Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2015, Tom 58, Nr 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 8
  • Item
    „Zwykły” człowiek a współczesna prasa masowa
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Białek-Szwed, Olga
    W artykule autorka zastanawia się nad paradygmatem tzw. zwykłego człowieka. Próbuje ustalić – kim on jest, oraz jak widzą go współczesne drukowane media masowe. „Zwykłość” człowieka w mediach rozpatrywana jest w kilku aspektach: Po pierwsze, kreacji bohaterów „naturszczyków”, „naturalsów”, jak pisał o nich Wiesław Godzic, czyli sztucznie wykreowanych gwiazd, np. uczestników popularnych telewizyjnych reality show lub postaci pojawiających się w artykułach drukowanych w tabloidach. Po drugie, problemów prawdziwych „zwykłych” ludzi, np. bezrobotnych, mieszkańców wielkich blokowisk, samotnych matek itp. Po trzecie, niezwykła „zwykłość” dnia codziennego celebrytów. In the article the author thinks about the paradigm of a so called every man. She tries to define an every man and how he is perceived by contemporary printing mass media. The aspect of an every man is examined on a number of levels: Firstly, it is the creation of „naturszczyki” or „naturalsi” as they were referred to by Wiesław Godzic i.e. artificially created celebrities, for example participants of popular reality shows. Secondly, problems of genuinely average, volnurable people such as the unemployed, single mothers or residents of downtown districts etc. Finally, extraordinarily “normal” daily life of celebrities.
  • Item
    Wartość informacyjna i funkcje „zwykłego człowieka” w telewizyjnych wiadomościach
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Kołodziej, Jacek Henryk
    Tekst opisuje strukturalną analizę porównawczą, której celem było ustalenie, jakie role obecnie odgrywają zwykli ludzie w telewizyjnych wiadomościach. Badania objęły główne wydania wiadomości trzech największych stacji telewizyjnych w Polsce. Na ich podstawie stwierdzono, że zwykły człowiek jako aktor wydarzeń występuje niezmiernie rzadko, a kiedy już tak się dzieje, stoi za tym jakaś szczególna, dodatkowa funkcja. Okazało się również, że struktury przekazów są wysoce homogeniczne, zorganizowane wokół czynników atrakcyjności informacyjnej i niewielkiej liczby powtarzających się strukturalno-tematycznych schematów. Wizerunki i funkcje zwykłego człowieka można opisać za pomocą siedmiu. Są to typy instrumentalizacji zwykłości, zachodzącej zgodnie z zasadą „zmediatyzowana zwykłość staje się niezwykła na wiele sposobów”. Typy te są następnie opisywane w kontekście teorii kultury mediów i mediatyzacji. This text describes the structural, comparative analysis carried out to reconstruct the role played by ordinary people in TV news anno domini 2015. Main evening news programmes of the three main Polish TV stations were chosen. It was found out quickly that an ordinary man as such does not make any important part neither of narration, nor of the agency of events. If it happens, it always must be balanced by additional, special function. Looking for these functions intersected with the observation that all main structures of news with ordinary people were highly homogenic, organized around the well established factors of media newsworthiness, led to the conclusion that there is relatively small number of such typifications. In its last part the analysis showed that the images and functions of an ordinary man in TV news can be constructed by seven schemes. In all cases they make the types of instrumentalization of what is ordinary – following the golden rule that ‘the mediatized normality must be abnormal’. It its conclusions the text describes every one of these patterns, using the theoretical approach of the gatekeeping, media culture and mediatization theories.
  • Item
    Bohater w serwisach informacyjnych na przykładzie „Aktualności” Telewizji Katowice od momentu utworzenia stacji pod współczesność
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Fudala-Barańska, Aleksandra
    Przez 50 lat telewizyjne wiadomości odpowiadały na podstawowe pytania: kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego i jak? Serwisy informacyjne natomiast, mimo wielu zmian technicznych, graficznych i realizacyjnych, spełniały wymogi informacji jako gatunku. Nie było bohaterów newsów, stosunkowo rzadko pojawiała się w materiałach telewizyjnych więcej niż jedna wypowiedź. Wszystko zmieniło się po 1997 roku, w momencie pojawienia się na rynku medialnym TVN, później TVN 24 i wreszcie TVP INFO, wzorowanych na amerykańskim CNN Teda Turnera. Nowe wymogi realizacji telewizyjnych materiałów, oparte na złożeniach, by być „blisko ludzi” i w „ centrum wydarzeń”, bardzo szybko przyjęły się w dziennikach regionalnych, realizujących informacje dla anten ogólnopolskich. W artykule, na przykładzie „Aktualności” – serwisu informacyjnego Telewizji Katowice pokazano przeobrażenie newsów w informacje spersonifikowane, nacechowane emocjami, w których „bohater” odgrywa kluczową rolę. For 50 years, the TV news respond to basic questions: who, what, where, when, why and how? Information services, however, despite of many technical changes, graphics and execution comply with the requirements of information as a species. There was no heroes, rarely appeared in a television news more than one statement. Everything changed after 1997, when TVN, later TVN 24 and finally TVP INFO had sprung up a media scene. These stations were modeled on the US CNN’s Ted Turner. New requirements for the implementation of television material, based on the assemblies to be “close to the people,” and “the center of events” very quickly established themselves in regional newspapers, implementing information for antennas nationwide. This article, on the example of the “Aktualności” – the information service of Television Katowice, shows the transformation of information, characterized by emotions, emotions, where the “hero” plays a key role.
  • Item
    Polityk jako zwykły niezwykły człowiek w mediach. Analiza wizerunków politycznych w kontekście zwykłości
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Przybysz, Łukasz
    W publikacji skupiono się na analizie strategiach kreowania wizerunku polityków, którzy prezentują się w przekazach jako zwykli ludzie. W artykule przedstawiono i zanalizowano sylwetki polityków polskich i zagranicznych. Podjęto próbę przyjrzenia się skuteczności zaproponowanych rozwiązań i zaprezentowano krytyczną analizę podjętych działań. Starano się wskazać, jakich strategii i taktyk używają politycy, by zaistnieć w świadomości społecznej. W artykule poruszono także kwestię ról, w jakich politycy są stawiani. Osią prezentowanych rozważań jest koncepcja mediatyzacji polityki i życia społecznego. The paper focuses on the analysis of strategies to create the image of politicians being presented in the media as ordinary people. The paper presents and analyses the profiles of Polish and foreign politicians. An attempt has been made to look at the effectiveness of the offered solutions and to present a critical analysis of the actions taken. There has also been an effort taken to identify which strategies and tactics politicians use to exist in public consciousness. Furthermore, the paper raises the issue of the roles which politicians are put in. The concept of mediatisation of politics and social life is the axis of the presented considerations.
  • Item
    Bohater „małego realizmu” – zwykły człowiek w reportażach Małgorzaty Szejnert („My, właściciele Teksasu”)
    (Wydawnictwo KUL, 2015) Piechota, Magdalena
    Artykuł prezentuje reportaż jako formę szczególnie dobrze nadającą się do ukazywania bohaterów zwyczajnych, tzw. prostych ludzi, których losy dzięki opowieści reportera stają się niezwykłe. Nurt „małego realizmu” w historii reportażu przyniósł szczególnie ciekawe portrety zwykłych ludzi, tworzone w opozycji do oficjalnej propagandy sukcesu i „małej stabilizacji”. Artykuł dopełniają analizy wybranych reportaży z tomu Małgorzaty Szejnert, dowodzące demaskatorskiej roli szczegółowych opisów zwyczajnego życia w socjalizmie. The article presents reportage as a form particularly suited to introducing ordinary protagonists, i.e. simple people whose lives become extraordinary thanks to the reporter’s skillful storytelling. In the history of Polish reportage, the school of so-called “little realism” offered particularly interesting portraits of ordinary people, written in opposition to the official socialist propaganda of success. The article also contains analyses of selected pieces from Małgorzata Szejnert’s book, which demonstrate how detailed descriptions of ordinary life in socialism laid bare the manipulation of propaganda.
Ustawowy zakres dozwolonego użytku