Ślady Orygenesowej egzegezy w "De monastica exercitatione" Nila z Ancyry

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
W swoim głównym piśmie na temat monastycznej ascezy De monastica exercitatione Nil z Ancyry (zm. ok. 430) stosuje wiele przenośnych wyjaśnień Biblii, zwłaszcza Starego Testamentu. Niektóre z nich zdają się nosić ślady wpływu Orygenesa. Wpływ aleksandryjczyka, bezpośredni lub pośredni, odnajdujemy w aluzjach Nila z Ancyry do Rdz 3,15; Sdz 15,4; 1Sm 14,13; Ps 137,9; Lm 4,5; Za 11,17. O ile Orygenes stosuje alegorię w tych przypadkach na gruncie doktrynalnym i ascetycznym, to Nil z Ancyry zawęża swoją duchową interpretację na ogół do tematyki ascetycznej. W niektórych miejscach spotykają się ze sobą elementy alegorii i typologii zorientowanej chrystocentrycznie.
In his main work on monastic asceticism, De monastica exercitatione, Nilus of Ancyra (died around 430) uses many metaphorical explanations of the Bible, especially of the Old Testament. Some of them seem to have traces of Origen’s influence. We find the Alexandrian’s influence, direct or indirect, in the Nilus of Ancyra’s allusions to: Gen. 3:15; Judg. 15:4; 1 Sam. 14:13; Ps. 137:9; Lam. 4:5; Zech. 11:17. If Origen in these cases uses allegorics on doctrinal and ascetical grounds, the Nilus of Ancyra narrows it down to the ascetic subject. In some places there are together elements of christocentric-oriented allegories and typologies.
Description
Keywords
Nil z Ancyry, Orygenes, De monastica exercitatione, monastycyzm, egzegeza patrystyczna, Nilus of Ancyra, Origen, monasticism, patristic exegesis
Citation
"Vox Patrum" 71 (2019), s. 407-422
ISBN