Browsing by Author "Jeziorański, Marek"
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- ItemAntropologiczne uwarunkowania ars moriendi(Episteme, 2017) Jeziorański, MarekSztuka umierania (ars moriendi) wpisuje się w szeroko rozumiane wychowanie, tj. rozwój osobowy w różnych kontekstach i fazach ludzkiego życia. Sam termin ars moriendi może sugerować skoncentrowanie się na pragmatycznym podejściu do ostatniej fazy ludzkiego życia, w którym ukazane będą konkretne techniki służące właściwemu przeżywaniu tego okresu. W swoim artykule będę chciał przede wszystkim ukazać antropologiczne uwarunkowania ars moriendi poprzez przywołanie wybranych koncepcji filozoficznych. W kolejnym etapie ukażę wychowawcze konsekwencje ars moriendi wynikające z przyjętych założeń antropologicznych. The art of dying (ars moriendi) fits into education in its broadest sense, i.e. personal development in various contexts and stages of human life. The very term ars moriendi may suggest focusing on the pragmatic approach to the last stage of human life, showing specific techniques how to live appropriately this period. In my article, I would like to present mostly anthropological conditioning of ars moriendi through some philosophical concepts. In the next part, I am going to show educational consequences of ars moriendi resulting from assumed anthropological premises.
- ItemBł. Jana Pawła II koncepcja wychowania małżonków(Wydawnictwo KUL, 2013) Jeziorański, Marek
- ItemDobra małżeńskie i małżeństwo jako dobro w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2017) Jeziorański, Marek
- ItemDoświadczenie ciszy w życiu małżeńskim kobiet(2010) Jeziorański, MarekWspółczesny świat rozbrzmiewa echem tysiąca dźwięków, jest pełen gwaru i muzyki, odgłosów ludzkiej radości i cierpienia, jest dla człowieka dynamiczną i hałaśliwą przestrzenią, w której przychodzi mu żyć i poszukiwać własnej tożsamości – własnego miejsca w świecie. W tym „otoczeniu” cisza jawi się jako rzeczywistość kłopotliwa i niewygodna. Staje się wtedy zwykłym brakiem, jest postrzegana jako wymuszona konieczność, a nie przestrzeń, w której można usłyszeć siebie, głos sumienia, słowa drugiego człowieka. Niejednokrotnie można spotkać się z pewnym słownym zestawieniem cisza – milczenie, w którym to cisza miałaby nabierać wartości jak najbardziej pozytywnych, a milczenie wręcz przeciwnie – negatywnych, zamiennie rozumianych z pustką. Analiza semantyczna tych pojęć nie pozwala jednak na takie ich wartościowanie. Należałoby raczej wysunąć wniosek, że zarówno pojęcie ciszy jak i milczenia mówią o tej samej rzeczywistości z tą jedną różnicą, że cisza opisuje ją od strony obiektywnej (mówi o pewnym stanie) a milczenie od strony subiektywnej – bardziej wiąże się z czynnością osoby, która milczy (milczenie od milczeć). Idąc za doświadczeniem obu przedstawionych stanowisk podjąłem badania dotyczące wyodrębnienia różnych rodzajów ciszy a następnie jej obecności w życiu małżeńskim ze szczególnym odniesieniem do poziomu zadowolenia z małżeństwa badanych respondentów. Badaniom zostali podjęcie zarówno kobiety jak i mężczyźni, niemniej jednak więcej wniosków z przeprowadzonych badań odnosi się do samych kobiet.
- ItemEducational Relationship in the Context of Karol Wojtyła's Moral Teaching about the Human Act(2021-01) Jeziorański, MarekThe article deals with the issue of understanding the educational relationship from the perspective of K. Wojtyła's moral teaching about human act. It consists of three parts. The first one presents the understanding of the educational relationship, which is the material subject of the main article. The second part operationalizes the issue of moral teaching about the human act as understood by K. Wojtyla, which is the formal subject. The last part presents the conditions of the educational relationship presented in a new theoretical context. The main conclusions include the fact that the essential condition for so interpreted relationship between the educator and the pupil must be the existence of the so-called 'moment of causation', i.e. the educator's free and conscious involvement in the process of upbringing. Artykuł podejmuje zagadnienie rozumienia relacji wychowawczej z perspektywy nauki moralnej K. Wojtyły o czynie ludzkim. Składa się z trzech części. W pierwszej przedstawia się rozumienie relacji wychowawczej, co stanowi przedmiot materialny problemu głównego artykułu. Druga część operacjonalizuje zagadnienie nauki moralnej o czynie ludzkim w rozumieniu K. Wojtyły, co stanowi przedmiot formalny. W ostatniej części przedstawia się uwarunkowania relacji wychowawczej przedstawionej w nowym kontekście teoretycznym. Do głównych wniosków można zaliczyć to, że istotnym warunkiem zaistnienia tak rozumianej relacji między wychowawcą a wychowankiem musi być zaistnienie tzw. ‘momentu sprawczości’, tj. wolnego i świadomego zaangażowania wychowawcy w proces proce wychowania.
- ItemIndywidualne i społeczne cele wychowania religijno-moralnego(2018) Jeziorański, MarekArtykuł przedstawia zagadnienia związane z indywidualnymi i społecznymi celami wychowania religijno-moralnego. Składa się z trzech części. Pierwsza podejmuje zagadnienia związane uwarunkowaniami procesu powstawiania celów wychowania, umiejscowienia ich w procesie wychowania w ogóle oraz pozostałe zagadnienie kategorialne i definicyjne. W drugiej części przedstawia naczelny cel badanego wychowania, charakteryzujący się najwyższym poziomem ogólności a w ostatniej części omawia przykładowe cele kierunkowe, które w konkretnych sytuacjach wychowawczych pomagają realizować przyjęty cel naczelny.
- ItemMiędzynarodowy program współpracy "Trinational". Alice Salomon Hochschule Berlin, Institut du Travail Social de la Region Auvergne w Clermont-Ferrand, Instytut Pedagogiki KUL. Spotkanie III - Lublin, 12-19 kwietnia 2015(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Magier, Piotr; Jeziorański, Marek
- ItemMiędzynarodowy program współpracy „Trinational” Alice Salomon Hechschule Berlin, Institut du Travail Social de la Région Auvergne w Clermont Ferrand, Instytut Pedagogiki KUL. Spotkanie I – Berlin, 18-25 maja 2014(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2014) Magier, Piotr; Jeziorański, Marek
- ItemMiędzynarodowy program współpracy „Trinational” Alice Salomon Hechschule Berlin, Institut du Travail Social de la Région Auvergne w Clermont Ferrand, Instytut Pedagogiki KUL. Spotkanie II – Clermont-Ferrand, 21-28 września 2014(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2014) Magier, Piotr; Jeziorański, Marek
- ItemMilcząca obecność ciszy w refleksji pedagogicznej(Włocławskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2022) Jeziorański, MarekArtykuł dotyczy problematyki „mapy semantycznej” milczenia w kontekście pedagogicznym. W wyniku przeprowadzonej analizy należy stwierdzić, że milczenie – jeśli nie ma być określeniem bez desygnacji – musi wskazywać na konkretną rzeczywistość. W dzisiejszych czasach cisza jest bardzo często definiowana z punktu widzenia negatywnego, tj. ukazana jako rzeczywistość pozbawiona pewnych cech, m.in. dźwięk, hałas, szum, mowa itp. Warto jednak zauważyć, że nawet jeśli trudno jest uchwycić specyfikę milczenia w języku, należy podjąć próbę zmierzenia się z tym problemem. Jednym z nich jest zaproponowana w artykule „mapa pojęciowa” lub – za L. Wittgensteinem – „mapa uwidocznienia [ciszy]”. Przedstawione w artykule podejście badawcze analizuje problematykę milczenia w ścisłym odniesieniu do człowieka. Ten antropologiczny wymiar jest z jednej strony zawężeniem problematyki, z drugiej zaś odpowiada przyjętemu na początku podejściu pedagogicznemu. Mam nadzieję, że powyższe badania pomogą zbliżyć się do zrozumienia, czym jest cisza w przestrzeni edukacyjnej, jaka jest jej treść i wyzwanie dla szeroko rozumianego rozwoju człowieka. W dalszej perspektywie badawczej warto poszukać mierzalnych wskaźników wyróżnionych tu składowych i ich obszarów uwidaczniania ciszy. W ten sposób można było przygotować narzędzie do empirycznego badania ciszy i poznania jej desygnatora metodą indukcji.
- Item"My-małżeńskie" i jego rozwój jako szczególny wyraz "communio personarum" w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemOd wartości do powinności w ujęciu aksjologii personalistycznej(Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2018) Jeziorański, MarekArtykuł przedstawia zagadnienie wyprowadzania norm postępowania wychowawczego z przyjętych wcześniej wartości w ujęciu aksjologii personalistycznej. Aby móc zrealizować przedstawiony cel rozpatrzono następujące zagadnienia składowe: po pierwsze, na ile (i ewentualnie przy jakich założeniach) w ogóle uzasadnione jest wyprowadzanie norm wychowawczych z wartości. W tym obszarze ważną kwestią jest podjęcie krótkiej analizy nad różnymi sposobami rozumienia wartości jako takich. Następnie, po drugie, ukazano dwie główne strategie podejmujące wyjaśnienie przejścia między wartością a powinnością. Strategie te wynikają z odrębnych założeń ontologicznych. Jedna buduje na teleologicznej a druga na dysteleologicznej koncepcji bytu. Ostatecznie, po trzecie, ukazano specyficzne ujęcie tej problematyki na gruncie aksjologii personalistycznej ze szczególnym uwzględnieniem dorobku naukowego Karola Wojtyły. To rozwiązanie nazwano, za Wojtyłą: moc normatywna prawdy.
- ItemPedagogizm(Polwen - Polskie Wydawnictwo Encyklpedyczne, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemRelacja resocjalizacyjna i jej znaczenie w narracji wychowawców zakładu karnego(2019) Jeziorański, Marek; Sobczyszyn, UrszulaCelem artykułu jest zaprezentowanie stanowiska wychowawców Służby Więziennej na temat znaczenia relacji z osadzonymi dla optymalizacji prowadzonych działań naprawczych. Artykuł składa się z dwóch głównych części. W pierwszej przedstawione zostały założenia teoretyczne dotyczące kategorii „relacji wychowawczej” H. Nohla, które następnie zostały odniesione do specyfiki środowiska resocjalizacyjnego. Wynikiem tego działania jest przedstawienie teoretycznych podstaw „relacji resocjalizacyjnej” oraz jej zoperacjonalizowanych obszarów. W drugiej części artykułu zostały zaprezentowane wyniki przeprowadzonych badań oraz wnioski i postulaty pedagogiczne.
- ItemRelacja wychowawcza(Wydawnictwo Jedność, 2022) Jeziorański, Marek
- ItemRelacja wychowawcza w ujęciu wybranych koncepcji antropologicznych(2015) Jeziorański, MarekArtykuł jest teoretycznym poszukiwaniem znaczenia terminu „relacja wychowawcza” w odniesieniu do wybranych założeń antropologicznych. Podstawowym problemem badawczym jest pytanie dotyczące tego, jak kształtuje się rozumienie/ opis/definicja „relacji wychowawczej” przy różnych koncepcjach teorii człowieka. Aby odpowiedzieć na to pytanie, w pierwszym etapie zaprezentowano, czym jest „relacja” w ogóle. Na tym etapie posłużono się przede wszystkim analizami filozoficznymi. Następnie ukazano siatkę zagadnień problemowych warunkujących rozumienie „relacji”, a w ostatniej części przedstawiono wybrane koncepcje antropologiczne i ich reperkusje dla rozumienia „relacji wychowawczej”.
- ItemRelacja wychowawcza. Rozumienie, modele, propozycja(Wydawnictwo KUL, 2022) Jeziorański, Marek
- ItemRodzina w wyobrażeniach dzieci z Centrum Interwencji Kryzysowej(2017) Jeziorański, Marek; Kondracka, DorotaArtykuł prezentuje zagadnienia związane z wyobrażeniami rodziny, jakie posiadają dzieci przebywające w Centrum Interwencji Kryzysowej w Otwocku. Podstawowym problemem podjętym w artykule jest pytanie o to, jak badani wyobrażają sobie własną rodzinę. W tak postawionym pytaniu wyróżniono trzy zasadnicze komponenty: (1) identyfikacja badanych z osobami znaczącymi w rodzinie, (2) konflikty emocjonalne w relacjach rodzinnych i (3) struktura rodziny ze szczególnym uwzględnieniem pozycji dziecka. Materiał badawczy pozyskano za pomocą Testu Rysunku Rodziny oraz przynależącymi do niego wywiadu i obserwacji. W ten sposób przebadano ośmioro dzieci w wieku 7 - 12 lat. Treści związane z interpretacją danych poprzedzono zagadnieniami teoretycznymi dotyczącymi kwestii definicyjnych i opisowych dotyczących: kryzysu, sytuacji kryzysowej, rodziny dysfunkcyjne oraz Centrum Interwencji Kryzysowej.
- Item“The Contemporary” as a Teleological Category in the Context of Educational Relation(2020-08) Jeziorański, Marek“The Contemporary” as a Teleological Category in the Context of Educational Relation The aim of the article is to solve a problem expressed in the question: how “the contemporary” can be a teleological category in the context of the educational process. In response to this issue, an initial attempt was made to outline a map of pedagogical activity in the context of basic temporal references which include: retrospective orientation, contemporary orientation and prospective orientation. Then, on the basis of separately adopted temporal perspectives, an attempt was made to show them to formulate the basic objectives of upbringing. It has been concluded that the disconnection of these perspectives is not beneficial for the upbringing process, but rather their integration is an appropriate approach. This was called the postulate of the temporal integrity of pedagogy and two models of realization of this postulate were proposed: chronoagogic and kairoagogic.
- ItemThree-subject Model of the Educational Relationship(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2022) Jeziorański, MarekThe relationship between the educator and the pupil is of fundamental importance in the optimal education of the young person. Therefore, the very process of education and its effectiveness depends on its understanding and structure. In this article, two previous basic models of the educational relationship (single-subject and two-subject) are discussed and a three-subject model is proposed. Its presentation is the primary aim of this article. Based on the study of the sources and our own findings, it was assumed that the following subjects can be distinguished in the proposed model of educational relationship: 1) the external educator “You,” i.e., the educator in the traditional sense; 2) the “I-caller,” i.e., the normative self-image internalised in the pupil; and 3) the “I-(re)called,” i.e., the pupil present ‘here and now’ with all the contexts (biological, psychological, cultural, spiritual, historical and future) that led him to the ‘here and now'. It is assumed that this particular dialogue which takes place in the space of the pupil’s inner world is by far the most significant in terms of upbringing; hence, the importance of the inner upbringing relationship is highlighted in the three-subject model.