Rozprawy doktorskie / PhD Theses
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie / PhD Theses by Subject "academic achievement"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemNieśmiałość a osiągnięcia szkolne: analiza psychospołecznych uwarunkowań sukcesów w nauce(2018-10-12) Nikel, ŁukaszNieśmiałość utrudnia funkcjonowanie szkolne. Trudności szkolne dzieci nieśmiałych przekładają się na niższe oceny szkolne. Celem zrealizowanego badania było poznanie znaczenia jakie pełni nieśmiałość pośrod rożnych zmiennych psychospołecznych w wyjaśnianiu osiągnięć szkolnych dzieci w wieku pomiędzy 8 i 12 rokiem życia. Przebadano 395 (K = 198, M = 197) uczniów III i IV klasy szkoły podstawowej. Okazało się, że nieśmiałość była związana z osiągnięciami szkolnymi jedynie w sposób pośredni. Istotnymi mediatorami związku nieśmiałości z osiągnięciami szkolnymi dzieci było przekonanie o własnej skuteczności do nauki, motywacja zewnętrzna i aspiracje z języka polskiego. Osiągnięcia szkolne pośrod wszystkich uczniów w największym stopniu w sposób bezpośredni wyjaśniało przekonanie o własnej skuteczności do nauki, inteligencja płynna i motywacja zewnętrzna zaś w sposób pośredni neurotyzm, inteligencja płynna, otwartość na doświadczenia i nieśmiałość. Pośród osób z bardzo wysokim nasileniem nieśmiałości osiągnięcia szkolne były wyjaśniane przez inteligencję płynną i motywację zewnętrzną. Zbadano rownież, które zmienne psychospołeczne wyjaśniały w największym stopniu nieśmiałość. Nieśmiałość była wyjaśniana przez neurotyzm, przekonanie o własnej skuteczności do nauki i submisję. Natomiast ekstrawersja i inteligencja płynna były związane z nieśmiałością w sposób pośredni.