„Time for Revolution / Revollusion”. Awangarda między przeszłością a aeraźniejszością, archiwum a performansem

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Można pokusić się o stwierdzenie, że kultura współczesna jest tak przywiązana do swej przeszłości, że wręcz fetyszyzuje ślady nieistniejącej już dawno rzeczywistości. Praktyką artystyczną stało się więc wyciąganie jej na światło dzienne z czeluści wszelakiego rodzaju archiwów. „Gorączką archiwalną” zaraziła się m.in. Anna Baumgart, która we wspólnym projekcie z Andrzejem Turowskim w dość przewrotny sposób „re-interpretuje” marzenia rosyjskich konstruktywistów zaklęte w agitacyjnym pociągu do Berlina. W pewnym sensie film „Zdobywcy słońca” i książkę „Parowóz dziejów” (2012) można uznać za odpowiedź na słowa Zygmunta Baumana, przekonywające o tym, że mówienie o awangardzie w dzisiejszym ponowoczesnym świecie jest nieporozumieniem. Przywołaną w ten sposób tradycję awangardy, którą można zawrzeć w haśle „time for revolution” można jednocześnie zestawić z postawą manifestowaną w wieloznacznej pracy Nasana Tura. Jego „Time for Revollusion” (2008) jest współczesnym komentarzem do politycznych ideologii obecnych w naszej codzienności i uwidaczniających się również w pejzażu miejskim. W ten sposób kreuje się ciekawa poznawczo sytuacja, której „poetyka historyczna i kłopoty z fikcją” powstałe w dialogu artystyczno-naukowym Baumgart i Turowskiego zderzają się z praktyką badania napięć między działaniami publicznymi a bezczynnością przedstawianą przez artystę tureckiego pochodzenia. Zderzenie to pozwoli jednakże odnieść się do tradycji Wielkiej Awangardy i ukazać jej niejednoznaczne oblicze we współczesnej sztuce.
Description
Keywords
zwrot performatywny, the performative turn, zwrot historiograficzny, historiographical turn, Anna Baumgart, Andrzej Turowski, Nasan Tur, gorączka archiwalna, Archive Fever
Citation
"Sztuka i Dokumentacja", 2018, nr 19, s. 75-84
ISBN