Ich schreibe für Leser. Das Autor-Leser-Verhältnis in Peter Bichsels Publizistik

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Tematem publikacji jest ukazanie szczególnej relacji zachodzącej między autorem a czytelnikiem, o której wykształcenie starał się w swojej twórczości prozatorskiej i publicystycznej współczesny pisarz niemieckojęzycznej Szwajcarii – Peter Bichsel. Stosunek autor-czytelnik rozpatrywany jest przede wszystkim przez perspektywę utworu literackiego, a także szerzej, poza jej ramami. Analizowane są również uwarunkowania tej relacji. Literacka twórczość Bichsela została wyjaśniona w oparciu o wybrane zagadnienia teoretyczno-literackie, psychologiczne i filozoficzne. Pierwszą część pracy stanowi literacki portret Bichsela jako czytelnika, pisarza i narratora skonstruowany na podstawie wybrane felietony, wywiady z Autorem, jego refleksje oraz wspomnienia. Kolejna część skupia się na przyjętym w jego literackim programie założeniu o dialogicznym charakterze literatury oraz przekonaniu, że jej istnienie w dużej mierze zależy również od odbiorcy. Dalsza część nawiązuje do jednego z centralnych zagadnień tego programu, w którym Autor stwierdza między innymi, że każde ludzkie życie można ująć jako historię, jeśli człowiek potrafi to życie opowiedzieć i że to teksty literackie powinny być dla czytelników wzorcami opowiadań, które będą zachęcać i pomagać w konstruowaniu historii o własnym życiu. Ostatnia część wyjaśnia poglądy Bichsela na temat roli pisarza w tekstach publicystycznych oraz tłumaczy założenia Autora, według których kontakt czytelnika z tego typu literaturą powinien obudzić w nim potrzebę krytycznej obserwacji i refleksji na temat otaczającej go rzeczywistości oraz do zadawania pytań.
The subject of the publication is the revealing of a special relationship, which a modern Swiss-German writer Peter Bichsel tried to develop in his prose and journalistic texts, between an author and a reader. This relationship is considered primarily through the perspective of a literary work, and also more broadly outside its framework. The determinants of this relationship are also analysed here. The Bichsel‘s literary output is clarified pursuant to the selection of theoretical-literary, psychological and philosophical issues. Peter Bichsel’s literary portrait as a reader, writer and narrator is presented in part one. It is reconstructed from fragments of selected feuilletons, interviews with author, his reflections and recollections. Part two is focused on Bichsel’s literary programme thesis about the dialogue-like nature of literature and a belief that the existence of literature is largely dependent on the reading public. Part three makes reference to one of the main issues in Bichsel’s literary programme. He states that every human life can be presented as a story if that life can be told about. He also claims that literary texts should be short story models for readers, which will encourage and help construct their own life stories. The last part of the work describes the Bichsel’s views about the role of the writer who creates journalistic texts, and explains the Author’s assumptions, according to which the reader’s contact with these texts should arouse in him the need for critical observation and reflection on the surrounded reality and to ask questions.
Description
Wprowadzenie
Keywords
autor, czytelnik, komunikacja literacka, author, leader, literary communication
Citation
ISBN
978-83-8061-988-3