Sensory Integration in Poland as a New Area of Practice and Theory in Social Sciences

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020-01-16
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Towarzystwo Naukowe KUL
Abstract
Przedmiotem artykułu jest jeden z najnowszych obszarów praktyki oraz badań prowadzonych na pograniczu nauk społecznych (psychologia, pedagogika) oraz medycyny – integracja sensoryczna. Celem artykułu jest opis podstawowych elementów definiujących integrację sensoryczną: dziejów, definicj i założeń teoretycznych i metodologicznych. Artykuł ma zatem charakter wprowadzający, porządkujący i metateoretyczny. Potrzebę badań w tym zakresie uzasadnianie jasny status poznawczy integracji sensorycznej, połączony z dużą popularnością tego zakresu wiedzy i praktyki terapeutycznej.
The subject of this article is one of the most-recent additions to the field of practice and research conducted on the borderline between social sciences—psychology, pedagogy—and medicine—sensory integration. The purpose of this article is to describe the basic elements defining sensory integration: history, definitions, and theoretical and methodological assumptions. The nature of this article is therefore introductory, referential, and metatheoretical. The need for research in this field is justified by the unclear cognitive status of sensory integration, combined with the great popularity of this sphere of therapeutic practice and knowledge.
Description
Keywords
sensory integration, genesis and history of sensory integration, theoretical and methodological foundations of sensory integration, integracja sensoryczna, geneza i historia integracji sensorycznej, teoretyczne i metodologiczne podstawy integracji sensorycznej, sensory integration, theoretical and methodological foundations of sensory integration, genesis and history of sensory integration
Citation
"Roczniki Pedagogiczne", 2019, T. 11, nr 3, s. 127-145.
ISBN