Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2022, Tom 65, Nr 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 8
  • Item
    Poszukiwanie form aktywności i aktywizacji seniorów
    (Wydawnictwo KUL, 2022-09-30) Mitkiewicz, Bartosz
    Artykuł charakteryzuje aktywność i aktywizację seniorów oraz personalistyczny wymiar tej aktywności, ukazuje także aktywność fizyczną jako sposób budowania relacji międzyludzkich. Mając na uwadze jedność psycho-fizyczno-duchową człowieka, proponuje się spojrzenie na aktywność fizyczną seniorów z perspektywy filozofii personalistycznej, by z niej czerpać inspiracje do aktywizacji starszego pokolenia. Aktywne starzenie się jest związane głównie z obszarami aktywności zawodowej i społecznej oraz szeroko rozumianą jakością życia opartą na dobrym zdrowiu. Pojęcie „aktywne starzenie się” coraz częściej zastępuje „pomyślna starość”. Niepodważalny element tej drugiej stanowi aktywność, której forma fizyczna jest warunkiem funkcjonowania w świecie. W okresie starości powinna być ona traktowana jako konieczność i potrzeba na drodze spokojnego, szczęśliwego i zdrowego życia. The article outlines the characteristics of activity and activation of senior citizens and highlights the personalistic dimension of this activity. It shows how physical activity can be used in building interpersonal relationships. Bearing in mind that each human being represents a physical, psychological and spiritual unity, it is suggested that the physical activity of senior citizens be approached from the perspective of personalistic philosophy as a source of inspiration for the activation of the elderly. Active ageing is mainly related to the areas of professional and social activity and a broadly defined quality of life based on good health and well-being. The term “active ageing” is increasingly being replaced by “successful ageing.” An indisputable element of the latter is staying active, with physical activity being a prerequisite for the overall functioning in the world. In old age, physical activity should be regarded as a necessity and a need for a peaceful, happy and healthy life.
  • Item
    Działania upodmiotawiające w profilaktyce manipulacji wobec seniorów
    (Wydawnictwo KUL, 2022-09-30) Lisiecka-Bednarczyk, Agnieszka
    Artykuł prezentuje problem manipulacji wobec seniorów w kontekście najczęstszego sposobu oszustw na tzw. legendę, oszustw skierowanych do nich jako konsumentów oraz oddziaływań psychomanipulacyjnych osób indywidualnych i grup. Zawiera także charakterystykę potrzeb seniorów, które często są wykorzystywane przez oszustów, oraz mechanizmów wpływu społecznego ułatwiających manipulację. Zwieńczenie analiz stanowi przedstawienie możliwości profilaktycznego oddziaływania oraz budowania postawy wolnej od manipulacji. The article discusses the problematic practice of senior manipulation with the most common fraud technique known as the ‘legend.’ As consumers, senior citizens suffer from fraud attempts undertaken by individuals and groups who make extensive use of psycho-manipulation mechanisms. This article also discusses the needs experienced by senior citizens that are often exploited by fraudsters, and the social influence mechanisms that facilitate manipulation. The analysis is concluded with a review of possibilities for preventive interventions and for empowering attitudes that protect seniors against manipulation.
  • Item
    Wartość edukacji w życiu seniora
    (Wydawnictwo KUL, 2022-09-30) Malik, Magdalena
    W związku ze zmianami zachodzącymi w nowoczesnych społeczeństwach wzrosło zainteresowanie życiem osób starszych. Obecnie seniorzy korzystają z bogatej oferty edukacyjnej, do której zalicza się m.in. uniwersytety trzeciego wieku, kluby seniora, programy ogólnokrajowe i lokalne oraz działania instytucji kulturalno-oświatowych. Celem artykułu jest przedstawienie aktywności osób starszych na przykładzie wybranych ofert edukacyjnych oraz zwrócenie uwagi na ich niezależność i odpowiedzialność, a także zaangażowanie społeczne i międzykulturowe. Literatura przedmiotu i doświadczenia w pracy z seniorami pozwalają stwierdzić, że udział w wymienionych zadaniach przyczynia się do budowania więzi społecznych, wzbogacenia posiadanej wiedzy i nabycia nowych umiejętności. Zaangażowanie wpływa na zmniejszenie zagrożenia wykluczeniem społecznym, ukazuje potencjał osób starszych, który mogą wykorzystać w oświacie, kulturze czy na rynku pracy. Prowadzone inicjatywy edukacyjne dla seniorów w przyszłości powinny uwzględniać i nadal rozwijać działania związane z obsługą w zakresie nowych technologii, bezpieczeństwem i integracją międzypokoleniową. Due to changes in contemporary societies, interest in researching the life of senior citizens has increased. Today, senior citizens benefit from a wide educational offer, which include universities of the third age, senior citizens’ clubs, national and local programmes and activities at cultural and educational institutions. The aim of this article is to characterise the activities of senior citizens by discussing examples of selected educational offers developed to empower senior autonomy and self-responsibility as well as their social and intercultural engagement. The literature on the subject and the author’s own experience in working with seniors allow a conclusion that participation in the above-mentioned activities contributes to the building of social ties, enrichment of existing knowledge and acquisition of new skills. Participation reduces the risk of social exclusion and demonstrates the potential that seniors can use employ in education, culture or the labour market. Future educational initiatives for senior citizens should include and further develop activities related to support for new technologies, safety and intergenerational integration.
  • Item
    Uczenie się przez całe życie jako element uczestnictwa społecznego osób starszych i ich aktywnego starzenia się
    (Wydawnictwo KUL, 2022-09-30) Adamczyk, Monika
    Artykuł traktuje o znaczeniu edukacji ustawicznej w procesie aktywnego i pomyślnego starzenia się. Edukacja w okresie późnej dorosłości jest ważnym zagadnieniem, szczególnie w obliczu starzenia się społeczeństwa i zmian zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka. Pozwala ona na wszechstronny rozwój, zapewnia orientację w ciągle zmieniającej się rzeczywistości społecznej i stwarza możliwość poprawy jakości życia w różnych jego obszarach. Przez proces uczenia się osoba starsza współtworzy warunki do poprawy swojego życia i staje się świadomym uczestnikiem życia społecznego. Edukacja umożliwia seniorom funkcjonowanie w przestrzeni życia społecznego na takich samych zasadach jak młodsze grupy wiekowe, a tym samym przeciwdziała marginalizacji. This article addresses the importance of lifelong education in the process of active and successful ageing. Education in late adulthood is an important issue especially in context of ageing society and changes taking place in all spheres of human functioning. Lifelong education enables all-round development, provides orientation in the ever-changing social reality and creates opportunities to improve the quality of life in various areas. Through the learning process, the older person co-creates the conditions for improving his or her life and becomes a conscious participant of social life. Lifelong education, among other things, enables seniors to function in the space of social life on an equal footing compared with younger age groups, which counteracts social marginalisation of older age groups.