Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Borowicz, Aleksandra"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Fonogesty - meotda i jej zastosowanie
    (brak, 2021-03-30) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, Aleksandra; Kołodziejczyk, Renata; Krakowiak, Kazimiera
    Celem publikacji jest promowanie metody Cued Speech (Metody Fonogestów), która wspiera rozwój językowy osób z uszkodzeniami słuchu w ich narodowym języku fonicznym. Metoda Fonogestów to prosty system układów dłoni i lokacji przy twarzy. Została ona stworzona, aby wspierać osoby z uszkodzeniami słuchu, które pomimo wczesnej rehabilitacji i terapii mają problemy z odbieraniem języka fonicznego. Fonogesty pomagają osobom niesłyszącym i słabosłyszącym komunikować się w łatwy i precyzyjny sposób z ich słyszącymi rodzicami, rówieśnikami i przyjaciółmi, terapeutami i nauczycielami.
  • Item
    Oblicza życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli
    (Wydawnictwo Episteme, 2021-05-10) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, Aleksandra; Kołodziejczyk, Renata; Martynowska, Klaudia
  • Item
    Sprawozdanie z Konferencji Naukowej „Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice” połączonej z jubileuszem z okazji: 45 lat pracy naukowej prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak, 50 lat Metody Cued Speech na świecie oraz 30 lat Metody Fonogestów w Polsce, 12–13.05.2016 r., Lublin
    (Instytut Narządów Zmysłów, 2017) Kołodziejczyk, Renata; Borowicz, Aleksandra
  • Item
    Uczyć (się) o niepełnosprawności i wspieraniu. Księga Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL w czterdziestolecie powstania Katedry
    (Wydawnictwo Naukowe Episteme, 2024-05-29) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, Aleksandra
    W niniejszej monografii zebrane zostały teksty tworzące obraz Katedry Pedagogiki Specjalnej w roku czterdziestolecia jej istnienia. Prezentujemy w niej teksty badawcze, teksty dotyczące dydaktyki akademickiej oraz teksty różne, tworzące zapis historii i codziennych działań Katedry. Monografię otwiera tekst Ewy Domagały-Zyśk, która obecnie kieruje pracami Katedry – pod znamiennym tytułem "Katedrze – w czterdziestolecie jej istnienia". Już sam tytuł jest w pewnym sensie wyrazem uznania i hołdu złożonego tym, na których ramionach obecnie stoimy – osobom, które tworzyły zręby badań nad niepełnosprawnością i chorobą w KUL oraz budowały administracyjny, naukowy i dydaktyczny potencjał Katedry. Całość podzielona jest na sześć części. W pierwszej z nich zawarte zostały teksty Mistrzów – osób, których praca naukowa, ale także talenty, osobowość i zaangażowanie, dały Katedrze podstawy jej funkcjonowania. Jest to zatem po pierwsze krótki, ale niezwykle znaczący tekst profesor Teresy Kukołowicz o opiece nad osobą chorą, którego każde ze zdań stanowi niejako kolejną zasadę wartościowej, osobowej relacji z osobą chorą czy osobą z niepełnosprawnością, w pełni aktualną także dzisiaj. Praca Profesor Zofii Ostrihanskiej dotycząca kryteriów nieprzystosowania społecznego została napisana ponad 50 lat temu i pomimo że dzisiaj nieco inaczej nazywamy pewne zjawiska – przebija z niej wciąż autentyczne zainteresowanie wychowankiem, szacunek do jego doświadczeń i troska o skuteczne wsparcie. Trzeci z tekstów wybranych jako mistrzowskie to praca Kazimiery Krakowiak dotycząca metody fonogestów. Opracowana przez Panią Profesor na podstawie wersji amerykańskiej i francuskiej w roku 1984, nadal odgrywa znaczącą rolę w komunikowaniu się z osobami z uszkodzeniem słuchu. Zespół transliteratorów pracujący w Katedrze jest także rozpoznawalny w międzynarodowej społeczności osób posługujących się tą metodą i badaczy metody Cued Speech. Czwarty tekst mistrzowski to tekst Doroty Kornas-Bieli – omawiający edukację i pedagogikę prenatalną w kontekście paradygmatu jedności. Autorka podkreśla w nim szczególnie znaczenie jakości prenatalnych relacji między dzieckiem a jego rodzicami, które modelują każdą kolejną relację. Drugą część publikacji stanowią teksty badawcze. Profesor Kazimiera Krakowiak przygotowała specjalnie do tej Księgi tekst o humanistycznej wartości badań nad trudnościami w komunikowaniu się osób z uszkodzeniami słuchu. Dorota Kornas-Biela w tekście z zakresu pedagogiki prenatalnej i prokreacyjnej omawia (po raz pierwszy w polskiej literaturze przedmiotu) zjawisko pregoreksji. Ewa Domagała-Zyśk przedstawia kolejne badania z zakresu surdoglottodydaktyki, a Agnieszka Amilkiewicz-Marek prezentuje wyniki badań prowadzonych wśród rodziców w kontekście ich udziału w ocenie funkcjonalnej. Część trzecia Księgi zawiera teksty dotyczące dydaktyki akademickiej. Monika Nowak dzieli się doświadczeniem wykorzystania arteterapii w pracy z dzieckiem chorym, a Urszula Antończuk-Grab przekonuje o zasadności wykorzystania własnych doświadczeń rodzicielskich w dydaktyce akademickiej. Teksty dotyczą znaczenia wykorzystania w dydaktyce akademickiej doświadczenia wynikającego z bezpośredniego kontaktu osób prowadzących zajęcia oraz studentów z różnymi grupami dzieci, młodzieży i dorosłych. Autorki podkreślają także znaczenie osobistych doświadczeń i umiejętnego włączania ich do procesu dydaktycznego. W czwartej części Księgi zebrano prace współautorskie, w których nauczyciele pracowali wspólnie z uczniami – doktorantami i studentami. Ewa Nizio i Dorota Kornas-Biela proponują tekst oparty na projekcie badań wśród młodzieży uczestniczącej w festiwalu młodych w Medjugorie, Anna Lendzion i Marcin Lendzion omawiają zagadnienie inteligencji emocjonalnej dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Aleksandra Borowicz wraz ze swoją magistrantką przedstawiają tekst dotyczący procesu oceniania w grupach zróżnicowanych, a Renata Kołodziejczyk z grupą studentek przygotowały tekst dotyczący promowania roli komunikacji w rozwoju i wychowaniu dzieci. Część tę kończy tekst Krzysztofa Tarnowskiego przedstawiający badania własne wykonane w oparciu o narzędzie badawcze, którego współtwórcą jest promotorka jego pracy doktorskiej. W piątej części Księgi – zatytułowanej „Z historii katedry” zamieszczono dwa teksty wspomnieniowe – o życiu i pracy naukowej profesor Teresy Kukołowicz, przygotowany przez jej uczennice – Ewę Domagałę-Zyśk, Ewę Smołkę, Annę Lendzion i Romanę Wysoczańską oraz tekst doktorantki profesor Zofii Ostrihanskiej, Anety Paszkiewicz, pod wymownym tytułem „Jej obraz na trwale wyrył się w mej pamięci”. Ostatnią, szóstą część Księgi katedry zatytułowałyśmy „Z życia katedry”. Zamieszczamy w niej tekst Marii jakubowskiej prezentujący sylwetki osób tworzących zespół katedry w czterdziestym roku jej działalności. Część szóstą, ale także całość publikacji zamykają dwa teksty dotyczące doświadczeń współpracy międzynarodowej: doktorantka Paulina Lewandowska opisuje założenia i doświadczania projektu Langskill – Language preferences and learning styles of deaf and hard of hearing learenrs, realizowanego w Katedrze w latach 2021-2024, natomiast Ewa Domagała-Zyśk referuje model wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami poznany w czasie stażu naukowego w Szwecji.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL