Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 2020, Nr 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 7
  • Item
    Sekurytyzacja aktywów na przykładzie kryzysu "subprime" w Stanach Zjednoczonych
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Stuglik, Aleksander Robert
    Załamanie na rynku kredytów hipotecznych w Stanach Zjednoczonych rozpoczęło się w 2007 r. i było pod względem skali oraz skutków jednym z najbardziej dotkliwych zarówno dla rynków finansowych, jak i jego uczestników. Wykorzystywana inżynieria finansowa (sekurytyzacja) przez instytucje finansowe do tworzenia papierów wartościowych opartych na kredytach hipotecznych z segmentu subprime doprowadziła do efektu zarażania, powodując upadek instytucji o znaczeniu systemowym. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie sekurytyzacji oraz potwierdzenie, że mimo negatywnych doświadczeń płynących z kryzysu należy pozytywnie ocenić ten instrument finansowy, głównie ze względu na jego istotną rolę w zwiększeniu efektywności rynków finansowych. W pierwszej części zaprezentowano działania sekurytyzacji oraz jakie podmioty są w nią zaangażowane. Następnie skoncentrowano się na pokazaniu zdarzeń, jakie miały miejsce w USA w latach 2007-2009 oraz jaką rolę w tym wszystkim odgrywał proces sekurytyzacji aktywów. Na koniec przeprowadzono analizę samego instrumentu finansowego poprzez pryzmat kryzysu subprime, na podstawie której dokonano jego oceny. The collapse of the US mortgage market began in 2007 and was one of the most severe in terms of scale and impact on both financial markets and its participants. The financial engineering (securitization) used by financial institutions to create securities based on subprime mortgages led to a contagion effect, causing systemic institutions to collapse. The purpose of this article is to present the asset securitization process and to confirm that despite the negative experience stemming from the subprime crisis, this financial instrument should be assessed positively, mainly due to its considerable role in increasing the efficiency of financial markets. The first part describes how securitization works and which entities are involved in it. Then the author focuses on showing the events that took place in the US in 2007-2009 and presenting the role the asset securitization process played in all of this. Finally, an analysis of the financial instrument itself is conducted through the prism of the subprime crisis on the basis of which it was assessed.
  • Item
    Wpływ sektora ICT na lukę produktywności między Unią Europejską i USA – analiza dla okresu 1996-2017
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Młynarzewska-Borowiec, Izabela
    Celem artykułu jest weryfikacja hipotezy o istotnym związku między rozwojem sektora ICT a luką produktywności pracy między UE i USA w okresie 1996-2017. Analizę wpływu ICT na różnice w produktywności pracy przeprowadza się na poziomie makroekonomicznym i sektorowym, wykorzystując rachunek produktywności KLEMS. W świetle otrzymanych wyników różnicę dynamiki produktywności między USA i krajami UE (w szczególności tzw. starymi krajami członkowskimi) w analizowanym okresie można ściśle wiązać z dysproporcją obu regionów w zakresie ujawniania się bezpośrednich efektów rozwoju sektora ICT, tj. wzrostu TFP w tym sektorze oraz inwestycji w technologie informacyjno-komunikacyjne w pozostałych. Dysproporcje te pogłębiły się w okresie 2007-2017, kiedy zaobserwowano dodatkowo brak pośredniego wpływu ICT na produktywność pracy w europejskich gospodarkach (brak dodatkowego wzrostu TFP w innych sektorach). The aim of the article is to verify the hypothesis about the significant relationship between the ICT sector development and the EU-US productivity gap in the period 1996-2017. The analysis of the ICT impact on productivity differences is carried out using the KLEMS productivity accounts at the macroeconomic and sectoral level. In the light of the obtained results, the difference in labour productivity dynamics between the US and the EU (in particular its so-called old member states) in the analysed period can be closely associated with the disproportion of both regions in the area of revealing the direct effects of ICT sector development, i.e. TFP growth in this sector and ICT investment in others. These disproportions deepened in the period 2007-2017, when the lack of ICT indirect impact on productivity (the lack of TFP growth in ICT-using sectors) in many European economies was additionally observed.
  • Item
    Prawnoekonomiczne aspekty funkcjonowania VAT w rolnictwie
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Kondraszuk, Tomasz
    Głównym celem artykułu jest przedstawienie najważniejszych dylematów prawnoekonomicznych związanych z funkcjonowaniem VAT w rolnictwie. Kwestia kluczowa dotyczy oceny skutków ekonomicznych i finansowych podatku od wartości dodanej w gospodarstwie rolnym. Rolnik rozlicza VAT w systemie ryczałtowym lub według zasad ogólnych. Przeanalizowano strony internetowe zawierające „kalkulatory” wspomagające obliczenia skutków rezygnacji rolników z ryczałtu i przejścia na zasady ogólne oraz wybrane publikacje z lat 2000-2016 podejmujące problematykę VAT w rolnictwie. Okazało się, że pomimo kilkunastoletniego obowiązywania tego podatku w rolnictwie jego zasady funkcjonowania są niewłaściwie interpretowane i wiele wątpliwości wzbudzają prezentowane przez poszczególnych autorów skutki ekonomiczne przejścia na zasady ogólne. The main objective of this paper is to present legal and economic problems associated with the functioning of VAT in farming. The key issue concerns the assessment of economic and financial effects of value added tax on an agricultural holding. A farmer accounts for VAT on a flat-rate basis or on a general basis. Webpages offering online “calculators” which are supposed to help farmers asses the results of switching from the flat-rate method to a general basis method, as well as selected research on the topic of VAT in agriculture published between 2000 and 2016 have been analysed. As it turned out, in spite of the fact that VAT in farming has been functioning for several years, the it has been wrongly interpreted and the economic effects of the resignation of farmers from the flat-rate status have been incorrectly presented.
  • Item
    "Status quo" w podejmowaniu decyzji finansowych
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Czuchryta, Małgorzata
    Status quo jest ważnym efektem występującym w procesie podejmowania decyzji. Badacze określają w ten sposób nieświadome podtrzymywanie stanu bieżącego i niechęć do zmian. W niniejszym artykule w wyniku badania założone hipotezy nie zostały całkowicie potwierdzone. Zauważono statystycznie istotną zależność między grupą neutralną a grupą, w której status quo występował przez 3 miesiące, co mogłoby potwierdzić założone hipotezy o uleganiu temu efektowi. Kolejny wynik grup ze status quo – 3 miesiące oraz status quo – 20 lat przeczy wpływowi czasu na podatność na heurystykę. Rezultaty badania mogą wynikać z czynników, które jednocześnie stanowią istotne wskazówki dla badaczy zainteresowanych tą tematyką. Status quo bias is a significant effect, which is a part of the decision – making process. Researchers define status quo bias as a preference for the current state of affairs and change aversion. As a result of the research in this article, the hypotheses made, were not completely confirmed. It was alleged that there was the statistical relation between the neutral group and status quo group (3 months). It might confirm the hypothesis about the occurrence of status quo bias. The result of comparison between group status quo (3 months) and status quo (20 years) is a negation of susceptibility of time on heuristics. The outcomes might arise from factors, which are essential clues for researchers, who will be interested in this subject.
  • Item
    Z prawnej problematyki organizacji producentów rolnych – wybrane zagadnienia
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Suchoń, Aneta
    Celem rozważań była próba określenia kształtu prawnego zakładania, uznawania i funkcjonowania organizacji producentów rolnych (ze szczególnym uwzględnieniem zmian regulacji prawnych z 2019 i 2020 r.) oraz ich oceny w kontekście obecnych wyzwań dotyczących gospodarstw i rynków rolnych. Starano się także ustalić, które regulacje prawne stanowią barierę w zakresie zakładania i rozwoju organizacji producentów rolnych oraz wskazać propozycje ich zmiany. Rozważania skoncentrowano przede wszystkim na regulacjach unijnych dotyczących organizacji producentów rolnych (w tym zwłaszcza na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiających wspólną organizację rynków produktów rolnych) oraz znowelizowanych w 2019 i 2020 r. polskich przepisach. Poruszono zagadnienie europejskiego Zielonego Ładu i strategii na rzecz bioróżnorodności 2030 oraz „od pola do stołu” opublikowanych w maju 2020 r. przez Komisję Europejską. Do realizacji założeń wynikających z tych unijnych dokumentów mogą przyczynić się właśnie organizacje producentów rolnych, są one również ważne w aspekcie rozwoju gospodarstw i rynków rolnych. W dalszej części rozważań wskazano różnice i podobieństwa pomiędzy organizacjami a grupami producentów rolnych. W konkluzji stwierdzono m.in., że czynnikiem stanowiącym barierę w zakresie uznawania organizacji jest prawdopodobnie m.in. wysoka liczba producentów rolnych konieczna do rejestracji, jak i ilość dostarczanych produktów rolnych. Pozytywnie oceniono zmiany regulacji prawnych, które weszły w życie w maju 2020 r. Pozwalają one na korzystanie także przez organizacje producentów rolnych ze środków unijnych z działania „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Na koniec zaproponowano uchwalenie odrębnej ustawy o organizacjach producentów rolnych, regulującej zasady zakładania i funkcjonowania omawianych podmiotów. The article aims, firstly, to define the legal framework of the way agricultural producer groups are established, recognized and how they operate (with particular attention given to amendments to legal regulations of 2019 and 2020) and to assess them in the context of current challenges that farms and agricultural markets are facing, and secondly, determining which legal regulations constitute a barrier to the establishment and development of agricultural producer organizations and indication of proposals fortheir amendment. The considerations focusprimarily on EU regulations on agricultural producer organisations (including, in particular, Regulation (EU) No 1308/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 December 2013 establishing a common organisation of the markets in agricultural products and repealing Council Regulations (EEC) No 922/72, (EEC) No 234/79, (EC) No 1037/2001 and (EC) No 1234/2007) and the Polish regulations amended in 2019 and 2020. The issue of the European Green Deal and the 2030 biodiversity strategy and “farm to fork” published in May 2020 by the European Commission is discussed. It is agricultural producer organisations that can contribute to the implementation of the assumptions included in those EU documents and they are important in terms of the development of farms and agricultural markets. Further on, the publication points out to the differences and similarities between organisations and groups of agricultural producers. In the conclusion, the author states, inter alia, that the factors hindering the recognition of the organisations include a high number of agricultural producers necessary for registration and the amount of supplied agricultural products. She positively assesses the amendments to the legal regulations that entered into force in May 2020. They allow agricultural producer organisations to use EU funds under the measure “Creation of producer groups and producer organisations” covered by the Rural Development Program for 2014-2020. Finally, she proposes adopting a separate act on agricultural producer organisations, regulating the principles of establishing and functioning of the entities in questions.