Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemNauczycielska ocena rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi(Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2023-12-01) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, Tomasz; Papuda-Dolińska, Beata; Bieńkowska, Katarzyna Ita
- ItemObserwacja funkcjonalna w modelu Szkolnej Oceny Funkcjonalnej(Polihymnia, 2023-12-01) Domagała-Zyśk, EwaCelem tekstu jest przedstawienie znaczenia, założeń, zasad oraz metod obserwacji funkcjonalnej, która jest jednym z ważniejszych elementów procesu Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. Przedstawiono także narzędzia - Formularz Konsultacji Zespołowych oraz Arkusz Obserwacji ucznia, które przygotowane zostały w modelu proponowanym w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełno sprawności i Zdrowia (ICF) i mogą służyć jako narzędzia do obserwacji funkcjonalnej dla nauczycieli i rodziców. Artykuł kończą wnioski dotyczące konieczności doskonalenia nauczycieli i pedagogów w zakresie prowadzenia obserwacji oraz rozumienia i interpretowania zachowań uczniów. The purpose of the text is to present the meaning, assumptions, principles and methods of functional observation, which is one of the most important elements of the School Functional Assessment process. Also presented are the tools - the Team Consultation Form and the Student Observation Sheet, which are prepared in the model proposed by the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) and can serve as functional observation tools for teachers and parents. The article ends with conclusions on the need to improve teachers and educators skills in conducting observations and understanding and interpreting student behavior.
- ItemOcena funkcjonalna rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi(Wydawnictwo ORE, 2023-12-01) Domagała-Zyśk, Ewa; Bieńkowska, Katarzyna Ita; Papuda-Dolińska, Beata; Knopik, Tomasz
- ItemUczelnia dostępna dla studentów z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi. Doświadczenia i rekomendacje(Wydawnictwo KUL, 2023-10-26) Domagała-Zyśk, EwaKsiążka składa się z dwóch części zatytułowanych w wymowny sposób: część pierwsza nosi tytuł "Nic o nas bez nas – z doświadczeń studentów i absolwentów", zaś druga "Razem z wami – z doświadczeń studentów i nauczycieli akademickich". Celem takiej właśnie konstrukcji było z jednej strony stworzenie przestrzeni dla wypowiedzi samych zainteresowanych – osób z niepełnosprawnościami czy chorobami, zaś z drugiej strony – wskazanie, że zagadnienie wysokiej jakości edukacji dla tej grupy studentów jest naszym wspólnym zadaniem akademickim i powinno mieć stałą i silnie umocowaną pozycję w obszarze interdyscyplinarnych naukowych badań nad niepełnosprawnością. Część pierwsza zawiera cztery rozdziały, które zostały przygotowane bądź bezpośrednio przez osoby doświadczające danej niepełnosprawności czy choroby, bądź w bezpośredniej z nimi współpracy. Dotyczą one uwarunkowań studiowania osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi (wzroku i słuchu), a także osób z autyzmem i chorobami przewlekłymi. Zaproszone do współpracy autorki to osoby z bogatym doświadczeniem praktycznym i badawczym – a czasami także osobistym – w obrębie danej niepełnosprawności. Jednocześnie są to kobiety silnie zaangażowane społecznie, współpracujące z innymi osobami z daną niepełnosprawnością czy chorobą oraz stowarzyszeniami i instytucjami działającymi na rzecz podnoszenia poziomu jakości edukacji osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami. Ich głos zatem może być traktowany jako głos środowiska, a wybrane przez nie problemy badawcze – dotyczące m.in. zasobów indywidualnych, specyficznych potrzeb danej grupy, aspiracji edukacyjnych czy też możliwości wsparcia personalnego, dydaktycznego, w tym technologicznego – należy potraktować jako najbardziej palące zagadnienia poddawane namysłowi i dyskusji naukowej. Druga część publikacji zawiera dwa teksty, oparte na badaniach naukowych przeprowadzonych w gronie studentów i nauczycieli akademickich. Przedstawiają one „drugą stronę medalu” – postawy rówieśników oraz nauczycieli akademickich, a także analizę wyzwań, które niesie ze sobą wspólna edukacja studentów z niepełnoprawnościami i indywidualnymi dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi ze studentami niezgłaszającymi takich potrzeb. Nieodłączną częścią publikacji jest zestaw plakatów, na których zawarto informacje o podstawowych specyficznych potrzebach studentów z daną niepełnosprawnością czy chorobą oraz rekomendacje dotyczące strategii dydaktycznych i wsparcia personalnego, którego mogą potrzebować studenci. Warto podkreślić, że każdy z zestawów był konsultowany z osobami doświadczającymi danej trudności, zatem w uprawniony sposób może być traktowany jako głos płynący „z wewnątrz” danej grupy. Plakaty mogą być wykorzystywane także niezależnie, jako element szkoleń, warsztatów czy też kształcenia przygotowującego do roli nauczyciela akademickiego.
- ItemUczyć (się) o niepełnosprawności i wspieraniu. Księga Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL w czterdziestolecie powstania Katedry(Wydawnictwo Naukowe Episteme, 2024-05-29) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, AleksandraW niniejszej monografii zebrane zostały teksty tworzące obraz Katedry Pedagogiki Specjalnej w roku czterdziestolecia jej istnienia. Prezentujemy w niej teksty badawcze, teksty dotyczące dydaktyki akademickiej oraz teksty różne, tworzące zapis historii i codziennych działań Katedry. Monografię otwiera tekst Ewy Domagały-Zyśk, która obecnie kieruje pracami Katedry – pod znamiennym tytułem "Katedrze – w czterdziestolecie jej istnienia". Już sam tytuł jest w pewnym sensie wyrazem uznania i hołdu złożonego tym, na których ramionach obecnie stoimy – osobom, które tworzyły zręby badań nad niepełnosprawnością i chorobą w KUL oraz budowały administracyjny, naukowy i dydaktyczny potencjał Katedry. Całość podzielona jest na sześć części. W pierwszej z nich zawarte zostały teksty Mistrzów – osób, których praca naukowa, ale także talenty, osobowość i zaangażowanie, dały Katedrze podstawy jej funkcjonowania. Jest to zatem po pierwsze krótki, ale niezwykle znaczący tekst profesor Teresy Kukołowicz o opiece nad osobą chorą, którego każde ze zdań stanowi niejako kolejną zasadę wartościowej, osobowej relacji z osobą chorą czy osobą z niepełnosprawnością, w pełni aktualną także dzisiaj. Praca Profesor Zofii Ostrihanskiej dotycząca kryteriów nieprzystosowania społecznego została napisana ponad 50 lat temu i pomimo że dzisiaj nieco inaczej nazywamy pewne zjawiska – przebija z niej wciąż autentyczne zainteresowanie wychowankiem, szacunek do jego doświadczeń i troska o skuteczne wsparcie. Trzeci z tekstów wybranych jako mistrzowskie to praca Kazimiery Krakowiak dotycząca metody fonogestów. Opracowana przez Panią Profesor na podstawie wersji amerykańskiej i francuskiej w roku 1984, nadal odgrywa znaczącą rolę w komunikowaniu się z osobami z uszkodzeniem słuchu. Zespół transliteratorów pracujący w Katedrze jest także rozpoznawalny w międzynarodowej społeczności osób posługujących się tą metodą i badaczy metody Cued Speech. Czwarty tekst mistrzowski to tekst Doroty Kornas-Bieli – omawiający edukację i pedagogikę prenatalną w kontekście paradygmatu jedności. Autorka podkreśla w nim szczególnie znaczenie jakości prenatalnych relacji między dzieckiem a jego rodzicami, które modelują każdą kolejną relację. Drugą część publikacji stanowią teksty badawcze. Profesor Kazimiera Krakowiak przygotowała specjalnie do tej Księgi tekst o humanistycznej wartości badań nad trudnościami w komunikowaniu się osób z uszkodzeniami słuchu. Dorota Kornas-Biela w tekście z zakresu pedagogiki prenatalnej i prokreacyjnej omawia (po raz pierwszy w polskiej literaturze przedmiotu) zjawisko pregoreksji. Ewa Domagała-Zyśk przedstawia kolejne badania z zakresu surdoglottodydaktyki, a Agnieszka Amilkiewicz-Marek prezentuje wyniki badań prowadzonych wśród rodziców w kontekście ich udziału w ocenie funkcjonalnej. Część trzecia Księgi zawiera teksty dotyczące dydaktyki akademickiej. Monika Nowak dzieli się doświadczeniem wykorzystania arteterapii w pracy z dzieckiem chorym, a Urszula Antończuk-Grab przekonuje o zasadności wykorzystania własnych doświadczeń rodzicielskich w dydaktyce akademickiej. Teksty dotyczą znaczenia wykorzystania w dydaktyce akademickiej doświadczenia wynikającego z bezpośredniego kontaktu osób prowadzących zajęcia oraz studentów z różnymi grupami dzieci, młodzieży i dorosłych. Autorki podkreślają także znaczenie osobistych doświadczeń i umiejętnego włączania ich do procesu dydaktycznego. W czwartej części Księgi zebrano prace współautorskie, w których nauczyciele pracowali wspólnie z uczniami – doktorantami i studentami. Ewa Nizio i Dorota Kornas-Biela proponują tekst oparty na projekcie badań wśród młodzieży uczestniczącej w festiwalu młodych w Medjugorie, Anna Lendzion i Marcin Lendzion omawiają zagadnienie inteligencji emocjonalnej dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Aleksandra Borowicz wraz ze swoją magistrantką przedstawiają tekst dotyczący procesu oceniania w grupach zróżnicowanych, a Renata Kołodziejczyk z grupą studentek przygotowały tekst dotyczący promowania roli komunikacji w rozwoju i wychowaniu dzieci. Część tę kończy tekst Krzysztofa Tarnowskiego przedstawiający badania własne wykonane w oparciu o narzędzie badawcze, którego współtwórcą jest promotorka jego pracy doktorskiej. W piątej części Księgi – zatytułowanej „Z historii katedry” zamieszczono dwa teksty wspomnieniowe – o życiu i pracy naukowej profesor Teresy Kukołowicz, przygotowany przez jej uczennice – Ewę Domagałę-Zyśk, Ewę Smołkę, Annę Lendzion i Romanę Wysoczańską oraz tekst doktorantki profesor Zofii Ostrihanskiej, Anety Paszkiewicz, pod wymownym tytułem „Jej obraz na trwale wyrył się w mej pamięci”. Ostatnią, szóstą część Księgi katedry zatytułowałyśmy „Z życia katedry”. Zamieszczamy w niej tekst Marii jakubowskiej prezentujący sylwetki osób tworzących zespół katedry w czterdziestym roku jej działalności. Część szóstą, ale także całość publikacji zamykają dwa teksty dotyczące doświadczeń współpracy międzynarodowej: doktorantka Paulina Lewandowska opisuje założenia i doświadczania projektu Langskill – Language preferences and learning styles of deaf and hard of hearing learenrs, realizowanego w Katedrze w latach 2021-2024, natomiast Ewa Domagała-Zyśk referuje model wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami poznany w czasie stażu naukowego w Szwecji.