Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 2024, Nr 4
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 7
- ItemProcedure for Verifying the Accuracy of Personal Data Collected in the Sex Offender Register(Wydawnictwo KUL, 2024) Wolska-Bagińska, AnnaThe article aims to present topics related to the processing of personal data collected in the Sex Offender Register. It discusses the tasks of the Information Office of the National Criminal Register relating to the process of verifying the accuracy of personal data included in the Sex Offender Register. The article also describes the procedure and conditions for updating the data processed in the Sex Offender Register. Artykuł ma na celu przedstawienie zagadnień związanych z przetwarzaniem danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, a także trybu i warunków ich aktualizacji. Omówione zostały również zadania Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego związane z procesem weryfikacji poprawności danych osobowych zawartych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- ItemAkty kierownictwa wewnętrznego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów(Wydawnictwo KUL, 2024) Wasilewski, KrystianCelem artykułu jest zbadanie specyfiki aktów kierownictwa wewnętrznego stosowanych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM). Problem badawczy artykułu koncentruje się na kwestii nakładania się różnych form kierownictwa - Prezesa Rady Ministrów, ministrów (w tym sekretarzy i podsekretarzy stanu) oraz Szefa Kancelarii - i ich wzajemnych relacji w stosowaniu aktów kierownictwa wewnętrznego w tym samym urzędzie administracji publicznej. Interesującym zagadnieniem jest ustalenie, czy taka złożona struktura kierowania, przy współistnieniu różnych organów kierowniczych, sprzyja efektywności działania KPRM realizacji powierzonych jej zadań. Organizacja KPRM jest w pewnym sensie poddana pod aktualną politykę Rady Ministrów, a zmiany w strukturze organizacyjnej są dostosowywane do bieżących priorytetów rządu. Samo kierowanie KPRM zostało zastrzeżone dla Szefa Kancelarii, którego rola wykracza poza typowe funkcje administracyjne. Szef Kancelarii nie musi pełnić funkcji ministra, co czyni to stanowisko specyficznym w kontekście struktury administracji rządowej. Ważnym z punktu widzenia nauki administracji jest zagadnienie nakładania się władztwa kierowniczego, Prezesa Rady Ministrów, ministrów (w tym sekretarzy i podsekretarzy stanu) oraz Szefa Kancelarii. Interesującym zagadnieniem doktrynalnym jest właściwe zrozumienie stosowania aktów kierownictwa w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W urzędzie tym bowiem współistnieją, ale nie zawsze się uzupełniają, akty kierownictwa wewnętrznego stosowane przez odrębne organy kierownictwa. Powstaje pytanie: czy to złożone kierowanie urzędem pozwala na efektywne funkcjonowanie administracji rządowej oraz realizację jej zadań? The purpose of this article is to examine the specific nature of internal management acts applied within the Chancellery of the Prime Minister (KPRM). The research problem centers on the overlap of different forms of leadership – those of the Prime Minister, ministers (including secretaries and undersecretaries of state), and the Head of the Chancellery – and their mutual relationships in the application of internal management acts within the same public administration office. An interesting issue is to determine whether such a complex management structure, involving the coexistence of various governing bodies, is conducive to the effectiveness of the Chancellery’s operations and the fulfilment of the tasks entrusted to it. The organization of the KPRM is, to a certain extent, subject to the current policies of the Council of Ministers, with changes in the organizational structure adjusted to the government’s current priorities. The management of the KPRM is reserved for the Head of the Chancellery, whose role extends beyond typical administrative functions. The Head of the Chancellery is not required to serve as a minister, which makes this position unique in the context of governmental administrative structure. From the perspective of administrative science, an important issue is the overlap of governing authority among the Prime Minister, ministers (including secretaries and undersecretaries of state), and the Head of the Chancellery. An interesting doctrinal issue is the proper understanding of the application of mangerial acts within the Chancellery of the Prime Minister. In this office, internal management acts issued by separate governing bodies coexist but do not always complement one another. This raises the question of whether this complex approach to managing the office enables effective functioning of the public administration and the accomplishment of its tasks.
- ItemEfektywność egzekucji w systemie prawnym Szwajcarii - studium przypadku(Wydawnictwo KUL, 2024) Stróżewski, BartoszCelem artykułu jest zbadanie efektywności egzekucji w systemie prawnym Szwajcarii, ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych procedur egzekucyjnych, które nie angażują tradycyjnych komorników sądowych. Pytania badawcze koncentrują się na identyfikacji głównych procedur i instytucji odpowiedzialnych za egzekucję oraz na ocenie: czy system zachowuje równowagę między interesami dłużników i wierzycieli przy jednoczesnej efektywnej egzekucji długu. Analiza wykazała, że szwajcarski model opiera się na dobrze uregulowanych procedurach i instytucjach, co prowadzi do szybszej realizacji należności bez sporu prawnego. System ten korzysta z biur egzekucji długów na poziomie kantonalnym, organów nadzorczych oraz klarownych przepisów prawnych. Zauważono, że szwajcarski system egzekucyjny może być cennym punktem odniesienia do przeprowadzenia analizy prawnoporównawczej między Szwajcarią a Polską, z sugestią przeniesienia kilku rozwiązań na grunt prawa polskiego. Szczególnie interesujące są pomysły dotyczące biur egzekucyjnych i możliwości wszczęcia egzekucji bez uzyskania tytułu wykonawczego, co mogłoby uprościć procedury dla przedsiębiorców. Szwajcarski system egzekucyjny wydaje się być mniej skomplikowany i przyjazny dla wierzycieli, ale równocześnie uwzględnia interesy dłużników, co prowadzi do balansu między zabezpieczeniem interesów obu stron. Jasność i przejrzystość procedur mają wpływ na korzystne rozwiązywanie sporów, a łatwość wszczęcia egzekucji ma także działanie prewencyjne. Autor zwraca uwagę na potencjał analizy systemu szwajcarskiego do wnioskowania ogólnych zasad dotyczących efektywności egzekucji w różnych kontekstach prawnych. The purpose of this article is to examine the effectiveness of enforcement in the Swiss legal system, with a particular focus on atypical enforcement proceedings that do not involve traditional bailiffs. The research questions focus on identifying the main procedures and institutions responsible for enforcement and assessing whether the system balances the interests of debtors and creditors while effectively executing the debt. The analysis showed that the Swiss model is based on well-regulated procedures and institutions, which leads to faster collection of debts without legal dispute. The system benefits from debt enforcement offices at the cantonal level, supervisory bodies and clear legislation. It was noted that the Swiss enforcement system can be a valuable point of reference for conducting a comparative legal analysis between Switzerland and Poland, with a suggestion to transfer some solutions to Polish law. The ideas concerning enforcement offices and the possibility to initiate enforcement proceedings without obtaining a title, which may facilitate procedures for entrepreneurs, are particularly interesting. The Swiss enforcement system appears to be less complicated and creditor-friendly, but at the same time takes into account the interests of debtors, leading to a balance between protecting the interests of both parties. The clarity and transparency of procedures have an impact on favorable resolution of disputes, and the simplicity of initiating enforcement also has a preventive effect. The author highlights the potential of the analysis of the Swiss system to derive general principles for the effectiveness of enforcement in different legal contexts.
- ItemSytuacja publicznoprawna przedsiębiorcy - głównego badacza w badaniach klinicznych jako podstawa ustalenia istnienia stosunku pracy z farmaceutą w tych badaniach(Wydawnictwo KUL, 2024) Sienkiewicz, TomaszArtykuł ukazuje wpływ norm publicznoprawnych na kształtowanie się stosunku pracy farmaceutów zatrudnionych na umowę o pracę w aptece szpitalnej w badaniach klinicznych. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie ryzyka niezamierzonego nawiązania stosunku pracy pomiędzy przedsiębiorcą - głównym badaczem a farmaceutą na podstawie norm publicznoprawnych w sytuacji braku właściwie doformalizowanych prywatnoprawnie warunków współpracy głównego badacza, wykonawcy - farmaceuty, ośrodka (często szpitala) oraz sponsora, którym często jest przedsiębiorstwo finansujące badania kliniczne zainteresowane wprowadzeniem badanej substancji na rynek. The article shows the impact of the public law norms on the formation of the employment relationship of pharmacists employed under an employment contract in a hospital pharmacy in clinical trials. The aim of this article is to show the risk of unintentional establishment of an employment relationship between the entrepreneur – principal investigator and the pharmacist on the basis of public law norms in the absence of properly formalised private law conditions of cooperation between the principal investigator, the contractor – the pharmacist, the facility (often a hospital) and the sponsor, which is often a company financing clinical trials interested in placing the investigated substance on the market.
- ItemDwadzieścia lat obecności Polski w Unii Europejskiej. Analiza ekonomiczna rozwoju gospodarczego na tle gospodarki niemieckiej(Wydawnictwo KUL, 2024) Papka, Karol; Kubicki, DamianNa przestrzeni ostatnich 20 lat gospodarka Polski doświadczyła spektakularnego rozwoju. Modernizacja infrastruktury oraz napływ środków unijnych pobudziły wzrost gospodarczy Polski. Nieustannie unowocześniana struktura gospodarcza kraju daje nadzieję na kontynuację procesu nadrabiania zaległości wynikających z okresu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Przedmiotem niniejszej pracy jest analiza porównawcza rozwoju gospodarczego osiągniętego przez Polskę na tle gospodarki niemieckiej w okresie ostatnich dwóch dekad. Przeprowadzona analiza opiera się na kluczowych wskaźnikach gospodarczych, tj. PKB w ujęciu realnym i nominalnym oraz PKB per capita według parytetu siły nabywczej, które umożliwiają ocenę sytuacji makroekonomicznej. Dopełniając przeprowadzone badania, scharakteryzowano zmiany, które zaszły w strukturach gospodarczych obu państw, będące efektem transformacji postindustrialnej. Dodatkowo autorzy podjęli próbę ukazania, jak z ekonomicznego punktu widzenia oba państwa prezentują się na tle pozostałych państw Unii Europejskiej. Over the past two decades, Poland’s economy has experienced spectacular growth. The modernisation of infrastructure and the inflow of EU funds have stimulated Poland’s economic growth. The country’s continually modernised economic structure gives hope for a continuation of the process of catching up with the backlog resulting from the Polish People’s Republic (PRL) period. The purpose of this article is to conduct a comparative analysis of the economic development achieved by Poland against the background of the German economy over the past two decades. The analysis was based on key economic indicators such as GDP in real and nominal terms and GDP per capita according to purchasing power parity, which allow for the assessment of the prevailing macroeconomic situation. To complement the conducted research, the changes that have occurred in the economic structures of both countries as a result of post-industrial transformation, were characterized. Additionally, the authors attempt to show how the countries compare economically with other countries in the European Union.