Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/book"
Now showing 1 - 20 of 100
Results Per Page
Sort Options
- Item100 lat socjologii w Katolickim Uniwersytecie LUbelskim Jana Pawła II. Idee - teorie - badania(2018) Szymczak, Wioletta
- ItemA Security Community. Poland and Her Visegrad Allies: the Czech Republic, Hungary and Slovakia(Wydawnictwo KUL, 2013) Gizicki, WojciechThis monograph aims at presenting the character of the Visegrád Group in the area of security. This initiative, being a cooperation platform formed by the Czech Republic, Poland, Slovakia, and Hungary can be seen as a specific security community. This is the main thesis of the discussed study, presented in this book. A starting point for this analysis is a thesis stating the existence of a community of ideas linking the integrating entities, which is present in Karl Deutsch’s communication theory and in the constructivism theory. This translates into the Visegrád Group being treated as a special security community.
- ItemActivités ludiques et jeux pour enfants d’après les indications du bienheureux Edmond Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2022) Opiela, Maria LoyolaBlessed E. Bojanowski's notes are used as a source for 46 games and plays, selected and adapted for contemporary audiences with the use of modern media technologies. Detailed outlines of skills that are practised and lists of necessary resources are provided in the descriptions and instructions for movement, fitness and manipulation games and plays. The video version of the material is developed by the KUL University Media Centre. These methodological materials can prove instrumental in enhancing pedagogical practices aimed at the optimal development of a child’s psychomotor skills, health and physical fitness, education and interpersonal relations. Due to their socio-cultural value, the games and plays can be used for innovative activities in education, intergenerational and intercultural integration.
- ItemAktualność koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2011) Opiela, Maria LoyolaPublikacja ukazuje podstawy koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego oraz jej twórczą realizację przez Siostry Służebniczki z wielkim uwrażliwieniem na potrzeby współczesności. Pozostaje ona wciąż aktualna i inspiruje do podejmowania misji ochrony przez wychowanie, do nowych twórczych działań, realizacji programów pracy wychowawczej i formacyjnej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzicami. Zebrany materiał ukazuje, jak ważnym jest przyjęcie za priorytetowe kształtowanie w wychowaniu ludzkiej duchowości. Odniesienie do natury i historii jest oczywiste, ale duchowość jest podstawą i istotą tego, co gwarantuje szacunek dla ludzkiej godności i prawdziwą troskę o dobro osoby.
- ItemAktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań(Wydawnictwo KUL, 2016) Łuczyński, Andrzej; Gumińska-Sagan, Ilona
- ItemAutentyczność i duchowość. Księża w opinii polskiej młodzieży. Analiza socjologiczna(Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 2020) Adamczyk, TomaszMonografia stanowi analizę ogólnopolskich badań socjologicznych przeprowadzonych w 2020 roku, wśród uczniów szkół średnich - liceów, techników i szkół branżowych, za pomocą internetowego kwestionariusza ankiety pt. „Ksiądz w świadomości polskiej młodzieży 2020 r.”. Kwestionariusz ankiety składał się z 25 pytań, z których część miała charakter otwarty. Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym na temat osób duchownych oraz przedstawieniu stanu badań socjologicznych dotyczących księży, autor charakteryzuje badaną zbiorowość, jej religijność i poglądy na wybrane tematy moralne oraz postawy wobec zinstytucjonalizowanej religii. Następnie oddaje głos młodzieży, aby poznać jej opinię na temat duszpasterzy - sposobu sprawowania przez nich swoich funkcji, wypełniania obowiązków, postawy wobec wiernych, cenionych i nietolerowanych zachowań oraz oczekiwań zarówno wobec duchownych (wzór i antywzór osobowy księdza), jak i form pracy duszpasterskiej. Prowadzone analizy empiryczne zawierają wprowadzenie teoretyczne, w skrótowy sposób przedstawiające główne procesy przemian religijnych. Rozważania socjologiczne nie abstrahują również od problemów trudnych dla instytucji Kościoła, będących przedmiotem dyskursu publicznego. Analiza socjologiczna wskazała, że młodzież oczekuje od księży postawy autentyzmu i skupienia na sferze sacrum. Ze względu na bardzo obszerny materiał empiryczny (1396 wypełnionych ankiet), dla odzwierciedlenia sposobu postrzegania badanych kwestii przez młodzież szkół średnich, w książce przywołane zostały liczne wypowiedzi respondentów zaczerpnięte z internetowego kwestionariusza.
- ItemAutonomia czy odłączenie? Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce(Towarzystwo Naukowe KUL, 2004-12-01) Domagała-Zyśk, EwaDuring the adolescence period young people are commonly perceived as these who want to achieve as much independence as it is possible. However, the research show that instead of receiving mature autonomy, they rather experience detachment from their pa rents. This results in worse relationships with their peers and school failure in general. The book shows the importance of social support from the students' significant others (parents, peers and teachers) in the process of doing well at school. In the research project the main focus was to find correlations between the quality of the relationship with significant others and the school success or school failure, which was measured by pupils’ average grades. Participating in the study were 100 children aged 11-13 experiencing school failure (mean school grade 2,9 (FX) or below) and 100 children aged 11-13 without any problems with learning (mean school grade 4,1 (C) or more and the subjective feeling of not experiencing difficulties at learning were taken into account). In each of the groups half of the participants were female and half were male. All the pupils were attending the state primary schools in Lublin, Poland. The main hypothesis of the study was that pupils experiencing school failure differ from these with school success in the quality of the relationship with significant others. This quality means different amount of the perceived social support from their mothers, fathers, peers and teachers. Some other variables were controlled (material status of the child's family, educational level of its parents, legal bonds among the members of the family, number of children in the family). The results show that the main condition of school success there are not the external factors, but the internal subjective conviction about the accessibility of social support from the children's parents, peers and teachers. The conclusion is that in order to help pupils in achieving school success pedagogues should teach them not only academic skills, but show them how to create and support good relations with their significant others.
- ItemBł. Jana Pawła II koncepcja wychowania małżonków(Wydawnictwo KUL, 2013) Jeziorański, Marek
- ItemDas Vorschulprogramm nach dem pädagogischen Konzept des seligen Edmund Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2023) Opiela, Maria Loyola; Kaput, Małgorzata; Piekarz, Edyta; Kornobis, Agnieszka; Zymróz, Zofia; Chudzik, StanisławaDas Ziel des Vorschulprogramm nach dem pädagogischen Konzept des seligen Edmund Bojanowski ist die ganzheitliche Erziehung und volle Entfaltung des Kindes in Bezug auf das christliche Wertesystem und die Bereitstellung für Lehrer, deren Erziehungsziele mit diesem Programm übereinstimmen. Als vollständige Beschreibung der erzieherischen und didaktischen Aufgaben orientiert sich dieses Programm an der Person des Kindes, wobei die Individualität des Kindes, seine spezifische Entwicklung, seine Betreuungsbedürfnisse und die gesamte Geschichte seiner bisherigen soziokulturellen Erfahrungen berücksichtigt werden. Die erzieherische, betreuende und didaktische Arbeit des Lehrers ist integraler Bestandteil des Programms. Die Erziehungs-, Lehr- und Betreuungsinhalte für die einzelnen Bereiche der kindlichen Entwicklung sind auf der Grundlage spezifischer Zielsetzungen entwickelt worden. Das Programm kann als leitendes oder begleitendes Programm in verschiedenen Arten von Kindergärten, Kinderbetreuungseinrichtungen und in der Heimerziehung eingesetzt werden, wobei die Entwicklungsbedürfnisse und -möglichkeiten des Kindes berücksichtigt werden.
- ItemDeveloping language competence of people with hearing and speech disorders(Wydawnictwo KUL, 2014) Domagała-Zyśk, Ewa
- ItemDiagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat(Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula
- ItemDostępna edukacja akademicka(Wydawnictwo KUL, 2023-12-22) Domagała-Zyśk, EwaCelem niniejszej publikacji jest przedstawienie założeń i przykładów dostępnej edukacji wyższej dla studentów z niepełnosprawnościami i chorobami, które zostały opracowane zarówno na podstawie wyników licznych prac badawczych, analizy doświadczeń stosowanych na poszczególnych uczelniach krajowych i zagranicznych, jak też własnych doświadczeń, badań i metodycznej refleksji nad uczelnianą „dydaktyką dostępną”.
- ItemDrogowskazy wychowania(Wydawnictwo KUL, 2012) Wilk, Stanisław; Kiciński, Andrzej; Łuczyński, Andrzej; Opiela, Maria Loyola; Smagacz, ArkadiuszNiniejsza publikacja poświęcona jest wielkiemu dziełu integralnego wychowania, które znajduje swe urzeczywistnienie w myśli i działalności pedagogicznej Jana Bosko, Edmunda Bojanowskiego i Bronisława Markiewicza. Poprzez ukazanie tej interdyscyplinarnej refleksji nad istotą i wyzwaniami współczesnej edukacji, publikacja daje jasną propozycję pedagogiki odwołującej się do przeszłości, ale jednocześnie otwartej na nowe propozycje i idee. Książka zawiera konkretne propozycje wychowania osoby – od wczesnego dzieciństwa po dorosłość – w edukacji przedszkolnej, szkolnej i pozaszkolnej.
- ItemDydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. T. 3 Godność w kształceniu przyszłych nauczycieli(Wydawnictwo «scriptum», 2023) Chałas, Krystyna
- ItemDydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. T. 5: Odpowiedzialność w kształceniu przyszłych nauczycieli(Wydawnictwo scriptum, 2024) Chałas, Krystyna; Magier, Piotr; Szlachta, Ewelina
- ItemDynamika przemian działalności opiekuńczo–wychowawczej Sióstr Służebniczek BDNP w ochronkach(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2011) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski (1814-1871) stworzył w XIX wieku dynamiczny, spójny, otwarty system pomocy dziecku i rodzinie o szerokim i zintegrowanym zakresie działania. To system wsparcia, który z jednej strony otwarty jest na zmiany adaptacyjne wywołane przez czynniki zewnętrze i wewnętrzne, a z drugiej stabilny, zachowujący swą tożsamość w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych i historyczno-politycznych. Dla zapewnienia stałości i jakości tak rozumianego wsparcia zaangażował ochroniarki - Siostry Służebniczki BDNP, które zajmowały się wychowaniem dzieci, przestrzegając w tym najdrobniejszych szczegółów. Czyniły to poprzez osobisty przykład, przekaz wartości, podawane treści, umiejętnie dobrane metody i środki wychowania, odpowiednio dostosowane do wieku i możliwości dziecka oraz stałą współpracę z jego rodziną. Również opiekowały się chorymi i ubogimi, a pracą zarabiały na własne utrzymanie. Siostry podjęły ideę niesienia pomocy społeczeństwu przez społeczeństwo, uwzględniając najszczytniejsze cele oraz wykorzystując wszelkie zasoby dla ich realizacji, co z powodzeniem czynią przez 170 lat.
- ItemDyplomacja cyfrowa jako instrument polityki zagranicznej XXI wieku(Wydawnictwo KUL, 2014) Kosienkowski, Marcin; Piskorska, BeataCelem niniejszej pracy jest intensyfikacja badań w Polsce nad dyplomacją cyfrową. Składa się na nią dziewięć artykułów zawierających rozważania teoretyczne i analizujących konkretne przypadki e-dyplomacji. Autorom pozostawiono swobodę w podejściu do tematu – mogli oni skupić się tylko na poszczególnych aspektach dyplomacji cyfrowej lub odnieść się do problemu badawczego całościowo, kierując się przy tym własnym, nakreślonym przez nich w artykułach rozumieniem zagadnienia.
- ItemDziałalność twórcza młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni a jej osiągnięcia edukacyjne(TN KUL, 2019) Badora, AnnaThe main aim of the presented book is to analyze the interdependencies between creative activity pursued by school youth in cyberspace and their educational achievements in the light of literature and my own empirical research, as well as to develop the theoretical basis for the pedagogy of cyberspace creativity in light of the theory of personalistic pedagogy, and practical pedagogical indications. In the theoretical part of my study, I analysed cyberspace as an educational and teaching environment, which made it possible to determine what educational potential is the Internet space offers. Then, an attempt was made to specify what creative activity is. For verification, I found it necessary to identify the factors determining creativity and its types−levels, as well as the types and areas of “network creative activity”. Preliminary analyses concerning cyberspace and creative activity were the reason for trying to determine the dynamising opportunities and mechanisms that restrict educational achievements inherent in creative activity − in cyberspace. The empirical part of the book starts with an examination of: the specific nature of young people’s online creative activity, the way in which the Internet influences young people’s creative activity, and the social and cultural conditions for creative activity in cyberspace. Next follow the results of my research concerning the didactic and educational achievements of students undertaking creative activity on the Internet. The research material I gathered made it possible for me to indicate the types of activities that have a positive or negative impact on educational achievements. The collected data were the basis for determining the mechanisms triggering educational achievements in school youth’s online creative activity. The last chapter of the presented study presents a concept of pedagogy of creative activity undertaken in cyberspace in the context of the theory of personalistic pedagogy.
- ItemDzieci postmoderny? Studium socjologiczne nad religijnością studentów(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2014) Kozak, JarosławGłównym problemem książki jest diagnoza religijności studentów lubelskich i jej uwarunkowania demograficzne i społeczne. Publikacja jest obszernym studium religijności młodzieży akademickiej według przyjętych w socjologii parametrów religijności. W polu poszukiwań badawczych znajduje się nie tylko stan życia religijnego młodzieży, ale i jego uwarunkowania oraz zróżnicowania, a nawet kierunek dokonujących się przemian. Te ostatnie można było uchwycić w ogólnych zarysach poprzez porównanie religijności w różnych typach środowisk młodzieżowych. Badania socjologiczne zrealizowane w pięciu największych uczelniach Lublina (UMCS, KUL, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Politechnika Lubelska, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie) dotyczące religijności i moralności religijnej, sięgającej głęboko w sferę prywatności, są bardzo szczegółowo i kompetentnie opisane, zinterpretowane i wyjaśniane w świetle przyjętych teorii socjologicznych: modernizacji, sekularyzacji, indywidualizacji).
- ItemDzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych(Wydawnictwo KUL, 2008) Łuczyński, AndrzejKsiążka składa się z dwóch zasadniczych części; teoretycznej i praktycznej. W pierwszej części, dokonano kompleksowej analizy i refleksji nad rodziną jako środowiskiem wychowawczym stymulującym optymalny rozwój dziecka. Poświęcono również wiele miejsca emocjonalnemu rozwojowi dziecka i zaspakajaniu jego potrzeb oraz problemowi sieroctwa społecznego i jego kompensacji. W części drugiej, przedstawiono podstawowe założenia badawcze oraz charakterystykę zastosowanych metod i sposób przeprowadzenia bań. Dokonano również analizy ilościowej i jakościowej uzyskanych wyników badań empirycznych oraz wyników badań dotyczących realizacji podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych i dysfunkcjonalnych w środowisku rodzinnym, szkolnym i koleżeńskim. W tej części publikacji przeanalizowano także wpływ poziomu zaspokojenia podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych na proces socjalizacji dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych i dysfunkcjonalnych. Publikacja jest zatem interesującym studium, zawierającym nie tylko opis i ocenę tego, w jakim zakresie wybrane potrzeby fizyczne i psychiczne dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych i dysfunkcjonalnych są zaspokajane w tychże rodzinach oraz w szerszym środowisku społecznym ale także wyjaśnieniem, które może pomóc lepiej zrozumieć warunki społeczno-kulturowe rozwoju dziecka