Rozprawy doktorskie (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie (WNS) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa 3.0 Polska"
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
- ItemAktywność społeczna i kulturowa kobiet wiejskich na Podkarpaciu i jej środowiskowe uwarunkowania(2021-12-08) Dworakowska, JoannaPrzedmiotem badań przedstawionej rozprawy doktorskiej jest aktywność społeczna i kulturowa kobiet wiejskich na Podkarpaciu i jej środowiskowe uwarunkowania. Problematyka ta usytuowana jest na gruncie pedagogiki społecznej, Główny problem badawczy rozprawy zawierał się w pytaniu: Jaki jest związek pomiędzy branymi pod uwagę uwarunkowaniami środowiskowymi a wytypowanymi aspektami aktywności społecznej i kulturowej kobiet wiejskich na Podkarpaciu? Przyjęto hipotezy mówiące o istotnych związkach pomiędzy tymi zmiennymi. W badaniach posłużono się strategią ilościową, typem badań weryfikacyjnych. zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, przy użyciu techniki ankietowania. Zastosowanym narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział ogółem 400 mieszkanek wsi. Postawione hipotezy poddano weryfikacji empirycznej przy zastosowaniu narzędzi statystycznych. W efekcie większość stawianych hipotez została potwierdzona.
- ItemEdukacja psychoseksualna a poczucie punktualności zadań rozwojowych u osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową(2022-10-13) Czapla-Dziedzic, KlaudiaCelem projektu badawczego była weryfikacja roli zmiennych: wiedza o seksualności, poziom przystosowania oraz koncepcja własnej seksualności w pośredniczeniu związku otrzymanej edukacji psychoseksualnej z poczuciem punktualności zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości przez młode osoby z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową. Przebadano 160 osób w okresie wczesnej dorosłości: 83 z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową i 77 sprawnych rówieśników. Wykorzystano narzędzia pomiaru: PPZŻ-WD (Brzezińska, Kaczan, 2010), KOEPs (czapla, Otrębski, 2019); WOS (Czapla, Otrębski, 2019); ABAS-3 (Otrębski, Domagała-Zyśk, Czusz, 2019); MSSCQ-pl (w polskim tłumaczeniu i adaptacji, Czapla, Otrębski 2019) oraz ankietę danych socjodemograficznych. Wykazano zróżnicowanie w zakresie analizowanych zmiennych między grupami. Osoby z grupy klinicznej uzyskiwały niższe wyniki w zakresie analizowanych zmiennych w porównaniu z osobami sprawnymi. Poza wyjątkami wykazano, jak zakładano, więcej związków w grupie klinicznej niż grupie osób sprawnych. Ujawniono pośredniczenie umiejętności kierowania sobą oraz poziomu wiedzy o seksualności w zakresie wiedzy stereotypowej między obecnością treści biologicznych w ramach otrzymanej edukacji psychoseksualnej, oraz edukacją w modelu całościowym (typ C) a poczuciem punktualności zadań rozwojowych w obszarze zakładania rodziny i budowania bliskich związków. Podobnie negatywna samoocena seksualna i nadmierne zaabsorbowanie seksem pośredniczą między wybranymi kategoriami otrzymanej edukacji psychoseksualnej a wynikiem ogólnym poziomu wiedzy o seksualności oraz poziomem wiedzy stereotypowej. Wyniki pozwalają na sformułowanie wskazówek dotyczących edukacji psychoseksualnej młodych niepełnosprawnych wkraczających w dorosłe życie.
- ItemEtos pracy mediatora(2023-04-25) Grudziecka, MagdalenaPrzedmiotem dysertacji jest eksploracja dotychczas niezbadanego w miarę całościowo etosu pracy mediatora. Przesłanką badań było spojrzenie na etos pracy z dwóch perspektyw: utrwalonego ideału opartego na określonych wartościach, swoistego niepisanego kodeksu zawodowego oraz faktycznie uznawanych wartości, norm i zasad, uznawanymi przez mediatorów w pracy. Poszerzając pole badawcze o „pozaetosowy” kontekst pracy mediatorów, uzyskano dane dotyczące: preferowanych wartości, praktycznego wymiaru i ram formalno prawnych. Badania socjologiczne (ilościowe) zrealizowano techniką CAWI, na reprezentatywnej próbie stałych mediatorów z całej Polski. Hipoteza główna zakładała, że etos pracy jest zróżnicowany, korelujący z cechami związanymi z: wartościami życiowymi, podstawowymi założeniami przy wykonywaniu pracy mediatora, cech społeczno-demograficznych, w tym typu wykształcenia. W oparciu o pierwsze wykształcenie mediatorów wyróżniono dwa podejścia do pracy mediatora: nurt jurydyczny i nurt koncyliacyjny. Wyniki wskazują, że rozumienie etosu jako idei zależy od systemu aksjonormatywnego, a przekonanie o istnieniu lub braku utrwalonego, jednolitego etosu mediatorów koreluje z postrzeganiem celów mediacji. Druga perspektywa pozwoliła wyłonić dość spójny system celów, zasad mediacji, norm i wartości uznawanych przez mediatorów. Brak prawnych regulacji zawodu, zunifikowanej ścieżki kształcenia i weryfikacji pracy mediatorów spowodowały, że mediatorzy wypracowali własne podejścia i strategie mediacji, oparte jednak na wspólnych celach, zasadach i wartościach.
- ItemFunkcje estetyzacji ciała w kreowaniu fasad w społeczeństwie konsumpcyjnym. Na podstawie badań socjologicznych klientek salonów kosmetycznych i klinik medycyny estetycznej(2023-03-10) Rak-Suska, MagdalenaCelem niniejszej rozprawy było udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie badawcze oraz weryfikacja tezy głównej, która brzmiała: funkcją estetyzacji jest pomnażanie kapitału symbolicznego jednostki, wykorzystywanego do konstruowania fasad na podstawie kulturowo uwarunkowanego utożsamienia piękna z dobrem moralnym. W rozprawie opierano się na następujących koncepcjach: perspektywie dramaturgicznej E. Goffmana, koncepcji kapitałów P. Bourdieu, a także koncepcji wartości uznawanych i odczuwanych S. Ossowskiego. Dramaturgiczne podejście E. Goffmana opiera się na metaforze teatru, w której jednostka jako aktor społeczny wykorzystuje różnorodne strategie kreowania fasad, aby za pomocą wyglądu, zachowania, mask i dekoracji wywołać określone wrażenie na publiczności. Z kolei koncepcja P. Bourdieu zakłada istnienie kapitałów: ekonomicznego, społecznego, kulturowego i symbolicznego, które stają się przedmiotem walki symbolicznej o dostęp do dystynkcji. Ciało stanowi tutaj nośnik znaczeń i symboli, który może być wykorzystany jako środek do pomnażania kapitałów. Odwołanie się do koncepcji S. Ossowskiego zakłada, że niektóre zachowania estetyzujące mogą mieć charakter wartości odczuwanych, tj. stanowią obiekt pożądania i są atrakcyjne same w sobie lub wartości uznawanych, tzn. wynikają z powinności i akceptacji norm społecznych.
- ItemFunkcje założone i realizowane stowarzyszenia Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”(2023-06-20) Stefaniak, MagdalenaCelem rozprawy doktorskiej było ustalenie i weryfikacja realizacji funkcji założonych przez stowarzyszenie Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus” (ZDR3+). Główny problem badawczy ukierunkowany był na znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie funkcje i działania zostały założone przez ZDR3+, oraz które z nich są realizowane. Aby rozwiązać problem naukowy, przeprowadzono za pomocą indywidualnych wywiadów pogłębionych empiryczne badania jakościowe oraz poddano analizie dane. Wywiady przeprowadzono z liczącą w sumie 28 osób grupą ekspertów, w skład której wchodzili członkowie i działacze stowarzyszenia ZDR3+ oraz politycy szczebla krajowego i samorządowego (odpowiednio 13 i 15 osób). Badania poprzedził wybór analizowanych funkcji opierający się na typologii funkcji organizacji pozarządowych autorstwa Władysława Piwowarskiego. Przyjęta typologia stanowi zarówno odniesienie teoretyczne badanej problematyki jak i swoisty klucz interpretacyjny działań ZDR3+. Składają się na nią funkcje: porządkowa, informacyjna i aktywizująca. W ramach poszczególnych funkcji wyróżniono przypisane do nich działania. Analiza materiału empirycznego przy użyciu stworzonego do tego celu klucza kategoryzacyjnego dotyczyła aktywności ZDR3+ w latach 2014-2019.
- ItemFunkcjonowanie w sytuacji pracy wielozadaniowej o charakterze poznawczym i emocjonalnym(2019-09-24) Mamcarz, StanisławRozprawa doktorska podejmuje problematykę psychologicznego podejścia funkcjonowania osób wykonujących pracę wielozadaniową o chrakterze poznawczym i emocjonalnym. Celem rozprawy doktorskiej jest przedstawienie problematyki pracy wielozadaniowej w kontekście pracy emocjonalnej i poznawczej, oraz ukazanie poprzez badania empiryczne, wpływu pracy o chrakterze wielozadaniowym na poziom obciążenia umysłowego u osób wykonujących pracę w formie wielozadaniowej. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Rozdziały od I do IV poświęcone zostały przybliżeniu i wyjaśnieniu dotychczasowej wiedzy teoretycznej dotyczącej podejmowanych w pracy zagadnień. W późniejszej części rozprawy przeprowadzono analizę statystyczną cech i charakterystyk wielozadaniowych sytuacji pracy oraz zadań poznawczych i emocjonalnych. W celu pozyskania danych niezbędnych do odpowiedzi na przedstawione w pracy pytania i hipotezy badawcze, przeprowadzono dwa badania o chrakterze laboratoryjnym. W obu badaniach wykorzystywano autorski program badawczy "Aplikacja Badania Wielozadaniowej Pracy", którego zastosowanie i aplikacja badawcza zostanie opisana w dalszych rozdziałach rozprawy. Pracę podsumowuje raport z uzyskanych wyników oraz dyskusja generalna.
- ItemGeneza i status zasady zrównoważonego rozwoju w katolickiej nauce społecznej(2018-06-07) Marczak, ŁukaszPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest zbadanie genezy zasady zrównoważonego rozwoju oraz określenie statusu nowo wyłonionego principium w systemie zasad etyczno-społecznych katolickiej nauki społecznej. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Najpierw skoncentrowano się na integralnej, dynamicznej koncepcji człowieka stanowiącej fundament systemu zasad etyczno-społecznych. Następnie przeanalizowano proces wyłaniania się zasad etyczno-społecznych, leżących u podstaw postulowanego ładu społeczno-gospodarczego. Trzeci rozdział poświęcono społeczno-gospodarczym uwarunkowaniom kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, zmierzając do pełniejszego wyjaśnienia kwestii ekologicznej w perspektywie aksjologii charakteryzującej współczesne społeczeństwa. W kolejnym rozdziale skoncentrowano się na analizie aktualnych ujęć zrównoważonego rozwoju, zwracając szczególną uwagę na różne nurty etyk środowiskowych, uwzględniając przy tym teorie współzależności człowieka i środowiska przyrodniczego. Ostatni rozdział został poświęcony problematyce statusu nowej zasady etyczno-społecznej. Wyeksplikowano jej konstytutywne elementy i ustalono jej aktualny status. Porównanie systemów zasad etyczno-społecznych Monachijskiej Szkoły Chrześcijańskiej Etyki Społecznej i Lubelskiej Szkoły KNS pozwoliło sformułować w miarę wyczerpującą odpowiedź dotyczącą statusu nowego principium społecznego na gruncie KNS, wskazując przy tym na podstawy personalistycznego uzasadniania koncepcji zrównoważonego rozwoju.
- ItemKapitał intelektualny klastra na przykładzie Stowarzyszenia Lubelskie Drewno(2020-06-04) Rudzki, MariuszRozprawa doktorska pt. "Kapitał intelektualny klastra na przykładzie Stowarzyszenia Lubelskie Drewno" opiera się na dokonaniu identyfikacji, pomiarze i ocenie kluczowych elementów wchodzących w skład kapitału intelektualnego, czyli tych wartości, które przyczyniają się do rozwoju funkcjonujących w klastrze firm i organizacji w ujęciu zarówno statycznym (zlokalizowanie kluczowych elementów kapitału intelektualnego), jak i dynamicznym (ocena jakościowa kapitału intelektualnego i poszczególnych komponentów). W ramach rozprawy zaplanowano zrealizowanie takich zadań jak m.in. usystematyzowanie terminologii z zakresu kapitału intelektualnego w kontekście zasobów klastra i przyjęcie optymalnej definicji i struktury kapitału intelektualnego, identyfikację kluczowych elementów składowych kapitału intelektualnego, dokonanie pomiaru kapitału intelektualnego i weryfikacji poziomu wykorzystania poszczególnych elementów kapitału intelektualnego i ich wpływ na konkurencyjność klastra.
- ItemKapitał społeczny i kulturowy młodzieży polonijnej na przykładzie Fundacji im. Władysława Reymonta w Kanadzie(2023-02-03) Jurczak, AgnieszkaGłównym celem podjętego w rozprawie projektu badawczego było uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, jaki jest kapitał społeczny i kulturowy młodzieży polonijnej w Kanadzie, w porównaniu z kapitałem społecznym i kulturowym, który posiada młodzież współpracująca z Fundacją im. Wł. Reymonta, a także empiryczna weryfikacja tezy zakładającej, ze wspomniana młodzież polonijna współpracująca z organizacją imienia Noblisty posiada wyższy kapitał społeczny i kulturowy niż młodzież polonijna, która z nią nie współpracuje. Na podstawie analizy danych empirycznych zgromadzonych dzięki socjologicznym badaniom ilościowym powyższa teza została potwierdzona. Okazało się również, że osoby badane posiadają relatywnie wyższy kapitał społeczny niż kulturowy. Zarówno zaufanie, które wpływa na gęstość, jak i charakter relacji osób badanych, jak też normy, będące regulatorem porządku społecznego i nawiązywane przez badanych powiązania wpływające na sprawność funkcjonowania samego systemu oraz współpraca z Fundacją im. Wł. Reymonta jako element ułatwiający dostęp do społecznie cenionych dóbr, powiększają zasoby kapitału społecznego badanych. Również w kontekście kapitału kulturowego, inkorporowana forma tego zasobu sprawia, że jednostka ma świadomość określonych kodów kulturowych, forma zobiektywizowana wyposaża ją w dobra ekonomiczne, forma zinstytucjonalizowana w osiągnięcia, poświadczone zazwyczaj różnego rodzaju dokumentami, a współpraca z Fundacją im. Wł. Reymonta również daje dostęp do cenionych społecznie dóbr, co w konsekwencji powiększ zasoby kapitału kulturowego.
- ItemOpieka społeczna w Chełmie od XIX do I połowy XX wieku(2019-05-13) Socha, MalwinaTematem pracy jest Opieka społeczna w Chełmie od XIX do I połowy XX wieku. Głównym celem pracy jest ukazanie wszelkich działań dobroczynnych wobec ubogich podejmowanych w Chełmie. Opiekę realizowały samorządy gminne i powiatowe, ale również wiele stowarzyszeń dobroczynnych. Chełmskie instytucje opiekuńcze współpracowały ze sobą. W pracy zastosowano elementy wiedzy pedagogicznej i historycznej. W związku z tym autor zastosował zarówno metodę historyczną i pedagogiczną. Przeprowadzono analizę dostępnej literatury, kwerendę w archiwach, bibliotekach. Konstrukcja pracy ma charakter problemowo-chronologiczny. Praca składa się z pięciu rozdziałów, wstępu, wykazu skrótów, zakończenia, bibliografii i aneksu. Pierwszy rozdział dotyczy szpitala św. Ducha. Drugi rozdział przedstawia działalność samorzutnie powstałego Chrześcijańskiego Towarzystwa Dobroczynności. Trzeci rozdział mówi o pracy samorządu administracyjnego. W czwartym rozdziale autor omawia pracę innych organizacji dobroczynnych. Piąty rozdział skupia się na opiece społecznej wobec mniejszości narodowych. Nie udało się ukazać wszystkich aspektów opieki w sposób szczegółowy. Bowiem dostępny materiał źródłowy nie oddaje pełnego ujęcia funkcjonowania poszczególnych instytucji, a jedynie pozwala pisać o pewnych elementach ich działalności.
- ItemPostrzeganie krzywdy a przebaczenie w kontekście perspektywy czasowej osoby skrzywdzonej(2018-11-05) Meisner, MichałProblem badawczy podejmowany w pracy dotyczy zależności między postrzeganiem sytuacji krzywdy, motywacją do przebaczenia sprawcy oraz perspektywą czasową osoby skrzywdzonej. W badaniach uczestniczyło w sumie 590 osób w okresie wczesnej dorosłości w wieku 25-35 lat. Głównym przedmiotem analiz były dwie sytuacje krzywdy: sytuacja, w której relacja ze sprawcą była wartościowa dla osoby skrzywdzonej, sprawca działał z premedytacją i nie wyraził skruchy oraz sytuacja, w której relacja ze sprawcą była małowartościowa dla osoby skrzywdzonej, sprawca działał z premedytacją i nie wyraził skruchy. Uzyskane wyniki potwierdziły główną hipotezę, dotyczącą moderującego wpływu perspektywy czasowej na zależność pomiędzy postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą krzywdy, a motywacją do przebaczenia. Zgodnie z przewidywaniami perspektywa negatywna przyszłościowa moderowała zależność między postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą, który wyrządził krzywdę z premedytacją i nie okazał żadnej skruchy, a motywacją do przebaczenia. Koncentracja na negatywnie postrzeganej przyszłości nasilała dodatnią zależność między postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą a chęcią ponownego nawiązania relacji ze sprawcą, pomimo świadomości skrzywdzenia i negatywnych odczuć związanych z doświadczoną krzywdą.
- ItemPsychospołeczne uwarunkowania potrzeby poznania u osób o wysokich osiągnięciach edukacyjnych(2020-02-24) Żmuda, AgnieszkaCelem pracy było ustalenie uwarunkowań potrzeby poznania (wśród temperamentu inteligencji emocjonalnej oraz retrospektywnie spostrzeganych postaw rodzicielskich) oraz opisanie jej specyfiki w wymiarze behawioralnym, emocjonalnym, metapoznawczym oraz temporalnym u osób z wysokimi osiągnięciami edukacyjnymi. Próbę stanowili stypenduściMinistra Nauki szkolnictwa Wyższego oraz grupa porównawcza, łącznie 207 studentów i doktorantów różnych kierunków studiów. Do zbadania poszczególnych zmiennych użyto kwestionariuszy. Wyniki badań w grupie stypendystów dowiodły istnienia relacji między aktywnością, wytrzymałością oraz reaktywnością emocjonalną; wynikiem ogólnym inteligencji emocjonalnej oraz wszystkimi jej wymiarami oraz braku korelacji ze spostrzeganymi postawami rodzicielskimi. Analizy ujawniły najsilniejsze predykatory potrzeby poznania: aktywność, ogólny poziom IE spostrzeganą niekonsekwencję ze strony matki. Wykazano, że osoby z wysokimi osiągnięciami osiągają wyższe wyniki w zakresie potrzeby poznania niż osoby z grupy porównawczej. Otrzymane wyniki potwierdzają większość ustaleń teoretycznych dotyczących funkcjonowania osób z dużą potrzebą poznania.
- ItemReligijność i lęk przed śmiercią a jakość życia osób z rozpoznaną chorobą nowotworową(2019-02-22) Rybarski, RadosławTematem niniejszej pracy jest: Religijność i lęk przed śmiercią a jakość życia osób z rozpoznaną chorobą nowotworową. Religijność jest częstym sposobem radzenia sobie z trudną sytuacją, zwłaszcza z chorobą. Religijność może poprawiać jakość życia w chorobie. Jednakże, choroba może wyzwalać również konflikty i napięcia w obszarze wiary i relacji z Bogiem, np. wątpliwości w wierze, negatywne emocje względem Boga, poczucie bycia ukaranym przez Boga, co z kolei pogarsza jakość życia chorych. Podłożem teoretycznym niniejszego projektu badawczego była Teoria Opanowania Trwogi. Hipotezy testowano na podstawie badań, w których wzięło udział 130 osób hospitalizowanych z powodu choroby nowotworowej. W badaniach wykorzystano 5 kwestionariuszy: Skala Centralności Religijności, Skala Pocieszenia i Napięcia Religijnego, Skala Lęku przed Śmiercią i Umieraniem, Skala Jakość Życia w Chorobie Zagrażającej Życiu, Skala Numeryczna. Badania ukazały, że centralność religii wzmacnia jakość życia osób chorych, ponieważ obniża ich lęk przed śmiercią. Niska centralność religii, a więc nieautonomiczna religijność, może być źródłem wysokiego lęku przed śmiercią, a w rezultacie niższej jakości życia u chorych na nowotwór.
- ItemRola mediacji w sytuacji rozwodu. Na podstawie badań socjologicznych mediatorów warszawskich sądów okręgowych i rodzicielskich planów wychowawczych(2023-04-21) Książek, JerzyCelem badań było ustalenie roli mediacji planów wychowawczych w realizacji funkcji rodziny w sytuacji rozwodu. Przesłankami do eksploracji problemu były: rosnąca liczba rozwodów w Polsce; wprowadzenie do polskiego systemu prawnego mediacji w sprawach cywilnych, w tym rozwodowych oraz brak empirycznych badań dotyczących roli mediacji w sytuacji rozwodu. Praca ma charakter teoretyczno- empiryczny. Wykorzystano w niej teorię ugruntowaną. Główny problem badawczy sformułowano w postaci pytania: Jaka jest rola mediacji w realizacji funkcji rodziny w sytuacji rozwodu? Ponadto postawiono siedem pytań dotyczących poszczególnych aspektów badanej problematyki oraz odpowiednio po kilka pytań szczegółowych. W celu uzyskania na nie odpowiedzi zrealizowano badania społeczne, w których posłużono się metodą jakościową i ilościową. Przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione z 51 mediatorami rodzinnymi z sądowego okręgu warszawskiego. Przy zastosowaniu analizy treści (badanie niereaktywne) eksploracji poddano 478 planów wychowawczych z lat 2011-2020. Część danych zawartych w tych planach poddano również analizie statystycznej. Ustalono rolę mediacji w sytuacji rozwodu. Mediacja nie jest procesem wystandaryzowanym, zależy od wielu czynników, w tym od mediatora i jego podejścia do procesu mediacji. Ustalenia pozwoliły także sformułować wnioski mogące podnieść jakość mediacji.
- Item"Social media" jako narzędzia ewangelizacyjne w diecezji zamojsko-lubaczowskiej(2022-10-26) Suchowierz, WojciechJezus przekazał misję swoim uczniom ewangelizowania wszystkich narodów. Dzięki realizacji tego zadania rozwinął się Kościół Chrystusowy. Jest on obecny we wszystkich Kościołach partykularnych. Rozprawa zatytułowana "Social media jako narzędzie ewangelizacyjne w diecezji zamojsko-lubaczowskiej", która z założenia skupia się na działalności ewangelizacyjnej jednej diecezji, de facto omawia ważne sprawy całego Kościoła; kwestie związane z istotą wspólnoty eklezjalnej. Przedmiotem podjętych badań jest ewangelizacja realizowana w Kościele zamojsko-lubaczowskim. Problem badawczy podjęty w rozprawie można wyrazić w następującym pytaniem: W jaki sposób w diecezji zamojsko-lubaczowskiej media społecznościowe są wykorzystywane do działań ewangelizacyjnych? Rozwiązanie tej kwestii jest podstawowym celem rozprawy. Zgodnie z założeniami, które wyraża triada: widzieć, oceniać, działać, odpowiedź na to pytanie pozwala na sformułowanie wniosków umożliwiających zoptymalizować analizowane działanie. Rozdział pierwszy to swoista "droga" Kościoła od osobistej wiary jego członków do ewangelizacji i nowej ewangelizacji. Rozdział drugi to refleksja nad informacją, jej antropologią i drogą do mediów. W rozdziale trzecim zaprezentowane są wyniki badań empirycznych oraz analiza materiału medialnego. Wnioski z przeprowadzonych badań i rekomendacje zostały zaprezentowane w czwartym rozdziale.
- ItemTaksonomia i struktura psycholeksykalna porównań z typowymi użytkownikami marek wśród nastolatków(2020-05-19) Kolańska, MagdalenaCelem przeprowadzonych badań było opracowanie trafnego ekologicznie wieloaspektowego Modelu Relacyjnego Znaczenia Marki dla obrazu siebie nastolatków w oparciu o taksonomię i strukturę porównań z wizerunkiem typowego użytkownika marki. W tym celu przeprowadzono serię badań. Pierwszy etap eksploracyjny jakościowy (N=101) pozwolił zidentyfikować leksykon porównań z typowymi użytkownikami marek z perspektywy trzech Ja możliwych (pożądanego, aktualnego i niepożądanego), a następnie systematyzować je. W drugim etapie badań (N=374), w oparciu o listę najważniejszych deskryptorów porównań z etapu pierwszego, wykryto sześcioczynnikową strukturę porównań z TUM (Stylowość, Towarzyskość, Odpowiedzialność, Snobizm, Oryginalność i Zaradność Finansową). Ostatni etap badań (N=581), wykorzystując wielopoziomowe analizy konfirmacyjne, potwierdził zidentyfikowaną strukturę, która stanowiła podstawę w pomiarze kongruencji obrazu siebie z wizerunkiem TUM w świetle postulowanego Modelu Relacyjnego. Zaproponowana procedura badań pozwoliła wskazać postrzegane znaczenie marki w aspekcie pozytywnych i negatywnych cech dodawanych lub potwierdzanych w obrazie siebie.
- ItemUrzeczywistnienie wartości odpowiedzialności przez młodzież szkolną jako czynnik warunkujący osiągnięcia edukacyjne. Studium teoretyczno-empiryczne(2022-06-30) Lis, IwonaCelem dysertacji jest analiza związków zależności pomiędzy urzeczywistnieniem wartości odpowiedzialności przez młodzież szkolną a jej osiągnięciami edukacyjnymi w świetle literatury, własnych badań empirycznych oraz przygotowanie teoretycznych i praktycznych wskazań dla nauczycieli celem stymulowania wartości odpowiedzialności. Praca mieści się w paradygmacie pozytywistycznym o charakterze ilościowym i jakościowym. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę swobodnych wypowiedzi badanych. Praca składa się z pięciu rozdziałów.
- ItemUwarunkowania postaw młodziezy z niedostosowaniem społecznym wobec osób z niepełnosprawnością ruchową(2022-07-04) Grabowska, MałgorzataNiniejsza rozprawa naukowa została zredagowana na temat "Uwarunkowania postaw młodzieży z niedostosowaniem społecznym wobec osób z niepełnosprawnością ruchową". Poruszane w niej kwestie dotyczyły problematyki wybranych uwarunkowań: osobowych, społecznych i rodzinnych, problematyki postaw oraz zachowań, jakie prezentowały osoby z niedostosowaniem społecznym wobec osób z niepełnosprawnością ruchową. W badaniach przeprowadzonych na potrzeby niniejszej pracy uczestniczyło 120 osób z niedostosowaniem społecznym, mieszkających w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych. Do przeprowadzenia badań wykorzystano wystandaryzowane, głównie psychologiczne narzędzia badawcze. Ich szerszy opis został umieszczony w rozdziale 5 niniejszej pracy. Wyniki badań własnych pokazały, że hipoteza zerowa przyjęta w pracy, w której zakładano, iż związek pomiędzy osobowymi, społecznymi i rodzinnymi uwarunkowaniami funkcjonowania młodzieży z niedostosowaniem społecznym, a ich postawami wobec osób z niepełnosprawnością ruchową był silny i istotny statystycznie. Hipoteza ta potwierdziła się w badaniach własnych zatem tylko częściowo, ponieważ wyjaśnia ona tylko fragmentarycznie zagadnienia składające się na dany problem główny (patrz Schemat 3). Można więc wywnioskowywać, że na samoocenę niską, system wartości ostatecznych i instrumentalnych, nietrwałą jakość relacji rówieśniczych oraz retrospektywną ocenę postaw rodzicielskich ojca w wymiarze odrzucenie i brak respektowania autonomii dziecka oddziaływały negatywne postawy przejawiane przez młodzież z niedostosowaniem społecznym wobec osób z niepełnosprawnością ruchową. Natomiast nasilenie niedostosowania społecznego i retrospektywna ocena postaw rodzicielskich matki nie miały znaczenia w kształtowaniu się negatywnych postaw badanych osób wobec osób z niepełnosprawnością ruchową.
- ItemWychowawcza wartość Festiwalu Młodych w Medjugorje jako zgromadzenia agoralnego(2022-12-08) Nizio, EwaTematem rozprawy jest "Wychowawcza wartość Festiwalu Młodych w Medjugorje jako zgromadzenia agoralnego. Rozprawa ta ma na celu prezentację pedagogicznego aspektu przygotowań kolejnych zgromadzeń agoralnych. W pierwszej części pracy zostało omówione zagadnienie rozwojowo-wychowawczych aspektów religijności w okresie młodości. Druga część rozprawy traktuje o specyficznym rodzaju wspólnoty, jaka jest zgromadzenie agoralne. Charakterystyka tych zgromadzeń jest dokonana w zestawieniu z charakterystyką tłumów i mas. Dalsza część pracy zawiera informacje dotyczące problematyki, procedury badawczej oraz charakterystyki osób badanych. Ostatni rozdział dotyczy psychopedagogicznego aspektu uczestnictwa młodych ludzi w festiwalu Młodych w świetle badań własnych autorki.