Roczniki Teologiczne, 2022, Vol. 69, z. 1 Homiletyka
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemSprawozdanie z Konferencji Stowarzyszenia Homiletów Polskich „Prorocze wyzwania pontyfikatu papieża Franciszka” Wrocław 26–28.09.2021(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Michta, Bartosz
- ItemObraz Sądu Ostatecznego w ikonosferze sądownictwa(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Krawczuk, Ołeksij; Ostaszczuk, IwanGłówną funkcją tematyki sądowej w sztuce jest prezentacja wartości i sprawiedliwości. Niniejszy artykuł omawia zagadnienie dialogu prawa, religii i sztuki na przykładzie obrazu Sądu Ostatecznego, który ukazuje ideę wyższej sprawiedliwości, usankcjonowanej przez Boga jako Najwyższego Sędziego. W oparciu o porównawczo-historyczną, semiotyczną i hermeneutyczną metodę wyodrębniono kwestię genezy i istoty chrześcijańskiej idei Sądu Ostatecznego na podstawie narracji mitów egipskich i starogreckich oraz tekstów Pisma Świętego. Badane są główne obrazy i symbole tego wątku, a mianowicie: Chrystus Sędzia, św. Michał, waga i psychostazja. Podano przykłady Sądu Ostatecznego w ikonografii kościelnej i w sztuce.
- ItemEvangelizzazione e sacramento della penitenza(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Nykiel, KrzysztofI nuovi scenari culturali, sempre più secolarizzati, plurali e prepotentemente influenzati dalla cultura digitale pongono le scelte di vita, in particolare quella cristiana, di fronte ad antiche e nuove sfide. In essi quale posto occupa la fede cristiana? Questa domanda merita adeguata risposta che la Chiesa intende offrire proponendo un rinnovamento del cammino ecclesiale che punti sull’evangelizzazione delle culture ma anche della vita cristiana stessa e della pastorale sacramentale. Questo contributo mette in risalto l’antico e sempre nuovo rapporto tra evangelizzazione e sacramento della Penitenza, inquadrandolo nell’intrinseco nesso tra Parola e Sacramento, tra fede e sacramenti della fede che innervano l’esperienza cristiana concreta del singolo e delle comunità. In questo scenario il Sacramento della Penitenza, adeguatamente evangelizzato, ricompreso e ben celebrato, svolge un duplice ruolo; quello di rendere praticabile l’amore misericordioso di Dio che previene, accoglie, perdona e ridona vita e quello più specificamente “missionario” che traduce la testimonianza di vita rinnovata e misericordiata del penitente in un’autentica azione evangelizzatrice, il cui cuore è rappresentato dal messaggio della rivoluzione della tenerezza divina che fa nuove tutte le cose. Il singolo credente e le comunità traggono dal Sacramento della Penitenza la forza dell’amore misericordioso di Dio, che guarisce, risana e fa risorgere, e ripropone la vita cristiana come la più bella avventura da vivere, poiché il perdono chiesto e ricevuto diventa la più alta scuola dove si accoglie l’amore come dono che, a sua volta, va sempre donato.
- ItemThe Role of the Individual and His Inner Life in Austin’s Theory of the Performative Acts(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Netrebiak, OlgaThe theory of performative acts of John Austin’s survived enough critics and modifications with some marginalization this author in philosophy. This article proposes to rethink the main ideas of John Austin through the perspective of the integral role individual with his abundance of inner life that has especial value in Austin’s theory of performative acts. The article offers detailed analyses of Austin’s main texts and through them reflect on two applications of this theory in the area of the cultural anthropology and Bible studies. This comparison will show how attentive preserving the authentic intention of the author can influence the right or wrong interpretation of speech act in this area.
- ItemKaznodziejstwo wędrowne George’a Whitefielda(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Krauze, ŁukaszKaznodziejstwo wędrowne może wydawać się przestarzałą formą przepowiadania Ewangelii. Dla wielu kojarzy się przede wszystkim z mówcami żyjącymi w XIX w. Nic bardziej mylnego. Kaznodziejstwo wędrowne jest ciągle aktualną propozycją. Trzeba jedynie odnaleźć nowy „teren”. Przestrzeń, w której mówca spotka się ze współczesnym mu słuchaczem. Ten zaś zatrzyma się, choćby na chwilę, aby przyjąć orędzie o Jezusie Chrystusie, który zbawia. Artykuł prezentuje interesującą, ciągle aktualną, metodę głoszenia, którą opracował osiemnastowieczny kaznodzieja George Whitefield. Sięgając do jego tekstów, można wydobyć główne cechy jego kaznodziejskiego warsztatu. Koncentruje się on na konkretnej strukturze formalnej kazania oraz odpowiedniej treści, a także na dramatycznym stylu głoszenia. Proponowana przez niego droga jest aktualną podpowiedzią dla dzisiejszych głosicieli słowa Bożego.