"Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 13
  • Item
    Ochrona danych osobowych w związkach wyznaniowych w świetle unijnego rozporządzenia nr 2016/679
    (Wydawnictwo KUL, 2017) Hucał, Michał
    Sprawa ochrony danych osobowych w związkach wyznaniowych będzie przedmiotem istotnej zmiany z uwagi na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. Nowe prawo unijne wprowadza ważny mechanizm prawny, zmuszający kościoły do rozwoju wewnętrznych regulacji ochrony danych oraz powołania niezależnego organu nadzorczego. W praktyce będzie oznaczało to wzmocnienie konstytucyjnego prawa do prywatności w największych związkach wyznaniowych, ale także ryzyko poddania wielu mniejszych nadzorowi organu publicznego. Szereg wątpliwości dotyczących art. 91 rozporządzenia prezentowanych przez jego komentatorów, specjalizujących się w prawie ochrony danych osobowych, wskazuje, jak poważnym wyzwaniem jest to zagadnienie dla związków wyznaniowych i nauki prawa wyznaniowego. The issue of protection of personal data in religious communities will be subject of a significant change due to (EU) Regulation No. 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. The new EU regulation introduces an important mechanism that forces churches to develop an internal data protection law and an independent supervisory authority. In practice this means strengthening the constitutional right to privacy in the largest churches based on their internal institutions, but also involves a risk of subjecting many smaller religious communities to public scrutiny. Many doubts regarding Article 91 presented by Polish commentators specializing in the protection of personal data show how important this issue and the preparation of changes are for religious communities.
  • Item
    Krystyna Chałas, Stanisław Dziekoński, Witold Starnawski, Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. T. 2: Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Dziaczkowska, Lucyna
  • Item
    Inkongruencja aksjologiczna. Wybrana problematyka pedagogiczna
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Siewiora, Jacek
    Jednym z podstawowych problemów współczesnej pedagogiki jest konieczność zmierzenia się z chaosem, jaki zapanował w obszarze aksjologii. Konieczny jest zatem namysł nad jego filozoficznymi źródłami, ale przede wszystkim nad sposobami zaradzenia skutkom, jakie wywołał. Niezbędny wydaje się powrót do postrzegania dobra i zła jako kategorii pedagogicznych oraz kształtowania umiejętności wartościowania.
  • Item
    Działania z zakresu interwencji kryzysowej w pracy nauczyciela
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Barabas, Magdalena
    Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na problematykę zadań nauczyciela w zakresie interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym. Prezentowany artykuł dotyka wybranych zagadnień z zakresu działań interwencyjnych podejmowanych przez nauczycieli w obliczu sytuacji trudnych i kryzysowych doświadczanych przez uczniów. Dynamicznie zmieniająca się współczesność dostarcza wielu różnych nowych i nierzadko trudnych sytuacji naznaczonych wysokim poziomem stresu. Dotykają one również dzieci i młodzież i stanowić mogą zarówno pewnego rodzaju szansę jak i zagrożenie dla ich rozwoju. Z uwagi na częstość kontaktów z uczniami warto przyjrzeć się sytuacji nauczycieli i ich działaniom w obliczu kryzysu doświadczanego przez ucznia. Nadmienić należy, iż zawód nauczyciela obarczany jest wysokimi oczekiwaniami społecznymi w zakresie kompetencji, a także coraz częściej większą akceleracją zadań charakterystycznych dla innych profesji np. psychologów, pracowników socjalnych, terapeutów. Zadaniem nauczyciela jest zatem nie tylko realizacja zadań dydaktycznych i wychowawczych, ale również z uwagi na dynamikę relacji interpersonalnych i wyzwań współczesnego świata podejmowanie działań o charakterze interwencyjnym. Artykuł może stanowić przyczynek do pojęcia dalszych rozważań i badań dotyczących kompetencji nauczycieli w zakresie interwencji kryzysowej.