Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 2021, Nr 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 6
  • Item
    Prediction of global sugar prices after abolition of EU sugar quotas
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Budzyńska, Anna; Urbanek, Mirosław Piotr
    In the article two main goals were indicated. The first is to verify the hypothesis that there is not a relevant relationship between limiting the impact of state intervention mechanisms and sugar prices on world exchanges. The second goal is to choose the best model for forecasting sugar prices after the abolition of the sugar quotas on domestic markets of sugar producers. The starting point for building the model was the time series of sugar prices on a monthly basis on world stock exchanges – London and New York in 1990–2020. One of the three models was used for forecasting. Sugar prices on world stock exchanges showed large fluctuations amounting to USD cents 28 per pound of sugar for white sugar, while for raw sugar the figure was slightly lower and reached USD cents 26 per pound. On average, in 1990–2020, the nominal price for white sugar was 16 cents per pound, and for raw sugar -12 cents per pounds. However, the level of sugar prices in the world is determined primarily by market factors, rather than administrative constraints. W opracowaniu wskazano dwa główne cele. Po pierwsze zweryfikowanie hipotezy o braku istotnej zależności między ograniczeniem wpływu mechanizmów interwencji państwa a cenami cukru na giełdach światowych. Natomiast drugim celem jest wybór najlepszego modelu prognozowania cen cukru po zniesieniu kwot cukrowych na rynkach krajowych producentów cukru. Punktem wyjścia budowy modelu stał się szereg czasowy cen cukru w ujęciu miesięcznym na światowych giełdach – londyńskiej i nowojorskiej z lat 1990–2020. Do prognozowania został wykorzystany jeden z trzech zbadanych modeli, za pomocą którego dokonano prognozowania cen cukru. Ceny cukru na światowych giełdach wykazywały dużą fluktuację wynoszącą dla cukru białego 497 dolarów na tonę cukru, natomiast dla cukru surowego był on niewiele mniejszy i osiągnął 456 dolarów na tonę. Średnio w latach 1990–2020 nominalna cena dla cukru białego równała się 365 dolarów za tonę, a dla cukru surowego 292 dolarów za tonę. Jednakże, to przede wszystkim warunki rynkowe miały zasadniczy wpływ na zmienność cen cukru, a nie ograniczenia administracyjne.Prognozowanie, szeregi czasowe, ceny, rynek cukru
  • Item
    Procedural-forensic confrontation in Poland: research issues
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Juszka, Kazimiera; Juszka, Karol
    The objective of this paper is to present the author’s own studies of 169 court and investigative cases where confrontations were conducted in court and investigative cases of killings, rapes, and burglaries. The issues associated with confrontation will be analyzed from the viewpoint of the observance of principles for conducting this procedure. Celem artykułu jest prezentacja wyników badań własnych 169 spraw sądowych i prokuratorskich, w których przeprowadzono konfrontację w sprawach zabójstw, zgwałceń i kradzieży z włamaniem. Niniejsza problematyka zostanie poddana analizie z punktu widzenia realizacji zasad przeprowadzenia tej czynności.
  • Item
    Muzealna aplikacja mobilna a udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: przykład Wilanów Guide
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Manczak, Iryna; Bajak, Maria; Sanak-Kosmowska, Katarzyna
    Technologie mobilne znajdują szerokie zastosowanie w działalności instytucji kultury. Pośród nich szczególną rolę odgrywają aplikacje oraz oprogramowania, które mogą nie tylko usprawnić i urozmaicić zwiedzanie ekspozycji, w tym zwiększyć zaangażowanie publiczności. Szczególnym przypadkiem są rozwiązania zapewniające dostępność do aktywności osobom z dysfunkcjami. Kluczowym celem artykułu jest zidentyfikowanie dostępnych udogodnień oferowanych osobom z niepełnosprawnością za pośrednictwem aplikacji muzealnych. W jego części teoretycznej przedstawiony został przegląd literatury poświęconej koncepcji równych szans realizowanej przez współczesne muzea. Przeanalizowana została również szczególna rola aplikacji mobilnych stanowiących wsparcie dla niepełnosprawnych odbiorców kultury. W części empirycznej omówione zostały wyniki badań własnych na temat dostępnych udogodnień oferowanych za pośrednictwem aplikacji muzealnej Wilanów Guide dla osób z niepełnosprawnością. W toku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że muzealne aplikacje mobilne pozwalają na wdrożenie użytecznych udogodnień dla osób z dysfunkcjami, czego przykładem jest aplikacja udostępniona przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Mobile technologies are widely used in the activities of cultural institutions. Among them, a special role is played by applications and software, which can not only improve and diversify a visit to an exhibition but also increase audience engagement. Technological solutions ensuring accessibility to an activity for people with disabilities play a special role. The key purpose of this article is to identify accessible amenities offered to disabled people through museum applications. The theoretical part of the article presents an overview of the literature on the concept of equal opportunities implemented by contemporary museums. The special role of mobile applications as support for disabled recipients of culture was also analyzed. The empirical part presents the results of author’s own research – an analysis of available amenities offered to people with disabilities through the Wilanów Guide museum application . In the course of the study it was found that museum mobile applications allow the implementation of useful amenities for people with disabilities, an example of which is the application made available by the Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów.
  • Item
    Narzędzia polityki fiskalnej wspierające innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Szuper, Katarzyna
    Sektor małych i średnich przedsiębiorstw stanowi kluczowy element polskiej gospodarki. W związku z tym głównym celem polityki gospodarczej państwa powinno być podnoszenie potencjału innowacyjnego MSP. Kluczową rolę w tym zakresie odgrywają narzędzia polityki fiskalnej, takie jak dotacje, ulga B+R, Innovation Box i zamówienia publiczne. Duże znaczenie dla finansowania działań innowacyjnych MSP mają fundusze unijne. Celem pracy jest przedstawienie pojęcia innowacji oraz podkreślenie ich roli w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa na konkurencyjnym rynku. Scharakteryzowano sektor MSP w Polsce. Przede wszystkim skupiono się na narzędziach polityki fiskalnej wspierających innowacyjność tego sektora. W pracy wykorzystano analizę literatury oraz raporty dotyczące MSP w Polsce. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, ze zarówno władze unijne, jak i polskie zauważają potrzebę wspierania działalności innowacyjnej MSP, stosując m.in. narzędzia polityki fiskalnej. Pomimo tego poziom innowacyjności tych przedsiębiorstw jest stosunkowo niski, a znajomość zachęt finansowych niewielka. The sector of small and medium-sized enterprises is a key element of the Polish economy. Therefore, the main goal of the state’s economic policy should be to increase the innovative potential of SMEs. Fiscal policy tools such as subsidies, R&D tax relief, Innovation Box and public procurement play a key role in this scope. EU funds are of great importance for financing innovative activities of SMEs. The aim of this work is to present the concept of innovation and to emphasize its role in the functioning of the company on a competitive market. The sector of small and medium-sized enterprises in Poland was characterized. First of all, epmphasis was placed on fiscal policy tools supporting innovation in the SME sector. The study uses literature analysis and reports on small and medium-sized enterprises in Poland. The results of the research show that both the EU and Polish authorities notice the need to support innovative activities of small and medium-sized enterprises by using i.a. fiscal policy tools. Despite this, the level of innovation of these enterprises and the knowledge of financial incentives are relatively low.
  • Item
    Proces tworzenia Centralnego Rejestru Faktur w Polsce
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Szymanek, Paweł
    W artykule przedstawiono historię wprowadzania Centralnego Rejestru Faktur w Polsce. W treści przeanalizowano nieobowiązujące pliki JPK oraz funkcjonujące pliki JPK_VAT. Omówiono wprowadzenie Centralnego Repozytorium Kas. Uwzględniono również planowane wprowadzenie systemu KSeF. Wbrew licznym publikacjom prasowym postawiono tezę, że z dniem 1 października 2020 r. nie stworzono w Polsce Centralnego Rejestru Faktur, ponieważ stosowany od tego dnia system JPK_VAT wyłącznie zastąpił pliki JPK oraz deklaracje VAT-7, nie wprowadzając nowego obowiązku przekazywania wszystkich danych zawartych w fakturach. Końcowo przedstawiono plany Ministerstwa Finansów związane z ostatecznym wdrożeniem Centralnego Rejestru Faktur w Polsce. The article presents the history of introducing the Central Registers of Invoices in Poland, on the examples of: Portugal, Spain, Hungary, Italy and Great Britain, as well as Brazil - the leading country from outside the EU, which already in 2002 began the digitization of the process of settling public liabilities for taxpayers. The content analyzes the no longer binding obligation to submit JPK files and the existing obligation to submit JPK_VAT files. The introduction of the Central Repository of Cash Registers was analyzed. The planned introduction of the KSeF system was also taken into account, the degree of implementation of IT systems in Poland compared to the leading EU countries and, contrary to numerous press publications, the thesis was made that, as of October 1, 2020, no Central Invoice Register was created in Poland, because the system used from that date JPK_VAT only replaced JPK files and VAT-7 declarations, without introducing a new obligation to provide all data contained in invoices. Finally, the plans of the Ministry of Finance related to the final implementation of the Central Invoice Register in Poland were presented.