Low Emission Zones in Municipal Adaptation Plans as an Example of Local Adaptation to Climate Changes

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Abstract
In the fight against climate changes, both adaptation and mitigation measures are treated as equally significant instruments. Mitigating climate changes on a local scale has garnered interest in the context of the challenges for urban planning, transport systems, and developing green and blue infrastructure. The relationship between adaptation to climate changes and reduction of air pollution is less well-known. Studies prove the existence of a direct correlation between the emission of NOx and volatile organic compounds (VOCs), CO2 and other chemical compounds, and the growth of an urban heat island, which means that the reduction of emissions may produce a synergy effect between adaptation to climate changes and the vulnerabilities of cities. Our goal is to verify the presence of this concept in Polish urban adaptation plans in the context of the latest instrument affecting the quality of air, which is the low emission zone (LEZ), adopted in cities with a population exceeding 100,000 residents on the basis of the Act of 11 of January 2018 on electromobility and alternative fuels. Studies indicate that from among the forty urban adaptation plans adopted by co-authors and policymakers in thirty-nine cities, the issue of establishing a low emission zone is not recognized as a tool supporting adaptation to climate changes, which indicates a low level of the awareness of the relationship between air pollution and climate protection on a local level. The authors assess the causes of such a state of affairs on the basis of the relevant literature and formulate requirements for changes, particularly in the field of wider participation in the process of adopting public policy acts concerning air protection and climate changes adaptation.
W walce ze zmianami klimatycznymi zarówno mitygacja, jak i adaptacja są traktowane jako instrumenty o równie istotnym znaczeniu. Łagodzenie zmian klimatycznych na skalę lokalną zyskało zainteresowanie zarówno w kontekście wyzwań dla urbanistyki, systemów transportowych, jak i tworzenia niebiesko-zielonej infrastruktury. Mniej znany jest związek między adaptacją do zmian klimatu a redukcją zanieczyszczeń powietrza. Badania dowodzą istnienia bezpośrednich zależności pomiędzy emisją NOx i lotnych związków organicznych (LZO), CO2 oraz innych związków chemicznych a wzrostem miejskiej wyspy ciepła, co oznacza, że redukcja emisji może wywołać efekt synergii w adaptacji do zmian klimatycznych i wrażliwości miast. Naszym celem jest weryfikacja obecności powyższej koncepcji w miejskich planach adaptacji w Polsce w kontekście najnowszego instrumentu wpływającego na jakość powietrza, jakim jest strefa czystego transportu, przyjmowana w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców na podstawie ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Z badania wynika, że spośród 40 przyjętych miejskich planów adaptacji dla współautorów i decydentów w 39 miastach kwestia stworzenia strefy czystego transportu nie jest rozpoznana jako narzędzie wspierające adaptację do zmian klimatu, co wskazuje na niską świadomość związku zanieczyszczeń powietrza z ochroną klimatu na poziomie lokalnym. Autorzy oceniają przyczyny takiego stanu rzeczy na podstawie piśmiennictwa i formułują postulaty zmian, zwłaszcza w zakresie szerszej partycypacji w procesie akceptacji aktów polityki publicznej dotyczącej ochrony powietrza i adaptacji do zmian klimatu.
Description
Keywords
low emission zone, municipal adaptation, plan adaptation, climate change, urban heat island, Act on Electromobility, adaptacja do zmian klimatu, miejski plan adaptacji, strefa czystego transportu
Citation
"Gdańskie Studia Prawnicze", 2021, Vol. 51, nr 3, s. 93-107
ISBN