Wydział Filozofii / Faculty of Philosophy
Permanent URI for this community
* Instytut Filozofii * Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistyczno-Społecznych * Ośrodek Badań nad Myślą Jana Pawła II - Instytut Jana Pawła II * Ośrodek Historii Kultury w Średniowieczu
Browse
Browsing Wydział Filozofii / Faculty of Philosophy by Subject "action"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemThe Foundations of the Human Person’s Dynamism in Karol Wojtyła’s Anthropology. A Study in Light of “The Acting Person”(Wydawnictwo KUL, 2020) Duma, TomaszIn traditional anthropology, the problem of the dynamism of the human being was explained by means of human faculties that were seen as distinct from one another on the basis of the activities of man. Having accepted that the traditional approach is well-known and thoroughly elaborated, Karol Wojtyła proposed a complementary approach, enhancing the classical explanation of human dynamism by following the basic intuition of the person who reveals himself in action. In this article, through several steps, the author presents the framework of the basic thesis of Karol Wojtyła's anthropology, which claims that the action performed by man includes the truth about not only his personal dynamism, but also the very subject of that dynamism itself, that is, the human person. The author shows Wojtyła's stance beginning with the distinction of personal action made against the background of other forms of human dynamism. Then, he describes Wojtyła’s methods of explanation in reference to the Aristotelian theory of act and potency. Continuing, he analyzes the problem of causativeness of action, which will turn out to be crucial for understanding man as a person. Finally, he sketches Wojtyla's conception of the fulfillment of man through his action.
- ItemRozum a uczucia. Rola emocji w działaniu moralnym we współczesnej etyce kantowskiej(2024-01-10) Ratkiewicz-Siłuch, MartaW historii filozofii przeważał pogląd, że rozumność jest istotą człowieczeństwa, a emocje – czymś zewnętrznym w człowieku. W skrajnych wersjach tego podejścia uczucia były traktowane jako element obcy i raczej zakłócający nasze racjonalne funkcjonowanie, a tym samym jako przeszkoda w moralności. Za sztandarowego przedstawiciela tak rozumianego racjonalizmu tradycyjnie uważa się Immanuela Kanta, ale wielu współczesnych interpretatorów Kantowskiej etyki próbuje wykazać, że w systemie moralnym Kanta emocje odgrywają jednak ważną, pozytywną rolę. Najmniej radykalne interpretacje zakładają, że emocje wedle filozofa z Królewca nie są wrogami moralności. Zgodnie z umiarkowanie radykalnymi interpretacjami emocje mogą wspierać moralne działanie. Najbardziej skrajne wykładnie etyki Kanta zakładają zaś, że emocje poosiadają wewnętrzną, moralną wartość. Celem pracy jest pokazanie, że przynajmniej część ze wspomnianych interpretacji jest zgodna z głównymi założeniami filozofii moralnej Kanta. In the history of philosophy the prevailing belief was that rationality is the essence of humanity and emotions are something external in human being. In extreme versions of this approach emotions were treated as the element disturbing our rational functioning and thereby as an obstacle in morality. Immanuel Kant is traditionally believed to be the main representative of rationalism understood in such a way, but a lot of current interpreters of Kantian ethics try to show that in Kant’s moral system emotions play an important, positive role. The least radical interpretations only assume that emotions aren’t the enemy of morality in Kant’s ethics. The moderately radical interpretations say that emotions can support moral action. The most radical versions assume that emotions have intrinsic, moral value. The aim of my thesis is to prove that at least the part of such interpretations goes along with main assumptions of Kant’s moral philosophy.