Review of European and Comparative Law, 2020, Vol. 43, No 4

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 9
  • Item
    Application of the General Clause of Reasonableness and Criterion of Rationality in Polish Tax Law
    (Wydawnictwo KUL, 2020-12-11) Münnich, Monika
    This paper’s objective is to present two methods of introducing elements of the civil general clause of reasonableness into tax law. One of them is the lawmaking process, the other is the application of law, i.e. the decisions of tax authorities and the jurisprudence of national administrative courts.
  • Item
    Scope and Exercise of the Exclusive Competences of the Member States of the European Union
    (Wydawnictwo KUL, 2020-12-11) Krzysztofik, Edyta
    Proces integracji europejskiej wprowadził państwa członkowskie w nową rzeczywistość prawną. Dotychczasowa wyłączność w zakresie realizacji kompetencji zastąpiona została dwustopniowym modelem ich realizacji. Państwa zachowały część własnych kompetencje – kompetencje wyłączne państw członkowskich, które wykonywane są jedynie przez nie. Druga grupa natomiast obejmuje kompetencje realizowane wspólnie z innymi państwami członkowskimi na poziomie Unii Europejskiej. W tym obszarze działania podejmują instytucje unijne w oparciu o procedury ustanowione w traktatach. Podstawowe znaczenie z perspektywy podziału kompetencji ma zasada kompetencji powierzonych. Podział kompetencji nie jest jednoznaczny mimo że po traktacie z Lizbony unormowano częściowy katalog kompetencji UE. Państwa członkowskie powierzając część swoich uprawnień zwierzchnich nie określiły zakresu własnych kompetencji. Analizie poddano tzw. klazule europejskie w wybranych konstytucjach państw członkowskich, która wykazała, że określają one podmiot przekazania oraz w sposób niejednolity przedmiot przekazania Analiza wskazanych postanowień jednoznacznie wskazuje, że konstytucje państw członkowskich wyłączają pełne przekazanie kompetencji Unii Europejskiej. Brak jest natomiast określenia zakresu kompetencji, które mogą być przedmiotem przekazania. To zagadnienie pojęły natomiast trybunały konstytucyjne państw członkowskich. W artykule odwołano się do wyroków Federalnego Trybunału Konstytucyjnego oraz Polskiego Trybunału Konstytucyjnego. Wykazano, że utożsamiają one kompetencje wyłączne państw członkowskich z zakresem pojęcia tożsamości konstytucyjnej sprowadzonej do podstawowych zasad ustrojowych państwa. Trybunał Sprawiedliwości, który czuwa nad poprawnością wykonywania prawa unijnego analizuje zakres kompetencji obydwu podmiotów. W artykule dokonano analizy wyroków dotyczących: wpisów do akt stanów cywilnego dotyczących transkrypcji nazwisk, problem uznania małżeństw jednopłciowych, reformy sądownictwa w Polsce oraz stosowania KPP w obszarach nie należących do kompetencji UE. Niezależnie od podziału kompetencji UE związana jest zasadą poszanowania tożsamości narodowej państw członkowskich w tym tożsamości konstytucyjnej. Obowiązuje ona UE z jednej strony do poszanowania zakresu kompetencji wyłącznych państw członkowskich, z drugie natomiast przesłankę ograniczającą realizację celów unijnych.
  • Item
    The Scope of Regulation of Access to Activities in the Field of Organizing Tourist Events and Facilitating the Purchase of Related Tourist Services in Polish Law. Selected Issues
    (Wydawnictwo KUL, 2020-12-11) Maszewski, Łukasz
    The considerations carried out in this article focus on the scope of regulation of undertaking (access to) activities in the field of organizing tourist events and facilitating the purchase of related tourist services in the part relating to the features of the activity covered by it. Entities operating in this area are subject to specific legal obligations, including requirement for obtaining an entry in the register. Business in question is no longer a regulated activity but the provisions regarding this activity apply to it. This study also deals with the consequences of this seemingly insignificant change in the nomenclature. These issues are presented against the background of EU regulations and selected EU Member States.
  • Item
    Procedure for Out of Court Settlement of Consumer Disputes before the Passenger Ombudsman
    (Wydawnictwo KUL, 2020-12-11) Zawacka-Klonowska, Dominika
    Uchwalenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z 21.05.2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21.05.2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE miało na celu umożliwienie konsumentom rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami z wykorzystaniem alternatywnych metod ich rozwiązywania. By zapewnić konsumentom realizację praw przyznanych im przez prawo unijne, w drodze implementacji rozporządzeń doszło do zmiany ustawy z dnia 3.07.2003r. – Prawo lotnicze (tj. Dz.U. z 2019r., poz. 1580), na mocy której powstała instytucja Rzecznika Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, który jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich między pasażerem a przewoźnikiem lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedającym bilety lotnicze, wpisanym do rejestru podmiotów uprawnionych . Niniejsze opracowanie ma na celu zaprezentowanie regulacji prawnej dotyczącej postępowania przed Rzecznikiem, ze wskazaniem pozycji ustrojowej Rzecznika Praw Pasażerów oraz jego zespołu.
  • Item
    Harmonising Accessibility in the EU Single Market: Challenges for Making the European Accessibility Act Work
    (Wydawnictwo KUL, 2020-12-31) Drabarz, Anna Katarzyna
    In the last decade, accessibility has become a buzzword not only among actors of the civil society advocating for the rights of persons with disabilities but also among the legislators in the European Union. The EU has adopted a series of binding regulations aiming at approximating the common understanding of accessibility and Member States’ approach to operationalising the right. Being part of EU harmonised law, the European Accessibility Act has already been considered a milestone in the process. The choice of an approach / approaches will decide about a success of its transposition into Member States legal systems.