the hypotheses, which have been entered into the difference between men and women of various interpersonal relationships subscale results. Additionally, machiavellism rate spikes proved to have significant impact on the quality and range of social contacts – at higher machiavellism dominant negative interpersonal relationships.
- ItemMałoletnie ojcostwo: problem i wezwanie(Towarzystwo Naukowe KUL, 2001) Kornas-Biela, Dorota