Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2023, Tom 66, Nr 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 9
  • Item
    Framing Emotions on Mainstream Media Instagram Feeds During the First Wave of the COVID-19 Pandemic
    (Wydawnictwo KUL, 2023) Szulich-Kałuża, Justyna; Szegda, Joanna
    The main goal of this paper is to answer the following questions. 1) What visual narratives about emotions are constructed and imposed by mainstream media on their Instagram channels during the COVID-19 pandemic? 2) How do they frame them by complementing existing or creating new iconic-symbolic representations of the semantic framework of selected emotions (joy, fear, sadness, anger)? The selected visual material included photos and drawings and was examined using quantitative and qualitative content analysis and comparative semiological analysis. The analysis showed a low saturation of media messages with emotions and made it possible to describe the semantic media framework of individual emotions according to the following scheme: bodily sensations, expressive gestures, social situation and emotional culture. Głównym celem tego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytania. 1) Jakie wizualne narracje na temat emocji są konstruowane i narzucane przez media głównego nurtu na swoich kanałach na Instagramie podczas pandemii COVID-19? 2) W jaki sposób nadają im ramy, uzupełniając istniejące lub tworząc nowe ikoniczno-symboliczne reprezentacje ram semantycznych wybranych emocji (radość, strach, smutek, złość)? Wybrany materiał wizualny obejmował zdjęcia oraz rysunki i został zbadany przy użyciu ilościowej i jakościowej analizy treści oraz porównawczej analizy semiologicznej. Analiza wykazała niskie nasycenie przekazów medialnych emocjami i umożliwiła opisanie medialnych ram semantycznych poszczególnych emocji według następującego schematu: doznania cielesne, gesty ekspresyjne, sytuacja społeczna i kultura emocjonalna.
  • Item
    Zakwestionowana dychotomia? W poszukiwaniu nowego paradygmatu poznawczego dla studiów nad współczesnym społeczeństwem obywatelskim
    (Wydawnictwo KUL, 2023) Misztal, Wojciech; Kościański, Artur
    Artykuł stanowi próbę reakcji na rosnącą potrzebę odnowienia refleksji nad społeczeństwem obywatelskim, która staje się coraz bardziej widoczna w ostatnich latach. Interpretując intencje badaczy i teoretyków zajmujących się tematyką społeczeństwa obywatelskiego, możemy odnaleźć nowe źródła inspiracji zarówno dla idei obywatelskiej, jak i dla dalszego rozwoju nauki o sposobach, w jakie ludzie łączą się w obywatelskie sojusze we współczesnym świecie. Proponujemy (ponowne) skupienie uwagi badaczy na kategorii wzorów obywatelskich jako podstawy zarówno dla relacji stowarzyszeniowych, jak i uznawania pewnych wytworów tych relacji – „relacyjnych dóbr wspólnych”. Naszym zdaniem, wzory obywatelskie powinny być traktowane raczej jako proces nabywania pewnych cech (takich jak umiejętności, dyspozycje osobowościowe, postawy itp.) niż jako zamknięty zestaw właściwości „dobrego obywatela”. The following discussion is an attempt to respond to the growing need for a renewed reflection on civil society, which has become increasingly evident in recent years. By interpreting the intentions of researchers and theoreticians working on the topic of civil society, we can find new sources of inspiration both for the civic idea and for the further development of the study of the ways in which people come together in civic alliances in the modern world. To this end, we propose that researchers (re)focus on the category of patterns of civic engagement as a basis for both associative relations and the recognition of certain products of these relations as “relational common goods.” In our opinion, patterns of civic engagement should be seen as a process of acquiring certain traits (such as skills, personality dispositions, attitudes, etc.) rather than as a closed set of qualities of a “good citizen.”
  • Item
    Poverty and the Poor in the Media Discourse in Poland: Compassion or Blame?
    (Wydawnictwo KUL, 2023) Pokrzywa, Magdalena
    The purpose of this article is to show how poverty and the people who experience it are presented by various media (press, television programmes, etc.) in Poland. Referring to research and media analyses of the representation of this phenomenon, attempts were made to reveal the causes and valuations attributed to it. The media discourse on poverty shapes and proliferates social perceptions about it. It is crucial because it influences how fellow citizens treat the poor and policies aimed at minimising this phenomenon. Two dominant mass media narratives about those affected by poverty can be divided as follows: 1) the deserving poor worthy of support because their poverty is due to external sources beyond their power, and 2) the undeserving poor, who are themselves responsible for their material situation due to bad attitudes, habits, and deviant behaviours. Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób przedstawiane jest ubóstwo i osoby go doświadczające przez różne środki masowego przekazu (prasa, programy telewizyjne, itp.) w Polsce. Odwołując się do badań i analiz medialnych reprezentacji tego zjawiska. starano się wyeksponować przypisywane mu przyczyny i wartościowanie. Dyskurs medialny na temat ubóstwa zarówno kształtuje, jak i powiela społeczne wyobrażenia o nim. Jest istotny, gdyż wpływa na sposób traktowania biednych przez współobywateli oraz polityki mające na celu minimalizację tego zjawiska. Można wyodrębnić dwa dominujące typy narracji środków masowego przekazu na temat biednych, jako: 1) zasługujących na wsparcie ze względu na zewnętrze w stosunku do nich czynniki losowe będące źródłem ich ubóstwa oraz 2) niezasługujących, którzy są sami winni swojej sytuacji materialnej ze względu na złe postawy, nawyki i dewiacyjne zachowania.
  • Item
    Changes in the Perception of the Teaching Profession in Polish Society
    (Wydawnictwo KUL, 2023) Kinal, Mariola
    Economic, historical and social changes affect the changing perception of the teaching profession in Poland and around the world. With the increase in the availability of education, changes in the educational system, the way future teachers are trained and society’s attitude towards the work done by teachers is changing. The purpose of the article is to analyse the changes taking place in the perception of the teaching profession, including an analysis of historical changes and social conditions, as well as a comparison of social research on the prestige of the teaching profession, its image and factors affecting satisfaction with the work performed by teachers. The main research method was desk research. Przemiany gospodarcze, historyczne i społeczne oddziałują na zmianę percepcji zawodu nauczyciela, zarówno w Polsce jak i na świecie. Wraz ze wzrostem dostępności wykształcenia, zmianami w systemie oświaty, sposobem kształcenia przyszłych nauczycieli zmienia się stosunek społeczeństwa do wykonywanej przez nich pracy. Celem artykułu jest przeanalizowanie zachodzących zmian percepcji zawodu nauczyciela – analiza przemian historycznych oraz uwarunkowań społecznych oraz porównanie badań społecznych dotyczących prestiżu i wizerunku zawodu nauczyciela oraz czynników wpływających na satysfakcję z wykonywanej przez nauczycieli pracy. W artykule wykorzystano metodę analizy dokumentów zastanych – badań i komunikatów z badań.
  • Item
    Stosunek młodzieży szkół białostockich do wybranych norm moralnych
    (Wydawnictwo KUL, 2023) Zemło, Mariusz
    W niniejszym artykule przedstawione zostały opinie młodzieży uczącej się w szkołach białostockich, które odnosiły się do wybranych zachowań moralnych. Wśród tych zachowań znalazły się: życie seksualne przed ślubem, stosowanie antykoncepcji, niewierność małżeńska, rozwody, usuwanie ciąży, homoseksualizm. W prezentowanym materiale nie ograniczano się do wielkości brzegowych, ale także wzięto pod uwagę następujące zmienne niezależne: płeć, wiek, rodzaj szkoły, uczestnictwo w praktykach religijnych. Aby wyniki nie były pozbawione tła dającego o nich większe rozeznanie, skonfrontowano je z danymi, jakie uzyskane zostały przez innych badaczy w odmiennych środowiskach, a także z danymi pozyskanymi z badań, które były przeprowadzane w Białymstoku w latach 2005, 2011, 2015, 2019. This text presents opinions of adolescents studying in Bialystok schools concerning selected moral behaviours. Among these behaviors were sexual life before marriage, use of contraception, marital infidelity, divorce, termination of pregnancy and homosexuality. In the material presented here, the following independent variables were taken into account: gender, age, type of school, participation in religious practices. In order to keep the results within a background that gives more insight into them, they were confronted with the data obtained by other researchers in different environments, as well as to the data obtained from studies that were conducted in Bialystok in 2005, 2011, 2015, 2019.