Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/article"
Now showing 1 - 20 of 121
Results Per Page
Sort Options
- Item7 grzechów głównych komitetów wyborczych popełnianych w obszarze nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu(Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaPoruszając problematykę wykorzystania radia w kontekście emisji na jego falach reklam wyborczych, zazwyczaj podkreślamy słabość tego nośnika reklam. Nie dzieje się to bez przyczyny: słuchanie radia niejako w tle innych czynności, odbiór treści ograniczony jedynie do zmysłu słuchu, wysoka fragmentacja rynku i duże rozproszenie odbiorców to najczęstsze przyczyny takiego stanu rzeczy przywoływane w literaturze przedmiotu. Wady nośnika automatycznie przekładają się na wady emitowanych reklam, które są trudne do wychwycenia i słabo zapadają w pamięć. Stan ten powoduje, że radiowa reklama wyborcza nie cieszy się dużym zainteresowaniem w sztabach komitetów wyborczych bez względu na rodzaj kampanii i to bynajmniej nie ze względu na koszty produkcji czy emisji, które, w porównaniu chociażby z kosztami reklamy telewizyjnej, są niskie. W ostatniej fazie kampanii tj. na 15 dni przed jej końcem na antenie radia publicznego i jego regionalnych rozgłośni częściej usłyszeć można radiową reklamę wyborczą za sprawą emisji nieodpłatnych audycji wyborczych. Komitety wyborcze, które złożą odpowiednie wnioski o przydział czasu antenowego w danej rozgłośni, nie ponoszą kosztów emisji ani realizacji nagrań, chyba że materiał do emisji zdecydują się przygotować poza rozgłośnią. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie najważniejszych błędów-grzechów, które popełniają komitety wyborcze w obszarze nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu.
- ItemAborcja i eutanazja - dramat współczesnej cywilizacji(Wydział Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Akademia Medyczna w Lublinie, 1996) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAbsolwenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w służbie "Bogu, ludziom i Ojczyźnie”(Episteme, 2015) Borowska, BarbaraArtykuł przedstawia wspomnienia absolwentów KUL: S. Martyny Marianny Wysockiej OSM, S. Marii Dębowskiej OSM, S. Rajmundy Grażyny Witkowskiej OSM, ks. Stanisława Drąga o swoim dzieciństwie, studiach i pracy w służbie nie tylko Bogu i ojczyźnie, ale przede wszystkim oddaniu dobru innych ludzi. Pomaganie potrzebującym i wspomaganie ich w procesie odzyskiwania sił i pewności siebie wzmacnia poczucie odpowiedzialności za innych.
- ItemAbsolwenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w służbie „Bogu, ludziom i Ojczyźnie”(Episteme, 2015) Borowska, BarbaraArtykuł przedstawia wspomnienia absolwentów KUL: S. Martyny Marianny Wysockiej OSM, S. Marii Dębowskiej OSM, S. Rajmundy Grażyny Witkowskiej OSM, ks. Stanisława Drąga o swoim dzieciństwie, studiach i pracy w służbie nie tylko Bogu i ojczyźnie, ale przede wszystkim oddaniu dobru innych ludzi. Pomaganie potrzebującym i wspomaganie ich w procesie odzyskiwania sił i pewności siebie wzmacnia poczucie odpowiedzialności za innych.
- ItemAktorzy polityczni i media masowe w procesie komunikowania politycznego na poziomie samorządu terytorialnego w okresie kampanii wyborczej. (Przyczynek do problemu zagrożeń wynikających z braku pełnej informacji wyborczej)(Wydawnictwo KUL, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: które z narzędzi komunikowania politycznego zdają się być skutecznymi w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a także czy wyborca ma szanse uzyskać rzetelną informację o rywalizujących ze sobą podmiotach politycznych i czy media uzupełniają wyborcom informacje pozyskane z reklam i innych narzędzi komunikowania politycznego, nad którymi całkowity nadzór sprawują aktorzy komunikowania politycznego.
- ItemAktywność opiekuńczo-wychowawcza a zjawisko ekskluzji społecznej wśród współczesnej młodzieży(Wydawnictwo KUL, 2016) Łuczyński, AndrzejPoznając świat młodzieży, spotykamy się obecnie ze szczególnie niepokojącym zjawiskiem, którym jest dramatyczna sytuacja wykluczenia społecznego – doświadcza jej wielu młodych ludzi. Poprzez zaniedbanie, przemoc i wykorzystywanie życie ludzi młodych ulega dewaluacji i marginalizacji. Niezwykle ważną kwestią wydaje się więc dokonanie gruntownego namysłu nad aktywnością opiekuńczo-wychowawczą i wypracowaniem skutecznych metod pozwalających ograniczyć lub całkowicie wyeliminować zjawisko eks- kluzji społecznej młodzieży. Podjęcie efektywnych działań w tym względzie niesie ze sobą potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na rodzinę i szkołę, które powinny stanowić pozytywny wzór skutecznego wychowania młodego człowieka, oczekującego pomocy, by pokonać swe życiowe trudności i rozterki.
- ItemAspiracje edukacyjne licealistów w refleksji badawczej(Difin, 2012) Borowska, BarbaraW szkicu tym zostały przedstawione wybrane problemy dotyczące przemian aspiracji edukacyjnych oraz wyboru drogi kształcenia głównie młodzieży licealnej. Autorka zwraca szczególną uwagę na przewodnią myśl w toczącym się od kilku lat dyskursie w zakresie kształtowania dążeń kolejnych pokoleń nastolatków oraz ich preferencji edukacyjnych. Z wypowiedzi młodzieży wynikało, że zasadniczy wpływ na kształtowanie się zainteresowań edukacyjno-zawodowych wśród licealistów mają: przemiany społeczno-ekonomiczne, czynniki demograficzne, psychologiczne, pedagogiczne i kulturowe. Podjęta przez autorkę analiza aspiracji licealistów z regionu radomskiego wynikała przede wszystkim ze zmian w organizacji polskiej edukacji oraz z transformacji ustrojowej i integracji z Unią Europejską. Wyniki prezentowanego wywiadu są częścią obszernych badań prowadzonych w pierwszej dekadzie obecnego stulecia (2005-2008) w trzech różnych środowiskach regionu radomskiego wśród młodzieży, która kształciła się w liceach wiejskich, w małych miastach i w Radomiu. Badaniami zostało objętych 9 szkół (7 liceów ogólnokształcących publicznych i 2 licea katolickie). Sondaż przeprowadzono na próbie 433 licealistów z 18 klas (9 klas pierwszych i 9 maturalnych) o profilu humanistycznym.
- ItemAudytywna reklama wyborcza jako narzędzie komunikowania politycznego(Wydawnictwo SGGW, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaAudytywna reklama wyborcza, w tym reklama radiowa, to narzędzie komunikowania politycznego posiadające zarówno zalety, jak i wady. Zaletą jest możliwość komunikowania się z wyborcami w ramach nieodpłatnych audycji wyborczych w Polskim Radiu i rozgłośniach regionalnych, a także to, iż ten typ reklamy jest odbierany przez słuchaczy jako mniej irytujący od reklamy telewizyjnej. Wadami tego narzędzia są: ograniczenia dotyczące percepcji przekazu jedynie do słuchu, sposób odbioru nośnika medium ograniczający się często do tła dla innych czynności i nie najlepsze godziny nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu. Mimo wad tego narzędzia należy pamiętać, iż rezygnacja z jego zastosowania może zwiększyć szanse przeciwników i oddalić sukces wyborczy. Zaledwie niewielki odsetek społeczeństwa deklaruje, że w ogóle nie słucha radia, zatem nikt, komu zależy na sukcesie wyborczym, nie powinien rezygnować z reklamy audytywnej.
- ItemAutorytet i odpowiedzialność w wychowaniu(Wydawnictwo KUL, 2012) Łuczyński, AndrzejChanges that take place in the field of authority and responsibility inevitably seem to evoke attitudes marked by egoism, penchant for lawlessness and the lack of responsibility for oneself and others in young generation, especially. A lot of pedagogical circles grapple with a serious problem of keeping the correct sense of proportion in autonomy that a young person deserves and expectations and duties set up for them that they have to respect in the name of their own and social good. No wonder that the need to re-establish the authority in upbringing assumes growing importance. Thus, the understanding of the concept of authority and its relation to the responsibility in upbringing is worth exploring. The article raises an issue that would allow parents and form teachers to understand the correct scope of responsibility for young generation and the source, the ways of establishing, exercising and protecting their authority against trends that decrease its instructive value and importance in young people’s lives.
- ItemAutorytet rodziców a styl i jakość życia współczesnej rodziny(Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010) Łuczyński, AndrzejIn the postmodern pluralist and individualized society, the lifestyle and the quality of life of the family and the values that it transfers from generation to generation ingrained in parental authority are quite frequently undermined and questioned. As a result, young people often have a lot of idols but in reality nobody to serve as the authority for them, no close person who would help them to determine their own way of life. Hence, it is no surprise that many educators emphasize strongly that each child, in the development of his/her mature personality, needs the parents’ authority, even demands it. A child easily subordinates to the parents’ requirements if only he/she discerns that their authentic care of his/her good - the ability of empathy, sensitivity to harm and readiness for devotion - is expressed in this authority. Later, in his/her adult life, the child will need parental authority to fully realize the potential of his/her capabilities in the social and family life, taking advantage of the parents’ experience and wisdom.
- ItemBeata Szydło vs Ewa Kopacz, Elżbieta Kruk vs Joanna Mucha – kampania kobiet(Wydawnictwo KUL, 2016) Łukasik-Turecka, AgnieszkaKampanię parlamentarną w Polsce w 2015 roku nazwano kampanią kobiet. Największe partie postawiły kobiety na pierwszym planie. Celem artykułu jest ukazanie specyfiki parlamentarnej kampanii wyborczej z 2015 roku z punktu widzenia walki między kobietami-liderkami największych partii: Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej na arenie ogólnopolskiej (rywalizacja Szydło-Kopacz) i regionalnej (rywalizacja Kruk-Mucha).
- ItemBliźnięta i wieloraczki w pre- i perinatalnym okresie rozwoju(Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010) Kornas-Biela, DorotaW ciągu ostatnich 20 lat dramatycznie wzrosła liczba ciąż i porodów mnogich. Przyczyną tego jest zarówno starszy wiek kobiet rodzących dzieci, jak i radzenie sobie z niepłodnością poprzez hormonalną stymulację owulacji oraz użycie procedur zapłodnienia pozaustrojowego. Ciąża i poród w sytuacji bliźniąt i wieloraczków zagrożone są niepowodzeniami, a same dzieci narażone są na zaburzenia funkcji rozwojowych (np. mowy), zdrowia fizycznego i psychicznego oraz na śmierć. Chociaż rośnie liczba urodzeń bliźniaków i wieloraczków, dostępna w Polsce literatura psychologiczna na ich temat jest bardzo uboga. Różne ośrodki naukowe zajmujące się problemem ciąż mnogich koncentrują się głównie na aspektach medycznych, natomiast przedmiotem psychologicznych badań było dotychczas głównie ustalenie stopnia wpływu dziedziczności na funkcjonowanie człowieka (rozstrzygnięcie znanego problemu: czy ważniejsze są geny, czy środowisko?). Obecnie zmieniają się strategie badań nad bliźniakami, uwzględnia się zróżnicowane oddziaływanie tego samego środowiska łonowego na każdego z nich -to samo środowisko prenatalne nie jest dla każdego z nich tym samym (stąd różnice nawet między bliźniakami jednozygotycznymi rozwijającymi się w jednym worku owodniowym). Dla rodziców dzieci z ciąż mnogich pomocne są struktury pozanaukowe (organizacje, fundacje, kluby, grupy wsparcia, samopomocowe), które koncentrują się na różnych aspektach bliźniactwa. W niniejszym tekście zarysowano zagadnienie postaw wobec bliźniąt w perspektywie historycznej i kulturowej, ale główną uwagę poświęcono problemom psychologicznym związanym z pre- i perinatalnym rozwojem dzieci. Omówiono więc psychiczne aspekty rozwoju prenatalnego bliźniąt i wieloraczków, przeżycia rodziców po otrzymaniu diagnozy ciąży mnogiej, trudności związane z kształtowaniem się więzi z dziećmi (z każdym z bliźniąt) przed i po urodzeniu, doświadczenia rodziców związane z samoistną śmiercią pre- łub perinatalną jednego z bliźniąt, z selektywną aborcją jednego z nich z powodu obciążenia wadą wrodzoną lub z redukcją nadliczbowych embrionów, lub płodów. Wysunięto kilka uwag na temat psychicznych skutków śmierci jednego z bliźniaków dla tego, który przeżył (np. zespół ocaleńca z aborcji). Omówiono również rolę wsparcia społecznego oraz możliwe działania pomocne, zwłaszcza po urodzeniu dzieci zagrożonych pod względem zdrowotnym (możliwe do zastosowania np. w trakcie hospitalizacji).
- ItemCentrality of Religiosity Scale in Polish Research: A Curvilinear Mechanism that Explains the Categories of Centrality of Religiosity(MDPI, 2020) Zarzycka, Beata; Bartczuk, Rafał; Rybarski, RadosławThe centrality of religiosity scale (CRS) is a measure of the importance of religious constructs in personality. The Polish CRS has been applied in more than 40 published studies on the psychology of religion, with over 18,000 total participants. However, no comprehensive overview on the Polish CRS is available. This paper shows how using the CRS sheds light on different patterns in which religion integrates with other psychological variables. It consists of three parts: first, we introduce the Polish adaptation of the CRS; second, we present the review of the research using the Polish CRS; and finally, we provide research results that suggest a curvilinear mechanism for explaining the categories of the centrality of religiosity. Three measures were applied to the research: the CRS, emotions toward God scale, and content of prayer scale-revised. The results indicated that there is a curvilinear relationship between centrality of religiosity and emotions toward God, prayer types, and styles of request prayer (excluding passive request prayer). We determined the changepoints at which the relationship between the centrality of religiosity and the religious contents changes. This finding allowed us to provide empirical confirmation of Huber’s thesis (2003) that there is a different way of operating low, medium, and high scores in centrality, namely marginal, subordinated, and central religiosity. The study also broadens our understanding of each of these types of religiosity.
- ItemCorrection de la prononciation de la voyelle [œ] en français selon la méthode verbo-tonale - proposition d’activités pour les apprenants et les enseignants polonais dans l'éducation précoce(Wydawnictwo KUL, 2019) Billerey, Bozena; Borowska, BarbaraL’apprentissage d’une langue étrangère comprend plusieurs aspects. Afin de comprendre les natifs, il est nécessaire de bien percevoir les sonorités de la langue étudiée pour pouvoir ensuite les reproduire. Cette perception subit, entre autres, l’influence du crible phonologique de la langue maternelle. La mauvaise prononciation des langues étrangères résulte d’une mauvaise interprétation perceptive. Afin de corriger la prononciation, nous pouvons utiliser la méthode verbo-tonale en classe de français langue étrangère. Nous proposons ici un exemple d’activité de correction de la prononciation de la voyelle [œ] selon cette méthode à destination des apprenants polonais et des enseignants polonais dans l'éducation précoce.
- ItemCzas wolny i uczestnictwo w kulturze młodzieży polskiej i francuskiej(ITE-PIB w Radomiu i APS w Warszawie, 2011) Borowska, BarbaraJednym z istotnych czynników determinujących zainteresowania czytelnicze i kulturalne młodzieży licealnej jest czas wolny, który w wielu sytuacjach bywa wykorzystywany bezplanowo, chaotycznie i przypadkowo, dlatego ważne jest dogłębne poznanie środowiska, w którym przebywa młodzież oraz ich stylu spędzania wolnego czasu. W artykule Autorka koncentruje się wokół uwarunkowań, funkcji i sposobów spędzania wolnego czasu licealistów, prezentując wyniki badań prowadzonych wśród młodzieży polskiej i francuskiej.
- ItemCzułe ucho. O kompetencjach dziennikarza radiowego(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemCzłowiek nauki i "Solidarności"(Wydawnictwo KUL, 2013) Biela, Adam; Kornas-Biela, Dorota
- ItemDiagnostyka prenatalna(Wydział Duszpasterstwa Kurii Diecezjalnej Bielsko-Żywieckiej, 1996) Kornas-Biela, Dorota
- ItemDiscovering «nner truth». Personal narrative in radio documentaries(Wydawnictwo KUL, 2018) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemDocenić macierzyństwo(Instytut Papieża Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota