Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2020, Tom 63, Nr 4

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Anomia COVID-19. Próba identyfikacji zjawiska
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Zdun, Magdalena
    Zjawisko anomii należy wiązać z okresami przejścia, zwłaszcza ze zmianami o charakterze gwałtownym. Szczególnym rodzajem tego typu zmian są następstwa klęsk czy kataklizmów, w tym epidemii. Szerząca się choroba wystawia na próbę nie tylko system zabezpieczeń materialnych, lecz także skutkuje aksjonormatywną przebudową społeczeństwa. Ostatecznie też prowokuje pytanie o możliwość wypracowania właściwej dla tej sytuacji „nadrzędności aksjologicznej”. Scenerią urzeczywistnienia się współczesnej anomii jest pandemia COVID-19. Pełna diagnoza tego fenomenu wymaga dłuższego dystansu czasowego. Analizy ex ante powinny koncentrować się na skonstruowaniu odpowiedniego narzędzia diagnozy. Taki też jest cel niniejszego artkułu. Anomie is associated with transitional periods, and in particular with rapid change processes. The aftermath of a disaster or a calamity, including epidemics, can serve as one example of such changes. The spread of the disease not only puts to test financial security, but also brings about the axionormative redevelopment of the society. And eventually it also raises questions about the feasibility of axiological orders and axiological superiority in such situations. The contemporary context where anomie is emergent is the COVID pandemic. A full evaluation of this phenomenon requires a longterm approach. Ex ante analyses should focus on developing accurate evaluation tools, which is the research objective of this article.
  • Item
    Wartości i postawy w emocjonalnych narracjach medialnych. Analiza zawartości przekazów mediów mainstreamowych w okresie pierwszej fali SARS-CoV-2
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Szegda, Joanna
    Celem artykułu było znalezienie odpowiedzi na dwa pytania badawcze: 1) jakie wizualne narracje o wartościach i postawach konstruują i narzucają media mainstreamowe w różnych krajach na swoich kanałach instagramowych w czasie pandemii SARS-CoV-2 oraz 2) czy narracje o wartościach są uzależnione od emocji dominującej w przekazie. W celu weryfikacji postawionych w tekście hipotez zastosowano analizę zawartości i treści 515 materiałów wizualnych opublikowanych na kanałach instagramowych przez ogólnonarodowe dzienniki z różnych krajów. Wyniki przeprowadzonych analiz pozwoliły na sformułowanie następujących wniosków: 1) postawy i wartości prezentowane w przekazach medialnych o tematyce pandemicznej są zdeterminowane aktualną sytuacją epidemiologiczną i pełnią funkcje oswajania i pocieszania oraz straszenia, 2) zbiory wartości i postaw są zróżnicowane w narracjach nasyconych konkretną emocją, 3) zbiór wartości pojawiający się w narracjach różnych mediów narodowych pochodzących z różnych krajów świata jest uniwersalny. The aim of this article is to address the two following research questions: 1. What visual narratives about values and attitudes are constructed and imposed by mainstream media in different countries on their Instagram channels during the COVID pandemic; and 2. Whether narratives about values are dependent on the emotions encoded in the message. In order to verify the hypotheses, the authors analyse the content of 515 visual messages published on Instagram by dailies representing different countries. The research results allowed for the following conclusions: 1. The attitudes and values presented in media messages concerning the pandemic are determined by the current epidemiological situation and they are evoked to make the recipients feel more familiarized with the pandemic situation, get comforted but sometimes also scared or warned; 2. The set of values and attitudes differ depending on the particular emotion that prevails in a particular narrative; 3. The set of values appearing in the narratives of various national media globally is universal in nature.
  • Item
    Międzygeneracyjna transmisja wartości w firmach rodzinnych w kontekście sukcesji
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Trembaczowski, Łukasz
    Rodzina, jako grupa pierwotna, stanowi w życiu człowieka naturalną domenę wychowania. Rodzice mają ogromny wpływ na kształtowanie się ram poznawczych, przekonań i postaw moralnych swoich dzieci, przygotowują je do pełnienia różnorodnych ról społecznych oraz budowania własnej tożsamości. Wartości są traktowane jako cecha wyróżniająca firmy rodzinne na tle innych przedsiębiorstw, a międzypokoleniowa transmisja wartości staje się mechanizmem, który pozwala na ciągłość pokoleniową i trwałą tożsamość firmy. Artykuł jest poświęcony problematyce wartości w kontekście przygotowania sukcesorów do objęcia pozycji kierowniczych i właścicielskich w firmach rodzinnych. Podstawę teoretyczną stanowi teoria Pierre’a Bourdieu i koncepcja granic symbolicznych Michèle Lamont. Artykuł przedstawia wyniki badań jakościowych zrealizowanych w firmach rodzinnych, które przeszły proces sukcesji. Wywiady zostały przeprowadzone zarówno z nestorami, jak i sukcesorami, co umożliwia porównanie perspektyw obu pokoleń. Family, a primary group, is a natural domain of upbringing in human life. Parents have tremendous influence on the formation of the cognitive framework, beliefs and moral attitudes of their children. They educate them to fulfil various social roles and build their own identity. Values constitute a feature that distinguishes family businesses from other enterprises, and the intergenerational transmission of values becomes a mechanism that allows for generational continuity, leading to a permanent identity of the company. The article is devoted to the problem of values in the context of preparing successors to take managerial and ownership positions in family businesses. The article is anchored theoretically in Pierre Bourdieu’s research position, as well as the concept of symbolic boundaries by Michele Lamont. The article discusses the results of qualitative research carried out in family businesses under succession process. The interviews were conducted with both senior managers and their successors, which enable an effective comparison of the perspectives unveiled by both generations.
  • Item
    Starzeć się pięknie, czyli jak? Słów kilka o estetyzacji starzejącego się ciała seniora
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Kramkowska, Emilia
    Estetyzacja to proces, w którym coś „nieestetycznego” czyni się lub rozumie jako estetyczne. Ów globalny trend można dostrzec w różnych obszarach życia, w tym również w odniesieniu do ciała człowieka. W obliczu postępującego procesu starzenia się społeczeństwa warto zapytać, jak należy rozumieć proces estetyzacji starzejącego się ciała seniora? Niniejszy artykuł jest omówieniem opinii seniorów na temat estetyzacji starzejącego się ciała osoby starszej. Podstawą tekstu są badania ilościowe, przeprowadzone wśród osób w wieku 60 lat, pochodzących z Polski, Bułgarii i Portugalii. Wyniki badań wskazują, że kraj pochodzenia seniorów różnicuje ich postrzeganie starzejącego się ciała ludzkiego, jak i opinie na temat przejawów jego estetyzacji w starości. Najbardziej pozytywne opinie na temat analizowanych zjawisk wyrażali seniorzy z Portugalii, najbardziej krytyczni byli respondenci z Bułgarii, natomiast osoby z Polski przyjęły postawę pośrednią. Aestheticization is a process in which something “non-aesthetic” is made or is made to be understood as something aesthetic. This global trend is on the increase, and now it also covers human body. The indisputably advancing ageing processes in contemporary societies provoke a question how to understand the process of aestheticization of an aging human body? The paper offers a survey of opinions expressed by the researched elderly – aged 60 and over – concerning the process of aestheticization of the aging human body. The comparative, quantitative research was held in Poland, Bulgaria and Portugal. The research results show that the national background of the subjects strongly affects their opinions on the issues under study. The elderly from Portugal expressed the most positive view of the of corporeal aestheticization, while the Bulgarian seniors assessed these issues in the most critical fashion. The Polish group represented a middle position.
  • Item
    Ciało profesjonalnych sportowców w perspektywie aksjologiczno-socjologicznej
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Kośliński, Maciej
    Celem poniższego artykułu jest refleksja nad cielesnością profesjonalnych sportowców. Artykuł rozpoczyna się od przedstawienia sportu jako znaczącej dziedziny we współczesnej kulturze oraz wynikającej z niej roli zawodowych sportowców. W artykule scharakteryzowano różnice między cielesnością sportowców i przedstawicieli innych zawodów. Podjęta została również refleksja dotycząca przemian w cielesności sportowców od okresu PRL do czasów współczesnych i związanego z tym procesu profesjonalizacji. Ostatnia część artykułu przedstawia problematykę nowoczesnych technologii w sporcie i ich wpływu na ciało sportowców. Odniesiono się również do tematyki zagrożeń związanych z nowoczesnymi technologiami w sporcie. The article discusses the issue of professional athletes’ corporeality. The discussion begins with demon-strating that sports constitute a significant field in contemporary culture. Also demonstrated is the role of professional athletes, who evidence this cultural significance. The article explores differences between the corporeality of athletes and representatives of other professions. The reflection focuses on changes in sportspeople’s physicality since Polish People’s Republic until today. The profession-alization process of sports-related approaches to the human body is identified. The last part of the article presents the issue of modern technologies in sports and their impact on the body of athletes, with reference to risks related to the technologizing tendencies in the world of sports.