To Avoid a Scapegoat Mechanism. Perception of COVID-19 Vaccination among Inhabitants of EU – a Study Based on the Reports of the Eurobarometer

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Abstract
Focusing the anger of the community on a single individual the scapegoat makes it possible to stabilise it on new terms and to emerge from the chaos into which it falls in the pandemic. Instead of scapegoating, the focus should be on solving the problem itself with, for example, mass vaccination against Covid-19. The media play a vital role in promoting appropriate attitudes and behaviour during the pandemic. The aim of the article is an analysis primarily aimed at demonstrating the relationship between fears (health, social and economical) and assessments of COVID-19 vaccination and media information, based on research of the Eurobarometer, carried out in all member countries of the EU in the period from the 20th of March 2020 to the 30th of June 2021. Three hypotheses were tested regarding EU inhabitants' assessments and fears of vaccination and the media information that differentiates between vaccination enthusiasts, realists and sceptics. Applied were a quantitative analysis of the content of reports, a qualitative analysis of the contents, comparative and analytical descriptive methods.
Poprzez skupienie swojego gniewu na jednej osobie lokalna społeczność uzyskuje możliwość odzyskania równowagi w nowych okolicznościach i wyjścia z pandemicznego chaosu. Zamiast poszukiwać kozła ofiarnego, należy skupić się na rozwiązaniu samego problemu, na przykład na masowym szczepieniu przeciwko COVID-19. Środki społecznego przekazu odgrywają kluczową rolę w promowaniu właściwych postaw i zachowań w trakcie pandemii. Artykuł ma na celu przeprowadzenie analizy, przede wszystkim, aby wykazać związek między obawami (w sferze zdrowia, spraw społecznych i gospodarczych) i oceną szczepień przeciwko COVID-19 a informacjami podawanymi przez media, bazując na badaniach Eurobarometru prowadzonych we wszystkich krajach członkowskich UE w okresie od 20 maja 2020 do 30 czerwca 2021. Przetestowano trzy hipotezy dotyczące ocen i obaw związanych ze szczepieniami oraz doniesienia medialne, które dzielą społeczeństwo entuzjastów, realistów i sceptyków szczepień. Zastosowano analizę ilościową i jakościową treści raportów oraz metody porównawcze i analityczno-deskryptywne.
Description
Keywords
René Girard’s theories, scapegoat, anti-Covid-19 vaccination, Eurobarometer, fear, vaccination enthusiasts, vaccination realists, vaccination sceptics, Worldometer's COVID-19 data, media information mode, teorie René Girarda, kozioł ofiarny, szczepienie przeciwko COVID-19, Eurobarometr, obawa, entuzjaści szczepień, realiści, sceptycy, dane kowidowe z Worldometer, sposób informowania w mediach
Citation
"Roczniki Kulturoznawcze", 2022, Vol. 13, nr 2, s. 81-106
ISBN