Roczniki Nauk Społecznych, 2020, T. 48, nr 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    On the Birth of Economic Science During the Italian-Scottish Enlightenment: Two Paradigms Compared
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Zamagni, Stefano
    Autor artykułu postawił sobie dwa cele. Po pierwsze, proponuje analizę porównawczą dwóch głównych paradygmatów ekonomicznych funkcjonujących w okresie oświecenia, tzn. paradygmatu ekonomii politycznej kojarzonego z Adamem Smithem i ekonomii obywatelskiej związanej z osobą Antonia Genovesiego. Po drugie, autor podaje przyczyny, dla których w ostatnim ćwierćwieczu paradygmat ekonomii obywatelskiej zyskuje na popularności. W końcowej części artykułu autor przedstawia przemyślenia na temat najpoważniejszych wad libertariańskiego indywidualizmu obserwowanego współcześnie. The essay pursues a double aim. On the one hand, it offers a comparative analysis of the two main economic paradigms of the Enlightment period, i.e. the political economy one, associated with the name of Adam Smith, and thecivil economy one, associated to the name of Antonio Genovesi. On the other hand, it gives reasons why, in the last quarter of a century, the civil economy paradigm is gaining more and more grounds. The paper ends up with some considerations on the major drawbacks of libertarian individualism in the present epoch.
  • Item
    Facebook Profiles of Major TV News Stations in Poland on June 4, 2019
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Pastwa, Rafał Jakub
    Wzrost poziomu polaryzacji i podziały tożsamościowe polskiego społeczeństwa stały się możliwe dzięki istnieniu nowych mediów, w tym mediów społecznościowych, a zwłaszcza Facebooka. To w przestrzeni mediów masowych dochodzi do starcia i rozchodzenia się poszczególnych narracji tożsamościowych dotyczących doświadczenia indywidualnej pamięci poszczególnych aktorów oraz interpretacji historii. Wśród ważnych wydarzeń w najnowszej historii Polski, które wpisały się w podział tożsamościowy i procesy polaryzacji, były częściowo wolne wybory 4 czerwca 1989 r. Jakość oraz ilość prezentowanego materiału w 30. rocznicę tych wyborów przez oficjalne konta facebookowe głównych polskich telewizyjnych stacji informacyjnych potwierdza, że media nie są neutralne wobec kluczowych wydarzeń i zjawisk w przestrzeni społecznej. Przyczyniają się ponadto do pogłębiania i utrwalania określonych nastrojów i zjawiska polaryzacji. Proces mediatyzacji wpływa nie tylko na dostosowanie się poszczególnych jednostek czy instytucji do mentalności mediów, ale również na zjawisko dostosowania się mediów do oczekiwań swoich użytkowników. The increase in the polarization level and identity divisions of the Polish society have become possible due to the existence of new media, including social media, especially Facebook. It is in the space of mass media where individual identity narratives, concerning the experience of individual memory of individual actors and the interpretation of history, take place. Among the important events in the recent history of Poland, which have become a part of the identity division and polarization processes, were the partially free elections on June 4, 1989. The quality and quantity of the material presented on the 30th anniversary of these elections on the official Facebook accounts of the main Polish TV news stations confirms that the media remain not neutral to key events and phenomena in the social space. Moreover, they contribute to deepening and consolidating certain moods and the phenomenon of polarization. The mediatization process affects not only the adaptation of individual units or institutions to the mentality of the media, but also the phenomenon of media adaptation to the expectations of its users.
  • Item
    Silence as a Cinematic Expression in the Work of Paweł Pawlikowski
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Sosnowska, Joanna
    Cisza wydaje się jednym z najważniejszych środków wyrazu dzieła filmowego, chociaż często jest pomijana w badaniach naukowych. Artykuł jest próbą analizy dokonań zdobywcy Oscara Pawła Pawlikowskiego pod kątem wykorzystania ciszy w filmach. Przeanalizowane zostały dwa nagrodzone filmy reżysera: Ida oraz Zimna wojna. W przekazie audiowizualnym/filmowym możemy to rozpatrywać na wielu współistniejących poziomach struktury dzieła filmowego, zarówno dźwiękowego, jak i obrazu, co podjęto w niniejszym artykule. Wyniki badań wskazują, iż cisza nie jest bezpośrednim synonimem nieobecności czy pustki, jest raczej specyficzną formą pojawiania się znaczeń i emocji niemożliwych do zaistnienia innymi środkami wyrazu. Silence seems to be one of the most important expressions of a film work, although it is often overlooked in scientific research. The article is an attempt to analyze the achievements of Oscar winner Paweł Pawlikowski in terms of the use of silence in films. Two awarded films by the director were analyzed: Ida and Cold War. In the audiovisual / film message, we can consider it on many coexisting levels of the structure of a film work, both sound and image, as discussed in this article. The results of the research show that silence is not a direct synonym of absence or emptiness, it is rather a specific form of the appearance of meanings and emotions impossible to exist by other means of expression.
  • Item
    Problemy użycia języka religijnego we współczesnych mediach
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Kindziuk, Milena
    W dyskusjach na temat dyskursu religijnego w mediach podkreślane jest napięcie czy rozbieżność między komunikatywnym świeckim i zlaicyzowanym językiem współczesnych mediów, a bardziej hermetycznym i tradycyjnym językiem opisującym sytuacje związane z przeżyciem religijnym, czyli z sacrum. Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jaki powinien być język religijny mediów. Problem badawczy brzmi: czy ma być on dostosowany do współczesnego języka polskiego, uwzględniający potoczność, czy jednak bardziej archaiczny, teologiczny, odwołujący się do kodów biblijnych i kulturowych? Podejmując temat sposobów przekazywania w mediach treści religijnych, należy wziąć pod uwagę dwa elementy: 1) język religijny był i jest językiem przekazu (głoszenia), akcentującym żywy kontakt z odbiorcą i dbającym o komunikatywność; w pewnym stopniu dostosowywał się w przeszłości do odbiorcy; współczesne media, które same gwałtownie się rozwijają, ten proces adaptacji przyśpieszają, jednak proces ten należy do natury języka religijnego; 2) twórcy czy pierwsi nauczyciele wielkich religii (pomijając małe religie ezoteryczne) posługiwali się językiem mówionym, zbliżonym do potocznego, zrozumiałym, dostosowanym do słuchaczy (ich nauka czy objawienie zostały spisane później); oni też są wzorem inkulturacji, jaką wciąż przechodzi język religijny, nie rezygnując przy tym ze swej specyfiki i sakralności. Należy nadmienić, że pytania badawcze stawiane w niniejszym artykule dotyczą jedynie języka religijnego przekazów medialnych, nie zaś języka oficjalnej komunikacji religijnej. W tym artykule zastosowano metodę badawczą polegającą na krytycznej analizie piśmiennictwa źródłowego, połączonej z przedstawieniem autorskiej kategoryzacji cech języka religijnego. In discussions about religious discourse in the media, the tension or discrepancy between the communicative secular and secularized language of contemporary media and the more hermetic and traditional language describing situations related to religious experience, i.e. the sacred is emphasized. This article is an attempt to answer the question of what the religious language of the media should be. The research problem is: is it to be adapted to the contemporary Polish language, taking into account the commonplace, or more archaic, theological, referring to biblical and cultural codes? When discussing the ways of transmitting religious content in the media, two elements should be taken into account: 1) religious language has always been and is the language of communication (proclamation), focused on lively contact with the recipient and caring for communication; to some extent always adapted to the recipient; contemporary media, which are rapidly developing themselves, speed up this adaptation process, but this process is part of the nature of the language; 2) the creators or the first teachers of great religions (excluding small esoteric religions) used spoken language, close to colloquial language, understandable, adapted to the audience (their teaching or revelation was written later); they, too, are a model of inculturation that religious language continues to undergo, without giving up their specificity and sacredness. It should be mentioned that the research questions posed in this article concern only the religious language of media messages, not the language of official religious communication. This article uses the research method based on a critical analysis of the scientific discourse on religious language in the media studies literature from 1998-2020, combined with the presentation of own proposals in this area.
  • Item
    Jednostka – Społeczeństwo – Państwo. Księga pamiątkowa ku czci śp. Profesora Jerzego Rebety, red. Andrzej Podraza, Wojciech Gizicki
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Wadowski, Dariusz