Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
- ItemAntropologiczne uwarunkowania ars moriendi(Episteme, 2017) Jeziorański, MarekSztuka umierania (ars moriendi) wpisuje się w szeroko rozumiane wychowanie, tj. rozwój osobowy w różnych kontekstach i fazach ludzkiego życia. Sam termin ars moriendi może sugerować skoncentrowanie się na pragmatycznym podejściu do ostatniej fazy ludzkiego życia, w którym ukazane będą konkretne techniki służące właściwemu przeżywaniu tego okresu. W swoim artykule będę chciał przede wszystkim ukazać antropologiczne uwarunkowania ars moriendi poprzez przywołanie wybranych koncepcji filozoficznych. W kolejnym etapie ukażę wychowawcze konsekwencje ars moriendi wynikające z przyjętych założeń antropologicznych. The art of dying (ars moriendi) fits into education in its broadest sense, i.e. personal development in various contexts and stages of human life. The very term ars moriendi may suggest focusing on the pragmatic approach to the last stage of human life, showing specific techniques how to live appropriately this period. In my article, I would like to present mostly anthropological conditioning of ars moriendi through some philosophical concepts. In the next part, I am going to show educational consequences of ars moriendi resulting from assumed anthropological premises.
- ItemAttitudes Toward Inclusion Among Polish Primary School Teachers: A Strategic Factor in Implementing Inclusive Education(Akademia Ignatianum w Krakowie, Abat Oliba CEU University in Barcelona, 2022) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, TomaszThe purpose of the article is to determine the dominant attitude toward inclusive education among primary school teachers in Poland and to explain the predictors of this attitude. Research conducted on a group of 71 teachers using the “Attitudes Toward Inclusive Education” questionnaire showed a moderately positive attitude toward inclusive education among teachers, with statistically significant differences between teachers of grades 1 to 3 and 4 to 8. The much more positive attitude among the teachers of lower grades is supported by their richer experience of working with students with special educational needs and their broader competences and qualifications in inclusive education. These results give an important perspective that should be considered when implementing the idea of inclusion in the Polish education system (mainly when preparing teachers for the profession) so as to ensure continuity in supporting the development of all students at every stage of their education – not only in grades 1 to 3.
- ItemAutorytety religijne w pedagogice. Uwagi metateoretyczne(2016-02-25) Magier, PiotrPrzedmiotem artykułu są funkcje przypisywane w pedagogice kategoriom, twierdzeniom i koncepcjom autorstwa osób uznawanych za autorytety religijne. Niejednokrotnie w tej dyscyplinie wiedzy wykorzystywane są pojęcia i tezy formułowane przez osoby niebędące naukowcami (np. przez osoby reprezentujące określoną religię bądź wyznanie) w celu wprowadzenia, argumentowania lub oceny określonych postulatów. Powszechność użycia argumentu „z autorytetu” budzi pytania dotyczące potrzeby, zasadności oraz zakresu tego typu zabiegu. Artykuł ma charakter metaprzedmiotowy oraz analityczny. Nie stawia sobie za cel skonstruowania i postulowania modelu analizowanej relacji. Chodzi o sformułowanie elementarnych uwag opisujących teoretyczne funkcje, jakie przypisuje się wypowiedziom określonych osób uznanych za autorytety religijne. Dodatkowo formułowane są uwagi o charakterze oceniającym, służące uwypukleniu problemu zasadności użycia argumentów „z autorytetu” w pedagogice.
- ItemDo czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?(2018-01-15) Magier, PiotrDialog jest jednym z „fetyszy” współczesnej kultury Zachodu. Stanowi „termin–wytrych” używany w różnych kontekstach dla uzasadnienia różnorodnych poglądów, zwłaszcza w celu przekonania o szlachetności (słuszności) pewnego stanowiska. Popularność „dialogu” (zarówno jako zjawiska, jak i terminu) powoduje jednak, że trudno wskazać ostre znaczenie (pojęcie) przypisywane tej nazwie. Jest to termin wyraźnie wieloznaczny, a przez to niekryterialny. Oczywistość potrzeby prowadzenia dialogu, jak i rozumienie jego istoty wydaje się w tym kontekście pozorne, natomiast zaistnienie dialogu wymaga wyraźnie spełnienia szeregu wymogów, które powszechnie nie są uwzględniane. Podobnie jak na terenie szeroko pojętej kultury, również pedagogika chrześcijańska odwołuje się do kategorii dialogu. Dialog i jego synonimy są w ramach tej koncepcji pedagogicznej szeroko wykorzystywane. Problemem jest jednak określenie, czemu służy (jakie pełni funkcje) dialog zarówno na poziomie teorii, jak i praktyki pedagogiki chrześcijańskiej: czy wykorzystanie kategorii dialogu traktować można (jedynie) jako przykład „uwspółcześnienia” chrześcijaństwa, czy posiada ono głębsze podstawy teoretyczne (doktrynalne). Chodzi o kwestie zachowania chrześcijańskiej tożsamości w ramach pedagogiki. Wystąpienie ma charakter metaprzedmiotowy. Stanowi próbę określenia pojęć i funkcji, jakie kategorii dialogu przypisuje się w ramach pedagogiki chrześcijańskiej. Nie jest ono systematycznym, postulatywnym wykładem koncepcji dialogu, lecz zbiorem opisowych i wyjaśniających uwag dotyczących podjętego problemu.
- ItemDobra małżeńskie i małżeństwo jako dobro w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2017) Jeziorański, Marek
- ItemDoświadczenie ciszy w życiu małżeńskim kobiet(2010) Jeziorański, MarekWspółczesny świat rozbrzmiewa echem tysiąca dźwięków, jest pełen gwaru i muzyki, odgłosów ludzkiej radości i cierpienia, jest dla człowieka dynamiczną i hałaśliwą przestrzenią, w której przychodzi mu żyć i poszukiwać własnej tożsamości – własnego miejsca w świecie. W tym „otoczeniu” cisza jawi się jako rzeczywistość kłopotliwa i niewygodna. Staje się wtedy zwykłym brakiem, jest postrzegana jako wymuszona konieczność, a nie przestrzeń, w której można usłyszeć siebie, głos sumienia, słowa drugiego człowieka. Niejednokrotnie można spotkać się z pewnym słownym zestawieniem cisza – milczenie, w którym to cisza miałaby nabierać wartości jak najbardziej pozytywnych, a milczenie wręcz przeciwnie – negatywnych, zamiennie rozumianych z pustką. Analiza semantyczna tych pojęć nie pozwala jednak na takie ich wartościowanie. Należałoby raczej wysunąć wniosek, że zarówno pojęcie ciszy jak i milczenia mówią o tej samej rzeczywistości z tą jedną różnicą, że cisza opisuje ją od strony obiektywnej (mówi o pewnym stanie) a milczenie od strony subiektywnej – bardziej wiąże się z czynnością osoby, która milczy (milczenie od milczeć). Idąc za doświadczeniem obu przedstawionych stanowisk podjąłem badania dotyczące wyodrębnienia różnych rodzajów ciszy a następnie jej obecności w życiu małżeńskim ze szczególnym odniesieniem do poziomu zadowolenia z małżeństwa badanych respondentów. Badaniom zostali podjęcie zarówno kobiety jak i mężczyźni, niemniej jednak więcej wniosków z przeprowadzonych badań odnosi się do samych kobiet.
- ItemEmployability of University Students: Introduction of the Concept and the Psychometric Properties of the Polish Self-Perceived Employability Scale(2021) Domagała-Zyśk, Ewa; Mamcarz, Piotr; Martynowska, Klaudia; Fudali-Czyż, Agnieszka; Rothwell, AndrewHigher education has been undergoing a number of changes in recent years, and its effect is to be not only the diploma but the competencies needed for professional work. The employment model has also changed – currently, employees change jobs more often, contracts are rather short-term, and work requires the acquisition of new competencies in line with the idea of lifelong learning. The Covid-19 reality complicated the job market, even more, making people to lose and change their jobs much more often and be prepared to work constantly in unstable hybrid reality. Consequently, studies should not so much prepare to undertake a specific job but provide competences that build “employability”. The aim of the research presented in the article is to adapt and prepare the Polish version of The Self-Perceived Employability Scale of Rothwell & Arnold (2007). 600 first-year students took part in the study. The research results indicated a significant two-factor model, and therefore a Polish version of the scale based on two subscales was developed, which has good psychometric properties. The scale differs from the original British version, which may be related to social and cultural differences. The changes have been discussed and approved by the team and consulted with the author of the original version. The scale can be used to assess the perceived level of own employability for students of different years of study. Its results may form the basis for making decisions regarding the design of study programs and their evaluation in longitudinal studies.
- ItemInfluencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła(Wydawnictwo KUL, 2023) Wyrostkiewicz, Michał; Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaInfluencerstwo jest obecnie popularną formą medialnego oddziaływania, a influencerzy, jako twórcy treści medialnych, ciesząc się autorytetem i zaufaniem odbiorców, przyjmują rolę liderów cyfrowych społeczności. Coraz częściej poruszają tematy związane z religią, Bogiem, Kościołem oraz kwestiami dotyczącymi wiary i moralności katolickiej. Ta nowa forma przekazu nauki Kościoła stanowi przedmiot niniejszych analiz. Po nakreśleniu kontekstu i ukazaniu punktu wyjścia oraz przedstawieniu założeń metodologicznych opisywanych badań zaprezentowano status influencera we współczesnej nauce. Scharakteryzowano tożsamość influencera i stosowany przez niego model komunikacji. Ukazano efekty zestawienia wiedzy o influencerze z misją Kościoła, co prowadzi do odpowiedzi na pytanie, czy aktywność influencerska może być realizacją działalności ewangelizacyjnej oraz wspólnototwórczej. Wśród rezultatów i konkluzji podano definicję influencera katolickiego jako człowieka utożsamiającego się z Kościołem i gromadzącego grupę followersów nie wokół siebie, ale Chrystusa żyjącego we wspólnocie eklezjalnej. Wskazano też konkretne zadania i miejsce influencera katolickiego w strukturze kościelnej, a także nawiązano do typowej dla influencera promocji marki, która tu oznacza „markę eklezjalną”. Kościół, który chce spełnić swoją misję we współczesnym zmediatyzowanym świecie i społeczeństwie informacyjnym, to Kościół otwarty na nowe rozwiązania z obszaru nowoczesnych mediów i komunikacji, a jednocześnie nieprzyjmujący nowych trendów bezkrytycznie, lecz rozpatrujący je w ramach interdyscypinarnej eklezjologiczno-medioznawczej refleksji naukowej.
- ItemKategoria ogólności w pedagogice. Uwagi metodologiczne(2019-03-21) Magier, PiotrArtykuł ma charakter metateoretyczny oraz metodologiczny i dotyczy języka pedagogiki. Przedmiotem artykułu jest użycie kategorii „ogólność” w pedagogice. Analizie poddane zostały terminy i pojęcia: „ogólny”, „ogólna”, „ogólne” oraz funkcje, jakie pełnią na terenie pedagogiki. Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej zamieszczone zostały analizy etymologiczne i semantyczne dotyczące analizowanych terminów, w drugiej uwagi odnoszące się do wybranych problemów, jakie generuje zastosowanie kategorii ogólności w pedagogice. Teksty nie jest systematycznym wykładem, lecz zbiorem uwag dotyczących podjętego przedmiotu badań.
- ItemMilcząca obecność ciszy w refleksji pedagogicznej(Włocławskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2022) Jeziorański, MarekArtykuł dotyczy problematyki „mapy semantycznej” milczenia w kontekście pedagogicznym. W wyniku przeprowadzonej analizy należy stwierdzić, że milczenie – jeśli nie ma być określeniem bez desygnacji – musi wskazywać na konkretną rzeczywistość. W dzisiejszych czasach cisza jest bardzo często definiowana z punktu widzenia negatywnego, tj. ukazana jako rzeczywistość pozbawiona pewnych cech, m.in. dźwięk, hałas, szum, mowa itp. Warto jednak zauważyć, że nawet jeśli trudno jest uchwycić specyfikę milczenia w języku, należy podjąć próbę zmierzenia się z tym problemem. Jednym z nich jest zaproponowana w artykule „mapa pojęciowa” lub – za L. Wittgensteinem – „mapa uwidocznienia [ciszy]”. Przedstawione w artykule podejście badawcze analizuje problematykę milczenia w ścisłym odniesieniu do człowieka. Ten antropologiczny wymiar jest z jednej strony zawężeniem problematyki, z drugiej zaś odpowiada przyjętemu na początku podejściu pedagogicznemu. Mam nadzieję, że powyższe badania pomogą zbliżyć się do zrozumienia, czym jest cisza w przestrzeni edukacyjnej, jaka jest jej treść i wyzwanie dla szeroko rozumianego rozwoju człowieka. W dalszej perspektywie badawczej warto poszukać mierzalnych wskaźników wyróżnionych tu składowych i ich obszarów uwidaczniania ciszy. W ten sposób można było przygotować narzędzie do empirycznego badania ciszy i poznania jej desygnatora metodą indukcji.
- ItemMotivation for assistance activities among hospice, missionary and sport volunteers(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2018) Śliwak, Jacek; Zarzycka, Beata; Partyka, JózefThe aim of the study is to analyze motivation for undertaking activities to help others by people involved in various forms of volunteer work. We analyzed two sources of motivation: moral endo‒exocentrism and the value system among three groups: hospice, missionary and sports volunteers. The study involved 173 people between 16 to 77 years of age, 59 giving service in a hospice, 63 in missionary activities and 51 as sports volunteers. We applied the Moral Endo-Exocentrism Questionnaire (MEEQ) by Karyłowski, Górski and Wasiak and the Portraits Questionnaire (PVQ) by Schwartz. The study showed higher levels of exocentric than endocentric motivation among the three groups of volunteers. However, the intergroup value preference comparison revealed 7 values which significantly differentiated hospice, missionary and sports volunteers: Tradition, Hedonism, Success, Power, Self-Directing, Stimulation and Universalism.
- Item"My-małżeńskie" i jego rozwój jako szczególny wyraz "communio personarum" w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemOchrona małoletnich internautów jako zadanie i wyzwanie dla rodziny w państwach Unii Europejskiej(Gdańskie Seminarium Duchowne, Kuria Metropolitalna Gdańska, 2011) Gruchoła, MałgorzataCelem publikacji jest analiza ochrony małoletnich internautów jako zadania i wyzwania rodziców, ponadto weryfikacja działań podejmowanych w tym zakresie przez państwa Wspólnoty, wreszcie próba odpowiedzi na pytanie: czy zaproponowane rozwiązania są skuteczne? Po wstępnych rozważaniach teoretycznych dotyczących mapy zagrożeń przeanalizowano kluczowe dla tytułowej ochrony regulacje prawne. Wdrożenie priorytetów polityki ochrony dokonuje się poprzez realizację programów pomocowych. Jednym z nich jest Safer Internet. Zweryfikowano założenia Polskiego Centrum Programu Safer Internet, w tym działalność Fundacji Dzieci Niczyje oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Omówiono zadania i inicjatywy projektu Saferinternet.pl (m.in. zespół kontaktowy: Dyżurnet.pl, tzw. hotline oraz zespół pomocowy, tzw. Helpline.org.pl), cele kampanii medialnych i społecznych (np. „Dziecko w sieci”). Zanalizowano zagadnienie umiejętności korzystania z internetu. Omówiono techniczne urządzenia wspomagające ochronę dzieci.
- ItemOsoby starsze w świecie nowych mediów i technologii(Wydział Teologiczny UAM, 2020) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu była analiza sytuacji i uwarunkowań społeczno-kulturowych osób starszych tworzących pokolenie X w świecie nowych mediów i technologii na tle najmłodszego pokolenia medialnego, czyli pokolenia Alpha. Obecne pokolenie seniorów tworzą pokolenie wojny, międzywojnia, Baby Boomers oraz pokolenie X. Po lapidarnej charakterystyce pokoleń przedstawiłam problem kompetencji medialnych determinujących zjawisko wykluczenia cyfrowego. Kolejno omówiłam trzy jego wymiary: psychologiczny (dostęp motywacyjny), technologiczny (dostęp materialny i fizyczny) oraz społeczny (dostęp kompetencyjny: umiejętności strategiczne, informacyjne, operacyjne i dostęp użytkowy) wraz z przykładami (ubieralne technologie, Internet Rzeczy, roboty humanoidalne) stanowiące obszar wykluczenia cyfrowego. Przyjęta teza, że zgodnie z koncepcją opóźnienia kulturowego Williama Ogburna świat rzeczywisty (społeczno-kulturowy) osób starszych nie nadąża za światem tworzonym i kreowanym przez nowe media i technologie, została potwierdzona. Główną przyczyną, obok braku nawet tylko jednego z czterech rodzajów dostępu, jest różnica prędkości w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Zastosowałam metodę historyczną, analityczno-opisową i porównawczą.
- ItemPedagogizm(Polwen - Polskie Wydawnictwo Encyklpedyczne, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemPhonoholism as a Sign of ‘Always on’ Generation – Research Report(Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2022) Łuczyński, Andrzej; Pietruszka, LidiaThe article presents research on the risk of phonoholism occurring among high school students. Strong attachment to a cell phone, for many students, can be an indicator of serious problems. Thanks to utilizing in research the diagnostic survey method, 450 high school students, from all over Poland, could express their opinions on the dangers associated with using a mobile phone. Their opinions were analysed in terms of the ability to use a smartphone rationally, including the possibility of temporarily quitting or limiting the use of a mobile phone. Survey data analysis showed that students do not notice any negative effects of using a cell phone, at the same time they declare that functioning without a phone would be very difficult or even impossible for them. The results suggest that such risk do exist in some extent, for this reason, more emphasis should be placed on preventive measures that can help effectively to protect students against phonoholism.
- ItemPrzestrzeń psychologiczna symbolu religijnego u młodzieży(2014) Tatala, MałgorzataIn the current study people at the ages of 12 to 24 were examined to fi nd how psychological sphere of religious symbol (the cross) is formed. Since at this age psychological processes undergo a series of important transformations the perception of symbol changes. Thus, the study is of explorative nature and was based on a structural-developmental model of religiousness by Walesa whose model allowed to defi ne eight parameters of religiousness: religious awareness, religious feelings, religious decisions, bonding with the fellowship of believers, religious practices, religious morality, religious experience and forms of profession of faith. Religious mystery was also taken into account as a part of the defi nition. There were 240 participants divided into four age groups: 12, 15, 18 and 24 years. Eight domains of religiousness which refer to the symbol of the cross were determined by ranking method. Moreover, multidimensional scaling allowed to distinguish psychological spheres of symbol as two-dimensional (in 12 year-olds) and three-dimensional (15-, 18- and 24-year-olds). The results show that developmental changes in the perception of the cross are predominantly affected by developments in cognitive processes.
- ItemRelacja resocjalizacyjna i jej znaczenie w narracji wychowawców zakładu karnego(2019) Jeziorański, Marek; Sobczyszyn, UrszulaCelem artykułu jest zaprezentowanie stanowiska wychowawców Służby Więziennej na temat znaczenia relacji z osadzonymi dla optymalizacji prowadzonych działań naprawczych. Artykuł składa się z dwóch głównych części. W pierwszej przedstawione zostały założenia teoretyczne dotyczące kategorii „relacji wychowawczej” H. Nohla, które następnie zostały odniesione do specyfiki środowiska resocjalizacyjnego. Wynikiem tego działania jest przedstawienie teoretycznych podstaw „relacji resocjalizacyjnej” oraz jej zoperacjonalizowanych obszarów. W drugiej części artykułu zostały zaprezentowane wyniki przeprowadzonych badań oraz wnioski i postulaty pedagogiczne.
- ItemReligie w dialogu kultur. V Międzynarodowy Kongres Religioznawczy, Toruń, 14–16 września 2017 roku (obrady plenarne oraz sekcja XII)(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2017) Magier, Piotr
- ItemSprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: ,,Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie’’, Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 16-17 marca 2011 r.(Gdańskie Seminarium Duchowne, Kuria Metropolitalna Gdańska, 2011) Gruchoła, Małgorzata