Browsing by Author "Oszwa, Urszula"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemDiagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej(Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019) Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula; Domagała-Zyśk, EwaThe article discusses existing ways of recognising functional diagnosis in theoretical models in the field of psycho-pedagogy. It also examines strategies for the use of these models in diagnostic and therapeutic activities. By systematising the collected information, the authors describe goals, stages and features of functional diagnosis. In addition, they propose a synthetic definition that takes into account contemporary trends in psychological and pedagogical counselling. The article presents an example of application of the functional diagnosis model in the emotional and social spheres, the original psycho-pedagogical diagnostic tool TROS-KA, which was standardised in a group of 1,227 Polish students.
- ItemDiagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat(Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula
- ItemDiagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań(Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. B. Prusa, 2017) Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula; Domagała-Zyśk, EwaArtykuł podejmuje zagadnienie funkcjonowania emocjonalno-społecznego uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym. Jako uczniów zdolnych zidentyfikowano osoby posiadające wysoko rozwinięte: ogólne zdolności poznawcze, kreatywność i zaangażowanie zadaniowe (zgodnie z modelem trójpierścieniowym Josepha Renzullego) według nominacji nauczycieli. Dość rozpowszechnione stanowisko wskazujące na niski poziom kompetencji emocjonalno-społecznych osób ponadprzeciętnych nie zostało potwierdzone w prezentowanych badaniach. Wykazano, że badani uczniowie zdolni (n=107, z 30 szkół podstawowych z terenu 6 województw) wykazują się istotnie statystycznie wyższymi wynikami w każdym obszarze diagnozowanym w modelu TROS-KA (radzenie sobie z trudnościami, relacje z innymi, obraz siebie, sprawczość, kontrola afektu) niż ich rówieśnicy z grupy porównawczej. Ponadto skutecznie wykorzystują posiadane zasoby emocjonalno-społeczne do podejmowania wyzwań o charakterze poznawczym (w obszarze interesujących ich przedmiotów/dyscyplin). W tym znaczeniu kompetencje opisane w modelu TROS-KA stanowią fundamentalne zaplecze aktualizacji uzdolnień uczniów, a ich usystematyzowane wspieranie w postaci spójnego programu rozwojowego powinno zostać uwzględnione podczas planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- ItemZasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego(2017) Oszwa, Urszula; Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, TomaszCelem artykułu jest zaprezentowanie roli zasobów odpornościowych w radzeniu sobie przez uczniów w wieku 9-13 lat z wyzwaniami rozwojowymi, takimi jak: poczucie kompetencji, postawa pracy, przynależność do grupy, potrzeba osiągnięć. Omawiane zasoby, identyfikowane głównie jako kompetencje emocjonalno-społeczne, podlegają treningowi. Pozwala to traktować je jako obszary do rozwoju, w przeciwieństwie do cech, które mają status właściwości względnie trwałych. Proces wspierania tych zasobów można zatem uznać za działalność profilaktyczną w obszarze ryzyka niedostosowania społecznego. Takie podejście prezentuje większość ujęć strategii radzenia sobie ludzi z trudnościami, określanych jako modele rezyliencji. Ich odniesienie do specyfiki rozwojowej osób w środkowym wieku szkolnym pozwala wyznaczyć kierunki efektywnego wspierania uczniów w zakresie rozumienia i kontroli emocji, a także kształtowania satysfakcjonujących relacji społecznych.