Duchowny jako podmiot administrujący w sprawach z zakresu administracji stanu cywilnego
Loading...
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Przedmiotem artykułu jest ukazanie charakteru i katalogu zadań wykonywanych
przez podmioty należące do kościołów i innych związków wyznaniowych w zakresie
administracji stanu cywilnego. W związku z tym w pierwszej części artykułu wyjaśnione
zostały podstawowe pojęcia stosowane w publikacji, a następnie wskazany
został krąg podmiotów administrujących w systemie administracji stanu cywilnego.
Dokonana została analiza zadań, jakie realizowane są przez podmioty wyznaniowe
(duchownych) jako podmioty wykonujące określone zadania z zakresu administracji
stanu cywilnego. Zadania te sprowadzają się do wykonywania określonych czynności
związanych z zawarciem i rejestracją małżeństwa w trybie określonym w kodeksie
rodzinnym i opiekuńczym. Są to zadania wykonywane w sytuacjach zwyczajnych
oraz w przypadkach nadzwyczajnych tj. w razie niebezpieczeństwa grożącego bezpośrednio
życiu jednej ze stron zawierających małżeństwo. W konkluzji rozważań
stwierdzono, że funkcje, jakie w toku procedury zawarcia małżeństwa w trybie art. 1
§ 2 k.r.o. sprawuje duchowny mają charakter zadań zleconych z zakresu administracji
publicznej. Podstawę do ich wykonania stanowią odpowiednie przepisy prawa
państwowego. W toku tych czynności duchowny działa nie we własnym imieniu,
ale jako organ osoby prawnej, którą jest określona jednostka organizacyjna kościoła
lub innego związku wyznaniowego (np. parafia). Wykonując te czynności duchowny
jest podmiotem administrującym, który realizuje tę funkcję w imieniu kościoła lub
innego związku wyznaniowego uprawnionego do stosowania wyznaniowej formy
zawarcia małżeństwa na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
The aim of the article is to present the character and variety of tasks performed by entities belonging to churches and other religious organizations as far as civil status administration is concerned. In the first part, the key terms used in the article, such as civil status administration and administrative entity, are introduced and explained. Then the administrative entities involved in the system of civil status administration are enumerated, which is followed by the analysis of the tasks realized by religious entities (religious minister) as subjects engaged in the administration of civil status. These tasks concern activities connected with concluding and registering marriages in accordance with Art. 1 § 2 of the Family and Guardianship Code. They are carried out under ordinary as well as extraordinary circumstances, that is, in cases of direct life threat to one of the parties concluding a marriage. The article concludes by arguing that that the functions performed by the religious minister in the course of the procedure of concluding a marriage in accordance with Art. 1 § 2 of the Family and Guardianship Code have the character of administrative tasks delegated to public administration. The basis for their execution of these functions are appropriate regulations of state law. When performing these activities, the religious minister does not act on his behalf but as a body of a legal entity which is a particular organizational unit of a church or some other religious organization (e.g., a parish). Thus, the religious minister is an administering entity who carries out this function on behalf of a church or some other religious organization entitled to apply the religious form of concluding a marriage in accordance with relevant legal regulations.
The aim of the article is to present the character and variety of tasks performed by entities belonging to churches and other religious organizations as far as civil status administration is concerned. In the first part, the key terms used in the article, such as civil status administration and administrative entity, are introduced and explained. Then the administrative entities involved in the system of civil status administration are enumerated, which is followed by the analysis of the tasks realized by religious entities (religious minister) as subjects engaged in the administration of civil status. These tasks concern activities connected with concluding and registering marriages in accordance with Art. 1 § 2 of the Family and Guardianship Code. They are carried out under ordinary as well as extraordinary circumstances, that is, in cases of direct life threat to one of the parties concluding a marriage. The article concludes by arguing that that the functions performed by the religious minister in the course of the procedure of concluding a marriage in accordance with Art. 1 § 2 of the Family and Guardianship Code have the character of administrative tasks delegated to public administration. The basis for their execution of these functions are appropriate regulations of state law. When performing these activities, the religious minister does not act on his behalf but as a body of a legal entity which is a particular organizational unit of a church or some other religious organization (e.g., a parish). Thus, the religious minister is an administering entity who carries out this function on behalf of a church or some other religious organization entitled to apply the religious form of concluding a marriage in accordance with relevant legal regulations.
Description
Keywords
administracja publiczna, administracja stanu cywilnego, podmiot administrujący, małżeństwo, duchowny, kościoły i związki wyznaniowe, public administration, civil status administration, administrative entity, marriage, religious minister, churches and religious organizations
Citation
"Studia z Prawa Wyznaniowego" 21 (2018), s. 7-26