Wydział Teologii / Faculty of Theology
Permanent URI for this community
* Instytut Nauk Biblijnych * Instytut Nauk Teologicznych (Sekcja Historii Kościoła i Patrologii * Sekcja Teologii Fundamentalnej * Sekcja Teologii Dogmatycznej * Sekcja Teologii Moralnej * Sekcja Teologii Duchowości * Sekcja Liturgiki i Homiletyki * Sekcja Teologii Pastoralnej i Katechetyki * Sekcja Ekumenizmu * Ośrodek Badań Wschodnioeuropejskich - Centrum UCRAINICUM)
Browse
Browsing Wydział Teologii / Faculty of Theology by Author "Biegas, Marcin"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Item"Moje ręce uczyniły flet i moje palce cytrę" (Ps 151,4). Obraz Dawida w Zwoju Psalmów (11QPsa) z Qumran(2020) Biegas, MarcinTeksty Psalmu 151 i Kompozycji Dawidowych obecnie w Zwoju Psalmów 11Q5) z groty jedenastej stanowią podstawę analiz nad postacią Dawida w prezentowanej dysertacji. Na całość pracy składają się takie elementy jak: wykaz skrótów, lista tabel, wstęp, trzy rozdziały, zakończenie i bibliografia.W pierwszym rozdziale (Zwój Psalmów 11QPsa i jego interpretacja) zaprezentowana została historia odkrycia i publikacji manuskryptu, jego struktura w relacji do Psałterza Masoreckiego i innych zwojów Psalmów z Qumran. Rozdział drugi, który jest główną częścią pracy, zawiera analizę Psalmu 151 i Kompozycji Dawidowych. Badanie tych tekstów przebiega według tego samego schematu: paleografia, datacja, tekst hebrajski wraz z polskim tłumaczeniem, krytyka tekstu (gdy chodzi o Ps 151), badanie języka hebrajskiego w przekroju diachronicznym (gdy chodzi o KD), analiza gatunku oraz formy literackiej i jej struktury. Ostatnim elementem dla obydwu części tego rozdziału jest egzegeza, zwieńczona krótkimi wnioskami. Trzeci rozdział zawiera najpierw porównanie Ps 151A i B z narracją 1 Sm16-17, by pokazać, w jaki sposób autor Psalmu dokonał egzegetycznej reinterpretacji przywalonych rozdziałów z 1 Księgi Samuela. W dalszej części przestudiowane zostały trzy główne pojęcia, które ukazała analiza Ps 151 oraz KD, tj. Dawid jako prorok i mędrzec (KD). W obydwu przypadkach najpierw ukazano tło biblijne, następnie przywołano fragmenty pism z Qumran, które dotyczą wyżej wymienionych idei, i na końcu tam, gdzie to możliwe - fragmenty literatury apokryficznej i wczesnochrześcijańskiej.
- ItemThe Division and Structure of “David’s Compositions” (11Q5)(Wydawnictwo KUL, 2023) Biegas, MarcinThe 11Q5 scroll is the longest and best-preserved manuscript containing psalms. In col. XXVII, it includes a hitherto unknown work, bearing the title “David’s Compositions.” Beginning with the critical edition, through various works devoted to the analysis of the composition from col. XXVII (2–11), the text is considered the only instance of prose in 11Q5. The main aim of the paper is to analyse the text of David’s Compositions in order to determine its literary form and structure. The paper is divided into several sections. The first section presents the Hebrew text with an English translation and a few remarks focused on the physical description of the text of David’s Compositions. The next one is a brief analysis of the internal context of the end of the Great Psalms Scroll, where the analysed text of David’s Compositions can be found. Finally, and most importantly, the Compositions were divided into verses and their literary form and structure was determined.
- ItemWas King David an Exorcist?(Wydawnictwo KUL, 2023) Biegas, MarcinThis article analyses the image of David as an exorcist. The choice of the research topic has been inspired by the fact that in the literature, more specifically, in an article by Kenneth E. Pomykala, this issue is presented in a very general way, by indicating only texts where such an image of David can be found, without entering into their deeper interpretations. Also, no scientific article covering this topic in detail has been published to date. The paper is divided into three parts. The first part presents biblical texts in which – as Pomykala has proven – one can talk about this characteristic of David. In the second part, fragments of two Qumran manuscripts, 11Q5 and 11Q11, are analysed. Finally, an analysis of the literaturę of early Jewish writings, portraying David as an exorcist, is provided.