Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 20 of 54
Results Per Page
Sort Options
- ItemAssertiveness Skills Scale. Study Data(2022-11-16) Zarzycka, Beata; Tomaka, Kamil; Król-Fijewska, MariaRaw data from the study. This study aimed to develop a measure of assertiveness, the Assertiveness Skills Scale (ASS). Assertiveness is the attitude of a person toward himself and other people, which means treating oneself and others with equal respect and regard for the rights. Assertiveness serves to increase self-satisfaction and good relationships with those around you. Four studies were conducted to develop the ASS. In Study 1., we generated an item pool for the ASS and established its internal structure using Principal Component Analysis (PCA). In Study 2., we confirmed the internal structure of the ASS using the Confirmatory Factor Analysis (CFA). Study 3. examined the convergent and discriminant validity of the ASS. Study 4 examined test–retest reliability of the ASS. The psychometric properties of the ASS and the potential utility of the ASS are discussed.
- ItemChanges in the Religiosity of Secondary School Youth in Poland. A Sociological Analysis(Wydawnictwo KUL, 2023) Adamczyk, TomaszThe results of sociological studies on the transformation of religiosity indicate the deeper changes that have been taking place in this sphere in recent years. Therefore, it is worth paying attention to the religious transformations of the youth, as they can be regarded as a kind of barometer foreshadowing future development trends. The article shows the religiosity of secondary school students in Puławy. The empirical material used for the sociological analyses was collected during surveys carried out in 1994, 2009, 2016 and 2021, in the same secondary schools in Puławy, using the same survey questionnaire entitled “Secondary school graduates and moral values.” This article attempts to answer the research question of what changes have taken place over nearly 30 years in the religiosity of the surveyed youth, what direction these changes are taking and what is the pace of these changes. The following indicators were chosen to outline the religiosity of secondary school students: religious and religious self-declarations, religious practises, religious commitment. Wyniki badań socjologicznych dotyczących przemian religijności wskazują na głębsze zmiany, jakie dokonują się w tej sferze w ostatnich latach. Warto więc zwrócić uwagę na przemiany religijne młodzieży, gdyż mogą być one traktowane jako swoistego rodzaju barometr zapowiadający przyszłe trendy rozwojowe. W artykule została ukazana religijność młodzieży maturalnej w Puławach. Materiał empiryczny wykorzystany do analiz socjologicznych został zebrany podczas badań ankietowych przeprowadzonych w latach 1994, 2009, 2016 oraz 2021, w tych samych puławskich szkołach ponadpodstawowych, za pomocą tego samego kwestionariusza ankiety pt. „Maturzyści a wartości moralne”. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania badawcze, jakie zmiany dokonały się na przestrzeni blisko 30 lat w religijności ankietowanej młodzieży, jaki przybierają one kierunek, a także jakie jest tempo tych przemian. Do nakreślenia religijności młodzieży maturalnej zostały wybrane następujące wskaźniki: autodeklaracje wyznaniowe i religijne, praktyki religijne, zaangażowanie religijne.
- ItemCzym jest naturalne planowanie rodziny?(Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) Kornas-Biela, Dorota
- ItemDocenić macierzyństwo(Instytut Papieża Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemDziecko prenatalne jako przedmiot zainteresowań psychologicznych organizacji i stowarzyszeń naukowych(Towarzystwo Naukowe KUL, 2001) Kornas-Biela, DorotaThe article proposes using the term "prenatal child” for a child in the intrauterine (womb) stage of life. Cultural-social context of development of interest in the child before it is born as well as trends in psychology itself that have started development of prenatal psychology are presented. It is a dynamically developing branch of psychology, which is expressed, among others, in the existence of scientific societies, conferences, courses and publications (at various levels scientific of advancement) the proceedings of four societies are presented in detail: those of International Society of Prenatal and Perinatal Psychology and Medicine (ISPPPM), The Association for Pre- and Perinatal Psychology and Health (APPPAH), Organisation Mondiale des Associations pour l’Education Prénatale. (OMAEP) and its local Italian section - Associazione Nazionale per I'Educazione Prénatale (ANEP-ltalia). The discussed issues are covered in two specialist magazines: ‘'International Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Medicine” and “Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health” Scientific and training centres arc functioning; some of them that are well-known in Europe arc presented in greater detail. Also the situation has been presented of prenatal psychology development in Poland, Professor Fijalkowski’s pioneer work, publications by D. Kornas-Biela, the work of the Section of Prenatal Psychology of the Polish Psychological Society and the organisations that popularise knowledge from this sphere, like Polish Federation of Movements for Life that publishes the Voice for Life (Głos dla Życia) magazine and numerous educational materials; Defenders of Human Life Association publishing the magazine "Service to Life” (Służba Życiu); Human Life International-Europe that runs training, congresses, publishing work and with whose co-operation the Foundation Club of Friends of Human Life works (it publishes “The Facts of Eile”) as well as the organisation Seminarians for Life (publishing the Polish edition of the "Seminarians for Life International Newsletter”); Association for Natural Childbirth and Feeding that runs information and training meetings, conferences, courses of child delivering personal and phone guidance and the Give Birth in the Human Way Foundation. In the conclusion of the article also a methodological reflection on prenatal psychology is contained, it discusses its actual and model status, interdisciplinary character, the variety of paradigms functioning in its area, the dominance of clinical problems and the “schizophrenic" attitudes of the authors whose moral conviction about the mother's right to decide about the late of the unborn child is stronger than the reliable information about its status as a human being and its development. It turns out that knowledge from the sphere of prenatal psychology may, but does not have to, shape attitudes protecting life before it is born.
- ItemEdmunda Wnuka-Lipińskiego ujęcie konfliktu wartości i interesów(Wydawnictwo KUL, 2023) Dobrogowska, MonikaW artykule przedstawiono aksjologiczno-pragmatyczną perspektywę badawczą stosowaną przez Edmunda Wnuka-Lipińskiego w kontekście społeczeństwa polskiego. Na podstawie przeprowadzonych rozważań stwierdzono, że kategorie wartości są to, jego zdaniem, ugruntowane w danej tradycji kulturowej pożądane stany wspólnoty politycznej bądź jednostek, natomiast interesy dotyczą sfery pragmatycznej i oznaczają sytuację, której osiągnięcie jest z jakiegoś punktu widzenia korzystne. Autor badał konflikty występujące między różnymi wartościami, między interesami, a także między wartościami a interesami. Wnuk-Lipiński, szczególnie zainteresowany fazami radykalnej zmiany społecznej, przedstawiał je, opierając się przede wszystkim na preferencjach polskiego społeczeństwa, dotyczących konkretnych wartości i interesów. Perspektywę aksjologiczno-pragmatyczną stosował również do badań współczesnych postaw i zachowań Polaków. The article presents an axiological-pragmatic research perspective applied by Edmund Wnuk-Lipiński in the context of Polish society. On the basis of the considerations carried out, the categories of values are, in his opinion, the desirable states of the political community or individuals established in a given cultural tradition, while interests refer to the pragmatic sphere and denote a situation the achievement of which is advantageous from some point of view. The author investigated conflicts occurring between different values, between interests, as well as between values and interests. Particularly interested in the phases of radical social change, Wnuk-Lipiński presented them based primarily on the preferences of Polish society for specific values and interests. He also applied the axiological-pragmatic perspective to the study of contemporary Polish attitudes and behaviour.
- ItemEkspresja gniewu a problematyczne używanie internetu(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2022-12-29) Dudziak, Arkadiusz; Sitarczyk, MałgorzataCelem badań ukazanych w niniejszym artykule jest analiza relacji między problematycznym używaniem Internetu (PUI) a ekspresją gniewu. Badania były prowadzone w grupach uczniów szkół średnich (N = 236) i studentach (N = 85). Grupa badana wynosiła razem 321 osób w wieku od 15 do 26 lat. Do analizy korelacji między zmiennymi – ekspresja gniewu i problematyczne używanie Internetu użyto kwestionariuszy: Skale Ekspresji Gniewu (SEG) oraz Test Problematycznego Używania Internetu (TPUI22). Analiza wyników badań wskazuje na to, że doświadczenia nabywane w świecie wirtualnym mogą wpływać na nasilenie ekspresji gniewu zewnętrznego, kierowanego na innych ludzi, a także agresji w świecie wirtualnym i realnym. Jednakże korelacje między tymi wymiarami są słabe bądź przeciętne, więc powodów agresji nie należy dopatrywać się jedynie w problematycznym używaniu Internetu. Wysokie nasilenie PUI może sprzyjać rozwojowi agresywności, ale nie jest jej jedyną przyczyną, której można doszukiwać się w środowisku akceptującym agresję i przemoc lub w temperamencie i wrodzonych predyspozycjach do dużej reaktywności emocjonalnej. The aim of the research presented in this article is to analyze the relationship between problematic use of the Internet (PUI) and anger expression. The research was conducted in a group of high school students (N = 236) and universi ty students (N = 85). Altogether there were 321 people in age from 15 to 26. For the analysis were used standardized tools: anger expression – Skala Ekspresji Gniewu (SEG) and problematic Internet use – Test Problematycznego Używania Internetu (TPUI22). The analysis showed that experiences gained in the Internet, may be related to the expression of anger outside, directed to other people and may causing aggression not only in virtual space. However, analyzed relationships between these variables are weak, so the causes of aggression should not be seen only in problematic use of Internet. PUI may encourage the development of aggressiveness, but it is not the only causa of it, which can be looked in an environment that accepts aggression and violence or in temperament and the innate predispositions to high emotional reactivity.
- ItemEl programa de educación preescolar según la concepción pedagógica del beato Edmundo Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2021) Opiela, Maria Loyola; Kaput, Małgorzata; Piekarz, Edyta; Kornobis, Agnieszka; Zymróz, Zofia; Chudzik, StanisławaEl programa de educación preescolar según la concepción pedagógica del beato Edmundo Bojanowski tiene como objetivo la educación integral y el pleno desarrollo del niño a la luz de los valores cristianos para luego facilitarlo a los docentes que tienen sus objetivos educativos convergentes con el mismo. El programa de educación preescolar, como una descripción plena de las tareas educativas y didácticas, está orientado hacia la persona del niño, teniendo en cuenta su individualidad, la especificidad de su desarrollo, las necesidades de atención y toda la historia de sus experiencias socioculturales. Las tareas educativas y didácticas del docente constituyen una parte integral del programa. Los contenidos educativos y didácticos, así como los contenidos asistenciales para determinadas áreas del desarrollo infantil, se han desarrollado sobre la base de objetivos detallados. El programa puede aplicarse como un programa principal o de apoyo en diversos tipos de escuelas infantiles y en la educación en el hogar, teniendo en cuenta las necesidades y las capacidades de desarrollo del niño.
- ItemEmotions in the Language of the Media(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe objective of this article is to present major aspects of linguistic studies of emotions. The studies rely on cognitive linguistics methodology, which encompasses both the spoken and written language, as well as non-verbal communication. Communicative aspects are of great importance, making it possible to observe the interaction between language and emotions. Emotionally-charged lexis and so-called “hate speech” are exemplary manifestations of linguistic emotional expressions. Contemporary studies of language used in the media concentrate on an analysis of means of linguistic expression, cognitive definitions and mechanisms which generate emotions. The results of this study can be applied to various types of the media, they can help the media reach their target audience and engage the audience in the presented message. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty badań emocji w obszarze języka. Za punkt wyjścia przyjęto ustalenia językoznawstwa kognitywnego, które uwzględniają zarówno język pisany, jak i mówiony, a w ostatnich pracach także szeroko rozumiany przekaz pozawerbalny. Istotny kontekst stanowi sytuacja komunikacyjna pozwalająca na obserwację języka i emocji w interakcji. Jako przykładowe przejawy ekspresji językowej wskazano nacechowaną emocjonalnie leksykę oraz tzw. mowę nienawiści. Współczesne badania nad językiem używanym w mediach koncentrują się na analizie środków ekspresji językowej, definicji poznawczych oraz mechanizmów generujących emocje. Wyniki tych badań mogą być zastosowane w różnego typu mediach, mogą pomóc w dotarciu do grupy docelowej i zaangażowaniu odbiorców w prezentowany przekaz.
- ItemEurowaisen. Humanitäre Folgen der europäischen Einigung(Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG, 2016) Magier, Piotr; Kolleck, BerndDie Arbeitsmigration von Mittel-und Osteuropa in die westlichen Länder der Union mag vorteilhaft für das persönliche Fortkommen der Migrierenden und den ökonomischen Aufschwung in deren Heimat sein, führt aber bei vielen der zurückgelassenen Kinder zu psychischen, schulischen und sozialen Problemen. Sie sind oft die Verlierer des wirtschaftlichen Fortschritts. Das Problem der „Eurowaisen “überfordert vielfach die Erziehungs-und Hilfeeinrichtungen und sorgt für kontroverse Debatten in Medien und Wissenschaft. Millions of east Europeans left their homes to find better paid jobs in western countries of the EU. This migration can promote individual advancement and national economies. For the left behind children it often becomes a burden on psyche, socialisation and education – children often carry the humanitarian impact of economic upturn. The problem of “Euro orphanhood” is overstraining educational and social help institutions in the countries of origin and causing public as well as scientific debates.
- ItemIdeał wychowania według ks. Luigiego Giussaniego(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Rynio, AlinaMając na uwadze podjęty temat, autorka próbuje odpowiedzieć na następujące pytania: 1) Jak ks. L. Giussani rozumiał i definiował fenomen samego wychowania?; 2) Co w jego przesłaniu wychowawczym było wartością lub dobrem, które w najwyższej mierze czyniło i czyni zadość wymogom człowieka i staje się przedmiotem ludzkich dążeń jako doskonały wzór wychowana?; 3) Jaki jest ideał doskonałości, za którym ks. L. Giussani podążał, i co określał jako model wychowawczy pozwalający wskazać dyspozycje, jakie pedagodzy powinni rozwijać u uczniów?; 4) Co według ks. L. Giussaniego pełniło i dalej pełni funkcję wymogu, który wyznacza drogę w wychowaniu młodego człowieka w rodzinie?; Wreszcie ukonkretniając całe zagadnienie, publikacja niesie odpowiedź na pytanie 5) Jakiego człowieka chciał wychować ks. L. Giussani i co było dla niego najistotniejsze w tym względzie? Artykuł dokumentuje, że włoski myśliciel dzieląc się doświadczeniem swojej wiary przekazanej mu przez matkę i swoich wychowawców, mając odwagę bycia wolnym i odpowiedzialnym, ze skarbca ludzkiej mądrości wydobywał rzeczy „stare i nowe”. Nie było też dla niego najistotniejsze, czego młodzi potrafią dokonać, ale kim są, jakie są ich predyspozycje i możliwości i kim potrafią być w przyszłości. Nie dziwi zatem, że w ideał omawianego wychowania wpisane jest wychowanie człowieka autentycznie religijnego i wierzącego, który niczego nie cenzuruje i nie zapomina, a swoją moc i siłę czerpie z Boga, który jest „wszystkim we wszystkim”, co Giussani nazywa „formułą wieczności” i Chrystusa, „który jest wszystkim we wszystkich”, co z kolei stanowi „formułę egzystencji i historii”. Jest to człowiek, który zgodnie z zaleceniem pawłowym „wszystko bada, a zachowuje jedynie to, co szlachetne” (por. 1 Tes 5,21). Mając zaś pozytywne podejście do rzeczywistości, nieustannie poszukuje prawdy, co otwiera go na dialog ekumeniczny oraz przyjazne i trwałe objęcie tego, kto jest inny. W ideał wychowawczy Giussani wpisuje uważność, odwagę, wolność i odpowiedzialność wychowanka. Co więcej w ideał tego wychowania wpisane jest właściwe człowiekowi używanie rozumu, umiejętność czytania znaczenia znaków, a zarazem krytyczność, kreatywność i bezinteresowność. Wychowywany zgodnie z tym ideałem człowiek stara się słuchać innych, jest wrażliwy na piękno i prawdę, potrafi trwać na modlitwie, docenia wartość ciszy i milczeniu, jest przyzwyczajany do permanentnej pracy nad sobą polegającej na porównywaniu i osądzaniu wszystkiego z „doświadczeniem podstawowym”, w jakie wyposażyła go matka natura. Keeping in mind the topic which was being undertaken, the author tries to answer the following questions: 1) How did Fr. L. Giussani understand and define the phenomenon of education itself?; 2) What in his educational message was the value or good which has met the requirements of a person and becomes the subject of human pursuits as a perfect model of education to the greatest extent possible?; 3) What is the exemplar of perfection, which was followed by Fr. L. Giussani, and what did he define as an educational model in order to indicate the dispositions which educators should develop in their students?; 4) What, according to Fr. L. Giussani, has served as a requirement that paths the way for education of a young person in the family?; Finally, by specifying the whole problem, the publication answers the question 5) What kind of man was Fr. L. Giussani willing to educate and what was most significant to him in this respect? This article documents that the Italian thinker extracted “old and new” things from the treasury of human wisdom by sharing the experience of his faith passed on to him by his mother and educators and having the courage to be free and responsible. Furthermore, he did not place a lot of importance on what young people can do, but rather on who they are, what their predispositions and abilities are and who they can become in the future. It is therefore not surprising that the ideal of such education includes the education of a genuinely religious person and a believer that neither criticizes nor forgets anything, and that draws his power and strength from God who is “everything in everything”, what Giussani calls “the formula of eternity”, as well as from Christ who is “everything in everybody”, which in turn is the formula of existence and history. He is a man who, according to St. Paul’s recommendation, “proves all things , and holds fast that which is good” (cf. 1 Thessalonians 5:21). While having a positive attitude towards reality, he constantly seeks the truth, which opens him to ecumenical dialogue and a friendly and lasting embrace of those who are different. Giussani includes mindfulness, courage, freedom and responsibility of the student in the educational ideal. Moreover, the exemplar of such education involves the use of reason, the ability to read the meaning of signs, and at the same time criticality, creativity and selflessness. A person brought up in accordance with this ideal tries to listen to others, is sensitive to beauty and truth, can persevere in prayer, appreciates the value of stillness and silence, is accustomed to permanent work on himself or herself consisting in comparing and judging everything with the “basic experience” Mother Nature has given him or her.
- ItemIntegralne wychowanie człowieka(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002) Rynio, Alina
- ItemIwona Szewczak, Wychowanie i pedagogika Wolfganga Brezinki(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Rynio, Alina
- ItemJanusz Mariański, Godność ludzka a praca. Szkice ze społecznego nauczania Kościoła katolickiego, Wydawca: Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie, Lublin 2022, ss. 320(Wydawnictwo KUL, 2023) Kowalczyk, StanisławRecenzja książki: Janusz Mariański, Godność ludzka a praca. Szkice ze społecznego nauczania Kościoła katolickiego, Wydawca: Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie, Lublin 2022, ss. 320.
- ItemNauczyciel jako wzór osobowy w wychowaniu moralnym(Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Elbląskiej w Elblągu, 2018) Rynio, AlinaArtykuł nie zatrzymuje się jedynie na opisie istniejących i dostrzeganych bez trudu współczesnych dylematów wychowawczych oraz narzekaniu, że jest źle, ale wskazuje na możliwości wyjścia z tej sytuacji. Wychodząc z założenia, że działanie moralne wyraża istotę człowieczeństwa a rozwój jak i moralne wychowanie człowieka potrzebuje autentycznych wzorów, wzorców i mistrzów, celem artykułu uczyniono przybliżenie istoty wychowania moralnego i pojęcia wzoru osobowego jak również ukazania jego roli w tym względzie. Całość analiz i poszukiwań kończą liczne spostrzeżenia i wnioski, z których wynika, że wychowanie moralne jest niezbędnym elementem integralnego wychowania człowieka i dlatego nie jest właściwe jego deprecjonowanie. Wspomaga ono dojrzały rozwój osobowości człowieka, o ile bazuje na „antropologii adekwatnej” i na przyjętej, uwewnętrznionej i urzeczywistnianej hierarchii wartości moralnych oraz związanych z nią norm postępowania. Uwzględnia ono wszystkie sfery osobowe człowieka (poznawczą, emocjonalno-wolitywna i behawioralną). Zaś wartości moralne, których realizacja staje się celem wychowania moralnego, porównywane mogą być do życiowych drogowskazów, ukierunkowujących ludzkie dążenia. Zaś rolą wychowawcy jest nie tylko bycie wzorem, ale pomoc wychowankom w przyswojeniu określonej wiedzy, a także wykształcenie sprawności moralnych wyrażających się w dokonywaniu właściwych wyborów i podejmowaniu odpowiedzialności za swe postępowanie. The publication doesn’t stay only at the level of description of existing and easily noticeable modern educational dilemmas and complaining that the state of things is bad, but it shows the possibility of getting out of this situation. Assuming thatmoral activity expresses the essence of humanity and development, as well as moral education of a person, needs authentic examples, models and leaders, the purpose ofthe article is presenting the essence of moral education and the concept of role model as well as showing its meaning in this context. All analysis and researches are summed by multiple observations and conclusions which results with statement that moral education is an essential part of integrate education of human and that is why it is not proper to depreciate it. It supportsthe mature growth of human personality as long as it is based on „adequate anthropology” and on accepted, internalized and fulfilled hierarchy of moral values and norms of behavior that are connected with them. It considers all the levels of the human personality (cognitive, emotional-volitional, behavioral). Moral values, whose fulfilling becomes the purpose of moral education, can b compared to life signposts, guiding human aspirations. The role of the tutor is not only to be a model, but also to help the pupils to absorb certain knowledge and to form moral skills which express in making right choices ant taking responsibility for own actions.
- ItemOchrona dzieci i młodzieży przez prawo medialne Republiki Federalnej Niemiec(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2006) Gruchoła, MałgorzataW artykule przedstawiono dokumenty prawne stanowiące o zabezpieczeniu i ochronie zdrowia fizycznego, psychicznego i moralnego dzieci i młodzieży przez ustawodawstwo medialne Republiki Federalnej Niemiec. Analizę przepisów prawa medialnego uzupełniono o przepisy prawa administracyjnego, cywilnego oraz prawa karnego. Podstawą prawną regulującą tytułowy problem jest ustawa o mediach elektronicznych z dnia 20 grudnia 2001 roku (Staatsvertrag über Mediendienste vom 20. Dezember 2001) ), ustawa o multimediach z dnia 1 sierpnia 1997 roku (Informations-und Kommunikationsdienstgesetz vom 1. August 1997), ustawa o korzystaniu z teleusług z dnia 1 sierpnia 1997 r. (Gesetz über Nutzung von Telediensten vom 01. August 1997), ustawa o ochronie młodzieży z dnia 23 czerwca 2002 roku (Jugendschutzgesetz vom 23. Juli 2002), ustawa o ochronie danych przy usługach telekomunikacyjnych (Teledienstdatenschutzgesetz z 1997). Omówiono również wybrane podmioty administracyjne zobowiązane do ochrony dzieci i młodzieży w Niemczech oraz zakazy i obowiązki nadawców wynikające z ustawodawstwa medialnego. The article presents legal acts determining security and protection of physical, mental and moral health of children and youths enforced by the media legislation of the German Federal Republic. The analysis of the acts is complemented with regulations of administrative, civil and penal law. The legal grounds for the title problem is the Electronic Media Act of 20 December 2001 (Staatsvertrag über Mediendienste vom 20. Dezember 2001, the Multimedia Act of 1 August 1997 (Informations-und Kommunikationsdienstgesetz vom 1. August 1997), the Teleservices Use Act of 1 August 1997 (Gesetz über Nutzung von Telediensten vom 01. August 1997), Youths Protection Act of 23 June 2002 (Jugendshutzgesetz vom 23. Juli 2002), Data Protection in Telecommunication Services Act (Teledienstdatenschutzgesetz) of 1997. Selected administration subjects obliged to protect children and youths in Germany and obligations of the senders following from the legislation on the media are discussed.
- ItemOchrona użytkowników internetu w prawie i praktyce Republiki Federalnej Niemiec(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009) Gruchoła, MałgorzataW artykule przedstawiono dokumenty prawne stanowiące o zabezpieczeniu i ochronie użytkowników internetu w prawie i praktyce Republiki Federalnej Niemiec. Wskazano rolę prawa wspólnotowego w interesującym zakresie: zastosowanie prawa ogólnego; regulacje prawne stworzone wyłącznie dla Internetu oraz „miękkie prawo” odnoszące się do Sieci. Podstawowy charakter dla rozważań w niniejszym artykule miały następujące dokumenty prawne: Traktat na rzecz ochrony małoletnich i godności ludzkiej w mediach z dnia 1 kwietnia 2003 roku, ustawa o multimediach z dnia 1 sierpnia 1997 roku, ustawa o korzystaniu z teleusług z dnia 1 sierpnia 1997 r. oraz ustawa o ochronie danych przy usługach telekomuni-kacyjnych. Zanalizowano także stosowne artykuły: Ustawy Zasadniczej Republiki Federalnej Niemiec z dnia 23 maja 1949 roku, Niemieckiego Kodeksu Karnego, ustawy o ochronie młodzieży z dnia 23 czerwca 2002 roku oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 7 czerwca 1909 roku. The article presents legal documents concerning the protection and preservation of the Internet users from the Federal Republic of Germany in law and practice. The role of community law is indicated in an interesting scope: the application of general law; legal regulations created for the Internet exclusively and the ‘soft law\a˛ relating to the net. The following legal documents were of basic importance and contributed to the considerations in the present articel: the traty of the underage protection and human dignity in the media 1st April, 2003, the multimedia law of 1st august, 1997, the usage of the telephone service law of 1st August, 1997 and the personal data protection by telecommunications ervice law. Appropriate articles were also analyzed: The constitution of the Federal Republic of Germany of 23rd May, 1949, German penal code, the protection of the young law of 23rd June, 2002 and the fight against dishonest market competition law of 7th June, 1909.
- ItemOd dzieci trzeba zacząć. Programy integralnego wychowania według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2012) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski stworzył dynamiczny, spójny system pomocy dziecku i rodzinie o szerokim i zintegrowanym zakresie działania, w którym wychowanie jest elementem zasadniczym. Ten system wsparcia, oparty na modelu rodzinnym, sprawdził się i ewaluował w zmieniających się warunkach, zachowując swą tożsamość w celach i istocie prowadzonych działań. Ciągłe odkrywanie aktualności myśli pedagogicznej E. Bojanowskiego pozwala na stworzenie programów wychowania, formacji, profilaktyki, współpracy z rodzinami dzieci i młodzieży wspieranych w ich integralnym rozwoju i formacji religijnej. Podstawowym dla innych jest program wychowania przedszkolnego, ze względu na specyfikę wczesnego wychowania jako procesu budowania fundamentu dla całego życia osoby. Ideą przewodnią i celem wszystkich programów jest integralne wychowanie dzieci i młodzieży we współpracy z rodziną, budowanie wspólnoty osób. Zebranie ich w jednej publikacji ma również wymiar integralny.
- ItemOsoba chora i osoba z niepełnosprawnością w rodzinie w ujęciu Teresy Kukołowicz(2021-12) Domagała-Zyśk, EwaProfesor Teresa Kukołowicz (1928-2014) pracowała w KUL w latach 1959-2001, prowadząc m.in. nowatorskie badania w zakresie socjologii medycyny oraz pedagogiki leczniczej. Artykuł obejmuje analizę pięciu tekstów T. Kukołowicz, w których przedstawia ona autorskie, oryginalne rozumienie osobowych, psychicznych i społecznych uwarunkowań funkcjonowania osoby chorej, zwłaszcza w aspekcie zmiany ról społecznych związanych z chorobą i niepełnosprawnością, uwarunkowań pełnienia „roli człowieka chorego”, rodzinnych kontekstów chorowania oraz znaczenia choroby i niepełnosprawności jako istotnego czynnika rozwoju osobowego, w tym szczególnie rozwoju duchowego. Wnioski prowadzą do stwierdzenia, że prezentowane przez T. Kukołowicz poglądy były nowatorskie i może ona być postrzegana jako prekursorka bio-psycho-społecznego modelu niepełnosprawności i choroby. Jej pisma zawierają także szereg intuicji, które warto rozwijać we współczesnej pedagogice leczniczej.
- ItemOsoba niepełnosprawna, chora, cierpiąca: nauczanie Jana Pawła II(Towarzystwo Naukowe KUL, 2000) Kornas-Biela, DorotaA significant feature of John Paul H’s pontificate is its direction towards man and family that struggle against the problem of suffering, disease and disability. He constantly speaks about them and to them, reminding the world about their dignity, value and rights. He stresses the inborn value of a disabled person, i.e. the fact that lack of health or a handicap, independently of its kind or degree, is not able to infringe his essential personal structure, the human spirit that enlivens him. Even a most disabled person is not different from others as far as the personal plane is concerned. This is why he is entitled to enjoy the inborn and inviolable human rights, and because of his limitations he has special rights and the community has special obligations to him. In the supernatural aspect a disabled man is God's sign, His “image”, he has the stamp of His creative power in himself. It was God who called him into being. Hence each moment of a person who is even most deeply handicapped is worth living as every spark of life is supported and ennobled by God Himself. Each “particle of life” is designed to be resurrected. In the history of salvation a disabled person takes the first place, because he is closest to the Cross. United to Christ through suffering he becomes a co-redeemer of the world. His suffering was redeemed and he himself is a tool for redeeming the world. His role in redeeming the world is priceless (“the weight of gold”). Like every person, he was called into being “by the name”; he has his own and unique vocation in his life, including vocation to give and get love, to sainthood and to joy. He is also called to find the meaning of suffering, accepting it and treating it as a gift of love to others and to the Church (e.g. as a mission gesture). The parents of a disabled child face especially important tasks as in the light of faith they have to discover the meaning of the mystery of their suffering and to gain the conviction that God wants their child for Himself and that the child is also for them His gift. In the context of the epoch appraising life through the amount of pleasure, of things one owns, through abilities and prestige, the epoch that resorts to abortion and euthanasia in order to get rid of suffering, a disabled man is a special challenge. He gives testimony to accidental character of the human being, to the weakness of the human condition that is susceptible to disease, suffering and death. His presence reminds one of how fragile and elusive life is; of the fact that it is a value that has to be used competently, that has to be cared for and respected. It teaches others that suffering may be accepted without a loss of dignity and it directs one to higher values and to supernaturality. On the other hand, in people surrounding him he releases solidary and charitable love contributing to his sanctification, as by serving the suffering man they serve Jesus Himself. The Holy Father has based his whole pontificate on the valuable aid from the ones that are weak in the human sense but through their suffering they become like Christ and they are strong by virtue of His strength. This is why he keeps asking them for prayers and for sacrificing their sufferings and in various ways he expresses his gratitude to them for those spiritual gifts.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »