Artykuły naukowe (WPPKiA)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WPPKiA) by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- ItemAteńskie procesy o zabójstwa w V i IV wieku p.n.e.(Wydawnictwo KUL, 2004) Jońca, Maciej
- ItemData uchwalenia lex Pompeia de parricidiis(2006) Jońca, MaciejLex Pompeia de parricidiis was a statute related to a murderer of the closest relatives or patrons. It was likely to have been passed during one of the three Pompey the Great’s consulates in 70, 55 or 52 BC. Among those three options, the year 55 BC. seems the most probable. It was in the same year when Pompey took action to enact the law against luxury. Both lex Pompeia de parricidiis and rogatio sumptuaria could have constituted a part of Pompey’s major scheme meant to improve customs and restore a due respect to family in society.
- ItemDopuszczanie do Komunii świętej wiernego katolika podlegającego normie kan. 915 KPK(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 1998) Szczot, ElżbietaThe paper discusses the issue of allowing the faithful to receive the Holy Communion subject to the norm Can. 915 CIC. We mean here those who are obstinate in their open mortal sin and arc burdened by the excommunication or interdict after the punishment had been meted out or declared. The paper discusses, among other things, the problem of permitting the persons living in the so-called unio irregularis to receive the Holy Communion, and the faithful belonging to masonry and communist parties.
- ItemError in persona et in qualitate personae (can. 1097 §1-2 CIC 1983)(Redakcja Wydawnictw KUL, 1998) Zubert, Bronisław Wenanty
- ItemIn memoriam Jan Stefan Karolak("Zeszyty Prawnicze" 2018 t. 18, nr 3, s. 251-255, 2018) Jońca, Maciej
- ItemIn memoriam Józef Mélèze-Modrzejewski(2017) Jońca, Maciej
- ItemKatedra Prawa Rzymskiego KUL(Wydawnictwo KUL, 2008) Jońca, Maciej
- ItemOpieka duszpasterska Kościoła katolickiego nad migrantami. Zarys problematyki emigracji polskiej(Wydawnictwo KUL, 2016) Szczot, ElżbietaPierwsze ośrodki duszpasterstwa dla emigrantów polskich powstały w pierwszej połowie XIX w. we Francji i Anglii. Troskę w tym zakresie wykazywali polscy biskupi, przeznaczając do pracy na emigracji swoich kapłanów. Duże zasługi w opiekę nad migrantami wnieśli kardynałowie E. Dalbor, a następnie A. Hlond, Prymas Polski, który w 1932 r. powołał Towarzystwo Chrystusowe dla Wychodźców (obecnie Towarzystwo Chrystusowe dla Polonii Zagranicznej; łac. Societas Christi pro Emigrantibus Polonis). W dniu 3 maja 1984 r. erygowany został w Poznaniu Instytut Duszpasterstwa Emigracyjnego, a z charyzmatu i duchowości Chrystusowców zrodził się w 1985 r. ruch społeczny pod nazwą „Ruch Apostolatu Emigracyjnego” (RAE). Stolica Apostolska w XX i XXI w. wydała szereg dokumentów, na podstawie których migranci otoczeni zostali specjalną opieką duszpasterską. Ważnym tekstem w tym przedmiocie, nazwanym Wielką Kartą Emigrantów, jest Konstytucja papieża Piusa XII Exul familia (1 lipca 1952 r.), zawierająca podstawowe zasady i regulacje dotyczące migrantów. Dokument ten daje autonomię duszpasterstwu emigracyjnemu. Kolejne ważne w tym zakresie teksty to: motu proprio Pastoralis migratorum cura (15 sierpnia 1969 r.), w którym papież Paweł VI w odniesieniu do emigrantów nakazuje, aby uszanować ich dziedzictwo i kulturę (dotyczy to także języka) oraz włączyć ich do lokalnej społeczności, nakazując obowiązek współpracy całego Ludu Bożego w opiece nad migrantami. Następnie, motu proprio Apostolicae caritatis (19 marca 1970 r.) papieża Pawła VI pozwoliło ustanowić Papieską Komisję do spraw Duszpasterstwa Migrantów i Podróżujących, której zadaniem było koordynowanie poczynań i inicjatyw w zakresie opieki duszpasterskiej wszystkich „ludzi w drodze”. Ostatnia Instrukcja Erga migrantem Caritas Christi z dnia 3 maja 2004 r., wydana przez Papieską Radę do spraw Duszpasterstwa Migrantów i Podróżujących, wychodzi z fundamentalnej prawdy o znaczeniu i godności osoby ludzkiej. Ukazuje powstałe dobro dokonane dzięki migrantom oraz misyjny wymiar migracji. The first centres of pastoral care for Polish emigrants were created in the first half of the 19th century in France and England. Polish bishops demonstrated their care in this respect by assigning some work to their priests. A significant contribution was made by Cardinal E. Dalibor, and next by Cardinal A. Hlond, the then Prime of Poland who founded The Society of Christ for Exiles in 1932 (now called The Society of Christ for Poles Living Abroad; Latin Societas Christi pro Emigrantibus Polonis). On May 3, 1984 Instytut Duszpasterstwa Emigracyjnego (Institute of Emigration Pastorate) was established in Poznań and in 1985 a social movement called “Ruch Apostolatu Emigracyjnego” (RAE) (Emigration Apostolate Movement) was born out of the charism and spirituality of the Christ Fathers. In the 20th and 21st century the Holy See issued a number of documents on the basis of which migrants were provided with special pastoral care. An important document on this subject, the so-called Magna Carta on Migration, was the Apostolic Constitution of Pope Pius XII Exsul Familia (of 1st July 1952) which included the basic rules and regulations concerning migrants. This document gives full autonomy to the pastoral care of migrants. Other crucial texts on this subjects are: motu proprio Pastoralis migratorum cura (of 15th August 1969) in which Pope Paul VI ordered to respect emigrants’ heritage and culture (including their language) and to connect them to the local community and assigned the duty of cooperation of the people of God in the care of migrants; motu proprio Apostolicae caritatis (of 19th March 1970) by Pope Paul VI which allowed for establishing the Pontifical Council for Migrants and Travellers and whose aim was to coordinate activities and initiatives regarding the pastoral care over all “people on the move”. The latest Instruction Erga migrantem Caritas Christi of 3rd May 2004, issued by the Pontifical Council for Migrants and Travellers, focuses on the fundamental truth about the importance and dignity of the human person. It points to the good done by migrants and to the missionary dimension of migration.
- ItemPluralizm mediów jako kryterium oceny efektywności ochrony wolności prasy - kilka uwag na tle sytuacji w Polsce(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2024) Jaskuła, Lidia KatarzynaZasada wolności prasy jest zasadą ustrojową demokratycznego państwa prawnego. Ocena czy prasa w konkretnym przypadku jest wolna, nie jest zadaniem łatwym, jednak nie możemy mówić o wolnych mediach w sytuacji, gdy pozbawione będą one pluralistycznego charakteru. Zatem pluralizm mediów może stanowić kryterium oceny efektywności ochrony wolności prasy. Głównym problemem artykułu "Pluralizm mediów jako kryterium oceny efektywności ochrony wolności prasy - kilka uwag na tle sytuacji w Polsce" jest pytanie, czy obowiązujące w Polsce rozwiązania legislacyjne dotyczące pluralizmu mediów gwarantują efektywną ochronę wolności prasy? Analizy przeprowadzone w pracy prowadzą do wniosku, że rozwiązania legislacyjne dotyczące pluralizmu mediów nie gwarantują efektywnej ochrony wolności prasy w Polsce, ponieważ w polskim prawie brakuje instrumentów jego realnej ochrony. Wartość ta jest w tej sytuacji pozostawiona dobrej woli sprawujących władzę publiczną. Poprawić ten stan rzeczy może wprowadzenie koniecznych zabezpieczeń prawnych, a więc zmiana przepisów prawa oraz podnoszenie świadomości obywatelskiej w zakresie wartości pluralizmu mediów. The principle of press freedom is a constitutional principle of a democratic state ruled by law. Assessing whether the press is free in a particular case is not an easy task. However, it is impossible to speak of free media when deprived of their pluralistic character. Therefore, media pluralism may be a criterion for assessing the effectiveness of press freedom protection. The main problem addressed in the article “Media Pluralism as a Criterion for Evaluating the Effectiveness of Press Freedom Protection: A Few Comments in Light of the Situation in Poland” is the question of whether the existing legislative solutions regarding media pluralism in Poland guarantee effective protection of press freedom. The analyses carried out in the paper lead to the conclusion that legislative solutions regarding media pluralism do not guarantee effective protection of press freedom in Poland because there are no instruments in Polish law for its real protection. In this context, this value is left up to the goodwill of those in public power. Improving this situation may involve introducing necessary legal safeguards, which means changing legal provisions and raising public awareness of the value of media pluralism.
- ItemPoena cullei. Kara czy rytuał?(2005) Jońca, MaciejPoena cullei appears to have been one of the most severe and cruel penalties in Roman criminal law. A convict was sewn up in a leather sack and drowned either in the river or in the sea. This sort of punishm ent was mainly inflicted on kin-murderers, which finds its reflection in numerous ancient sources which describe it as poena parricidi. Kin-murderers are claimed to have been liable to such retribution since the punic wars, and this sanction remained effective all throughout the period of Roman state. The sack penalty was more an act of a purification than a penal sanction in its legal meaning. A kin-m urder was perceived by the Roman society as an appalling act bringing pollution not only upon its perpetrator but also the whole community. In order to restore the previous state of order, the society had to get rid of a criminal in the course of a special ritual. At first a convict was flogged with red rodds. Then he had a lupine mask and clogs put on, to be finally sewn up in a sack with four animals - a dog, a monkey, a cock and a viper and afterwards drowned. According to the Romans, a dog, a cock and a viper were horrible animals. They believed a m urderer would undergo a transformation from a hum an being to a blood-thirsty beast. Surprisingly, the three mentioned above creatures had chtonic character and each of them was supposed to play a crucial part in the underworld. The worst consequences ofpoena cullei were to appear after the death of a criminal. During this gloomy ceremony abolitio imaginis was imposed and a m urderer was deprived of the right to a decent burial. This sort of procedure was applied throughout centuries and even in Christian Times did not lose its religious-ritual nature.
- ItemPolish Financial Ombudsman's responsibilities within protection of economic human rights and liberties(Wydawnictwo KUL, 2017) Tabaszewski, RobertTematem artykułu uczyniono problematykę ochrony praw i wolności ekonomicznych człowieka za pomocą instrumentów przysługujących Rzecznikowi Finansowemu. W artykule przedstawiono zadania rzecznika finansowego w zakresie ochrony praw i wolności ludzkich. Przedstawiono jego kompetencje w odniesieniu do podmiotów rynku finansowego, a także wskazano w jaki sposób jednostka może zwracać się do Rzecznika o pomoc jeśli podejrzewa że naruszono jej praw i wolności finansowe. Zauważono, że obecnie zakres możliwości Rzecznika uległ znaczącemu rozszerzeniu w stosunku do dawnego urzędu Rzecznika Ubezpieczonych. Z drugiej strony, jako podmiot wyspecjalizowany, odznacza się większą skutecznością w dochodzeniu ekonomicznych praw klienta, niż dotychczasowe instytucje sądowe i rzeczniowskie.
- ItemPrawnicy zagraniczni jako uczestnicy profesjonalnego obrotu prawnego w Polsce(2012) Tabaszewski, RobertMożliwość świadczenia usług prawnych przez prawników zagranicznych w Polsce jest wynikiem wejścia w życie PrZagrU, która w sposób kompleksowy uregulowała sytuację prawną fachowych pełnomocników z Unii Europejskiej i spoza tego obszaru. Zakres świadczonej pomocy realizowanej przez prawników zagranicznych z UE odpowiada zakresowi pomocy prawnej udzielanej przez przedstawicieli zawodów określonych w PrAdw i RadPrU, prawnicy zagraniczni nie mogą zatem wykonywać czynności należących do innych zawodów prawniczych, niż profesja adwokata i radcy prawnego. W szczególności dotyczy to: tajemnicy zawodowej, korzystania z ochrony prawnej, swobody wypowiedzi, a także występowania w strojach urzędowych podczas rozprawy. Po spełnieniu określonych przesłanek dotyczących wpisu na daną listę, prawnicy z UE są uprawnieni do wykonywania stałej praktyki bądź do świadczenia usług transgranicznych. W celu ochrony krajowego rynku usług prawnych została ograniczona natomiast stała praktyka prawników zagranicznych spoza UE. Różnice dotyczą sposobu uznawania kwalifikacji i wpisu na listę, form wykonywanego zawodu, a przede wszystkim zakresu przedmiotowego świadczonych przezeń usług prawnych.
- ItemSakrament namaszczenia chorych: próba wykładni obowiązujących przepisów kodeksowych(Redakcja Wydawnictw KUL, 1998) Zubert, Bronisław Wenanty
- ItemŚwięty Hieronim krytykuje Testamentum porcelli(Wydawnictwo KUL, 2011) Jońca, Maciej
- Item
- ItemThe Emperor Trajan and the petition of the Bithynian athlets. (Plin, Ep. 118-119): „lex retro non agit”...?(2018) Jońca, MaciejThe material used by Professor Witold Wołodkiewicz in his analysis of the lex retro non agit principle may be supplemented with one more source – one which has been underestimated and referred to only incidentally, but may effectively tip the balance of the discussion. Book Ten of Pliny’s correspondence consists of letters addressed to Trajan, including some replies from the Emperor. It contains material which gives the perfect answer to the search for the origins of the lex retro non agit principle. In a list of unresolved issues Pliny mentions a specific request made by professional athletes, who wanted him to apply some regulations which the Emperor had just instituted, as grounds in their favour. But both the Emperor and Pliny, his governor for Bithynia, concur that in this case it would be inadmissible to make the new provisions retroactive.
- ItemUstawa Konstantyna przeciw korupcji w prowincjonalnym wymiarze sprawiedliwości(2019) Jońca, Maciej
- ItemWizytacje kanoniczne przeprowadzone przez Biskupa Tarnowskiego Jerzego Ablewicza(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023-06-29) Lewandowski, PawełMateriał źródłowy niniejszego artykułu stanowią kwestionariusze wizytacyjne i dekrety reformatorskie z wizytacji kanonicznych Biskupa Tarnowskiego Jerzego Ablewicza zgromadzone w zespole akt WK XXVII/3 – WK LIV/2 w Archiwum Diecezjalnym im. Arcybiskupa Jerzego Ablewicza w Tarnowie. Ich szczegółowa analiza pozwala zobrazować rys posługi biskupiej Pasterza kierującego diecezją tarnowską w latach 1962-1990. Abp Ablewicz przeprowadził 152 wizytacje kanoniczne parafii i rektoratów. Do każdej przygotowywał się drobiazgowo, zgłębiając kwestionariusze wizytacyjne. Same wizytacje prowadził zgodnie z dyspozycjami zawartymi w kan. 343-346 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., stat. 43 Trzeciego Synodu Diecezji Tarnowskiej, a szczególnie instrukcji synodalnej Wizytacja kanoniczna. Efektem wizytacji były przesyłane do każdej z parafii dekrety reformatorskie zawierające szczegółowe i merytoryczne wskazania powizytacyjne. The source material of this article are the visitation questionnaires and reform decrees from the canonical visitations of Jerzy Ablewicz, the Bishop of Tarnów, collected in the files no. WK XXVII/3 – WK LIV/2 in the Diocese Archive Archbishop Jerzy Ablewicz in Tarnów. Their detailed analysis allows to illustrate the outline of the episcopal ministry of the Shepherd who headed the Diocese of Tarnów in the years 1962-1990. Archbishop Ablewicz conducted 152 canonical visitations to parishes and rectorates. He prepared for each one meticulously by studying the visitation questionnaires. He conducted the visitations themselves in accordance with the norms contained in can. 343-346 of the 1917 Code of Canon Law, statute 43 of the Third Synod of the Diocese of Tarnów, and especially of the Synodal Instruction Canonical Visitation. As a result of the visitation, reform decrees containing detailed and substantive post-visitation indications were sent to each parish.