Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 2021, Nr 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 6
  • Item
    Sustainable Development in the Customs Policy and Law
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Czyżowicz, Wiesław; Gwardzińska, Ewa
    The article describes the contribution of customs to the implementation of sustainable development goals included in the UN 2030 Agenda. The paper presents the historical outline of the sustainable development concept and explains how basic tasks performed by customs contribute to the achievement of these goals. World Customs Organization plays an important role in activities for sustainable development, especially its numerous political and practical initiatives, including international operations of customs services aimed at combating environmental crime. The article analyzes also the EU customs regulations and activities of the EU Member States’ customs services. The decisive role of customs in controlling the compliance with the sustainable development requirements related to international trade in goods as well as a need for wider cooperation with other control services and business is emphasized. W artykule omówiono wkład celnictwa w realizację celów zrównoważonego rozwoju zawartych w dokumencie ONZ Agenda 2030. Przedstawiono zarys historyczny koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz pokazano, w jaki sposób celnictwo, pełniąc swoje podstawowe funkcje, przyczynia się do osiągania tych celów. W działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju ważną rolę odgrywa Światowa Organizacja Celna, w szczególności jej liczne polityczne i praktyczne inicjatywy, w tym międzynarodowe operacje służb celnych, mające na celu zwalczanie przestępstw przeciwko środowisku. Analizie poddano także unijne regulacje celne i działalność służb celnych państw członkowskich UE. Podkreślono decydującą rolę celnictwa w kontroli przestrzegania wymogów zrównoważonego rozwoju w międzynarodowych obrotach towarowych oraz konieczność szerszej niż dotychczas współpracy z innymi służbami kontrolnymi i biznesem.
  • Item
    Nowa kompetencja przewodniczącego rady gminy do wydawania poleceń pracownikom urzędu gminy na tle uprawnień wójta
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Dąbrowska, Sylwia
    Wraz z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, przewodniczący rady gminy otrzymał nowe kompetencje. Kompetencje przewodniczącego rady gminy do wydawania poleceń służbowych pracownikom urzędu gminy ograniczają się do jego zadań związanych z organizacją pracy rady gminy, nie obejmując aktywności przewodniczącego organu stanowiącego i kontrolnego jako radnego. Przewodniczący rady gminy jest uprawniony wydawać polecenia służbowe pracownikom urzędu gminy wykonującym zadania organizacyjne, prawne oraz inne zadania związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego, komisji i radnych. Zawarte w gminnej ustawie samorządowej sformułowanie, że przewodniczący rady gminy wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracownika urzędu gminy należy odczytać w sposób ścisły, uwzględniając regulację art. 21a u.s.g. With the entry into force of the provisions of the Law of 11 January 2018 on amending certain laws to increase the participation of citizens in the process of election, operation and control of certain public bodies, the chairman of the municipal council received new powers. The competence of the chairman of the municipal council to give official instructions to the employees of the municipal office is limited to his tasks related to the organization of the work of the municipal council, not including the activity of the chairman of the establishing and controlling body as a councillor. The chairman of the municipal council is entitled to give official instructions to the employees of the municipal office performing organizational, legal and other tasks related to the functioning of the governing body, committees and councillors. The wording contained in the Municipal Self-Government Act that the chairman of the municipal council exercises the powers of an official superior in relation to the municipal office employee should be read strictly, taking into account the provisions of Article 21a of the Municipal Act.
  • Item
    Zarządzanie ryzykiem demograficznym wobec procesu starzenia się zasobów pracy
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Jurek, Łukasz
    Dokonujące się współcześnie radykalne przeobrażenia demograficzne mają zasadniczy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wraz ze starzeniem się zasobu siły roboczej w gospodarce narodowej starzeje się także kadra pracownicza w podmiotach tworzących tę gospodarkę. Wzrost liczby starszych pracowników może stanowić źródło potencjalnych problemów, które zakłócają, a w skrajnych przypadkach wręcz destabilizują prowadzenie działalności biznesowej. Jest to nowe zagrożenie, które przyjęło się określać mianem ryzyka demograficznego. Celem artykułu jest po pierwsze, rozpoznanie świadomości ryzyka demograficznego w przedsiębiorstwach zlokalizowanych na terytorium Polski, a po drugie, zidentyfikowanie (potencjalnych) działań podejmowanych na rzecz zarządzania tym ryzykiem. Uzyskane wyniki badania własnego sugerują, że starzenie się zasobu siły roboczej w dużym stopniu jest ryzykiem nieuświadomionym. Tylko niewielka część respondentów spodziewa się wzrostu liczby starszych pracowników w ich firmie. Ponadto nie mają oni właściwego rozeznania na temat potencjalnych konsekwencji takiego wzrostu. W tych okolicznościach przeprowadzenie rzetelnej identyfikacji czy oceny ryzyka, a tym bardziej możliwość skutecznego sterowania nim, jest mocno ograniczone. The radical demographic changes that are taking place nowadays have a fundamental impact on enterprises. Along with the aging of the labour force in the economy, the workforce in enterprises is also aging. Increase in the number of older workers may be a source of potential problems that may disrupt and, in extreme cases, even destabilise the functioning of businesses. This is a new threat that is called the demographic risk. The aim of the article is to recognise the awareness of demographic risk in enterprises located in Poland and also to identify the (potential) methods of managing this risk. The results obtained suggest that aging workforce is an unrealized risk. Only a minority of respondents expect an increase in the number of older workers in their company. Moreover, they do not have a proper recognition of the potential consequences of such an increase. In such circumstances, the ability to identify or assess the risk, and thus the ability to control the risk, is very limited.
  • Item
    Orzecznicze i doktrynalne czynniki ochrony praw człowieka w stosowaniu przerwy w wykonywaniu kary pozbawienia wolności po 1 stycznia 2012 r.
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Juszka, Karol
    Celem artykułu jest prezentacja czynników dotyczących przestrzegania praw człowieka w stosowaniu instytucji przerwy w wykonywaniu kary pozbawienia wolności w orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów powszechnych od 1 stycznia 2012 r. Przedmiotową problematykę zaprezentowano za pomocą regulacji kodeksowej instytucji przerwy w wykonywaniu kary pozbawienia wolności. Zakres artykułu obejmuje wszystkie etapy stosowania tytułowej instytucji. W celu zwiększenia efektywności ochrony praw człowieka w stosowaniu instytucji przerwy w wykonywaniu kary pozbawienia wolności należy monitorować stosowanie tej instytucji w praktyce. W zależności od wyników tego monitoringu przedstawiciele doktryny i orzecznictwa mogą przedstawić propozycje de lege ferenda zmian ustawowej konstrukcji instytucji przerwy wykonywaniu kary pozbawienia wolności a także zmian w stosowaniu niniejszej instytucji w ramach obowiązujących przepisów. The aim of this article is to present the factors concerning the observance of human rights in the institution of the interruption in the execution of a custodial sentence. Analysis will be presented by showing judicial and doctrinal aspects in the judgments issued by the Supreme Court and common courts since 1 January 2012. The presentation is concentrated on the code regulation of the titular institution. The presentation and analysis of this subject will be provided through successive stages of the interruption in the execution of the custodial sentence. In order to increase the efficiency in the protection of human rights in practice in the titular institution, monitoring of the application of the interruption of imprisonment should be used. Depending on the results of this kind of monitoring, representatives of the doctrine and judiciary can present de lege ferenda proposals which may include the modification of the legislative construction of the institution in question, and proposals of measures to be taken in its practical application within the framework of the provisions in force.
  • Item
    Kapitał społeczny jako determinanta przedsiębiorczości etnicznej wśród białoruskich imigrantów w Polsce
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Kruhlaya, Marta; Molenda, Marcin
    Imigranci zagraniczni stanowią nieodłączny element Polskiej gospodarki, co wzbudza zainteresowania nie tylko polityków, ale również naukowców. Zmiana miejsca stałego zamieszkania wiąże się m.in. z potrzebą adaptacji społecznej oraz znalezienia stabilnego źródła dochodu w nowym kraju pobytu. Imigranci nierzadko korzystają z pomocy i wsparcia sieci migracyjnej, a zachowanie kultury i tradycji stwarza dla cudzoziemców okazje biznesowe. Z uwagi na doskonałą znajomość preferencji potencjalnych konsumentów działalność przybyszy jest skoncentrowana m.in. na rynku etnicznym. W artykule poddano analizie wpływ kapitału społecznego na rozwój przedsiębiorczości etnicznej wśród białoruskich imigrantów w Polsce. Artykuł został oparty na przeglądzie literatury przedmiotu, danych statystycznych uzyskanych w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii oraz pogłębionych wywiadach indywidualnych wśród imigrantów z Białorusi prowadzących działalność gospodarczą na rynku etnicznym w Polsce. Foreign immigrants are an integral part of the Polish economy, which arouses the interest of not only politicians but also scientists. The change of the place of permanent residence is connected, among other things, with the need for social adaptation and finding a stable source of income in the new country of residence. Immigrants often use the help and support of the migration network, and the preservation of culture and traditions creates business opportunities for foreigners. Due to the excellent knowledge of the preferences of potential consumers, the newcomers’ activities are concentrated, among others, on the ethnic market. The article analyzes the impact of social capital on the development of ethnic entrepreneurship among Belarusian immigrants in Poland. The research was based on a literature review, statistical data obtained from the Ministry of Development, Labor and Technology, and in-depth individual interviews with Belarusian immigrants running a business in the ethnic market in Poland.