Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Abstract
Uczenie się języka obcego jest dla ucznia z dysfunkcją słuchu szczególnym wyzwaniem, ponieważ wymaga nie tylko wypracowania koniecznych w tym procesie strategii uczenia się wszystkich sprawności językowych w kolejnym języku, ale także pokonania specyficznych trudności o charakterze zarówno percepcyjnym jak i wykonawczym. Surdoglottodydaktyka opisuje ten proces w odniesieniu do grup uczniów niesłyszących i słabosłyszących w różnym wieku, z różnym stopniem uszkodzenia słuchu oraz korzystających z różnego rodzaju technik komunikacyjnych. Jak dotąd nie były jednak badane doświadczenia uczenia się języka obcego przez osoby korzystające z implantu ślimakowego. Są to uczniowie o specyficznych cechach, zazwyczaj mający uszkodzenie słuchu znaczne lub głębokie, a jednocześnie dzięki implantowi ślimakowemu funkcjonujący podobnie do osób słabosłyszących. Zakłada się, że możliwe jest pełne włączenie ich w edukację w szkołach ogólnodostępnych oraz integracja społeczna. W artykule przedstawione zostanie zagadnienie nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów z wadą słuchu korzystających z implantu ślimakowego (trzy studia przypadku), szczególnie w kontekście poziomu autonomii uczenia się, przekonań dotyczących uczenia się języka obcego, występowania lub nie lęku przed lekcjami języka obcego oraz zakresu nabywania sprawności czytania, pisania, mówienia i słuchania w języku obcym. W badaniach wykorzystano kwestionariusz własnej konstrukcji, a także skalę FLCAS (Horwitz, Horwitz, Cope, 1986), skalę autonomii (Macaskill, Taylor, 2010) oraz podskalę motywacji inwentarza BALLI (Horwitz, 1999).
Learning a foreign language is a special challenge for students with hearing impair- ments as it requires not only developing necessary strategies to learn all language skills in another language, but also overcoming specific perceptual and performance difficul- ties. The methodology of foreign language teaching to students with hearing impairments describes this process with reference to deaf and hard-of-hearing students of various ages who have various degrees of hearing impairment and who use various communication techniques. However, experiences relating to foreign language learning by people with cochlear implants have not been studied so far. These are students with unique char- acteristics whose hearing impairments are usually severe or profound and, at the same time, whose functioning is similar to the functioning of hard-of-hearing people thanks to their cochlear implants. It is assumed that their full inclusion in education in mainstream schools and social integration are possible. The article presents the issue of teaching the English language as a foreign language to students with hearing impairments who use cochlear implants (three case studies), espe- cially in the context of the level of independent learning, beliefs concerning foreign language learning, foreign language classroom anxiety or lack of anxiety, and the scope of learning to read, write, speak and listen in a foreign language. In the study, a questionnaire designed by the authors was used as well as the scale FLCAS (Horwitz, Horwitz, Cope, 1986), autono- mous scale (Macaskill, Taylor, 2010) and subscale BALLI (Horowitz, 1999).
Description
Keywords
niesłyszący, słabosłyszący, uczenie się języka obcego, implant ślimakowy, deaf, hard-of-hearing, learning a foreign language, cochlear implant
Citation
"Szkoła Specjalna", 2017, T. 78, nr 1, s. 17-27
ISBN