Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2017, Tom 60, Nr 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 31
  • Item
    Medialne wykorzystywanie igrzysk olimpijskich w budowaniu tożsamości narodowej Węgrów
    (Wydawnictwo KUL, 2017) Nagy, László
    Od r. 2010 rząd węgierski ważną rolę przywiązuje do sportu, w tym do piłki nożnej i promocji ruchu olimpijskiego. Mimo braku odpowiedniej infrastruktury w szkołach węgierskich wprowadzono codzienne lekcje wychowania fizycznego. Wszędzie w kraju realizowane są wielkie inwestycje sportowe. Wśród nich priorytetowe miejsce przypada budowie i rekonstrukcji stadionów. Między innymi we wsi rodzinnej premiera wybudowany został stadion, który potrafi zmieścić 3.500 kibiców, podczas gdy liczba mieszkańców Felcsút wynosi mniej niż 2 000 osób. Wyniki sportu wyczynowego wykorzystywane są przez politykę w sposób porównywalny do metod stosowanych w XX-wiecznych systemach totalitarnych. Podczas XXXI Letnich Igrzysk Olimpijskich za ogromne koszty wybudowany został w Rio „Dom Węgierski”, który miał promować Budapeszt przy ubieganiu się o prawo do organizowania Igrzysk w 2024 r. Z powodu inicjatywy pewnej organizacji obywatelskiej ws. rozpisania referendum na początku 2017 r. kandydatura została wycofana. Opór opozycyjnych polityków i pewnej części społeczeństwa do olimpiady wynikał z rosnącej korupcji, która dosięga już najwyższych władz politycznych. Since 2010 the Hungarian government has played a major political role in the development of sports, including football and the Olympic movement. Despite the lack of proper infrastructure, daily physical education classes were introduced in Hungarian schools. Across the country, significant sports projects are being realised. Among these, the building and reconstruction of stadiums are a priority. In the home village of the Hungarian Prime Minister, a stadium capable of accommodating 3500 spectators was also built, while the number of inhabitants of Felcsút is below 2000.The results of competitive sports are utilised for enhancing national pride and the achievements of the government in a way similar to the methods of the totalitarian political regime of the 20th century. During the 2016 Summer Olympics in Rio de Janerio, a Hungarian House was built, which was designed to popularise and support Hungary’s tender for organising the 2024 Olympic Games. Owing to a civil movement’s initiative to hold a referendum on the issue, the government withdrew the application at the beginning of 2017. The resistance to the Olympics on behalf opposition parties and partly of society was primarily caused by the growing corruption reaching the highest levels of political leadership.
  • Item
    Igrzyska olimpijskie w nagłówkach zamknięte
    (Wydawnictwo KUL, 2017) Grochala, Beata
    Artykuł gromadzi nagłówki z trzech gazet: ogólnotematycznej „Gazety Wyborczej”, specjalistycznego „Przeglądu Sportowego” oraz tabloidalnego „Super Expressu” zapowiadające artykuły dotyczące występów Polaków na wybranych igrzyskach olimpijskich z lat 1988-2016. Ich analiza pozwoliła na wyciągnięcie dwóch podstawowych wniosków – wzrasta zainteresowanie sportem, o czym świadczy dużo większa liczba artykułów poświęcony tej tematyce, jednak w dużej mierze jest to zainteresowanie wydarzeniem ujmowanym jako show, a nie w kategoriach czysto sportowych. Obraz igrzysk w mediach jest dynamiczny, zmierzający ku powszechnej tabloidyzacji. The article presents newspaper headlines of articles discussing the participation of Polish athletes in Olympic games in the 1988-2016 period. The headlines were extracted from 3 sources: a general daily “Gazeta Wyborcza”, a specialized sports daily “Przegląd Sportowy” and a tabloid “Super Express”. The analysis allowed for two main conclusions: the interest in sports is on the rise (which is expressed by the increasing number of articles being devoted to the topic); however, the Olympics are to a large extend depicted as a show, not as a sports event. The image of the Olympic games in the media is dynamic and increasingly tabloidlike.
  • Item
    Symbole igrzysk olimpijskich z perspektywy lingwistyki dyskursu
    (Wydawnictwo KUL, 2017) Loewe, Iwona
    Za tytułowe symbole igrzysk olimpijskich autorka uznaje maskotkę, imię maskotki, logotyp igrzysk. Ma świadomość, że obiekt jest bardziej obszerny i zawiera ponadto stronę internetową Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl), logotyp MKOl, spot reklamowy MKOl i slogan, hymn i flagę olimpiady oraz hasło barona de Coubertaine`a, znicz, od 2002 roku piosenkę igrzysk, stronę internetową kolejnych igrzysk. Możliwy obiekt badania zawiera zatem symbole olimpijskie o znaczeniu globalnym i ponadczasowym oraz symbole igrzysk kolejnych olimpiad. W odniesieniu do tego podziału autorka zakłada, że w analizowanych symbolach powinny dać się zaobserwować tendencje globalne, dające dowód powszechności wydarzenia oraz tendencje lokalne, dające dowód związku z określonym państwem zapraszającym. Tendencje te poddane zostają obserwacji na płaszczyźnie znaku, znaczenia, wartości i dyskursu. W wyniku interpretacji ustalono, że maskotki igrzysk są wyrazem czterech strategii. W kolejności występowania są to: demonstracje lokalności natury kraju igrzysk, strategie transparentne globalnie, strategie enigmatyczne i demonstracje lokalności kultury kraju igrzysk. Wśród imion zgromadzonych maskotek ustalono, że są one efektem zabiegów mnemotechnicznych, demonstrują lokalność nominacyjną lub zakamuflowaną lokalność. Analiza logotypów igrzysk przyniosła przewidywalny efekt: wszystkie zawierają globalny symbol pięciu olimpijskich kółek. A ponadto dodatkowe wyniki (w kolejności występowania) są następujące. Zdecydowana przewaga ma nazwę miasta gospodarza, niektóre mają symbol którejś z dyscyplin sportu, kilka zawiera transparentny globalnie stereotyp – kolor pory roku, niektóre zawierają obrazek w kolorze kółek olimpijskich. The author recognizes the mascot, the name of the mascot and the logo as the eponymous symbols of the Olympic Games. She is aware that the subject is more extensive and also contains the website of the International Olympic Committee (IOC), the IOC logo, the IOC advertising spot and slogan, the Olympic hymn and flag, the motto of Baron de Coubertaine, the Olympic torch, the song of the Games since 2002 and the webpage of the following games. With respect to this division the author assumes that the analysed symbols should show global trends, giving proof of the universality of the event and local trends providing evidence of a connection to a specific host country. These trends are subject to observations at the level of sign, meaning, value and discourse. As a result of the interpretation it was established that the Olympic mascots are an expression of four strategies. In order of appearance they are as follows: demonstration of the localness of the nature of the host country of the Games; Global transparent strategies; Enigmatic strategies and demonstration of localness of the culture of the host country of the Games. Among the collected names of the mascots, it was found that they are the result of mnemotechnical procedures and demonstrate nominated or camouflaged locality. The analysis of the Olympic logotypes brought about a foreseeable outcome: all of them included the global symbol of the five Olympic rings. And the additional results (in order of occurrence) are as follows: The significant majority of the logotypes contain the name of the host city, several hold a symbol of a sport discipline, a few display a globally transparent stereotype - the colour of the season, some contain a picture in the colours of the Olympic rings.
  • Item
    Kilka uwag o modelach medialnego przekazu mniej popularnych dyscyplin sportowych
    (Wydawnictwo KUL, 2017) Tworek, Artur
    W artykule przedstawiono oraz poddano krytycznej analizie wybrane sposoby konstruowania prasowego i telewizyjnego komentarza w języku polskim dotyczącego mniej popularnych dyscyplin sportu (saneczkarstwo, narciarstwo alpejskie, piłka ręczna). The article presents and critically analyzes selected methods of constructing a press and television commentaries in Polish on less popular sports (luge, alpine skiing, handball).
  • Item
    Dziennikarskie zdjęcia igrzysk olimpijskich z lat 1988-2016 w konkursie World Press Photo
    (Wydawnictwo KUL, 2017) Piechota, Magdalena
    Celem artykułu jest pogłębiona analiza tematyczna zdjęć fotoreporterskich wykonanych przez dziennikarzy wizualnych z całego świata, które zostały nagrodzone w kategorii Sports w poszczególnych edycjach konkursu World Press Photo, a wykonano je w trakcie letnich lub zimowych igrzysk olimpijskich w latach 1988-2016. Badania wykazały, że w dobie dominacji transmisji telewizyjnych ze zmagań olimpijskich fotografia dziennikarska została częściowo uwolniona od prymarnego zadania informowania, a zostało ono uzupełnione poszukiwaniem symbolicznego wymiaru wydarzeń olimpijskich. Posługując się teorią Rolanda Barthesa o istnieniu w każdym zdjęciu jego studium i punctum, autorka poddała analizie osiemnaście fotografii, zestawiając je w znaczące pary. Analizy dowiodły, że nagrodzone w WPP zdjęcia wykonane w trakcie kolejnych igrzysk olimpijskich, od Seulu po Rio de Janeiro, przechowały najróżniejsze ludzkie emocje i zachowania, czyniąc z nich emblematy sensu sportowego wysiłku. The article aims to investigate themes in photographs taken by visual journalists from around the world. The analysed images have received awards in the Sports category of the World Press Photo Contest, and were taken during the Summer and Winter Olympic Games in the years 1988–2016. Research has demonstrated that at a time when the games are predominantly televised, photojournalism has to some extent become liberated from its informational role. In sports coverage, this form of journalism has thus begun searching for a symbolic dimension of the Olympiads. Basing on Roland Barthes’s theory that every photograph has a studium and a punctum, the author of the article studies eighteen images, which she arranges into matching pairs. The analysis shows that the award-winning photographs, taken during the Olympic Games from Seul to Rio de Janerio, successfully encapsulate a wide range of human emotions and behaviour, a quality which transforms these images into emblems of athletic effort.
Ustawowy zakres dozwolonego użytku