Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by Subject "adolescence"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemDeconversion Processes and Quality of Life among Adolescents: The Mediating Role of Social Support(2021) Zarzycka, Beata; Puchalska-Wasyl, Małgorzata; Łysiak, MałgorzataDuring adolescence, biological, psychological, and social changes naturally propel youth to confront religious matters and form outlooks, moral beliefs, and religious attitudes. However, it is not uncommon for them to manifest changes of affiliation with a religious group or a total removal of all religious expressions within their lives. In Poland, a decline in the level of religiosity of young people has been reported for years. This study aimed to analyze how processes of deconversion affect adolescents’ quality of life. In total, 272 respondents aged between 14 and 18 (M = 15.74, SD = 1.14) participated in the research. The Adolescent Deconversion Scale, Multidimensional Scale of Perceived Social Support, and Quality of Life Questionnaire for Children and Adolescents were applied. The results showed that existential emptiness and faith abandonment predicted lower adolescent satisfaction, since they weakened the sense of family support. However, moral criticism predicted higher social integration, because adolescents who criticize moral rules taught by religion had a stronger sense of peer support.
- ItemDeconversion Processes in Adolescence - The Role of Parental and Peer Factors(MDPI, 2020) Łysiak, Małgorzata; Zarzycka, Beata; Puchalska-Wasyl, MałgorzataThe phenomenon of abandonment of faith, which in psychology is referred to as deconversion, is observed today. Deconversion is particularly widespread in young people. In this paper we examine the parents’ religiosity, parents’ care, and social support as potential predictors of deconversion in adolescents. Specifically, we aimed to analyse whether or not parents’ religiousness, individual differences in childrens’ attachment to their parents, and received support from family, friends, and significant others differentiate adolescents in deconversion processes. The hypotheses were tested on a sample of 232 adolescents in a cross-sectional study, which applied three scales. The Adolescent Deconversion Scale, Parental Bonding Instrument, and Multidimensional Scale of Perceived Social Support. The results showed that adolescents having both caring and religious parents are less prone to abandon faith and to moral criticism than those having caring but not religious parents or those having religious but not caring parents. The low social support group was more likely to abandon faith and moral criticism than moderate or high social support groups. Regression analyses revealed that deconversion in adolescence is negatively predicted by the mother’s care and friends’ support.
- ItemLęk i jakość życia jako determinanty poczucia beznadziejności u młodzieży(Medical Communications Sp. z o.o., 2013) Kulik, Agnieszka; Sądel, ElżbietaPoczucie beznadziejności jest częstym doświadczeniem dorastającej młodzieży. Beznadziejność została określona jako istotny element charakteryzujący depresję, który wynika z określonego sposobu percepcji. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego młodzież w wieku 16–18 lat doświadcza poczucia beznadziejności. Zbadano związki pomiędzy jakością życia, lękiem a poczuciem beznadziejności. Badanie przeprowadzono na grupie 307 uczniów w wieku 16–18 lat. Zastosowano trzy metody: Kwestionariusz Poczucia Jakości Życia, wersja dla dzieci i młodzieży (Quality of Life Questionnaire, QOLQ), autorstwa R.L. Schalocka i K.D. Keitha w adaptacji M. Oleś, Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (State-Trait Anxiety Inventory, STAI) C.D. Spielbergera, którego adaptacji dokonali J. Strelau, M. Tysarczyk i K. Wrześniewski, oraz Skalę Poczucia Beznadziejności Becka (Beck Hopelessness Scale, BHS) A.T. Becka w autoryzowanym przekładzie P. Olesia i A. Jurosa. Wykazano, że 50,8% spośród badanych osób nie doświadcza poczucia beznadziejności, 31,3% charakteryzuje się łagodnym poczuciem beznadziejności, 10,7% umiarkowanym poczuciem beznadziejności i 7,2% głębokim poczuciem beznadziejności. Analizy pozwalają wnioskować, że poczucie beznadziejności jest warunkowane zarówno przez jakość życia, jak i przez poziom lęku. Uzyskane wyniki analiz wykazały, że poczucie beznadziejności jest wyjaśniane w około 39% u chłopców i 30% u dziewcząt przyjętym układem czynników. W grupie dziewcząt największe znaczenie w warunkowaniu poczucia beznadziejności ma brak ogólnego zadowolenia z sytuacji (24,9%) oraz w dalszej kolejności lęk (5,2%), zaś u chłopców – nasilenie lękliwości (32,6%), brak zadowolenia z sukcesów (3,4%) czy relacji interpersonalnych (2,7%). Wiek ani miejsce zamieszkania nie determinują poczucia beznadziejności.