Rozprawy doktorskie / PhD Theses
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie / PhD Theses by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 465
Results Per Page
Sort Options
- ItemSpiritual, practical and doctrinal ecumenism in the Anglican-Roman Catholic relations in Nigeria(2018-04-23) Eke, Vitus ChibisiRozprawa doktorska omawia konkretne i praktyczne sposoby, w jakie Kościół katolicki w Nigerii angażuje ekumenicznego partnera (Kościół Nigerii) w duchu wzajemnego zaufania i szacunku, modlitwy i miłości, współpracy i dialogu. Relacje ekumeniczne anglikańsko-katolickie w Nigerii stanowią odpowiedź na globalne działania ekumeniczne, które mają na celu wspólne poszukiwanie widzialnej jedności Kościoła. Rozdział pierwszy śledzi historyczne tło chrześcijaństwa w Nigerii w odniesieniu do jego misyjnego postępu, wzrostu i wyzwań. W rozdziale drugim omówiono rzymskokatolickie zasady ekumenizmu, a także „cztery zasady anglikańskiego zaangażowania w ekumenizm”. Rozdział trzeci dotyczy praktycznego zastosowania zasad ekumenicznych w relacjach anglikańsko-katolickich w Nigerii. Przedstawia działalność Nigeryjskiej Komisji Anglikańsko-Katolickiej i Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Nigerii, które zapewniają platformę do afektywnego i skutecznego spotkania ekumenicznego. Na podstawie faktów zbadanych w tej pracy jest pewne, że Kościół Nigerii i Kościół rzymskokatolicki w Nigerii nie osiągnęły porozumienia w niektórych kwestiach doktrynalnych. Dlatego członkowie obu Kościołów borykają się z trudnościami wynikającymi z możliwości współdzielenia Eucharystii oraz związanymi z problemem małżeństw mieszanych. Niezależnie od tego, w ciągu ostatnich 15 lat (od 2000 r.) w relacjach ekumenicznych anglikańsko-katolickich w Nigerii stopniowo powraca wzajemna miłość, zaufanie i szacunek. Zwraca się także uwagę, aby we wszystkich wysiłkach ekumenicznych utrzymywać związek między jednością a misją.
- ItemThe contemporary Catholic theology of miracles(2018-05-14) Anozie, Casmir IkechukwuZrąb rozprawy składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy dotyczy teologicznego rozumienia cudu. W toku badań ustalono w dysertacji, że cud jest rozumiany przede wszystkim jako znak i narzędzie Bożego Objawienia, poprzez który Bóg ukazuje plan zbawienia ludzkości. Rozdział drugi traktuje o cudach, które dokonały się w czasach pobiblijnych, a które określa się mianem objawień prywatnych. W tym rozdziale została dokonana też ich klasyfikacja. Przeprowadzone badania doprowadziły do wniosku, że pod względem faktyczności (realności) wydarzenia te nie wzbudzają wątpliwości, jednakże nie zawsze jest do końca jasne, co one pociągają za sobą jako konsekwencje we współczesnej epoce. W rozdziale trzecim zostały przedstawione tzw. gwaranty, czyli kryteria pozwalające mówić o możliwości i wiarygodności cudu w kontekście jego różnego rodzaju krytyki. Zwrócono uwagę, przeciw temu krytycyzmowi, że cud należy rozpatrywać przede wszystkim w jego właściwym kontekście, a jest to kontekst teologiczny i historyczny (historiozbawczy). Przedmiotem rozdziału czwartego jest rozpoznawanie cudu i jego funkcje. Analiza tzw. spontanicznego rozpoznawania cudu i rozpoznawania teologicznego zmierzała do ustalenia kryteriów autentycznego cudu. Proces rozpoznawania cudu wymaga – zgodnie ze wskazówkami Kongregacji Nauki Wiary – dokładnego badania, zwrócenia uwagi na kwestię wiarygodności wizjonera i zawartości objawienia (przesłania). Wnioskiem końcowym rozprawy jest stwierdzenie, że pomimo krytyki cudu jako znaku i narzędzia Bożego Objawienia, są poważne racje za tym, by przyjąć możliwość i wiarygodność cudów.
- ItemThe identity of the Catholic Church in Igboland, Nigeria(2018-05-14) Ezeokeke, Edwin ChukwudiRozprawa jest naukowym studium o tożsamości Kościoła Katolickiego w Igboland w Nigerii, która wydobywana jest i określana na kilku płaszczyznach: historycznej (rozdział I), społeczno-kulturowej (rozdział II), moralnej i teologicznej (rozdział III) oraz w kontekście współczesnych wyzwań pastoralnych (rozdział IV). Celem pracy było podsumowanie dotychczasowych dziejów Kościoła Katolickiego w Igboland i zwrócenie uwagi na ich główne etapy i wydarzenia, które nadawały temu Kościołowi tożsamość. Chodziło też o podsumowanie społeczno-kulturowego oddziaływania tego Kościoła na życie ludu Igbo i wyciągnięcie konkretnych wniosków pozwalających na zachowanie oraz rozwijanie tożsamości tego Kościoła. Współcześnie ta tożsamość najbardziej wyraża się w inkulturacji Ewangelii wśród Igbo z wykorzystaniem kulturowego bogactwa tego ludu.
- ItemKompetencje medialne nauczycieli religii archidiecezji lubelskiej w świetle dokumentów Kościoła i badań własnych. Studium z edukacji medialnej(2018-05-22) Szajda, AgnieszkaGłównym celem podjętym w rozprawie jest odpowiedź na pytanie: Jaki jest poziom kompetencji medialnych nauczycieli religii archidiecezji lubelskiej? Podstawową metodą służącą rozwiązaniu problemu głównego jest metoda paradygmatu analizy teologii pastoralnej Pierwszy rozdział podejmuje refleksję nad nauczaniem Kościoła dotyczącym formacji medialnej nauczycieli religii, a także nad potrzebami kształtowania kompetencji w zakresie wykorzystania nowych mediów w procesie katechetycznym. Analizie poddano także wydane w tym zakresie dokumenty instytucji UE i polskich instytucji oświatowych. Drugi i trzeci rozdział ukazują stan realizacji wskazań Kościoła dotyczący stopnia przygotowania nauczycieli religii do podjęcia formacji medialnej katechizowanych, w oparciu o przeprowadzone badania poziomu kompetencji medialnych. Wykorzystano w tym celu kwestionariusz ankiety przygotowany na podstawie „Katalogu kompetencji informacyjnych, medialnych i cyfrowych” opracowanego przez Fundację Nowoczesna Polska. W ostatnim rozdziale skoncentrowano się na ukazaniu perspektyw edukacyjno-formacyjnych wobec nauczycieli religii w obszarze badanych kompetencji oraz wskazano postulaty wobec osób odpowiedzialnych za ich formację podstawową i permanentną. Wyniki badań oraz postulaty zawarte w rozprawie mogą posłużyć do systemowego programowania doskonalenia nauczycieli religii na etapie edukacji podstawowej i ustawicznej w zakresie podnoszenia kompetencji medialnych w poszczególnych archidiecezjach, tworzenia autorskich programów i społecznych projektów edukacji medialnej inspirowanych nauczaniem Kościoła.
- ItemBóg i niedokończony wszechświat. Johna Haughta teologia przyrody(2018-05-29) Nonyelu, Francis NnamdiDysertacja przedstawia teologię przyrody w ujęciu amarykańskiego teologa Johna Haughta. Teologia przyrody postuluje dialog między teologią i nauką, który pomaga zrozumieć w pełni relację między Bogiem, człowiekiem i wszechświatem. Dysertacja ukazuje historię dialogu między teologią i nauką oraz jego modele. Jasno przedstawia koncepcję stowrzenia i ewolucji oraz mocne argumenty przeciwko scjentyzmowi i naturalizmowi głoszonemu przez nowy ateizm. Ukazuje objawiony obraz Boskiej milości, pokory, obietnicy, nadziei i przyszłości w kontekście "niedkończonego Wszechświata", któy jest zarówno darem, jak i obietnicą od miłującego Stwórcy. Głębokie i właściwe rozumienie teologii przyrody pozwala zmniejszyć niebezpieczeństwo zarówno kosmicznego, jak i biblijnego literalizmu oraz uniknąć tzw. teologii Boga luk. Praca prezentuje nową duchowość stworzenia, która oznacza głębsze zrozumienie Boga, ludzkości i przyrody. Służy ona wypracowaniu chrześcijańskiej odpowiedzi na socjologiczny, ekologiczny i technologiczny kryzys występujący we współczesnym świecie.
- ItemHistoria ludności łemkowskiej 1918-1989(2018-06-05) Wilk, AnnaPraca poświęcona jest historii grupy etnicznej, która do 1947 r. zamieszkiwała część Karpat od rzeki Poprad na zachodzie po pasmo Wielkiego Działu na wschodzie. Celem badań nad historią polityczną ludności łemkowskiej jest ujęcie historii tej grupy etnicznej w aspekcie zarówno pilitycznym, jak i spełecznym, przedstawienie procesu integracji i powstania jedności grupowej, poszukiwania tożsamości w warunkach polityki narodowościowej, a także konfrontacja dotychczas istniejących w historiografii hipotez z materiałem źródłowym. Bazę źródłową pracy stanowiły zbiory archiwów państwowych na terenie Polski i Ukrainy. Rozprawa, składająca się z sześciu rozdziałów, przedstawia historię polityczną i społeczną tej ludności w kontekście sytuacji politycznej i wyznaniowej, wpływu stronnictw narodowych na tę grupę etniczną, konfliktów religijnych, przebiegu I wojny światowej na Łemkowszczyźnie, powstania i działalności Apostolskiej Administracji Łemkowszczyzny, a także polskiej polityki narodowościowej wobec Łemków. Porusza również sytuację Łemkowszczyzny podczas II wojny światowej z uwzględnieniem ukrainizacji Łemkowszczyzny oraz działalności Ukraińskiego Centralnego Komitetu. Sporo miejsca poświęcono omówieniu przesiedleń na teren USRR, jak również polityki narodowościowej polskich władz. Przedstawiono też przesiedlenia w ramach akcji "Wisła", ich genezę i przebieg, a także omówiono proces całkowitej dezintegracji wspólnoty etnicznej. Ponadto w dysertacji przedstawiono plan osiedleńczy na ziemiach poniemieckich oraz jego przebieg z uwzględnieniem warunków życia na nowym miejscu osiedlenia, prób adaptacji i form ponownej reintegracji, w tym nielegalnych powrotów na Łemkowszczyznę. Poruszono także kwestię asymiliacji i akulturacji Łemków, wpływu przesiedleń na tożsamość etniczną, jak również polskiej polityki narodowościowej i jej konsekwencji.
- ItemHistoriozbawczy wymiar sakramentów w świetle przepowiadania papieża Benedykta XVI(2018-06-06) Popowski, MichałCelem rozprawy jest ukazanie historiozbawczego wymiaru sakramentów na podstawie przepowiadania Benedykta XVI, a przez to omówienie fundamentalnych zagadnień w nauczaniu Papieża dotyczących aktualizacji Misterium Chrystusa w sakramentach. Praca jest przedstawiona w trzech rozdziałach zawierających zebrane treści w odniesieniu do poszczególnych sakramentów ułożonych według grup: sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego, sakramenty uzdrowienia oraz sakramenty w służbie Kościołowi. Kompozycja rozprawy nawiązuje do czterech głównych aspektów historiozbawczego wymiaru sakramentów: aspekt odwołujący się do wydarzeń ze Starego Testamentu, aspekt odnoszący się do misterium Jezusa Chrystusa, aspekt odwołujący się do liturgii sakramentów oraz aspekt zobowiązujący do przemiany rzeczywistości mocą sakramentów. W tym kluczu zostało przedstawione nauczanie papieża Benedykta XVI o sakramentach wyrażone w jego homiliach i przemówieniach.
- ItemOsoba i myśl świętej Teresy od Dzieciątka Jezus w formacji chrześcijańskiej dzieci i młodzieży. Studium pastoralno-katechetyczne(2018-06-06) Sauć, PawełW rozdziale pierwszym pt. „Św. Teresa od Dzieciątka Jezus: jej życie, duchowość i przejawy kultu”, zarysowana zostanie ogólna sylwetka osoby świętej oraz czynników mających znaczący wpływ na jej życie. Święta Teresa od Dzieciątka Jezus i od Najświętszego Oblicza jest dzieckiem swoich czasów. Działanie łaski kształtujące jej życie i duchowość wpisane jest w konkretną rzeczywistość ziemską określoną czasem i przestrzenią. Ten kontekst jej życia zostanie przedstawiony wielopłaszczyznowo. Jako główne obszary tej analizy będą wyodrębnione: Francja w aspekcie politycznym i kościelnym, papiestwo, środowisko rodzinne, życie zakonne i Karmel w Lisieux. Podstawą zarysowania kontekstu Teresy będzie głównie odniesienie cech charakterystycznych tejże duchowości do wybranych elementów ówczesnej religijności, takich jak życie sakramentalne, nabożeństwa do Dzieciątka Jezus, Najświętszego Oblicza i Najświętszego Serca Jezusa, akty szczególnego ofiarowania się Bogu, nabożeństwo do Matki Bożej, a wreszcie kult świętych i misje Kościoła. Drugi rozdział pt. „Formacja chrześcijańska dzieci i młodzieży” przybliży obraz formacji dzieci i młodzieży odbywającej się poprzez wielokierunkowe wychowanie poprzez omówienie ogólnego pojęcia formacji, wprowadzając tym samym bezpośrednio do przedstawienia istoty formacji chrześcijańskiej oraz jej elementów. Ukaże również ogólny pogląd papieży, sprawujących pontyfikat w ciągu ostatnich dwóch wieków, a także zmiany jakie zaszły w podejściu do formacji chrześcijańskiej po Soborze Watykańskim II. Zostaną w nim również przedstawione również wartości chrześcijańskie. Aby były one poprawnie zrozumiane, konieczna będzie w pierwszej kolejności refleksja nad ogólnym terminem wartości. Następnie podjęta zostanie próba wyznaczenia systemu hierarchii wartości chrześcijańskich, którą człowiek formowany powinien kierować się w życiu. Przybliży on jednocześnie najistotniejsze środowiska, w których kolejno przebiega formacja. Omówiona zostanie rola rodziców, jako pierwszych katechetów dzieci, następnie uwaga będzie skupiona na istotności Kościoła jako instytucji formującej, a na końcu rozważony zostanie wpływ szkoły na formację oraz wychowanie dzieci i młodzieży. Rozdział trzeci pracy pt. „Formacja chrześcijańska dzieci i młodzieży w świetle życia i twórczości św. Teresy od Dzieciątka Jezus”. Poprowadzi do poznania tego, czym w swoim życiu kierowała się św. Teresa od Dzieciątka Jezus. Zaprezentuje on twórczość obejmującą wszystkie dzieła, które wyszły spod pióra Doktora Kościoła. Treść każdego z nich zostanie krótko omówiona, tak aby w ogólnym stopniu przekazać, co jest w nich zawarte. Przedstawione będzie także świadectwo jej życia oraz jego znaczenie w formacji chrześcijańskiej dzieci i młodzieży. Zobrazuje on również postawy przyjmowane przez Świętą zarówno w dobrych, jak i trudnych sytuacjach, które spotykały jej osobę. Podjęte zostaną również starania, aby w pełni ukazać, jaki wymiar formacyjny posiada jej twórczość i jak ważne wartości można odkryć interpretując uważnie jej dzieła. Ostatni rozdział, pt. „Św. Teresa od Dzieciątka Jezus jako wzór osobowy w formacji chrześcijańskiej dzieci i młodzieży” prowadzi do głównego problemu poruszonego w pracy – ukazanie osoby św. Teresy od Dzieciątka Jezus jako wzoru osobowego w formacji chrześcijańskiej dzieci i młodzieży. Omówione w nim, w pierwszej kolejności zostanie ogólne pojęcie wzoru osobowego, oraz jak ważne jest samowychowanie w życiu człowieka. Dodatkowo omówiona będzie rola, jaką odgrywają wzory osobowe w procesie formacji chrześcijańskiej dzieci i młodzieży. Niezbędne również okaże się przybliżenie cnót oraz przymiotów, które posiadała św. Teresa od Dzieciątka Jezus, które to kwalifikują ją jako właściwy wzór osobowy dla dzieci i młodzieży. Omówione także zostaną poszczególne cnoty teologiczne oraz dary Ducha Świętego, a następnie będą one przedstawione w odniesieniu do życia św. Teresy z Lisieux.
- ItemDziałalność apostolska i misyjna świętego Maksymiliana Marii Kolbego na tle ówczesnego nauczania Kościoła(2018-06-06) Nowak, Michał AndrzejNiniejsza praca jest poświęcona postaci św. Maksymiliana Marii Kolbego ze szczególnym uwzględnieniem jego działalności apostolskiej i misyjnej. Aby podkreślić specyfikę działalności o. Maksymiliana, w pierwszym rozdziale pracy ukazano szeroki kontekst ówczesnego nauczania Kościoła. Główne akcenty położono na treści dotyczące apostolstwa wyrażającego się gównie w duszpasterstwie, na wskazania dotyczące działalności misyjnej oraz na aktywność apostolską wiernych świeckich. Drugi rozdział ukazuje sylwetkę o. Maksymiliana ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego, odebranego wychowania w domu i w ramach Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych, kształtowania ideałów życia religijnego i zakonnego. W rozdziale trzecim podjęto temat działalności apostolskiej o. Kolbego. Omówiono szeroko fundamentalną w jego apostolstwie pobożność maryjną, ukazano niezwykle dynamiczne apostolstwo poprzez prasę, przedstawiono propozycję formacji do apostolstwa dla braci w ramach klasztoru w Niepokalanowie oraz dla świeckich w ramach ruchu Rycerstwa Niepokalanej. Czwarty rozdział poświęcony jest sześcioletniemu okresowi działalności misyjnej ad gentes, którą o. Kolbe podejmował w Japonii. Rozdziały trzeci i czwarty zawierają podsumowania porównujące działalność Franciszkanina z ówczesnymi wskazaniami Kościoła. Wśród wniosków należy podkreślić wierność o. Maksymiliana wobec wskazań Kościoła przy jednoczesnej otwartości na nowe metody i sposoby działania, skuteczność podejmowanych przez niego działań oraz aktualność jego metod dla współczesnych ewangelizatorów.
- ItemGeneza i status zasady zrównoważonego rozwoju w katolickiej nauce społecznej(2018-06-07) Marczak, ŁukaszPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest zbadanie genezy zasady zrównoważonego rozwoju oraz określenie statusu nowo wyłonionego principium w systemie zasad etyczno-społecznych katolickiej nauki społecznej. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Najpierw skoncentrowano się na integralnej, dynamicznej koncepcji człowieka stanowiącej fundament systemu zasad etyczno-społecznych. Następnie przeanalizowano proces wyłaniania się zasad etyczno-społecznych, leżących u podstaw postulowanego ładu społeczno-gospodarczego. Trzeci rozdział poświęcono społeczno-gospodarczym uwarunkowaniom kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, zmierzając do pełniejszego wyjaśnienia kwestii ekologicznej w perspektywie aksjologii charakteryzującej współczesne społeczeństwa. W kolejnym rozdziale skoncentrowano się na analizie aktualnych ujęć zrównoważonego rozwoju, zwracając szczególną uwagę na różne nurty etyk środowiskowych, uwzględniając przy tym teorie współzależności człowieka i środowiska przyrodniczego. Ostatni rozdział został poświęcony problematyce statusu nowej zasady etyczno-społecznej. Wyeksplikowano jej konstytutywne elementy i ustalono jej aktualny status. Porównanie systemów zasad etyczno-społecznych Monachijskiej Szkoły Chrześcijańskiej Etyki Społecznej i Lubelskiej Szkoły KNS pozwoliło sformułować w miarę wyczerpującą odpowiedź dotyczącą statusu nowego principium społecznego na gruncie KNS, wskazując przy tym na podstawy personalistycznego uzasadniania koncepcji zrównoważonego rozwoju.
- ItemPersonal values and innovative behaviour in organisation(2018-06-11) Purc, EwelinaGłównym celem rozprawy doktorskiej było zbadanie związków pomiędzy osobistymi wartościami a zachowaniami innowacyjnymi w organizacji. Postawiono hipotezę, że wartości pracowników mają związek z ich zachowaniami innowacyjnymi i że związki te są mediowane przez autonomię w pracy. Postulowano też, że osobiste wartości przedsiębiorców są związane z poczuciem autonomii w pracy ich pracowników, a także - za pośrednictwem autonomii - z ich zachowaniami innowacyjnymi. Aby przetestować postawione hipotezy, przeprowadzono trzy niezależne badania ilościowe. Badanie 1 miało na celu weryfikację struktury czynnikowej i właściwości psychometrycznych Kwestionariusza Zachowań Innowacyjnych, a także opracowanie jego polskiej adaptacji. Celem Badania 2 było przetestowanie związków pomiędzy osobistymi wartościami pracowników a ich zachowaniami innowacyjnymi. Badanie 3 miało na celu przetestowanie wielopoziomowych międzynarodowych związków pomiędzy wartościami przedsiębiorców a autonomią w pracy odczuwaną przez ich pracowników i ich zachowaniami innowacyjnymi. Wyniki badań uzyskane w rozprawie pozwalają na nowe spojrzenie na innowację, ponieważ ujmują złożone relacje pomiędzy wartościami, autonomią w pracy i zachowaniami innowacyjnymi. Projekt badawczy wypełnia lukę widoczną w literaturze i wyjaśnia, w jaki sposób kształtowane są zachowania innowacyjne w organizacji.
- ItemObjawienie Piotrowi misji ad gentes (Dz 10-1-48). Studium egzegetyczno-teologiczne(2018-06-12) Skuras, Nikos Mikołaj AndrzejPraca dotyczy Dz 10,1-48. Chodzi o jeden z najważniejszych momentów z życia Kościoła, jakim było wprowadzenie przez Piotra pogan do Kościoła. Posiada trzy rozdziały. W pierwszym zostały podjęte zagadnienia historyczno-literackie. Delimitacja, tłumaczenie i krytyka tekstu oraz określenie kontekstu bliższego i dalszego pozwoliły uznać, że Dz 10, 1-48 to samodzielna jednostka, która pod względem filologiczno-strukturalnym oraz tematycznym stanowi punkt centralny w Łukaszowym drugim Dziele mówiącym o ewangelizacji świata. Zaproponowana przez nas struktura literacka stała się podstawą analizy egzegetycznej dokonanej w rozdziale drugim. Przypomnienie, kim był autor Dziejów Apostolskich, pomaga zobaczyć Dz 10,1-48 jako centralną część Dobrej Nowiny dla pogan o ich pełnoprawnym członkostwie w Kościele. Przeprowadzona analiza egzegetyczna Dz 10, 1-48 ukazała: bezwzględne posłuszeństwo Korneliusza i "pobożną ociężałość" Piotra; zstąpienie Ducha Świętego w połączeniu z przepowiadaniem kerygmatu; posłuszeństwo Piotra Duchowi Świętemu okazane na chrzcie pogan bez nakładania na nich wymogów Prawa. Trzeci rozdział to analiza teologiczna takich tematów jak: misja do pogan obecna już w Starym oraz uwyraźniona w Nowym testamencie, widoczna w nauczaniu Pawła i u Łukasza; kerygmat jako sposób wypełniania tej misji, widoczny u Jezusa, Pawła i Piotra; owoc głoszenia kerygmatu, jakim jest Kościół złożony z Żydów i pogan.
- ItemMetody aktualizacji antropologicznej w przepowiadaniu biskupa Ignacego Deca. Studium homiletyczne(2018-06-13) Kilimnik, PawełDysertacja doktorska porusza zagadnienie metod aktualizacji w przepowiadaniu homilijnym. Materiałem źródłowym pracy jest 507 homilii niedzielnych wygłoszonych przez biskupa świdnickiego podczas pierwszych 10 lat posługi. Na podstawie analizy wspomnianych homilii biskupa Ignacego Deca zostały zaprezentowane cztery metody aktualizacji antropologicznej. Są to kolejno: metoda aktualizacji historiozbawczej, metoda typologiczno-identyfikacyjna, metoda akomodacji formalnej. Każda z wymienionych metod została poddana ocenie pod kątem osiągnieć współczesnej homiletyki.
- ItemNaturalne uwarunkowania życia duchowego świętego Alberta Chmielowskiego(2018-06-18) Matuszewski, Krzysztof MarekPraca stanowi studium nad rolą czynników naturalnych (psychofizycznych oraz społeczno-kulturowych), które oddziaływały na kształt życia duchowego św. Alberta Chmielowskiego (1845-1916). Choć pierwszą przyczyną jego życia duchowego była łaska nadprzyrodzona, czynniki naturalne również w jakimś stopniu wpłynęły na sposób jej manifestacji. W przeprowadzonej analizie czynników psychofizycznych oddziałujących na życie duchowe Brata Alberta, w której wykorzystano psychologiczne modele teoretyczne (szesnastoczynnikowy model R.B. Cattella i pięcioczynnikowy model P. Costy i R. McCrae, kryteria dojrzałości osobowościowej G.W. Allporta oraz teorię dezintegracji pozytywnej K. Dąbrowskiego), wykazała ich oddziaływanie na niektóre obszary życia duchowego św. Alberta.Podobnie czynniki społeczno-kulturowe (m.in. rola środowiska rodzinnego, udział w walce zbrojnej, działalność malarska, a także oddziaływanie kultury i społeczeństwa przełomu XIX i XX w. w Polsce i na świecie) wpłynęły oddolnie na kształtowanie się sylwetki duchowej Chmielowskiego. Jego bogactwo natury (uzdolnienia artystyczne, różnorodne doświadczenia, a zwłaszcza przeżyte cierpienie) zaowocowało dzięki współpracy z łaską, głębokiemu życiu duchowemu, będącym syntezą aktywnej służby z życiem kontemplacyjnym, którego centrum stanowił Chrystus uniżony (Ecce Homo). Praca, nawiązując do aksjomatu teologicznego: „łaska buduje na naturze i ją wydoskonala”, ukazuje złożony i szeroki wpływ różnych naturalnych dynamizmów, które Bóg wykorzystuje, by rozwinąć w człowieku jego uzdolnienia, doprowadzając go do świętości.
- ItemMeble w domach mieszczańskich w Polsce od XV do połowy XVI wieku na tle mebli europejskich(2018-06-19) Pająk, KatarzynaZagadnienia dotyczące wyposażenia wnętrz domów mieszczańskich w Polsce w XV i 1 poł. XVI wieku od wielu lat znajdują się w centrum zainteresowania historyków sztuki i kultury materialnej. Niemniej meble gotyckie z tego okresu nie doczekały się całościowego opracowania. Celem rozprawy jest wypełnienie tej luki w historii polskiego rzemiosła artystycznego. Rozprawa składa się z dwóch tomów. Pierwszy obejmuje: wstęp, siedem rozdziałów, zakończenie, trzy aneksy, summary, bibliografię i wykaz skrótów. Drugi to katalog mebli, ilustracje, ich spis i źródła. W I rozdziale przedstawiono stan badań gotyckich mebli świeckich na Śląsku, w Małopolsce, na Pomorzu, Warmii i Mazowszu. Z uwagi na brak gotyckich mebli świeckich w Wielkopolsce region ten w stanie badań nie został uwzględniony. Rozdział II poświęcono historii cechów zajmujących się wyrobem mebli w krajach zachodniej Europy oraz w Polsce. Omówiono w nim także materiał oraz konstrukcję gotyckich mebli skrzyniowych i szkieletowych oraz ich techniki zdobnicze. W rozdziale III przedstawiono typy mebli gotyckich zachowanych w Polsce i przykłady mebli gotyckich krajów zachodniej Europy. Rozdział IV poświęcono motywom zdobniczym mebli gotyckich, a V ich okuciom. W rozdziale VI omówiono meble, któtre należały lub przypuszczalnie mogły należeć do wyposażenia wnętrz domów mieszczańskich w Polsce. Rozdział podzielono na pięć podrozdziałów, które odnoszą się do mebli poszczegółnych regionów Polski. Importowane meble gotyckie w zbiorach polskich zawiera rozdział VII.
- ItemTroska o zdrowie i życie człowieka w sytuacjach granicznych. Studium teologicznomoralne(2018-06-19) Kapelak, JakubPraca podejmuje zagadnienie troski o zdrowie i życie człowieka w sytuacjach granicznych, uwzględniając przede wszystkim te, które wiążą się z bezpośrednim zagrożeniem śmiercią. Zawarto w niej omówienie troski o zdrowie i życie człowieka jako imperatywu moralnego, dlatego dokonano analizy teologicznej i filozoficznej tego zagadnienia. Z tym tematem wiąże się szczególna rola służby zdrowia, dlatego osobno poruszono kwestię etosu lekarskiego. Osobnej analizie poddano istniejące sposoby podtrzymywania ludzkiego życia oraz omówiono rozwój ratownictwa medycznego, a także historyczne i współczesne sposoby reanimacji. Najważniejszy kazus związany z sytuacjami granicznymi ludzkiego życia dotyczy uporczywej terapii, której poświęcono osobny rozdział. Praca podejmuje zagadnienie, omawiając je z perspektywy biomedycznej i bioetycznej. W pierwszej części analizuje historyczne i współczesne oblicze terapii daremnych i ich zależności od poziomu rozwoju medycyny. Dużo miejsca poświęca także kwestii śmierci, która rozumiana jest jako kres wszelkiej terapii. W drugiej części omówiono etyczną refleksję na temat uporczywej terapii z perspektywy historycznej. Osobno przeanalizowano współczesne stanowiska świeckie oraz wypowiedzi Magisterium Kościoła dotyczące tego zagadnienia, ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych środków medycznych oraz postaw lekarzy w stosunku do stanów życia wegetatywnego. Na koniec omówiono rolę pacjenta, lekarza i rodziny w podjęciu decyzji o zaniechaniu uporczywej terapii.
- ItemMoral implications of Divine Mercy in individual, ecclesial and social life of Nigerians(2018-06-20) Sakaba, Samuel KantaMiłosierdzie Boga jest szczególnym dobrem wspólnym dla Nigeryjczyków. Rozdział I przedstawił aktywność Boga w życiu człowieka i społeczeństwa nigeryjskiego w wymiarze historycznym. Rozdział kolejny pokazuje teologiczna wizje miłosierdzie Bożego w świetlne Starego i Nowego Testamentu oraz doświadczeń nigeryjskich. Następny rozdział wskazuje na Boże miłosierdzie jako powszechne zdanie. Ostatni rozdział podkreśla konieczność osobistego nawrócenia jako warunku koniecznego przemiany osobistej i społecznej.
- ItemKatechizacja w Archidiecezji Przemyskiej w latach 1990-2015. Studium katechetyczne(2018-06-21) Nycz, ŁukaszCelem dysertacji było ukazanie wielowymiarowego procesu katechizacji w Archidiecezji Przemyskiej w latach 1990-2015. Postawione zadanie zostało zrealizowane poprzez szczegółową analizę materiałów źródłowych i archiwalnych. Postawiony problem badawczy został przeanalizowany w pięciu rozdziałach dysertacji. W pierwszym rozdziale zostały zaprezentowane czynniki, które miały bezpośredni wpływ na katechizację w Archidiecezji Przemyskiej w badanym okresie jej dziejów. Na dalszym etapie prowadzanych badań, w rozdziale drugim, przedstawiono działalność pracowników Wydziału Nauki Katolickiej. Rozważania dotyczące nadzoru katechetycznego zostały uzupełnione o analizę funkcjonujących w Archidiecezji Przemyskiej programów i podręczników do nauczania religii i katechezy. Rozdział drugi zakończyła analiza procesu katechizacji dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach ruchów i stowarzyszeń działających na terenie archidiecezji. Trzeci rozdział został w całości poświęcony formacji katechetów. Podstawą do przeprowadzenia badań dotyczących sytuacji personalnej katechetów w Archidiecezji Przemyskiej. W dalszym toku badań zostały zaprezentowane wypracowane modele formacji katechetów w Wyższym Seminarium Duchownym i Kolegium Teologiczno-Katechetycznym w Przemyślu. Podsumowanie rozdziału stanowi całościowe zebranie i szczegółową analizę form i treści formacji permanentnej katechetów w omawianej archidiecezji. Czwarty rozdział został w całości poświęcony zagadnieniom dotyczącym katechezy dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, a także dorosłych. Ostatni rozdział miał charakter podsumowujący, w którym zostały zaproponowane kierunki zmian w pracy katechetycznej w Archidiecezji Przemyskiej odpowiadające jej potrzebom i możliwościom.
- ItemWiara w Boga jako fundament chrześcijańskiego życia moralnego według ks. Leona Haroszki MIC (1911-1977)(2018-06-21) Androsik, AlenaCelem rozprawy było ukazanie obustronnej zależności pomiędzy wiarą w Boga a życiem moralnym chrześcijanina według publikacji i audycji białoruskiego greckokatolickiego kapłana Leona Haroszki MIC. Tematyka została ujęta w oparciu o schemat dynamiki życia religijnego (od poszukiwania sensu życia do dostosowania go do odnalezionej wiary) oraz kręgów odniesień (życie indywidualne a życie społeczne). Pierwszy rozdział pracy ma charakter wprowadzający. Została w nim przedstawiona historia Kościoła greckokatolickiego na terytorium współczesnej Białorusi oraz biografia ks. Leona. Rozdział drugi został poświęcony odkrywaniu Boga przez ludzi: motywacjom, drogom poznania i przeszkodom. Ukazał też konieczność podjęcia przez człowieka decyzji, czy iść za Chrystusem. Kolejny rozdział prezentuje, w jaki sposób chrześcijanin powinien kształtować swoje życie, żeby być autentycznym uczniem Jezusa. Została tu ukazana potrzeba i środki rozwoju życia duchowego, zasady funkcjonowania w codzienności oraz problematyka cierpienia i śmierci. Ostatni rozdział skupia się na roli wiary i Kościoła w życiu społecznym. Ukazuje, w jaki sposób chrześcijaństwo służy dobru wspólnemu, jak tragiczne są skutki odrzucenia Boga przez społeczność i w jaki sposób chrześcijanin może i powinien reagować na takie sytuacje.
- ItemStosunki pomiędzy polskimi, żydowskimi i ukraińskimi studentami Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie w okresie międzywojennym (1918-1939)(2018-06-22) Bukowska-Marczak, EwaW latach 1918-1939 na Uniwersytecie Lwowskim studiowali przedstawiciele różnych narodowości i wyznań. Pomiędzy przedstawicielami poszczególnych narodowości dochodziło do konfliktów. W początkach lat 20-tych młodzież ukraińska poczęła formować struktury własnej, niezależnej uczelni wyższej. Jednocześnie przystąpiła do bojkotu Uniwersytetu Jana Kazimierza. Bojkotowano również tych, którzy zapisywali się na polską wszechnicę. Kiedy w 1925 r. rozwiązano Ukraiński Tajny Uniwersytet, młodzież, która do tej pory kształciła się na UTU, rozpoczęła zapisy na polską uczelnię. Pomiędzy do tej pory bojkotowanymi i nowo przyjętymi studentami dochodziło do konfliktów. Coraz częściej do nieporozumień dochodziło również pomiędzy młodzieżą polską a ukraińską. Eskalacja konfliktów następowała w obliczu represji stosowanych przez polską władzę, w związku z obchodami kolejnych rocznic walk o Lwów z lat 1918-1919, jak również wobec dyskusji nad sprawą Zakarpacia. Do konfliktów dochodziło również pomiędzy młodzieżą polską i żydowską. Obóz nacjonalistyczny w latach 30-tych usiłował przeforsować u władz Uniwersytetu Jana Kazimierza projekty usunięcia z uczelni młodzieży żydowskiej, z roku na rok zaostrzając propagandę w sprawie numerus nullus. Wpływ na ukształtowanie relacji pomiędzy młodzieżą studencką wywierały także postawy profesorów akademickich.