Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by browse.metadata.rights "CC0 1.0 uniwersalna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemMałżeństwo i rodzina w świadomości nupturient w Polsce i Wielkiej Brytanii. Studium socjologiczne na 120-lecie istnienia Polskiej Misji Katolickiej Anglii i Walii(Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”, 2015) Kozak, JarosławThis book aims to answer the question: what are the views of people directly preparing for marriage on selected issues of the marriage and family space, what is the place and role of the family in the nupturient's consciousness or changing the pattern in the family of families of origin as possible reference groups for future spouses. In this way, an analysis of the likely impact of secularization and individualization tendencies on the respondents' attitudes was undertaken. In addition, the results were compared in the empirical, e.g., with the results of nationwide sociological research or nupturient sociological research from other areas in Poland.
- ItemNapisy jako forma wspierania edukacji i funkcjonowania społecznego osób niesłyszących i słabosłyszących(Harmonia Universalis, 2016) Domagała-Zyśk, EwaThe aim of this article is to present the issues of educational and social importance of preparing subtitles (or captions) in television, cinema and theater for the deaf and hard of hearing persons. The article discusses the principles of creating subtitles adequate to the needs of the deaf and hard of hearing persons and reviews the good practices in this field.
- ItemPrzepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością(Harmonia Universalis, 2016) Otrębski, Wojciech; Mariańczyk, KatarzynaPotrzeba transdyscyplinarnego myślenia i działania w obszarze rehabilitacji jest dziś oczywista dla coraz większej liczby badaczy zjawiska niepełnosprawności i przebiegu procesu rehabilitacji oraz całej rzeszy specjalistów praktyków zaangażowanych w ten proces. W pierwszym tomie serii Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej (2014) prezentowane były konsekwencje podejścia transdyscyplinarnego dla metodologii badań naukowych i metodyki pracy rehabilitacyjnej. Za sprawą przekazywanego czytelnikom drugiego tomu chcemy włączyć się w trwający od wielu lat dyskurs dotyczący potrzeby i konsekwencji wczesnej interwencji i stymulacji rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Na nasze zaproszenie do współpracy w realizacji tego zadania odpowiedziało wielu badaczy i spora grupa praktyków działających w tym obszarze rehabilitacji. Efektem współpracy jest kolejna z serii monografia wieloautorska, w której prezentujemy szereg informacji z zakresu: diagnozy oraz wczesnego wspomagania dzieci niepełnosprawnych w rozwoju, wychowania i nauczania, wsparcia rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi i ich funkcjonowania w środowisku rówieśniczym. Transdyscyplinaryzm w badaniach i praktyce rehabilitacyjnej stanowi duże wyzwanie dla wszystkich realizujących to podejście. Zmagania te szczególnie widoczne są w piśmiennictwie naukowym, kiedy ścierają się ze sobą metodologie różnych dyscyplin (np. prawo, nauki o zdrowiu, nauki społeczne). Prezentacja pozytywnych efektów tych zmagań, czyli tak zwanych dobrych praktyk, jest jednym z celów, które stawiamy sobie, realizując projekt Konteksty Psychologii Rehabilitacji. W zakresie piśmiennictwa naukowego szczególną rolę odgrywają recenzenci. Dlatego chcielibyśmy bardzo mocno podkreślić wagę przygotowanych recenzji poszczególnych rozdziałów w niniejszej pracy zbiorowej. Grupa współpracujących z nami recenzentów w sposób bardzo precyzyjny wskazywała autorom mocne i słabe strony ich tekstów, często także projektów badawczych, będących ich podstawą. Autorzy natomiast z dużą troską i odpowiedzialnością podejmowali się rewizji swoich materiałów. Cały proces recenzji środowiskowych zdecydowanie podnosi jakość badań naukowych, jak również raportowania ich efektów. Bardzo serdecznie dziękujemy autorom i recenzentom za udział w naszym projekcie. Dziękujemy też wszystkim autorom tekstów za zaangażowanie we wspólną realizację jednego z głównych elementów misji projektu Konteksty Psychologii Rehabilitacji, czyli promocji transdyscyplinarnego podejścia do rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w badaniach naukowych i praktyce rehabilitacyjnej.
- ItemSexual self-esteem and sexual needs of young adults with cerebral palsy(2014-12-30) Czapla, Klaudia; Otrębski, WojciechSexuality is an important part of human existence, irre-spective of race, religion or level of physical fitness. It can, however, be treated and exhibited by individuals in very different ways. The place of sexuality in a person’s life, and in the way it is materialised, is determined by a number of biopsychosocial factors. For some, the presence of these factors and their influence is not a matter of choice. They may arise as a consequence of the psychophysical condi-tion of their organism. People with motor disabilities un-doubtedly belong to this group. The study was carried out in Poland on a group of 61 peo-ple with roughly equal proportions of men and women. Subject selection was non-random; every subject was di-agnosed with cerebral palsy (CP) and was aged between 15 and 25. All of the subjects had normal levels of intelli-gence. Two methods were used in the study: Sexual Self-es-teem Scale and Sexual Needs Scale. The results in terms of sexual self-esteem and sexual needs allowed two different subgroups of subjects to be distin-guished (H – with high scores; L – with low scores). The analysis of significance levels of the differences in terms of sexual self-esteem and sexual needs between subgroups H and L confirmed the clear distinction between each of the subgroups’ clinical pictures (p < .001) in 20 out of 21 of the analysed aspects. Falling in love was the only matter that did not differentiate the subgroups.conclusionsThere is a clear polarization of the results. Only 1/3 of the respondents had high sexual self-esteem and sexual needs. The remaining 2/3 reported having a rather low sexual self-esteem and low levels of needs with regards to their own sexuality. It needs to be stressed that CP-affected youth, similarly to their peers, may need support in discov-ering their sexuality and satisfying their sexual needs (2/3 of the respondents). The specifics of the range of support should take into account the aspects highlighted by the lit-erature as associated with the causes of disability and con-texts of psychosocial functioning of individuals with CP.