Browsing by Author "Knopik, Tomasz"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- ItemAttitudes Toward Inclusion Among Polish Primary School Teachers: A Strategic Factor in Implementing Inclusive Education(Akademia Ignatianum w Krakowie, Abat Oliba CEU University in Barcelona, 2022) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, TomaszThe purpose of the article is to determine the dominant attitude toward inclusive education among primary school teachers in Poland and to explain the predictors of this attitude. Research conducted on a group of 71 teachers using the “Attitudes Toward Inclusive Education” questionnaire showed a moderately positive attitude toward inclusive education among teachers, with statistically significant differences between teachers of grades 1 to 3 and 4 to 8. The much more positive attitude among the teachers of lower grades is supported by their richer experience of working with students with special educational needs and their broader competences and qualifications in inclusive education. These results give an important perspective that should be considered when implementing the idea of inclusion in the Polish education system (mainly when preparing teachers for the profession) so as to ensure continuity in supporting the development of all students at every stage of their education – not only in grades 1 to 3.
- ItemDiagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej(Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019) Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula; Domagała-Zyśk, EwaThe article discusses existing ways of recognising functional diagnosis in theoretical models in the field of psycho-pedagogy. It also examines strategies for the use of these models in diagnostic and therapeutic activities. By systematising the collected information, the authors describe goals, stages and features of functional diagnosis. In addition, they propose a synthetic definition that takes into account contemporary trends in psychological and pedagogical counselling. The article presents an example of application of the functional diagnosis model in the emotional and social spheres, the original psycho-pedagogical diagnostic tool TROS-KA, which was standardised in a group of 1,227 Polish students.
- ItemDiagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat(Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula
- ItemDiagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań(Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. B. Prusa, 2017) Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula; Domagała-Zyśk, EwaArtykuł podejmuje zagadnienie funkcjonowania emocjonalno-społecznego uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym. Jako uczniów zdolnych zidentyfikowano osoby posiadające wysoko rozwinięte: ogólne zdolności poznawcze, kreatywność i zaangażowanie zadaniowe (zgodnie z modelem trójpierścieniowym Josepha Renzullego) według nominacji nauczycieli. Dość rozpowszechnione stanowisko wskazujące na niski poziom kompetencji emocjonalno-społecznych osób ponadprzeciętnych nie zostało potwierdzone w prezentowanych badaniach. Wykazano, że badani uczniowie zdolni (n=107, z 30 szkół podstawowych z terenu 6 województw) wykazują się istotnie statystycznie wyższymi wynikami w każdym obszarze diagnozowanym w modelu TROS-KA (radzenie sobie z trudnościami, relacje z innymi, obraz siebie, sprawczość, kontrola afektu) niż ich rówieśnicy z grupy porównawczej. Ponadto skutecznie wykorzystują posiadane zasoby emocjonalno-społeczne do podejmowania wyzwań o charakterze poznawczym (w obszarze interesujących ich przedmiotów/dyscyplin). W tym znaczeniu kompetencje opisane w modelu TROS-KA stanowią fundamentalne zaplecze aktualizacji uzdolnień uczniów, a ich usystematyzowane wspieranie w postaci spójnego programu rozwojowego powinno zostać uwzględnione podczas planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- ItemEmotional and Social Competences in Students with Mild Intellectual Disability – Research Using TROS-KA Battery(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, TomaszThe authors of the article describe and analyze the possibilities of diagnosing emotional and social competences of students with mild intellectual disability (MID) to emphasize the importance of the non-cognitive sphere in offering comprehensive developmental support to this group of people with special educational needs (SEN). The aim of the article is to answer two research questions: 1. How well are emotional and social competences developed in students with mild intellectual disability at the age of 9–13? 2. To what extent is it possible to use the TROS-KA test battery to diagnose emotional and social functioning of students with mild intellectual disability? Research carried out with 71 respondents (34 – students with MID, 37 – students in the intellectual norm) using all tests in the TROS-KA battery (scale T, scale R, scale O, scale S and scale KA, KA(N), KA(R) - after performing relevant statistical calculations: nonparametric tests of statistical significance of differences between the groups - suggests that: (1) the level of emotional and social competences in students with MID is low and is statistically significantly lower than in students in the intellectual norm; (2) students with MID differ significantly in their development of emotional and social competences; (3) therapeutic and developmental activities aimed at developing emotional and social resources using the materials included in the TROS-KA package are effective (as evidenced by the double measurement of the KA scale at an interval of about 5 months); (4) taking an individualized approach to students during the TROS-KA test session allows the researcher to use this set of tests to supplement the functional diagnosis of students with MID with a diagnosis of their emotional and social sphere (additionally to the cognitive sphere). The authors recommend this approach as an indispensable starting point for designing comprehensive educational and therapeutic programs for this group of students.
- ItemFunctional Diagnosis as a Strategy for Implementing Inclusive Education in Poland(Editora UNIMEP, 2020) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, TomaszThe 25th anniversary of the Salamanca Statement is a good opportunity to summarize to what extent the challenges described in it have been implemented by the signatory countries, all of which are members of UNESCO. This article presents a balance of achievements in implementing inclusive education in Poland, as well as a catalog of challenges for the future. Although the commitments to provide inclusive education for children and young people with special educational needs (SEN) arise from the UN Convention on the Rights of the Child (1989) and the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006), which have both been ratified by Poland, systematic work on the implementation began only in 2010. The key measure was the Regulation of the Ministry of National Education on the principles of planning and organization of psychological and pedagogical support for pupils with SEN. Currently, in cooperation with the European Agency for Special Needs and Inclusive Education, intensive work is underway to create a coherent system for recognizing the needs and possibilities of children and adolescents based on the functional diagnosis model. Therefore, this article presents the assumptions of this model with reference to the implemented or planned changes to the educational law.
- ItemNauczycielska ocena rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi(Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2023-12-01) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, Tomasz; Papuda-Dolińska, Beata; Bieńkowska, Katarzyna Ita
- ItemOcena funkcjonalna rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi(Wydawnictwo ORE, 2023-12-01) Domagała-Zyśk, Ewa; Bieńkowska, Katarzyna Ita; Papuda-Dolińska, Beata; Knopik, Tomasz
- ItemPredictors of The Subjective Effectiveness of Emergency Remote Teaching During The First Phase of The COVID-19 Pandemic(Science Publishing Group, 2022) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, TomaszWorldwide school closures which were happening during the first phase of the COVID-19 pandemic in spring 2020 created a great lesson about the conditions for effective teaching. As temporary school closures seem very likely to occur in the forthcoming school year(s), at least locally, it is worthwhile to exploit this lesson to learn more about the capacities and resources that can be utilised in both emergency remote teaching (ERT) and regular teaching, beyond the pandemic. This research was initiated in the third week of ERT, on 13 April 2020, and involved 154 teachers in 87 schools in Poland. Its purpose was to identify predictors of subjective effectiveness of emergency remote teaching (SEERT) that might be important for remote teaching pedagogy in general. The results show that the best predictors of the SEERT are self-efficacy, digital competence and peer support from other teachers. The situation of the pandemic in a sense confirms the key role of transferable resources in the performance of teachers’ professional duties and sets a path for strengthening these in teacher training and continuing professional development programmes to increase capacity for both regular and remote teaching.
- ItemStatystyka Predictors of the subjective effectiveness of emergency remote teaching during the first phase of the Covid-19 pandemic(2021) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, Tomasz
- ItemZasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego(2017) Oszwa, Urszula; Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, TomaszCelem artykułu jest zaprezentowanie roli zasobów odpornościowych w radzeniu sobie przez uczniów w wieku 9-13 lat z wyzwaniami rozwojowymi, takimi jak: poczucie kompetencji, postawa pracy, przynależność do grupy, potrzeba osiągnięć. Omawiane zasoby, identyfikowane głównie jako kompetencje emocjonalno-społeczne, podlegają treningowi. Pozwala to traktować je jako obszary do rozwoju, w przeciwieństwie do cech, które mają status właściwości względnie trwałych. Proces wspierania tych zasobów można zatem uznać za działalność profilaktyczną w obszarze ryzyka niedostosowania społecznego. Takie podejście prezentuje większość ujęć strategii radzenia sobie ludzi z trudnościami, określanych jako modele rezyliencji. Ich odniesienie do specyfiki rozwojowej osób w środkowym wieku szkolnym pozwala wyznaczyć kierunki efektywnego wspierania uczniów w zakresie rozumienia i kontroli emocji, a także kształtowania satysfakcjonujących relacji społecznych.