Aspekty konsumpcyjne w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
Abstract
Celem artykułu była analiza różnych przejawów konsumpcji dostrzegalnych w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych dokonano opisu wearable technology w aspekcie założeń konsumpcji, konsumpcjonizmu oraz dekonsumpcji. Konsumpcja – w niniejszej publikacji – jest rozumiana jako naturalny proces gospodarowania, wynikający z konieczności zaspokojenia potrzeb, konsumpcjonizm oznacza postawę życiową polegającą na przedkładaniu dóbr materialnych nad inne dobra, natomiast dekonsumpcja jest definiowana jako racjonalna, świadoma, odpowiedzialna i etyczna konsumpcja. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy
The aim of the article was to analyze the consumer’s manifestation discernible in the behaviour of users of wearable technology. Starting with preliminary considerations of the necessary terminology, a description of wearable technology in regard to consumption, consumerism and deconsumption was done. Consumption - in this publication - is understood as a natural process of housekeeping, arising from the need to meet one’s needs, consumerism – as an attitude to life involving favouring material goods over other goods, while deconsumption is defined as a rational, conscious, responsible and ethical consumption. The article is of an analytical and descriptive character.
Description
Keywords
dekonsumpcja, konsumpcja, konsumpcjonizm, ubieralna technologia, deconsumption, consumption, consumerism, wearable technology
Citation
"Rozprawy Społeczne", 2017, Vol. 11, nr 1, s. 16-24
ISBN