Kitab Futuh el-Sham (Pseudo-) Muhammada ibn Umar al-Waqidi’ego jako źródło do studium bitwy nad rzeką Jarmuk (636)

Abstract
Artykuł przedstawia przebieg bitwy nad rzeką Jarmuk, do której doszło 20 sierpnia 636 roku pomiędzy wojskami bizantyńskimi pod dowództwem Vahana i siłami kalifatu, którymi dowodził Khalіd іbn al-Walid. Podstawę źródłową niniejszych analiz stanowi kitab, którego autorem jest (Pseudo-) al-Waqidi. Nie chodzi o analizę czysto wojskowego aspektu tego starcia, lecz o jego interpretację w tradycji islamskiej na początku IX w. Jednym z nosicieli tej tradycji jest właśnie (Pseudo-) al-Waqidi. Starcie nad Jarmuk było nie tylko klęską militarną Cesarstwa Bizantyńskiego, lecz przegraną, która przesądziła o dalszych losach Syrii i Palestyny. Przeszły one bowiem pod panowanie kalifatu i już nigdy nie powróciły do cesarstwa. (Pseudo-) al-Waqidi interpretując to wydarzenie, podkreśla, że był to przełom w tworzeniu nowego porządku w tej części świata. Co więcej, ów nowy ład powstał dzięki męstwu muzułmańskich wojowników i ich żon. Podkreślenie roli kobiet w tym zwycięstwie jest szczególnie godne uwagi, ponieważ w islamie nie eksponuje się zwykle ich znaczenia. (Pseudo-) al-Waqidi podkreśla również, że w bitwie nad Jarmuk Bóg chrześcijan nie wsparł skutecznie swych wyznawców. Uczynił to natomiast Allah, czego efektem była klęska wojsk cesarskich. Walka nad Jarmuk toczyła się więc zdaniem (Pseudo-) al-Waqidi’ego na dwóch płaszczyznach: ludzkiej i nadprzyrodzonej. Wyznawcy Allaha odnieśli w niej zwycięstwo, które było nie tylko zwycięstwem nad chrześcijanami, lecz także nad ich wiarą. W tym sensie analizowane tutaj dzieło jest ważnym świadkiem powstania imperialnej tradycji muzułmańskiej, która łączy w sobie interpretację historyczną i religijną.
This article focuses on the course of the Battle of Yarmouk, which took place on August 20, 636 between the Byzantine army under the command of Vahana and the caliphate forces commanded by Khalіd іbn al-Walid. The source of these analyzes is kitab, whose author is from (Pseudo-) al-Waqidi. It is not about analyzing the purely military aspect of this clash, but about its interpretation in Islamic tradition at the beginning of the 9th century. One of the bearers of this tradition is (Pseudo-) al-Waqidi. The clash over Yarmouk was not only a military defeat of the Byzantine Empire, but a defeat that determined the fate of Syria and Palestine. They came under the rule of the caliphate and never returned to the Empire. Interpreting this event, (Pseudo-) al-Waqidi emphasizes that it was a breakthrough in creating a new order in this part of the world. Moreover, this new order was created thanks to the bravery of Muslim warriors and their wives. Emphasizing the role of women in this victory is particularly noteworthy because Islam usually does not highlight their significance. (Pseudo-) al-Waqidi also points to the fact that in the battle of Yarmouk, the Christian God did not effectively support his followers. Allah did so, which resulted in defeat of the imperial army. The fight over Yarmouk was, therefore, in (Pseudo-) al-Waqidi’s opinion on two levels: human and supernatural. Allah's followers won a victory in it, which was not only a victory over Christians, but also over the faith. In this sense, the work analyzed here is an important witness to the emergence of an imperial Muslim tradition that combines historical and religious interpretation.
Description
Keywords
Jarmuk, Vahan, cesarz Herakliusz, kalif ʻUmar ibn al-Khattab, Khalіd іbn al-Walid, Palestyna, Syria, emperor Heraclios, calif ʻUmar ibn al-Khattab, Palestine
Citation
"Vox Patrum", 2021, T. 77, s. 51-80
ISBN