Browsing by Author "Zakrzewski, Piotr"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemPrinciples of the European Cooperative Law from the perspective of Polish legislative challenges(Wydawnictwo KUL, 2022) Zakrzewski, PiotrThe principles of European Cooperative Law (PECOL) constitute an academic project intended as a reference point for the national legislator, e.g. Polish, who is faced with the task of adopting new cooperative law. PECOL consists of five chapters: the concept and subject of a cooperative, governance of cooperatives, financial structure of cooperatives, cooperative audit and cooperation between cooperatives. It does not include division, merger and transformation of cooperatives. The main assumption of PECOL is faithfulness to the goals, values and cooperative principles of the International Cooperative Alliance. These assumptions can be seen in the regulation on two types of goals of cooperatives, the principle of open membership, the non-binding of the member’s voting rights to the amount of the contributed capital, the indivisibility of capital, the cooperative audit that verifies the implementation of these assumptions and the obligation of cooperation between cooperatives, etc. PECOL regulates the key issue – transactions with members and persons who do not belong to a cooperative, together with the financial result – particularly carefully. It is the first to distinguish between the “cooperative surplus” and “profit” of cooperatives. PECOL also includes elements derived from the law of commercial companies, e.g. transferability of shares, investor members, and others. Therefore, it constitutes a valuable synthesis of traditional and modern solutions. At the same time, PECOL narrows the statutory freedom of members who cannot, for example, decide on the division of assets remaining after the liquidation of a cooperative.
- ItemUtwór i nośnik utworu fotograficznego w działalności muzeów i archiwów kościelnych(Wydawnictwo KUL, 2021) Zakrzewski, PiotrKategorie fotografii znajdujących się w muzeach i archiwach kościelnych są zróżnicowane. Różnorodność ta w połączeniu z faktem, że fotografia oddaje za pomocą środków technicznych obraz rzeczywistości, budzi pytania, czy i jakie fotografie są utworami podlegającymi ochronie prawno-autorskiej. Przeważa pogląd, że fotografia odzwierciedla obraz rzeczywistości, ale w sposób zmieniony przez fotografa, co tym samym pozwala potencjalnie zakwalifikować ją do kategorii utworu. W polskim piśmiennictwie i orzecznictwie na przestrzeni lat zmieniało się postrzeganie wymagań, którym musi ona odpowiadać, aby mogła zostać uznana za utwór. Początkowo za takie uważano jedynie fotografie, odznaczające się artyzmem (pięknem) osiągniętym dzięki staraniom fotografa, np. estetyczne ustawienie osób, operowanie światłem. Pogląd taki wydaje się być ciągle prezentowany w piśmiennictwie niemieckim. Stopniowo rozpoczął się proces bardziej liberalnego postrzegania spełniania przez fotografie wymagań stawianych utworom. Kluczowe znaczenie przyznano subiektywnemu obrazowi rzeczywistości – utrwalonemu przez twórcę – który każdorazowo odróżnia się od kolejnego takiego obrazu nawet tej samej rzeczywistości. Jeżeli subiektywny obraz, oparty na wyborze fotografa, uchwyconego fragmentu rzeczywistości rozstrzyga o spełnieniu wymagań stawianych utworom, to każda fotografia jest utworem z wyjątkiem tych, które pozbawione są elementu wyboru, np. zdjęcia legitymacyjne. Dominującemu stanowisku należy jednak zarzucić zbyt liberalne rozumienie przesłanek warunkujących powstanie utworu. W muzeach i archiwach znajdują się odbitki fotograficzne, które nie mogą być utożsamiane z utworem fotograficznym. Nośnik utworu fotograficznego oraz utwór fotograficzny są innymi kategoriami pojęciowymi i prawnymi, w szczególności pierwszy z nich jest rzeczą, wobec której przysługuje prawo własności, a drugi – przedmiotem prawa autorskiego. Posiadanie praw do nośnika nie daje prawa korzystania z autorskich praw majątkowych.