Roczniki Nauk Prawnych, 2022, Vol. 32, nr 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 10
  • Item
    Znikoma społeczna szkodliwość posiadania broni i amunicji. Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 czerwca 2021, sygn. V kk 131/20
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Wardak, Zbigniew
    Opracowanie stanowi glosę do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 czerwca 2021 r. sygn. V KK 131/20. W wyroku tym Sąd Najwyższy stwierdził, że w sytuacji, kiedy czyn sprawcy polegał na przewożeniu broni palnej na polecenie pracodawcy i pod jego nadzorem, przez osobę nieposiadającą pozwolenia na broń, jest on społecznie szkodliwy w stopniu znikomym. Autor, podzielając stanowisko Sądu Najwyższego odnośnie znikomej społecznej szkodliwości czynu, zwraca uwagę, iż w takiej sytuacji nie mieliśmy do czynienia z posiadaniem broni palnej, która nadal była w posiadaniu pracodawcy.
  • Item
    Przygotowanie bezpośrednie do małżeństwa a ochrona dobrego imienia i intymności nupturientów za obowiązywania instrukcji Konferencji Episkopatu Polski z 5 września 1989 roku
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Jakubiak, Tomasz
    Prawo do ochrony dobrego imienia i własnej intymności zagwarantowane jest w Kościele katolickim ustawowo wszystkim wiernym. Realizacja przedmiotowych praw może jednak zostać ograniczona przez władzę kościelną. Zważywszy, że każdego roku na terenie Polski około dwustu tysięcy osób uczestniczy w bezpośrednim przygotowaniu do małżeństwa, którego najistotniejszym elementem jest „egzamin przedślubny”, w artykule przeanalizowano podstawy prawne ograniczenia nupturientom w trakcie „egzaminu przedślubnego” prawa do ochrony dobrego imienia i własnej intymności. Wskazano również osoby kompetentne do zadawania pytań oraz określono zakres przedmiotowy tych pytań. W publikacji nie zabrakło rozstrzygnięcia wątpliwości, czy prawo duszpasterzy do stawiania pytań narzeczonym w trakcie spisywania protokołu implikuje obowiązek udzielania odpowiedzi na nie.
  • Item
    Parafia i inne jednostki diecezji oraz formy powierzania pieczy pasterskiej nad wspólnotą parafialną w świetle Instrukcji Kongregacji Biskupów z 29 czerwca 2020 roku
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Góralski, Wojciech
    Mając na uwadze zadania ewangelizacyjne parafii we współczesnym świecie, Kongregacja Duchowieństwa, w dniu 29 czerwca 2020 roku wydała Instrukcję Nawrócenie pastoralne wspólnoty parafialnej w posłudze misji ewangelizacyjnej Kościoła. Dokument ten, składający się z dziesięciu rozdziałów, zawiera wyjaśnienie licznych przepisów CIC dotyczących parafii i duszpasterzy. Autor omawia trzy podstawowe, najbardziej „newralgiczne” rozdziały Instrukcji: VII. Parafia i inne jednostki wewnętrzne diecezji. VIII. Formy zwyczajne i nadzwyczajne powierzenia opieki pasterskiej o wspólnotę parafialną. IX. Funkcje i posługi parafialne. Postanowienia tych rozdziałów w przeważającej mierze odnoszą się do określonych norm CIC, dotyczących przede wszystkim parafii oraz osób i instytucji z nią związanych. Ukazano w nich rolę parafii jako szczególnego miejsca w misji ewangelizacyjnej Kościoła, a także wyjaśniono wiele kwestii związanych z posługą duszpasterską kapłanów (przede wszystkim proboszczów), diakonów, osób konsekrowanych i wiernych świeckich.
  • Item
    Walor procesowy kategorii niedojrzałość noogenna w orzecznictwie rotalnym
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Dzierżon, Ginter
    W zaprezentowanym opracowaniu Autor podjął namysł nad znaczeniem procesowym nowego terminu, jakim jest niedojrzałość noogenna, który pojawił się – jak dotąd – jedynie w siedmiu nieopublikowanych wyrokach rotalnych. Wykazał, iż ta kategoria ma nie tylko znaczenie teoretyczne, ale przede wszystkim jest istotna w stosowaniu prawa. Badając motywy faktyczne trzech wyroków c. Erlebach dowiódł, iż uwzględnienie w wyrokach rotalnych wymiaru noetycznego w dowodzeniu sprawiło, iż orzekania Trybunału Roty Rzymskiej było odmienne od orzekania trybunałów niższego stopnia jurysdykcyjnego. Według Autora poruszona w opracowaniu tematyka ma charakter rozwojowy. Obecnie bowiem w judykaturze termin niedojrzałość noogenna w nie ma jeszcze trwalej konsystencji. Stąd też w zaprezentowane opracowanie ma charakter przyczynkowy.
  • Item
    Postępowanie po wydaniu decyzji administracyjnej przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Sakowska-Baryła, Marlena; Wyporska-Frankiewicz, Joanna
    Postępowanie po wydaniu decyzji administracyjnej przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jest specyficzne o tyle, że decyzja ta ma charakter ostateczny, a w konsekwencji nie sposób wnieść od niej odwołania do organu wyższej instancji, ponieważ w systemie ochrony danych osobowych takiego organu nie ma. W konsekwencji zaskarżenie decyzji Prezesa UODO następuje w drodze skargi do sądu administracyjnego, który rozpatruje sprawę według zasad określonych w przepisach ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. To sytuacja swoista o tyle, że sprawy z zakresu ochrony danych osobowych wymagają zwykle adekwatnego postępowania dowodowego, oceny: czy administrator lub podmiot przetwarzający zastosowali odpowiednie środki techniczne i organizacyjne (wziąwszy pod uwagę ryzyko naruszeń praw lub wolności osób fizycznych), czy wprowadzili odpowiednią dokumentację, czy zastosowali prawidłowe przesłanki dopuszczalności przetwarzania danych osobowych, czy zrealizowali w sposób zgodny z prawem prawa osób, których dane dotyczą. Wszystko to sprawia, że postępowanie w przedmiocie skargi od decyzji Prezesa UODO prowadzone według procedur obowiązujących w postępowaniu przed sądami administracyjnymi wydaje się nader trudne i wręcz niespełniające uzasadnionych oczekiwań. W postępowaniu przed sądami administracyjnymi bardzo ograniczona jest bowiem możliwość przeprowadzenia dowodów. W tekście analizujemy poszczególne aspekty postępowania po wydaniu decyzji przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, wskazując na jego charakterystyczne cechy, oceniając przyjęte rozwiązania i postulując zmiany.